Problem med andra hästar/människor (långt)

Sinfonie

Trådstartare
Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök.

Jag har ett problem, jag vet inte om det är jag som är problemet eller vad :crazy:

Jag köpte min 4 åring från en naturbruksskola där hon dagligen hanterades av olika människor, alla med olika syn på hästhållning (på gott och väldigt mycket ont).
Av vad jag hört av dom som höll på med henne så är det en helt annan häst mot den jag äger (en tjej fick världens raseriutbrott bara jag nämnde min hästs namn..).
Temperamentsfull, lätt för att sparkas, och svårhanterad.
Dagen jag hämtade henne så sa till och med stallchefen att hon såldes dels för sin skada (kan inte garantera full hållbarhet) samt för hennes temperament.

Är det bara jag och hon så uppför hon sig nästan alltid utan undantag exemplariskt, jämt.
Hon vill verkligen vara mig till lags och gör sitt yttersta vad det än gäller. Väldigt cool.
Men, så fort det är någon annan med så är det som om hon tappar lusten till ALLT - med undantag för en tjej i stallet, som hon trivs ganska bra med, oftast lugn i hennes närhet.

Exempel 1.
Jag har löshoppat henne några gånger de senaste två månaderna, på olika nivå. Ibland bara det allra lägsta på sockerbitarna, vid ett par tillfällen hjälphinder samt ett större hinder bakom (som högst dryga metern).
Så fort hon sett hindren har hon ökat och hoppat med stor glädje.
- Är det dock någon mer med så håller hon knappt galoppen och man får driva henne för att hon ens ska komma över.

Exempel 2.
Vi brukar busa i ridhuset, hon är lös och jag springer med henne.
Det resulterar alltid i bockserier och ordentliga repor längs långsidorna.
Det kan ta upp till en halvtimme innan hon stannar, hon bara brallar.
- Är någon mer där, så springer hon visserligen, men efter max 5 minuter så vill hon inte mer. Hon stannar och vill inte röra sig.

Exempel 3.
I stallgången har hon gått från en studsig hoppetossa, till en häst man utan problem kan ha lös i gången utan att hon tar ett steg.
Börjar hon gå, så räcker det med att jag säger hennes namn bestämt så stannar hon.
- Är någon annan (kompis, annan hästägare, etc) i stallet så går hon oroligt fram och tillbaka och luftsnappar konstant, ibland väldigt svår att kratsa hovarna, och ibland svårtränsad.

Exempel 4.
Tömkörning i ridhuset, något min häst är ganska ny på, och tycker är stenkul.
Hon är ambitiös och ivrig, arbetar jättefint "på egen hand", går utan problem att tömköra henne i alla gångarter.
- Är det andra i ridhuset så krävs pisk för att hon ens ska masa sig fram i trav..

Exempel 5.
Longering. Min häst har mycket energi och busar och brallar gärna när vi longerar. Behöver knappt ge kommando för att hon ska trava/galoppera.
- Är någon annan där får jag gå efter henne och "jaga" henne upp i gångarterna, eller använda pisken åtskilliga gånger (i luften!).

Bara att leda henne i närheten av andra får henne att verka "koppla bort" omvärlden, gå långsamt och reagerar inte på mycket.


Kan det vara så att det är ren unghästtrots?
Eller kan det ha att göra med hennes 'barndom'?
Någon annan orsak..?
 
Sv: Problem med andra hästar/människor (långt)

Jag tycker absolut inte det låter som du är problemet utan hennes förflutna. Försök att ignorera att de är andra i stallet/ridhuset o gör som vanligt. Du gör säkert det men försök ännu lite till, hon testar säkert även om det fungerar o hon vet att det fungerar när det är andra i närheten men inte när du är själv..Du har en smart tjej!!
 
Sv: Problem med andra hästar/människor (långt)

Hon har antagligen problem med koncentrationen när någon annan är närvarande. Det kommer nog att lösa sig med tiden när hon orkar/vågar ge dig sin fulla koncentration.
 
Sv: Problem med andra hästar/människor (långt)

Du har en speciell häst och ska vara glad att hon reagerar som hon gör istället för stänger av som vissa andra hästar gör för då hade hon kanske fått stå kvar där hon vantrivdes så eftersom hon inte visade utåt att hon inte mådde bra. Nu visar hon ju tydligt att andra människor stör henne, hon tycker helt enkelt inte om vissa människor.

Jag tror det kommer lätta när hon inser att det bara är du som grejar med henne. Det bästa alternativet för en sådan häst är ett litet stall och bara en, kanske två som sköter om henne.

Jag har sett hästar som nästan slutar äta, hästar som blir tomma i blicken, hästar som blir avkastarkungar utan fysiska fel också sådana som din, som man verkligen ser hur de avskyr vissa människor och alla har de blivit helt andra hästar när de har sluppit spring och många skötare. Då har deras rätta jag kommit fram och man har fått se en helt annan personlighet som bara har varit positiv.
 
Sv: Problem med andra hästar/människor (långt)

Det du beskriver som att hon blir "seg" tolkar jag som att hon kanske blir introvert.
Med dig kan hon slappna av och vara extrovert och röra sig, men när andra är med blir hon av någon anledning osäker och försöker göra så lite väsen av sig som möjligt. Är det ett kallblod?

Jag skulle tippa på att det är ett självförtroendeproblem, kanske inverkar du på något vis, kanske inte. Om du pressar henne i dessa situationer blir hon bara ännu mer osäker. Jag skulle istället planera in övningstillfällen där du vet att någon annan är i ridhuset, så går ni dit och tränar bara det enklaste enkla, från marken, och bara i skritt, så långsamt det bara går. Pressa henne inte, vill hon bara stå, så låt henne stå, ställ dig bredvid henne och relaxa tills hon själv tar initiativet att röra sig.

Kanske förknippar hon "sällskap" med något obehagligt, orsaken är egentligen ganska oviktig. Har hon någon hästkompis från hagen som hon polar bra med? I så fall kunde det vara fiffigt att ta promenader i skogen tillsammans tex.
 
Sv: Problem med andra hästar/människor (långt)

+ koftena, Sar, TinyWiny

Tack så mycket för alla svar :bow:

Hon har gått på lösdrift hela sitt liv innan jag köpte henne, och var väldigt fäst vid andra hästar.
Numera går hon ensam i en liten hage (varför går att läsa HÄR), och bryr sig inte nämnvärt om någon häst, gnäggar lite i stallet om hon är själv, men ute så bryr hon sig inte.

Jag känner mig hemsk när jag försöker kräva saker av henne när hon beter sig så, så det senaste har vi bara gått runt i ridhuset när andra är där.
Annars brukar vi gå ut på promenader ute flera gånger i veckan, vilket är väldigt uppskattat från hennes sida, men att få med någon annan från stallet är nog inte det lättaste..

Hon är ett halvblod.

Tack för tipset skuggi, låter som en bra idé!
 
Sv: Problem med andra hästar/människor (långt)

Hej! jag har varit med om en liknande sak också med en mycket interligent
häst som hade vantrivts där hon var tidigare!
Den största anledningen till att hon var sån var för att ingen någonsin lyssnat på henne när hon försökt komunisera med människor tex om smärta och obehag.
Vilket lädde till att hon blev avstängd och imellamåt agresiv, men ändå väldigt frånvarande... Detta kallas inlärd hjälplöshet!
Det försvann ju mer hon märkte att vi försökte få kontackt med henne och hon började komunisera och bli häst igen.
Men då de tidigare ägarna var hemma för att hälsa på och se hur det gick för oss så blev hon återigen "avstängd" men det försvann så fort de åkte.
Mitt råd är att ignorera det och låta tiden ha sin gång!
När hon har lärt sig att hon inte kommer bli utsatt för det som hände i hennes uppväxt igen.
Och hon har lärt sig att hon inte blir ignorerad när hon försöker tala om något!
Anledningen till att hon gillar den där tjejen och dig är för att ni läser av och komuniserar med henne istället för att va likgiltiga för vad hon tycker och känner!
Hoppas att det går frammåt fortare än du tror!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 670
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp