Problem med agressivitet!

D

Diozz

Hej

Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering.

Den förre ägaren hade låtit honom styra och ställa lite precis som han ville när de hade honom.

Jag tyckte lite synd om honom, och efter som jag precis förlorat min amstafftik som jag hade så tyckte jag att det var ett ganska roligt projekt jag skulle ta på mig. Visste om alla hans defekter och har haft liknande fall tidigare...

Han vaktade allt som han ansåg vara hans. Han hade blivit biten vid 7 månader av en annan hund och där efter inte klarat av andra hundar. Högt dominansbeteende. Ingen lydnad alls...

Min föregående hund hade liknande problem och hon blev den perfekta hunden efter ett tag..

Så jag plockade ganska fort bort vaktningen av sakerna, vilket var en enkel grej att göra.... hade några brottningsmatcher men jag kan nu ta allt jag vill av han utan att han rör en fena... Så då var det problemet löst tänkte jag. Men det visar sig att det är bara jag som kan ta av han benet eller bollen utan problem... min sambo har en del problem med det, men inte lika mycket som våra besökande har... de behöver bara gå inärheten av hans saker för att han ska kasta sig över det morrandes och springa iväg med det... När han gör det är jag snabb och plockar ifrån han det. Men det är bara ett litet problem.

Promenaderna blev mycket bättre efter träning och kunde tilloch med gå förbi en hund på samma trottoarkant utan utfall... Då började jag slappna av mer och när jag gjorde det så kom utfallen tillbaka och nu värre än förut... Han kan låtsas som om han inte ser den andra hunden och sen bara kasta sig mot hunden när kan kommer upp jämnsides... Det värsta e att han e inte speciellt stor men så in i nordens stark... Känner ibland att jag inte skulle orka hålla honom...(E inte det minsta otränad elelr svag på så vis.... han har ibland tagit sats mot mig bara för att få mer kraft att komma frammåt...)

Lydnaden fungerar klockrent för oss annars... lyder mig blint, (exempel) men försvinner jag ur rummet så är han å rider på gästerna. kommer jag tillbax så är det som om inget har hänt.. och han är den duktiga och väluppfostrade hunden man kan tro att han är igen.. promenader utan hundar nästan klockren.. arbetar på den delen dagligen...(Lätt att glömma att man inte ska dra iväg åt alla håll där det luktar spännande)

Sen för ungefär 2 veckor sedan så skaffade jag och min sambo 2 kattungar. Var väldigt intressant från början men ordet nej fungerar väldigt bra...
Kattungarna var ju så gott som livrädda för honom från början... den ena sprang så fort han kom för nära å den andra blåste upp sig och *spottfräste* vilken han backade för. Bra tyckte jag då jag slapp springa som en hök å kolla så han inte gjorde dem något... Så nu kommer vi till problemen med katterna... Den katten som sprang går han jättebra ihop med nu... ligger tillochmed och sover tillsammans och den stackars katten frå sig en pusstvätt om dagen så han blir dyngsur... De leker tillsammans och har sig... han ställer sig ibland över katten å juckar i luften men då tar katten det som en lek å slår till honom på hans juveler vilket han tycker är ganska obehagligt så han har så gott som slutat med det... Det enda problemet hunden har med katten är att den får inte komma inärheten av han om han är med sina lekaker eller om han äter... (tillbax till problemet med vakt) Då gör han snabba utfall mot katten.. Den andra katten är han inte så bra kompis med... de kangå förbi varandra men kollar han på den katten så morrar den. Den katten är dessutom väldigt kelsjuk och komemr gärna upp i knät och vill gosa vilken hunden har stora problem med.. Har gjort utfall mot den katten flera gånger... behöver inte säga eller göra något(självklart får han sig en utskällning varje gång det händer) utan han vet att han har gjort fel och krypper ihop och man riktigt ser hur han skäms.. Men ändå gör han om det.. Nu var det kanske typ 5 dagar sen han gjorde det senast men man är alltid på sin vakt om katten är i närheten av en... Är så rädd för att katterna ska få sig ett hugg...

Sen är han väldigt vaktig mot dörr och ljud i trapphuset med vilket inte gör så där jättemycket... Men har upptäckt att det är inte hemmet han vaktar utan mig och min sambo... Är det ingen hemma kan vem som helst gå in eller knacka på dörren utan att han gör ett ljud ifrån sig... Om någon bara skulle gå rakt in utan att vi öppnat dörren så kör han ut dem(har hänt, en stackare som skulle till grannen och gick in i fel dörr....bet inte men markerade hårt att du hör inte hemma här, ut med dig!!)

Det sista problemet jag har med honom är att när det kommer folk så är han väldigt glad å flyger å hoppar å ska leka med alla... har börjat köra med att han inte får hälsa på dem på en gång vilket har börjat gett lite resultat, men än är det en låång väg kvar...

Har verkligen strandat, och har dessutom börjat bli arg och frustrerad när han har ofog för sig vilket jag vet är fel men känns verkligen som att jag har gått på grund... Har haft problemhundar förr som jag har fått till men denna kille kanske är överkurs även för den erfarne??

jo glömde att säga att vi var hundvakt åt en st bernard, de gick inte alls bra, fick klättra över kompostgaller för att komma till vart enda rum.. Korta stunder kunde de vara tillsammans men kom man för nära st bernarden så flög min hund på honom å ett våldsamt slagsmål bröt ut.... Det roliga var att ute på promenad gick det hur bra som helst, de kunde till och med nosa på samma ställe samtidigt... gick ut med de båda själv å kunde hålla deras koppel i samma hand å de gick bredvid varandra, men gav man någon utav hundarna uppmärksamhet, spelade ingen roll vilken så flög min hund på st bernarden på en gång... Men utan prat problemfritt...

så de var nog allt...

/J
 
Sv: Problem med agressivitet!

Är det en tik eller hane du skaffat.

Är detta sant så undrar jag hur du är skapt som människa enl mej finns det bara en väg för denna hunden INNAN det händer en olycka. Tyvärr.
 
Sv: Problem med agressivitet!

Är det en tik eller hane du skaffat.

Är detta sant så undrar jag hur du är skapt som människa enl mej finns det bara en väg för denna hunden INNAN det händer en olycka. Tyvärr.
O så läser man inlägg innan man svarar/vräker ur sig.
Det står klart o tydligt att det är en hanhund.

Om TS inte kan skaffa sig hjälp av en duktig instruktör som ser dem in action så håller jag med dig om att det bara finns en lösning.
Livet är för kort för dåliga hundar.
 
Sv: Problem med agressivitet!

vill bara önska dig lycka till med din hund. Vad är det mer än amstaff i honom?

Jag har själv haft en amstaff/doberman som vi beslutade oss för att avliva i sommras just för att han var för "svår".
 
Sv: Problem med agressivitet!

Precis... borja med att kastrera honom...

Sedan skulle jag nog fundera pa possitiva metoder i stallet for bestraffning och skall.
Lat honom "lat bli". Nar han har en leksak ge honom en battre leksak eller godis. (Funkar battre med godis) Nar han tittar bort fran forsta saken sag "lat bli" eller vad man nu vanligast anvander i Sverige, och ge honom godisen eller leksaken. Lar honom att nar du sager "lat bli" sa far han nagot battre... Nar han KAN det drar du ner pa godiset sa han bara far enstaka ganger... 'Timing' ar viktigt, om du ar vaken lar du dig snart exact NAR du ska agera. Ar du tillrackligt envis funkar det pa katterna ocksa. Numera far min tjej aldrig nagot, men "leave it" funkar ALLTID, pa allt. Passerar vi en hund som morrar och star i sager jag "leave it" och hon slappnar av och ignorerar.:D
Nar vi hade varit borta ett tag sa flyttade uppenbarligen raven in pa var mark. Min tjej kom jagande raven bara ett par meter bakom... utan att ens tanka skrek jag "leave it" och hon stannade och tittade sa besviket pa mig. Som med alla comando ord ar det ar viktigt att inte anvanda det annat an om man kan se till att det foljs... Jag tankte mig bara inte for, tursamt nog funkade det.

For att fa slut pa vaktande av mat och annat kan man lata folk ga forbi och droppa jatte godisar i matskalen eller bredvid leksaken han vaktar sa han lar sig att manniskor kommer med battre saker... da behover han inte vakta langre.

For att ignorera andra hundar skulle jag ha en "mixad" metod. Om han morrar och skaller hysteriskt drar man kopplet rakt upp, staller sig framfor hunden och GAR rakt in i den sa den maste backa samtidigt som man verbalt "sager i fran" ("How DARE you even THINK...":angel:) Jag tror att det ar ganska viktigt att man placerar sig sjalv mellan det hunden skaller pa och hunden sa man fysiskt flyttar hunden bakat.
Nar han slutat borjar man med "lat bli" traning och sa FORT han tittar bort fran den andra hunden kommer en godis.

Rent generellt tror jag inte att det ar bra att skrika och skalla pa en hund (lika lite som pa ett barn) Om man inte gor det i vanliga fall brukar det dock funka de fa ganger man hojer rosten och later arg.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med agressivitet!

Jag för min del tycker inte att han låter så hemsk.
Du benämner ju honom som en hund med defekter och problem, så det kände du ju till innan du tog honom.
Jag är ju absolut inte erfaren gällande problemhundar så jag kanske inte borde uttala mig:o
Men jag kan inte låta bli ändå:D
Det är ju en rad ganska vanliga problem du berättar att han har. I och för sig samlade på samma hund men det borde ju finnas kurser och tränare som kan stötta dig. Även om man är erfaren kan det ju vara nyttigt med input.
Sen kanske man får acceptera en del sidor hos honom, som att han inte går ihop med andra hundar eller att han vaktar, så länge han kopplar av vaktet när ni visar att allt är ok.
Sen har du ju bara haft honom ett par månader så han håller väl fortfarande på att hitta sin plats i flocken.
Mvh C
 
Sv: Problem med agressivitet!

vill bara önska dig lycka till med din hund. Vad är det mer än amstaff i honom?

Jag har själv haft en amstaff/doberman som vi beslutade oss för att avliva i sommras just för att han var för "svår".

Han är 50% pitt också..
 
Sv: Problem med agressivitet!

Precis... borja med att kastrera honom...

Sedan skulle jag nog fundera pa possitiva metoder i stallet for bestraffning och skall.
Lat honom "lat bli". Nar han har en leksak ge honom en battre leksak eller godis. (Funkar battre med godis) Nar han tittar bort fran forsta saken sag "lat bli" eller vad man nu vanligast anvander i Sverige, och ge honom godisen eller leksaken. Lar honom att nar du sager "lat bli" sa far han nagot battre... Nar han KAN det drar du ner pa godiset sa han bara far enstaka ganger... 'Timing' ar viktigt, om du ar vaken lar du dig snart exact NAR du ska agera. Ar du tillrackligt envis funkar det pa katterna ocksa. Numera far min tjej aldrig nagot, men "leave it" funkar ALLTID, pa allt. Passerar vi en hund som morrar och star i sager jag "leave it" och hon slappnar av och ignorerar.:D
Nar vi hade varit borta ett tag sa flyttade uppenbarligen raven in pa var mark. Min tjej kom jagande raven bara ett par meter bakom... utan att ens tanka skrek jag "leave it" och hon stannade och tittade sa besviket pa mig. Som med alla comando ord ar det ar viktigt att inte anvanda det annat an om man kan se till att det foljs... Jag tankte mig bara inte for, tursamt nog funkade det.

For att fa slut pa vaktande av mat och annat kan man lata folk ga forbi och droppa jatte godisar i matskalen eller bredvid leksaken han vaktar sa han lar sig att manniskor kommer med battre saker... da behover han inte vakta langre.

For att ignorera andra hundar skulle jag ha en "mixad" metod. Om han morrar och skaller hysteriskt drar man kopplet rakt upp, staller sig framfor hunden och GAR rakt in i den sa den maste backa samtidigt som man verbalt "sager i fran" ("How DARE you even THINK...":angel:) Jag tror att det ar ganska viktigt att man placerar sig sjalv mellan det hunden skaller pa och hunden sa man fysiskt flyttar hunden bakat.
Nar han slutat borjar man med "lat bli" traning och sa FORT han tittar bort fran den andra hunden kommer en godis.

Rent generellt tror jag inte att det ar bra att skrika och skalla pa en hund (lika lite som pa ett barn) Om man inte gor det i vanliga fall brukar det dock funka de fa ganger man hojer rosten och later arg.

Tycker det du säger är vettigt och kör inte speciellt mycket med bestraffning utan kör ignorering och ger beröm i den utsträckning det går...

om man tar promenaderna...
det som är grejen med honom att man vet inte riktigt hur utfallet ska bli...
om han börjar låta som att han ska ta död på hunden man passerar eller om han helt enkelt bara glor.... han kan bestämma sig för att göra ett utfall när hunden är hundra meter bort eller när hunden är jämnsides med honom... att ställa mig emellan fungerar inte då det bara får honom frustrerad... Han vägrar att ge upp.. spelar ingen roll vad det handlar om så e han en riktig tjurskalle... har han bestämt sig för något så försöker han till han lyckas... Låg ett ben under soffan som han ville ha fram, han höll på i över en timme med det där benet innan jag var den som gav upp och tog fram benet till honom.... han ligger inte å gnyr å väntar på att benet ska komma till honom utan han försöker med alla möjliga metoder som gör honom lite nog att krypa dit under för att hämta det...

höjer jag rösten, vilket jag så sällan behöver göra kryper han ihop och blir så liten så han nästan försvinner... men höjer jag rösten vid hundmöten så skiter han i det tills att passering skett, då först kryper han ihop... å då har jag inte sagt ett ord från att vi gick förbi hunden.... han vet att han gör fel men i stundens hetta skiter han i det...

han e inte dum och hur underbar som helst... lite jobbigt att inte veta vad som skulle kunna hända om han kommer lös utan att jag är med eller att han skulle komma lös vid ett hundmöte-

sen e det ju katterna... sitetr jag med en av hundens grejer i handen å den korthåriga katten kommer fram e det okej men skulle den långhåriga komma fram elelr över huvud taget närma sig så blir det morrr... å ibland bara varningsutfall... Direkt efter utfallen så kryper han ihop å skäms utan att jag sagt ett ord.. skulle han däremot ligga själv å gnaga på ett ben får ingen av katternaz komma inärheten... det äör som att han vet att han gör fel men han står för vad han gör..:S
 
Sv: Problem med agressivitet!

Mib absolut första tanke är "brist på ordentligt ledarskap"

jag är inget proffs men....det här låter illa i min öron
 
Sv: Problem med agressivitet!

Det finns en här som du borde lyssna på ordentligt och det är ELA, eller leta upp hennes tråd om sin mix.
Jagtycker det låter otäckt och hunden har inte ens kontroll över sig själv, och du kan nog förvänta dig att nån av dina katter kommer att ligga döda en vacker dag. Och hunden skäms, för han VET ju att man inte får döda katter...men det sket han i , just då......
Nästa gång är det nåt annat.....och han skäms ju då med...efteråt

Jag vet att det inte är det här man vill höra, men att ha hund ska vara roligt..för både hunden o dig.
 
Sv: Problem med agressivitet!

Hundar 'skams' inte. Manniskor skams. Hundar kan dock mycket val lara sig vad dom far och inte far gora och nar dom gor nagot dom vet att 'deras' manniskor inte gillar vantar dom pa den vanliga reaktionen... en tillsagelse eller 'skall'... Precis som nar dom dreglar innan maten kommer i 'anticipation' kan dom kisa med ogonen och se ut som just nar dom fatt en tillsagelse i anticipation.

En hund med stark jakt instinkt kan mycket val lara sig att VISSA katter, moss, faglar, etc, tillhor familjen, men det innebar inte att alla katter (moss, faglar...) tillhor familjen och inte ar byte i hundens ogon.

Det faktum att det ar pitbull i den gor den formodligen bara mer mannisko vanlig... men ocksa mer benagen att vara aggresiv mot andra hundar. Det ar en hund som behover RIKTIG traning for att ma bra. Leta reda pa en behaviorist, eller en BRA tranare, for hjalp.
 
Sv: Problem med agressivitet!

Ska nog kastrera honom men kastreringen hjälper bara till med vissa problem men tar inte bort hans beteende..

Sant, men det kommer förmodligen göra stor skillnad.

Tror att du och din sambo behöver dominera honom mera, för det verkar som att han mer eller mindre ser sig själv som flockledare nu.

Att trycka ner hunden lugnt och bestämt i nackskinnet på golvet fungerar väldigt bra för att lugna och stävja dominans tendenser, och inte släppa taget förrän hunden slappnat av ordentligt, för att visa att det är du och din sambo som bestämmer reglerna.
Den metoden använder jag hela tiden på min rottis när hon är besvärlig och det har funkat jättebra.

Angående skällandet, har du nånsin funderat på att skaffa ett antiskäll hallsband? och ha på honom när han är som mest skällig. Det kanske inte är det mest optimala sättet att få dom att sluta skälla. Men det gör att de helt lär sig att associera skällande med nåt obehagligt. Brukar även trycka ner min hund i nackskinnet om hon sätter igång och skäller på ljud i trapphuset och det brukar funka bra för att lugna henne och få henne att sluta med skällandet och för att markera att hon gjort nåt hon inte får.
Använder mig också av väsa åt henne när hon gör nåt dåligt för att markera att hon ska sluta (caesar milan använder det med)

Hur fungerar det med maten? brukar din hund ha tillgång till torrfoder/mat hela tiden? I naturen är det endast flockledaren som har tillgång till mat hela tiden, och de som står lägre i rang får äta senare. Så du bör inte ha mat framme hela tiden med risk för att hunden då uppfattar sig ännu mer dominant.
Så en bra övning vore att ge dina katter mat först och hålla fast/trycka ner din hund i nackskinnet medan dom äter och han får titta på för att markera att det inte är han som bestämmer och har rätt till mat först, för att han påsåvis får mindre chans att uppfatta sig som dominant alfa hane i flocken.
 
Sv: Problem med agressivitet!

Att trycka ner en hund av den här typen i backen kanske kan hjälpa - eller också är det raka spåret till en katastrof. Har en bekant som gjorde detsamma med sin unga Rottishanne, den låg i backen vid i stort sett varje hundmöte och husse var MYCKET dominant, för att uttrycka mig sansat... Den hunden fick avlivas före ett års ålder, då den till slut gav sig på husse själv.
Och vem ska dänga din hund i backen? Du? Dig har den ju redan viss respekt för. Ska andra besökare dänga honom i backen? Jag tror det är en farlig väg att gå.
Kastrering tror jag inte hjälper. Du kan få bort vissa könsbundna beteenden, men hos den här hunder är beteendena förmodlige redan så befästa att den inte kommer att ändra sig speciellt mycket bara av kastrering.
Tyvärr.
 
Sv: Problem med agressivitet!

<snip>
Att trycka ner hunden lugnt och bestämt i nackskinnet på golvet fungerar väldigt bra för att lugna och stävja dominans tendenser, och inte släppa taget förrän hunden slappnat av ordentligt, för att visa att det är du och din sambo som bestämmer reglerna.
Den metoden använder jag hela tiden på min rottis när hon är besvärlig och det har funkat jättebra. <snip>

Det kan ocksa leda till att man blir biten om man inte vet exact hur man laser en hund. Det finns andra battre satt att visa sin 'dominans' ...eller rattare sagt lara hunden vem som har makten och bestammer.
Alltid ata sjalv innan man get hunden mat, garna med matskalen iordningjord och vantandes pa koksbanken...
Latsas at ur matskalen innan den satts ner och hunden far sitt...
Ga mot hunden och fysiskt flytta den bakat nar den vill fram...
Ga inte runt hunden, se till att den flyttar sig sa du kommer fram...
Klappa och gosa inte nar hunden kommer, bara nar DU vill...
Anvand dig av NILIF (Nothing In Life Is Free)
Ha inte leksaker framme, ta fram pa dina vilkor och ta bort igen nar du anser att det ar bra...

<snip>
Kastrering tror jag inte hjälper. Du kan få bort vissa könsbundna beteenden, men hos den här hunder är beteendena förmodlige redan så befästa att den inte kommer att ändra sig speciellt mycket bara av kastrering.
Tyvärr.

Ingen kan uttrycka hur 'den har' hunden reagerar utan att ens ha sett hunden i fraga... det ar bara dumt att forsoka. Kastrering kan get stora skillnader aven pa aldre hundar och ar val vart att forsoka.

VIKTIGAST... go lydnads kurs med hunden och forsok fa tag pa en 'behaviorist' som hjalp.
 
Sv: Problem med agressivitet!

Vet inte om jag är rätt person att ge dig några råd men jag anser att det du berättar om din hund inte alls låter särskilt trevligt, så var uppmärksam och passa noga så att det inte händer katterna något.

lägger in en länk till en tråd jag startade för ett tag sedan
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=955533//
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 091
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp