Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

K

Kermit

Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel:
Jag har en medryttarponny som jag rider och tar hand om några dagar i veckan. Han betyder verkligen allt för mig !:love: För ett litet tag sedan frågade ägaren mig om jag ville bli helfoder-/delfodervärd åt honom. Och jag sa att jag skulle prata med mina föräldrar om saken...Jo, denna ponnyn. Som kallas Kermit är väldigt charmig ! Han är född -03 och är extremt busig ! Har väldigt svårt att få ordning på honom ! Och undrar verkligen om det är värt att lämna den gamla hederliga ridskolan för att ha "bara" Kermit.
Kermit blev aldrig "riktigt" inriden och han är ytterst "ouppfostrad".
*Han kan knappt jobba något alls i dressyren, kan ej gå i form. Har just lärt sig att ställa sig på volt. Kan ej skänkelvikningar och liknande.
*Är extremt stark och hård i munnen, rids på ett vanligt 2-delat bett
*Kan inte hoppa riktigt normalt, vid ca 70cm tkr Kermit att det är rätt ansträngande och börjar göra sina grodhopp (hoppar rätt upp och rätt ner, och precis innan hindret gör han som en halvhalt). När han åker på hoppträning tillsammans med ägarens dotter drar han iväg med henne i full fart.
*Går nästan inte att rida ut på, vill aldrig lämna stallet utan när man skrittar bort från stallet "slänger" han sig om och sätter hem mot stallet. Om man lyckas ta sig över den första grusvägen så kan han också ibland tvärstanna, och det spelar ingen roll hur mkt man skänklar elr använder spöet. Kermit går inte framåt. Om man lyckas komma ut i skogen så kan han när som helst dra iväg, i vilken riktning som helst. Och även om man är i skritt drar han iväg i full galopp. Gör samma sak ibland i paddocken vid hoppning. Blir alltså extremt stark och jag får Inte stopp på honom hur mkt jag än försöker. :cry:
*Inne i stallet kan han inte sluta stegra, och "springer runt", även om man sätter fast honom i stallgången. (Detta börjar bli lite bättre nu)
_________________________________________________________________
Ägarens dotter, hon som rider honom mest. Hon kan inte heller skänkelvikningar/fram-bakdelsvändningar o.s.v.

Min "stora" fråga är då om jag borde lämna ridskolan och bara ha Kermit som min foderponny, samt flytta honom till ett nytt stall. Eller borde jag fortsätta att vara medryttare till honom och stanna kvar på ridskolan ? Och hur berättar jag det för ägaren isånnafall ?

Vill ju gärna ha Kermit som min foderponny. Men vill ändå utvecklas och komma ut på tävlingar, men det kan jag endast göra på ridskolan. Denna ponnyn har inget att lära mig, medans jag har massor att lära den. :confused Går det att få ordning på ponnyn ? Och hur berättar jag för ägaren att jag tycker att hennes ponny är värsta "problemponnyn" ?
Funderar också på att köpa säkerhetsstigbyglar och möjligen en martingal till honom. Är det ett bra köp till en sådan ponny ? Han har inte heller några saker till longering som jag tror skulle kunna hjälpa, borde jag discutera det också med ägaren ? :confused:

Jag verkar just nu som värsta nybörjaren. Men det är jag faktiskt inte. :crazy:
Har bara lite svårt att se helheten av allt detta eftersom jag själv är delaktig. Behöver någon annans åsikt om detta ! Jag är väldigt förvirrad ! :confused:

Ledsen att det blev så långt ! Tack till er som har orkat läsa igenom det. :D Och ledsen för stavfel m.m. ;)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Som den hönsmamma jag är skulle jag aldrig låta mitt barn rida en sådan häst:o

Jag tycker att det verkar vara alldeles för farligt för en ung människa att ta på sej detta ansvar för en ouppfostrad ponny utan att få hjälp av någon som kan lära ut hur man rider en sådan häst!

Fortsätt på ridskolan om du inte kan få hjälp av någon tränare som är duktigare än du!

Lycka till!:)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Den hästen behöver ridas till och uppfostras, inget man ska lägga på en ung person.
Jag tycker inte att du behöver säga till ägaren att deras häst är värsta problemhästen men du ska absolut inte sluta på ridskolan för att ha bara honom som din egen.

Jag säger som tidigare, jag hade inte låtit min dotter hålla på med en sådan häst. Att hålla på med hästar ska vara roligt, inte fyllt av problem.
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Kanske inte den bästa hästen att ha på "helfoder";).
Tycker att du på ett bra sätt ska informera ägaren om att lämna hästen på tillridning och uppfostran. Det är ju ingen speciellt gammal häst heller så det är oftast en god investering att ta hjälp!
Fortsätt som medryttare om du tycker att det ger dig något men håll fast vid ridskolan!
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Håller med ovanstående.
Den ponnyn skulle behövas ridas till och uppfostras utav en riktig tränare, inget man ska lägga på en ung person..
Känner du att du får ut något när du rider hästen så tycker jag att du ska fortsätta som medryttare, men som tidigare sagt: håll kvar vid ridskolan!
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Till TS, om du verkligen vill ha ponnyn på foder kanske det finns möjlighet att ha med den till ridskolan eller rida för en tränare? Annars håller jag med de andra sonm har skrivit, fortsätt på ridskola och ha ponnyn som medryttarhäst, lycka till med ditt val :)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Detta låter verkligen som en ponny jag köpte för att ta föl på sen rida till och sälja, hon hade blivit "inriden" på en ridskola och de försökte sätta henne i ridskoleverksamheten, det slutade med att hon skenade runt med alla barn men huvudet in mot väggen.

Nu vet ju inte jag hur gammal du är, men jag skulle faktiskt rekomendera att byta bett på ponnyn till ett lite starkare(ett vanligt rakt är faktiskt väldigt snällt mot munnen) det är egentligen inget man ska ta som första lösning men ponnyn verklar lite farlig för dottern och dig :)
Jag tycker verkligen inte att du ska sluta rida ponnyn, för man lär sig väldigt mycket på en sån ponny. När du rider kan du tänka på att aktivera den väldigt mycket så den koncentrerar sig på dig, volter(öka och minska) försök att lära den öppna,sluta och skänkelvikningar. För att lära den gå i rätt form kan du longera/tömköra och det är inte fel att använda inspänningstyglar när du rider för att den ska få rätt muskler. Du kan kanske rida med inpänning halva passet och sen ta av den och fortsätta lika mjukt och försöka få den att söka sig neråt.

Blev väldigt långt, missade säkert något men det är bara att fråga :)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

spontant så känns det dumt att lämna ridskolan. Det är bra att både rida lektion och rida ponnyn. Du kanske till och med kan ta några lektioner på ponnyn så du får hjälp med hur du kan träna honom?
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tjosan! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver och hästen du beskriver been there done that ;) Haha ponnyn du beskriver råkar inte vara tigreread och hingst? Jag red runt och hade ur kul på den ponnyn och ramlade av varje gång tror jag, ride it like you stole it var vårat måtto men jäklar vad kul vi hade!
Det som fungerade för oss var hantering! när jag slutade rida honom för jag fick en större häst så började jag leka lite nh med ponnyn, sprang i skogen, hinderbanor, trick traning och jag lärde mig lite parelli så lossnade allt och jäklar vad bra han blev! följde mig som en hund överallt och var jätte duktig och nu snacka jag lös ponny som häldre följde mig i hälarna än käkade gräs!
Du kommer nog inte utveklas som ryttare så mycket om du tar hem den här hästen för man lär sig bäst på en bättre häst men du får erfarenhet! det är också viktgt. Finns det någon duktig fd hästtjej som kan ge er lektioner så vore det jätte bra.
Men släng inte på hästen massa martingal eller starkare bett då förstör du troligen honom. En annan tjej gjorde det på ponnyn jag hade och han har aldrig bettet sig värre. Sanningen på hur bra band du och din häst har kommer när du tar av alla grejerna.
Ta hjälp av någon duktig hästmänniska och om du lägger ner lite extra tid på honom från marken och det behöver inte vara svårare än prommenader- kan hästen det från markan kan hästen det snart från ryggen :)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tack så mkt för svaren allihopa. :) Har då pratat med mina föräldrar och lite hästfolk som har hjälpt mig med ponnyn. Och har bestämt mig för att jag vill ta denna ponnyn på foder, och jag vet att jag har mycket jobb fram för mig ! :) Men jag ska också gå en termin till på ridskolan, och i samband som ponnyn flyttas till det nya stallet ska jag också byta tränare. :D Min kompis rider för den tränaren och hon verkar vara riktigt bra. :) Funderar på att köpa ett vanligt 3-delat tränsbett samt göra några extra hål på nosremmen. Ska också troligtvis börja ha tidemantygel vid dressyrträning, min förra dressyrtränare testade honom med "gummiband" (hoppas ni förstår vad jag menar), alltså som man fäster i sadeln och sedan i bettet. Men det gick inget vidare direkt, han började stegra sig väldigt och sedan plockade hon av dom. Kermit har gått på betet ett tag nu, men ska startas upp inom några dagar. Ska arbeta honom mycket från marken, och gå ut och gå med honom en del. Funderar också på att köpa en kapson till honom. :) Och ska prata med ägaren om han har blivit mycket longerad, och om dom har longerings saker till honom, vad jag vet har dom inte det. Men ska kanske köpa. ;) Vad tycker ni ? Kan det fungera ? :D Min nuvarande dressyrtränare tycker också att jag borde rida honom med sporrar, vet ej om han har blivit riden med det någon gång och jag har aldrig ridit med det. :/ Än en gång, tacksam för svar ! :D
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

ja tkr du ska ta han till en bra tränare...sporrar behövs väl inte igentligen ,och har du inte ridit med sporrar,så tkr då inte jag du sk göra de med denna busponnyn,men det är min åsikt..

den där tygeln du pratade om skulle heller jag inte vilja sätta på, byt hellre till ett annat bett,men var lyhörd för vad hästen säger/tkr om bettet..

gapar ponnyn utan nosrem?



hoppas iaf allt kmr gå bra för er.
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Okej, jag vill också helst slippa att rida med sporrar. :) Och ja, han är verkligen en liten busponny. ^^)
Han har inte blivit riden på tidemantygel så mycket innan, så vi ska testa om han går bättre på det, eftersom den hindrar honom att slå med huvudet och det blir lättare att få honom i form. Jag tror att han gör det utan nosrem , ägarna rider alltid med det, jag har aldrig provat utan. Men den sitter ganska löst, den hjälper nog knappt. Skulle behöva kunna dra åt den några hål. :)
Tack så mycket, det hoppas jag också ! :D
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Det är en jättebra idé att börja arbeta med honom från marken. Då har du mycket gratis när du väl börjar rida.

Och ta hjälp! Ordentlig hjälp. Kolla upp vad tränaren har för kunskaper, vad den har för elever och åk gärna och titta på några lektioner.

Att dra åt nosgrimmor och börja experimentera med bett är inget du ska göra på egen hand.
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tänk inte att du inte har något att lära av denna ponny. Tvärtom, du har ju redan raddat upp en massa situationer som du kan utvecklas i som ryttare och hästmänniska. Det är inte ponnyn som gör fel eller "är dum", den bara reagerar utifrån det den är inlärd, eller så kanske den t o m har fysiska problem som yttrar sig i ovillighet (inte alls ovanligt :eek: ).
Dessutom kan du utvecklas enormt av att skola dig själv till att skola ponnyn, men det underlättar såklart om man själv redan behärskar det man försöker skola hästen till.

Men - (ta det inte personligt utan som en objektiv kommentar) jag vet inte om du är den rätta för denne herre. Varför? Jo, för att dels låter det inte som att du har någon större tidigare rutin i att lösa problemen som ponnyn visar. Dels låter det som att du är ung och rastlös, vill gärna komma till "riktig ridning" så snart som möjligt och undersöker redan genvägar (annat bett, hjälptygel) istället för att fråga sig varför ur hästens synvinkel.
Kanske vore det bättre för båda parter om du får en mer lättsam och färdig häst att ha skoj med direkt, och att hästen får åka på tillridning eller komma till en ännu mer rutinerad ryttare (eller snarare hästmänniska i det här fallet).
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Hej!
Tänkte bara säga att nu när du ska ha ponnyn på foder tycker jag absolut att du ska köpa säkerhetsstigbyglar, haha du kanske redan gjort det men du frågade ju i ditt första inlägg om du skulle göra det och det tycker jag du ska :D
Annars tycker jag som några andra att du ska försöka undvika att plocka på så mycket utrustning på ponnyn, ta hjälp av en tränare som vill hjälpa dig rida och hantera ponnyn utan massa konstig utrustning :)

Lycka till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tänkte bara lämna några kommentarer...

Gör du några extra hål i nosgrimman, ska man ha nosgrimma ska den sitta ordentligt. Är hästen svårsvängd och svårstoppad tycker jag (generellt sett, utan att ha sett hästen) att du ska ha nosgrimma.

Sätt också gärna på en martingal om hästen vill ta upp huvudet eller ställa sig. En korrekt spänd martingal har ingen inverkan alls på hästen sålänge den har huvudet på plats, så den skadar inte hästen. Om tyglarna är sträckta ska martingalen också vara sträckt, varken mer eller mindre.

Thiedemantygel har jag ingen erfarenhet av, men jag kan tänka mig att hästen blir lika arg av den som av gummisnodden (halsförlängaren).

Då skulle jag hellre investera i en longerlina och en longerpisk, för det kan vara lättare för dig att vinna en del av striderna på marken. Använd handskar och hjälm (och ev säkerhetsväst). Jag brukar helt enkelt trä linan genom inre bettringen och fäste den i yttre bettringen, tycker det ger dels ganska bra kontroll och dels bra kontakt med hästens mun så att man kan jobba med den på longervolten (dvs ta och ge och krama linan). Har du delta blir syftet med longeringen ofta bara att hästen springer av sig överskottsenergi, men det sliter mer än det hjälper. En del tycker det ger bättre kontroll att trä linan genom inre bettringen, upp över hästens nacke och sen fästa i yttre bettringen. Du får testa dig fram vad som passar dig och din häst bäst. Så slipper du köpa en kapson i första hand, utan kan utnyttja bettets inverkan i munnen istället.

Och mitt bästa tips: Ta hjälp! Jag hade en egen ponny jag var rädd för att rida (den stod rätt upp på bakbenen, sprang in i väggar och staket..), och jag var varken tillräckligt modig eller erfaren för att reda ut problemet själv. Men en annan, lite äldre tjej i stallet som var starkare, duktigare (och envisare!) red ponnyn flera gånger under en period, och tog en hel del strider med den. Efter några gånger skötte han sig jättefint, och då kunde jag sitta upp i slutet på passet och rida en stund medan hon hjälpte mig. Man låser sig så lätt själv också när det bara krånglar, men att få hjälp en period på det här sättet var verkligen guld värt, och vi kom över den där "omöjliga tröskeln", och problemet blev aldrig ohanterbart igen.
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tack så mycket för svaren, LuckyLuke och vildros ! :)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Hej!
Känner igen mig såå mycket i din situation.
Jag tycker inte du ska konstra till det med thiedemanstyglar, skarpare bett, hårtspända nosgrimmor etc. Det viktigaste är inte att hästen "går i form" utan i detta fallet behövs det bara att ponnyn är lyhörd för halvhalter och skänklar.
På min ponny behövdes det massor,massor av lydnadsträning och NH. Det skulle nog vara jättenyttigt för er om ni kontaktade en NH tränare och arbetade från marken, det kommer du vinna såååå mycket på sedan när du ska arbeta hästen från ryggen.
Du kan även arbeta med detta mycket själv, gå i stallgången, säg "ptroooo" och "backa" "gå fram" etc. det är supernyttigt i aldeles för många situationer. Tex när man lastar, ryktar, ska sitta upp, när man mockar eller när veterinären är där etc.
Och det här med longering Är en jättebra sak, även tömkörning på volt etc. Det hjälper dig att kunna korrigera hästen med ditt röstkomando, dessutom så får den arbeta utan att du sitter på ryggen (vilket kan vara ett stressande moment för många ponnyer)
Det viktigaste är att ha en väldigt varierad träning utan någon högre svårighetsgrad, bara att jobba hästen på många olika sätt, det är bra att gå ut på promenader med hästen i träns ev. kediegrimskaft och göra lydnadsövningarna jag nämnde innnan.
Även om detta är mycket arbete du har framför dig så kommer ni att ha roligt tillsammans och knyta ett starkt band med varandra om detta lyckas.
Kom ihåg att inte straffa hästen, bli aldrig arg på den. Är det något som inte fungerar, prova en ny metod och ge massor av beröm när den gör rätt!
Jag önskar er ett stort lycka till!
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tack så mkt ! :D Imorgon åker jag iväg till Kermit och ska verkligen tänka på det ni har skrivit ! :D Ska göra en del övningar i stallgången, och hoppas att han inte får för sig att rymma elr nått. ^^) Ska också gå ut och gå en stund med honom och ta ett litet ridpass eftersom han har gått på bete och endast fått "små promenader" av ägaren. :) Kanske kan jag rida barbacka ! :D Det är ju bra för balansen, och han lyssnar så mkt bättre barbacka. :) Han tkr att det är skönt att slippa sadeln. ;)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Jag skulle bli fodervärd på hästen och börja träna privat för tränare. Givande för dig och för hästen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp