Problem: Kratsa hovarna!

Q

QueenChaos

Jag har problem med en islänning för när man ska kratsa hovarna försöker han lägga sig ner!! Han är bara 3 år så jag förstår att han säkert tycker att det är obehagligt eller nåt men saken är att jag vill få bort det!
Är det nån som har några tips? Vad som helst är värdefullt!!! Tack på förhand..


:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Jag är ingen expert på området, men om det är så att du tror att han tycker det är obehagligt att lyfta hovarna, så träna honom först att lyfta hovarna själv, utan att du står och håller i. Kanske det går upp ett ljus för honom då, att man kan stå på tre ben en stund?

Du kan ju till exempel peta och killa på ett ben med ett spö tills han irriterat lyfter på hoven. Då slutar du genast och ger eftergift. Efter en stund (när han stått med benet på marken igen) killar du igen tills han lyfter och då slutar du direkt igen. Det borde inte ta så länge att lära honom att det killet på benet betyder lyft. Eller om du vill välja en signal som inte är så allmän, så att han inte lyfter på benet så fort minsta kvist killar honom på benet - kanske knacka försiktigt?

När du sedan vill lyfta hoven ger du samma signal med handen.

Sen kanske det kan löna sig att träna hans balans och kroppsuppfattning genom att gå i skogen, i knölig terräng och över bommar?
 
lyft hoven - sätt ner den innan han har hunnit lägga sig ner - beröm hnm jättemkt, så att han förstår att han har gjort ngt bra. ta några små pass varje dag där du bara övar hnm på att lyfta & sätta ner hovarna, för att sen utöka tiden som du ber hnm hålla uppe hoven. kan ta lite tid men lönar sig i längden
 
Lite ovanligt problem måste jag säga. :p
Först kan man ju fråga sig om detta är en ovana eller om det är något som "stör" hästen så att den försöker undgå detta genom att lägga sig ner.
Jag skulle nog försöka träna bort det med klicker.
Först lyfta hoven och sen klicka och släppa ner den igen nästan på en gång(tänk på att sätta ner hoven försiktigt så att hästen inte börjar kasta ner hoven varända gång du ska kratsa, då får du nya problem ;)).
Sedan gör du om det. Och med tiden kan du hålla hoven längre och längre, och även kanske kratsa lite.

Snart kommer hästen att vänta på klicket och sen släppa ner hoven.
Tänk på att låta det ta tid. Jag tror iof. att du ser resultat redan första dagen men som sagt, vänta på hästen. Håll heller inte på för länge. Det räcker kanske med ett par minuter. Men tänk inte så mycket på tiden utan snarare på hästen.
Gör inte detta på alla benen. Ta hellre kanske bara två stycken/dag. Så att hästen inte tröttnar.

Lycka till!
 
Det är är vanligt på unghästar! Men man tycker att han borde lärt sig det där nu vid den åldern ?
Det kan vara så att han har ont någonstanns.
Prova med att ta ut en kirporaktor eller något sådant.
Kanske har dom svaret :)

Eller så är det bara träning & träning som gäller!
 
jo det va precis så jag gjorde igår!!! Och det funkade jättebra... Så det var ett bra tips tycker jag!!!!!!!! Tackar.. :)
 
trevligt att höra att det fungerade. lycka till i framtiden m din häst!
 
Mitt ettåriga shiresto är likadan när man lyfter framhovarna. Till saken hör väl kanske att det lilla livet är ungefär 160 cm i manken och väger en hel del... ;) Mitt tips är att inte lyfta för högt i början. Lyft bara lite, lite och håll inte för länge, beröm och släpp ner när hästen står lugnt och stilla. Tänk dig själv om någon kommer och rycker tag i ditt ben och lyfter det jättehögt... Ingen höjdare... ;) Ta det bara lugnt och lycka till!
 
Hejsan!

Å en islänning är aldrig fel :D
Visst är de underbara!

Ett tips du kan få från mig är att börja smeka benet mycket enda uppe från bogen ner till hoven.
Sedan kan du så smått börja dra lite i hovskägget - inte lyfta hoven, utan mest så han vänjer sig - sedan kan du smått börja lyfta så smått att han bara lägger tyngden på ett annat ben är bra!

ta ett steg i taget!

Rekommenderarockså det med spöet!

Lycka till!

/Frida :banana:
 
Oj vilka små snälla tips....

Jag var mycket brutalare... :crazy: när min kille provade det trixet (jajamen min Kokopelli har dragit nästa hela repertoaren här i denna frågespalt, han har även vid ett par tillfällen lagt sig vid ridning :eek: när det var mycket snö och myyysigt) men som sagt jag var brutal.
När han hängde sig på som värst "tappade" :devil: jag taget ..... BRAK! Han stöp förstås med buller och bång och efter det provade han aldrig med det igen. Bad idea, Kokopellihästen.....Matte är liten och klen och orkar inte 500kg det är bara att STÅ på benen!

Nu är Kokopelli-gubben sex år (jag har haft honom sedan han var sex månader) och precis som Mike sade om vilda talibaner har han blivit världens toppenhäst. En riktig superkille! :love:

Frid Kokopelli Mana
 
Håller med om att man kan göra så där om hästen bara djävlas med dig, har en varmblodstravare också och hon är hur cool som helst att lyfta benen på men ibland så hänger hon sig mot mig ändå, men det räcker att säga NEJ! så står hon snällt igen. Men din metod är nog inte så lyckad om det är en ung häst som inte är van vid att lyfta ben, då får man ta det lite lugnare... Det ska ju vara en trevlig upplevelse för hästen så att den senare vill lyfta fötterna! :smirk:
 
min åring gjorde rejäla kosparkar med bak och fram(!) lät henne vara några dagar. sedan tog jag tag i det och vägrade släppa så fort hon kickade (tur man ej blev träffad!) nu går det jättebra :D gäller o av envis
 
Det har du helt rätt i....

Jag förutsatte utan att tänka på det att en treåring (trots att den räknas som unghäst) bör kunna nåt så grundläggande som att lyfta fötterna utan prut.

Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 000
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp