problem i hagen

B

Binegar

Min vallack är klockren i verkligen allt jag gör med honom. Inga konstigheter någonstans alls..förutom i hagen.
Det är ett problem, ett stort sådant.

Det går till som så att jag går in i hagen med grimma och grimskaft, som vilken annan människa som helst och ska ta in hästen. Jag bjuder in honom att komma till mig men icke. Jag kelar med andra hästar för att göra honom avundsjuk - han tittar konstigt på mig, men inte mer.

När jag går i hans riktning (inte rakt mot honom, men åt hans håll) så vänder han om och går. Följer jag efter ett stirrar upp mig blir effekten ju bara värre.

Han tenderar aldrig till att attackera eller så, aldrig elak.
Så fort jag lyckas ta komandot att styra honom så gör han som jag säger, men kommer inte fram och låter mig verkligen inte komma till honom.

Ju mer arg jag blir, ju roligare tycker han att det är, självklart. Jag har aldrig mutat honom med något, däremot får han alltid en krubba med mums när han väl är inne i boxen.

Jag är inte människa till att lista ut hur jag ska få bort det här tänket. Han är körd i rundpaddock och ALL markarbete med honom är avklarat, så det känns inte som att problemet ligger där heller.

Tips, tricks och hjälp mottages gladeligen!
Humöret och tålamodet försvinner ju ganska snabbt tyvärr.
 
Sv: problem i hagen

det finns MASSOR av trådar om det här..
Men men.

seven games, umgås mer i hagen utan att ta in, träng in i ett hörn (inte bra för tillit o kärlek hehe) mat i hink i illa fall
 
Sv: problem i hagen

Okej, för det första. Träng ALDRIG NÅNSIN in hästen i ett hörn, det är ett av de dummaste sakerna du kan göra och hästen kommer garanterat aldrig komma fram till dig frivilligt igen.

*Gå aldrig rakt mot hästen, gå runt helt ointresserat och plocka i gräset eller vad som helst, för att få honom nyfiken!

*Gå ut och umgås med honom i hagen utan att ta in honom, lek med honom!

*Börja använd horsemanchip, det finns speciella filmer, kurser m.m du kan ta. Började med det för ca 1 år sedan och tro mig, det är det bästa jag någonsin gjort! Man får en helt annan sorts kontakt med hästen, och det blir både roligare och lättare i ALL hantering! Genom att leka de sju lekarna använder du ungefär samma hjälper som när du rider fast FRÅN MARKEN, och detta kommer få sin följd i att hästen kommer svara mycket bättre på dina hjälper från hästryggen!

Bara under detta året har jag förmodligen lärt mig mer än vad jag nånsin har gjort innan inom hästvärlden, och det har lärt en att se livet ur hästens ögon och sedan arbeta efter det.

Rekomenderar detta starkt! Du kommer tidigt att se resultat ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: problem i hagen

Sätt dig du med en hink godis i hagen ska du se att han kommer. Detta innebär inte att han blir förstörd för all framtid. Om han skulle smita från hagen är det bra att han kopplar ihop dig med godishinken. Man behöver inte göra det så svårt för sig. Man ska baske mig inte behöva vara horsemanship tränad för att ta sin egen häst i hagen.
 
Sv: problem i hagen

Okej, för det första. Träng ALDRIG NÅNSIN in hästen i ett hörn, det är ett av de dummaste sakerna du kan göra och hästen kommer garanterat aldrig komma fram till dig frivilligt igen.

Ja, detta vet jag väl. Därför jag skrev (inta bra för tillit och kärlek dock hehe). Läste tips i en annan tråd.
Ja då har tre personer svarat samma sak ungefär. Lycka till ts!

Cannelia, håller med dig. :bump:
 
Sv: problem i hagen

Min tanke är att hästen är less på dig och alla dina påhitt med att "köra i rundcorrall" m.m., och därför vill han vara ifred och kommer inte när du vill hämta honom.

Du kanske ska backa lite i dina krav på honom så han tycker det är roligt att arbeta med dig.
 
Sv: problem i hagen

Jag har nyss hjälpt en stallkompis med precis det här problemet.
Hennes häst vägrade ofta att komma fram både till henne men främst till andra människor.
Vad jag gjorde var att spendera tid i hagen. Gå runt och göra massa saker, satte mig på en sten och tillslut blir de ju så nyfikna att de kommer fram. Så fort hon vågade sig fram gav jag henne en liten morotsbit och massor av kli vilket hon har svårt att motstå!
Efter ett par veckor med den här dagliga behandlingen får jag knappt vara ifred när jag kommer. Nu kliar jag henne alltid en stund innan jag lämnar henne och pysslar med min egna.

Jag förvånas alltid över att människor inte spenderar mer tid i hagen med sina hästar. Det är så otroligt lärorikt.
 
Sv: problem i hagen

Min tanke är att hästen är less på dig och alla dina påhitt med att "köra i rundcorrall" m.m., och därför vill han vara ifred och kommer inte när du vill hämta honom.

Du kanske ska backa lite i dina krav på honom så han tycker det är roligt att arbeta med dig.

Vad jag tänkte också:grin:. Han kan ju alla tricksen i boken:cool:
 
Sv: problem i hagen

Vi hade en märr som var sådär - hon ville helt enkelt inte ridas och det var hennes sätt att visa det. Hagen var trevligare än ridning.
Ingen hade kört några lekar med henne och hos oss promenadreds hon bara. När hon sen gick i pension och insåg att ridning inte stog på schemat längre så umgick hon gärna med oss i hagen.
En annan tjurskalle ville helt enkelt inte lämna flocken. Den var hennes och hon skulle gå sist in och först ut.

Det är individer med eget tycke och smak - varför ska hästar prompt gilla att gå ifrån sina polare för att jobba, de är väl inte alla människor som gör?
Jag är mer lik min nordis som stog och stampade - Ska vi göra något? Vadå? Å va Kuuul att få komma ut? ÅååH ridas, det är roligt. Hon hade krupit in i sadeln själv om hon hade kunnat.
 
Sv: problem i hagen

Gör det roligare att komma till dig :)

Kommer han fram annars än när du kommer med grimman och ska ta in honom? Hälsar du på din häst förutom när du ska ta in honom?

När jag kommer hem och min häst är i hagen brukar jag heja på honom, är han i närheten går jag ofta o klappar lite på honom eller ber honom komma fram. Jag är glad och lycklig över att se honom och pratar o skojar med honom och han verkar glad över att se mig med. Jag vill att han ska vilja vara med mig och om jag alltid möter honom glad och positivt och är konsekvent och vänlig tror jag han förknippar mig med ngt trevligt.

Idag behövde han hältkollas och travade snällt runt mig lite fram o tillbaka helt lös innan han stod lääänge o bara pillade i håret och blev kliad o pussad på. Han är inte NH-tränad för fem öre (inte jag helelr ;)) utan brukar bara springa med lös på mina löprundor i skogen, vi leker ihop helt enkelt :)

Lika så är såklart allt "arbete" med mig kravlöst och lekfullt, man kommer så mycket längre med det (nej, han är inte en flängboll som far runt med mig ute i skogen utan en rätt välskolad snart 5 år gammal pojk :D).

Vad jag försöker förmedla är att om hästen inte vill bli infångad så fundera över hur KUL ni har ihop. Det ska vara kul o lekfullt att komma o hälsa på matte :)
 
Sv: problem i hagen

Tycker precis som några redan har tyckt. Se till att ha roligt med hästen och variera arbetet. Traggla inte samma sak i flera dagar, för det blir dödens tråkigt för vilken häst som helst. (nu vet jag ju inte hur hästen tränas visserligen) Men fundera på eran jobbsituation, rolig/tråkig. Det kanske blir mycket paddock? Ut i skogen och träna i stället eller på en åker om möjligheten finns, kanske h#n ska få springa av sig lite. HItta på något nytt så ska du se att han kommer komma till slut. Jo en sak till som ingen har nämt tror jag. HUr är utrustningen?? Sadel, bett träns mm, har han ont någonstans??

Lycka till
 
Sv: problem i hagen

Sätt dig du med en hink godis i hagen ska du se att han kommer. Detta innebär inte att han blir förstörd för all framtid. Om han skulle smita från hagen är det bra att han kopplar ihop dig med godishinken. Man behöver inte göra det så svårt för sig. Man ska baske mig inte behöva vara horsemanship tränad för att ta sin egen häst i hagen.


Och inte fan ska man behöva muta med godis heller.
 
Sv: problem i hagen

Tycker precis som några redan har tyckt. Se till att ha roligt med hästen och variera arbetet. Traggla inte samma sak i flera dagar, för det blir dödens tråkigt för vilken häst som helst. (nu vet jag ju inte hur hästen tränas visserligen) Men fundera på eran jobbsituation, rolig/tråkig. Det kanske blir mycket paddock? Ut i skogen och träna i stället eller på en åker om möjligheten finns, kanske h#n ska få springa av sig lite. HItta på något nytt så ska du se att han kommer komma till slut. Jo en sak till som ingen har nämt tror jag. HUr är utrustningen?? Sadel, bett träns mm, har han ont någonstans??

Lycka till

Jag rider honom väldigt sällan i paddock varierar ridningen och arbetet med honom väldigt mycket men det tycks inte hjälpa. Jodå, all utrustning är kollad och jag har gått igenom hästen x antal gånger, båda jag själv och folk som har hjälpt mig kolla honom, inget som inte är som det ska .
 
Sv: problem i hagen

Det som jag ska beskriva här funkar, men man måste ha tålamod och låta det ta lång tid i början.
Det går ut på att ge hästen möjlighet att själv tillåta dej att ta honom. Det är alltid förenat med en viss stress för en häst att bli hämtad ur hagen, hur trevligt han än tycker att det är att bli riden och pysslad med. Det ska man ha i minnet.

Du går lugnt fram mot hästen med grimma och grimskaft väl synliga. Titta inte rakt på honom.
Han börjar gå ifrån dej. Du stannar och tar ett steg tillbaka. Antingen stannar han själv då, eller fortsätter att gå. Du börjar gå igen, lugnt och sansat, och när han stannar och tittar på dej stannar du och tar ett steg tillbaka.

Detta kan pågå ett tag, men efter en stund märker du att han släpper dej närmare och närmare.

Så snart han börjar gå ifrån dej tar du ett steg tillbaka innan du börjar gå efter honom igen.

Han känner att han själv kan påverka situationen, han vet att du är en vänlig person som vill honom väl, och till slut släpper han dig ända fram. Även när du är ända framme måste du kanske köra "backa ett steg" några gånger innan du får ta på grimman.

Ha tålamod! Det kan ta lång tid i början! Jag tillbringade timmar med vår shettisvalack som man tidigare hade fått locka in i stallet med en hink godis för att alls kunna ta honom, och nu är jag den ende som kan ta honom i hagen. Detsamma gäller alla andra hästar jag har provat detta på.
 
Sv: problem i hagen

Detta låter ju väldigt fint och så, och tror säkert att det funkar osv, men jag undrar hur det blir om hästen "får påverka ägaren" för mycket. Jag vet att man inte kan "hota fram" lydnad så det blir bra, men med detta sätt låter det som att hästen kommer bli den dominanta ifall ägaren backar två steg såfort hästen tittar på en. Eller blir det inte så? Bara fick den känslan när jag läste iaf.

Ts, hur går det?
 
Sv: problem i hagen

Vet inte om mitt tips fungerar, men det är värt ett försök.

"Mitt" sto är sur i hagen. När man kommer med grimman vänder hon rumpan och sparkar eller hugger mot en. När hon inte vill bli infångad jagar jag iväg henne och visar att jag inte vill ha med henne att göra när hon håller på sådär.
Första gången fick jag hålla på länge innan hon ville komma till mig, men nu räcker det med att jag skickar iväg henne några meter så stannar hon och är snäll :)
 
Sv: problem i hagen

Det som jag ska beskriva här funkar, men man måste ha tålamod och låta det ta lång tid i början.
Det går ut på att ge hästen möjlighet att själv tillåta dej att ta honom. Det är alltid förenat med en viss stress för en häst att bli hämtad ur hagen, hur trevligt han än tycker att det är att bli riden och pysslad med. Det ska man ha i minnet.

Du går lugnt fram mot hästen med grimma och grimskaft väl synliga. Titta inte rakt på honom.
Han börjar gå ifrån dej. Du stannar och tar ett steg tillbaka. Antingen stannar han själv då, eller fortsätter att gå. Du börjar gå igen, lugnt och sansat, och när han stannar och tittar på dej stannar du och tar ett steg tillbaka.

Detta kan pågå ett tag, men efter en stund märker du att han släpper dej närmare och närmare.

Så snart han börjar gå ifrån dej tar du ett steg tillbaka innan du börjar gå efter honom igen.

Han känner att han själv kan påverka situationen, han vet att du är en vänlig person som vill honom väl, och till slut släpper han dig ända fram. Även när du är ända framme måste du kanske köra "backa ett steg" några gånger innan du får ta på grimman.

Ha tålamod! Det kan ta lång tid i början! Jag tillbringade timmar med vår shettisvalack som man tidigare hade fått locka in i stallet med en hink godis för att alls kunna ta honom, och nu är jag den ende som kan ta honom i hagen. Detsamma gäller alla andra hästar jag har provat detta på.

Detta var metoden som tillslut fugerade på min gamla "surtant";). Nåja, hon var helt underbar, men hade de första tre åren den irriterande vanan att alltid vända baken åt mig och lunka iväg när jag skulle hämta in henne från hagen. Testade allt möjligt annat innan men lika ovillig var hon för det. Jag var väl för "rakt på" helt enkelt.

rider: Att ta ett steg tillbaka är avsett som en "inbjudande gest" - och är något som människan tar initiativet till (det är fortfarande du som avgör när hästen är välkommen att närma sig dig och när den ska hålla sig på avstånd, så det är inte hästen - utan du - som dikterar villkoren). Jämför med när du gör halt. När hästen stannar ger du efter på hjälperna ("tar ett steg tillbaka").

Om du däremot går ut i hagen till en mycket dominant och hotfull häst, som tar eget initiativ till att närma sig dig med en riktigt risig attityd - och du börjar backa...då är det en annan femma. Hästen agerar och du reagerar och backar undan för "tryck". Den hästen kommer antagligen bara att bli ännu mer bossig och dominant och på sikt kanske rent av farlig.

Alltså - det är en potentiellt bra metod men inte tillämpbar i alla situationer...
 
Sv: problem i hagen

Jag har aldrig testat den här metoden då jag inte haft problem med hämtning i hagen så vet inte om den funkar.

Men horsemanship tränaren Pat Parelli har nämt att om man har dessa problem betyder det att hästen inte vill vara med människan (ägaren då), låter ganska lågiskt ifall den vänder arslet åt och går :crazy:. Han sa då att man ska spendera mer tid med sin häst. Bara umgås, inte träna eller rida. Utan bara vara kompis och kommunicera. Han nämde att man kan släppa in hästen i en liten inhängnad varje dag nära hagen med hästkompisar, man sätter sig själv i mitten och väntar på att hästen ska komma fram. När hästen gör det ska man bara sitta där, låta hästen nosa & undersöka. Man ska varken klappa eller prata med den. (för hästar varken "pratar" eller klappar på varandra)

När hästen slutar intressera sig av vad polarna gör och kommer fram till människan har man kommit ett steg längre mot en bra rellation :P.

Om man tänker efter är set en väldigt lågisk förklaring och Parelli är en väldigt omtyckt och duktig horseman så jag tvekar inte på att det inte skulle fungera :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 854
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 051
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp