Problem med ärr

Lazy Lady

Trådstartare
Jag har efter två kejsarsnitt problem med sammanväxningar i en tredjedel av ärret. Huden sitter fast i musklerna och muskeln under känns indragen på nåt konstigt sätt? Jag får som muskelkramper vid lyft och magen riktigt dras nedåt i kramp på den sidan.
Nu till frågan, var vänder man sig för att få hjälp med en sån sak? Det är 3år sedan sista barnet föddes och det hjälper inte att försöka massera ärret för att få det att släppa heller.
Nån som har nån idé?
 
Plastikkirurgi, troligtvis betald ur egen ficka. Men försök åtminstone få det via vården.
Jag har efter två kejsarsnitt problem med sammanväxningar i en tredjedel av ärret. Huden sitter fast i musklerna och muskeln under känns indragen på nåt konstigt sätt? Jag får som muskelkramper vid lyft och magen riktigt dras nedåt i kramp på den sidan.
Nu till frågan, var vänder man sig för att få hjälp med en sån sak? Det är 3år sedan sista barnet föddes och det hjälper inte att försöka massera ärret för att få det att släppa heller.
Nån som har nån idé?
 
Plastikkirurgi, troligtvis betald ur egen ficka. Men försök åtminstone få det via vården.
Jo, det första är jag helt införstådd med. Att få det fixat ur egen ficka är ju inte så svårt. Bara att göra en ärrkorrigering med minibukplastik.
Men jag vill ju se om det går att få genom vården först, men vilken del av vården?
 
Jo, det första är jag helt införstådd med. Att få det fixat ur egen ficka är ju inte så svårt. Bara att göra en ärrkorrigering med minibukplastik.
Men jag vill ju se om det går att få genom vården först, men vilken del av vården?
Kan man inte gå via den som kollar tex magdelning efter graviditet, typ fysioterapeut eller vilken yrkeskategori det är? Eller gå till en kirurg privat för konsultation och få tips om vilken del av sjukvården man kan vända sig till?
 
Kan man inte gå via den som kollar tex magdelning efter graviditet, typ fysioterapeut eller vilken yrkeskategori det är? Eller gå till en kirurg privat för konsultation och få tips om vilken del av sjukvården man kan vända sig till?
Mkt möjligt, jag har aldrig blivit ”kollad” förutom vanliga efterkontrollerna på mvc och det är ju så tätt inpå förlossningen att allt hänger och dinglar typ :rofl:
Jag ska på konsultation i ett annat ärende efter jul/nyår så antingen vänta tills dess eller så får jag ringa nån växel.
 
Skriv gärna här om hur det går och inte går.
Jag tänkte spontant att det här ska gå via primärvården (vårdcentralen/rehab).
 
Skriv gärna här om hur det går och inte går.
Jag tänkte spontant att det här ska gå via primärvården (vårdcentralen/rehab).
Absolut, ska påbörja efterforskningen idag. Tänker börja med att kontakta min barnmorska så får hon slussa vidare. Jag tycker ju att det är en grej som ska åtgärdas via landstinget eftersom det ger problem och inte är rent kosmetiskt även om det inte är speciellt snyggt heller. Det primära är ju att jag vill ha funktionen j magmusklerna.
 
En uppdatering för den som är intresserad.

Efter att ha ringt till först vc blev jag vidareskickad till mvc som bad mig ringa kvinnokliniken, så fick jag till sist tag i en trevlig kvinna där som bad mig skicka en egenremiss dit så jag kan få träffa en läkare som kan bedöma ärret så nu är det gjort! Bara och vänta och se hur lång tid det tar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 874
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips. Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: ginnies
·
Relationer En av mina vänner (jo på riktigt, det är inte mig det handlar om) sitter i en tråkig sits. Hon är gift med sitt livs stora kärlek och de...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
15 251
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp