Problem i vänstergaloppen...

Domino_s

Trådstartare
Har en 16-årig fullblodskorsningsvalack som är igång satt ganska långsamt efter en lång vintervila..

Har nu sista veckorna börjat träna ordentligt, tränade andra gången för tränare igår (fredag) och söndagen innan det.

Han gick kalas i traven, mjuk och fin och följssam...bättre takt än första träningen. Men... när vi skulle galoppera (började med vänster) så sa han stopp, upp med huvudet och gick i fyrtakt...:crazy: Ville inte alls, jag lirka som en tok med honom, men han bara korta sej och stutsa när jag försökte samla...ställde mej i fältsits och lät honom rulla lite...fick till slut lite riktig galopp i honom...

Bytte varv och väntade mej samma sak i höger, men där var han precis som vanligt. Vi jobbade på och sen gick han som vanligt även i vänster...

Min tränare trodde på träningsvärk.. hade tränat hårt på onsdagen och klättrat på torsdagen (ingen jätterunda, men endå)... Han är absolut inte halt, utan han såg jättefin ut i övrigt, det var just den där första vänstergaloppen...

Jag funderade lite på det under en av putspauserna i träningen, kommer då på att det blev jättedumt sist jag masserade honom (tisdags), hann inte helt färdigt för dom började ta in hästar och han blev stirrig, ute regnade det och i boxen lugnade han sej inte heller... jag hann hela höger sida och till bogen/manken på vänster, men inte vänster "bakparti"...

Jag stretchar min häst noga efter varje träningspass...Sedan den avbrutna massagen har han varit lite stelare i vänster bakben, men bara yttepyttelite...Kan vara jag som nojar också...
Idag promenerade jag honom för hand i ca 1 h för att mjuka upp honom...

Vad tror ni?

Mvh Domino_s
 
Sv: Problem i vänstergaloppen...

Jag tror inte att den halva massagen kan ha något med saken att göra - inte med mindre än att det i så fall "satt något i kroppen" på hästen redan innan. Det kan ju ha varit en engångsgrej, eller träningsvärk som din tränare tippade; det är svårt att säga när det bara hänt en gång ännu och det fungerade som vanligt vid andra försöket.

Svårt att ge några konkreta råd annat än att det är bra att du är uppmärksam på att något kanske är på gång. Du kan ju palpera ryggen innan och efter ridpassen för att se om han verkar reagera. Även rida lite volter och sidvärtsrörelser i skritt och trav innan du provar på galoppen, och vara särskilt uppmärksam på eventuell nytillkommen stelhet/svaghet i någon sida.

Hoppas han är tillbaka i gammal god form snart igen!
 
Sv: Problem i vänstergaloppen...

Du kan ju palpera ryggen innan och efter ridpassen för att se om han verkar reagera. Även rida lite volter och sidvärtsrörelser i skritt och trav innan du provar på galoppen, och vara särskilt uppmärksam på eventuell nytillkommen stelhet/svaghet i någon sida.

Hoppas han är tillbaka i gammal god form snart igen!

Jag kollade ryggen både före/efter passet och idag igen...ingen reaktion... det enda var att han var något stelare i vänster bakben vid strechingen...

Vi hade ingen jättelång uppvärmning, han behöver ganska mycket innan han är riktigt mjuk...kan ju ha spelat in också...

Ska rida igenom honom lite lugnt imorgon, mycket volter och mjuka upp honom...se hur han känns då...

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Problem i vänstergaloppen...

det är jätte jätte bra att skrita dom länge(som du gjorde)det bygger även upp muskler;)

många stretchar sina hästar utan att veta riktigt "hur".
ett tips är att gå en kurs om det(du kanske redan har gjort det)

Lycka till!

kolla även in bloggen:rofl: Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem i vänstergaloppen...

KL

Idag red jag honom i padocken igen, kändes jättemjuk och fin i traven, bättre än vanligt...:laugh: Tog högergalopp, jättefin, lyfte verkligen bak...:love:

Men sen kom vi till vänster...:crazy: Samma som i fredags, fyrtakt, lät honom rulla och det blev bättre, men han ville inte jobba i form alls, bara slängde upp huvudet och protesterade...:crazy:

Avslutade och tog in, kände igenom ryggen noga, ingen reaktion alls...och då tryckte jag ordentligt. Lite bättre när jag strechade idag, men fortfarande lite stelare i bakbenen.

Så nu är ET ringd, kommer den 15 April, hon trodde definitivt på låsningar i bogen och även nåt upp i ryggen långt bak... Vill ju inte sitta och rida på nåt som gör honom illa... Så jag skulle göra sånt som han inte protesterade mot nu fram tills hon kommer, så det blir mycket arbete från marken och ut i skogen och lulla...det kommer han att gilla...:laugh:

Svar till indianjamboree- Jag har blivit visad av en massör hur jag ska strecha, men det var ett tag sedan nu, tänkte jag skulle be ET uppdatera mej när hon kommer...:laugh:

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp