Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Tack så mkt. :D Jo, jag tränar för dressyrtränare just nu. Men ska byta tränare i slutet av Augusti i samband med flytt till det nya stallet. ;) Hon verkar jätteduktig och jag ska träna för henne minst en gång i veckan. Kommer att träna både dressyr och hoppning för henne. :D
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Du kan förmodligen utvecklas med som ryttare genom att aträna för privattränare. För det första får du mer uppmärksamhet sedan kan du oftast får bättre förklaringar osv eftersom tiden finns där för att lägga ner på dig :)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Kanske kan jag rida barbacka ! :D Det är ju bra för balansen, och han lyssnar så mkt bättre barbacka. :) Han tkr att det är skönt att slippa sadeln. ;)

Du borde nog ta hjälp av en sadelprovare och kolla så att sadeln verkligen passar din ponny :)
Du kanske redan gjort det (du kanske har skrivit det tidigare t.o.m. och jag har glömt det :cool:)
Men om du inte har gjort det så bör du nog prova det, han kanske är så ovillig och dum för att han har obehag eller ont av sadeln. Eftersom han blir snällare när du rider barbacka menar jag :)
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

Jag skulle verkligen börja med att kolla sadeln.. då han uppvissat ovilja mot gummisnodden och till viss del kämpar för att slippa går i form! Kolla sadeln så att inte bossorna e sne.. att den inte är trång eller ligger på hans manke då ni rider... sätt in handen och känn under framvalv...ner mot knästöden...se om du kan få in handen utan att du kläms... hela vägen och att trycket är jämt...

hur är han sadlad? ligger sedeln på bogbladet? också en vanlig grej med ponnier är att sadel e för lång...

Ta hjälp av sadel kunning person och kolla up sadeln...

Kanske annat tips innan du börjar titta på olika bet och tyglar ... KOLLA TÄNDERNA! är vargtänderna borttagna på honom? fick intrycket att han e ganska ung ... kolla med vet så han inte har sår i munnen.. detta kan orsaka en motvilja att söka sig 'framåt nedåt'...

kolla gommens djup... har han inte mycket utrymme i munnen så kanske du ska titta på rakt tränsbet eller 3 delat! :D

Bara några småtips som kanske inte har med ridningen att göra men bör också vara på "att kolla upp listan"

sedan tror jag att det viktigaste för er är
1 kunning hjälp
2 tid

för kärlek och tålamod låter det som du har gått om :D
 
Sv: Problem! Hur talar jag om för ägaren ?

När jag skulle få en egen häst blev det en femårig, travtränad men inriden nordsvensk. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men det var love at first sight i hela familjen. Jag har haft det riktigt tufft med den här hästen, för han var bufflig, ouppfostrad och outbildad. Dessutom var han stark och rädd för trafik, så jag vågade knappt rida ut på honom. Speciellt inte ensam. Men med hjälp av en helt underbar tränare har vi kommit jättelångt på vägen och han är nu en riktigt lydig häst, även om han får sina ryck ibland ;) Det jag vill säga är att man inte ska vara rädd för en utmaning, för det går om man bara vill och har rätt hjälp! Dessutom är det en helt fantastisk känsla att veta att man har byggt upp en häst på det sättet :D Och jag har lärt mig otroligt mycket av det, och det kommer du också göra!

Nu verkar det ju som att du har bestämt dig för att bli fodervärd och hittat en bra tränare, grattis till det :D Men precis som GreyHaven tycker jag att du borde kolla både sadel och bett med hjälp av någon som kan. Om ponnyn har ont nånstans ska du se att den blir mycket lättare att rida när smärtan är borta :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp