Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

C

Curly

Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då haft lite hjälp till hands. Spec. då vid uppsittning. Det är så konstigt att det var annorlunda när jag för några år sen oftast red själv på min medryttarhäst och även gjorde allt omkring ensam. Då var jag inte rädd eller så osäker, men det är jag däremot nu. Och nu har jag dessutom samlat på mig mer erfarenhet från olika ställen. Med olika hästar, en NH-kurs och bara mer tid. Jag har två stora problem. Det ena är att när jag har vänt hästen i stallgången för att sätta fast honom i grimskaft har han ibland bara "gått över" mig och dragit ut igen. Då har jag ändå stått nära snett framför honom och hållit honom rätt kort. För några veckor sedan kom mitt finger i kläm på något sätt mellan honom och en grej som stod i vägen när han började pressa sig ut. Försökte hålla honom, men det var omöjligt. Stukade fingret och fick sjukskriva mig.

Det andra problemet är ju då vid uppsittning. Dels har jag som sagt inte varit ute mycket själv med honom eller suttit upp utan hjälp heller för den delen. Har haft en del problem med att han inte står kvar stilla och att sadeln glider. Det är ju många saker som ska klaffa samtidigt. Att jag kmr upp på en höjd, får i foten i stigbygeln, han står still o att jag kan hålla i tyglar o sadel och att jag kommer tillräckligt nära för att min tyngd (är dessutom rätt tung) ska hamna så nära hästen som möjligt för att undvika sadelglid osv.

Tycker det är så jobbigt att detta har blivit så laddade och negativa moment. Jag känner ju hur osäker och nervös jag blir varje gång inför detta. Det börjar ju redan hemma innan jag åker till stallet. Försöker påverka mig själv att tänka "rätt". Att inte stressa upp mig, att ta en sak i taget, andas lugnt, tänka att jag inte alltid känt såhär (jo, med honom men inte med hästar öht). Jag vet ju att jag måste upp. Kanske känner pressen där. Att det är "kört" om sadeln glider för långt eller jag inte får honom att stå still tillräckligt länge. Det var svårt att kliva upp från en stol. Dels är den lite låg för honom och dels väldigt liten yta och dumt med ryggstöd. Andra alt. har varit en höjd som är rätt lång så man kan kravla sig upp på den och gå längs med om så behövs. Det dumma är att jag blir ännu mer osmidig med säkerhetsvästen. Kan inte sträcka fram armarna så långt jag behöver så jag når hästen och tyglar mm. Ibland har jag även svårt att få in mer än bara lite av tårna i stigbygeln också. Måste få in lite mer för att kunna lägga hela kroppens tyngd som belastning på foten. Usch vad jag känner mig klumpig och långsam.. Klart man blir lite nervös och stressad. Hela ridningen hänger ju på om man kommer upp..:confused:

Försöker hålla mig lugn med honom och inte tänka för mycket "tänk om..?!". Även om jag kan försöka verka tuff utåt antar jag att han ändå känner det. Men det är ju näst intill omöjligt att påverka sig så mycket att man kan påverka sina känslor (går det inte med killar lär det ju inte gå med rädsla/osäkerhet osv:grin::o).

Har inget emot utmaningar och att besegra mina rädslor, men vill gärna ha lite råd och tips som underlättar. Tycker det mesta går motströms. Man försöker och försöker, men händer inget för att öka trygghetskänslan. Varje gång jag t ex kommer upp på honom är ju en vinst, men ändå..:( Känner mig lite fjantig som gör detta till ett stort problem om man ser det ur ett större perspektiv, men svårt att trolla bort. Försöker tänka: "vad är jag rädd för? vad är det värsta som kan hända?". Det vill jag kanske eg. inte veta, men jag är mest rädd för att han ska "vinna" över mig. Inte så mycket för fysisk skada. Visst är det obehagligt när han går "över" mig, oberäkneligt. Men då sätter mer adrenalinet och ilskan in (även om den egenskapen sitter rätt långt in i mig). Men det är mer förebyggandet och anledningen jag vill försöka jobba med och ta reda på.

Usch vad långt det blev. Tacksam för svar! Känner att ingen annan än jag kan ta tag i detta. Måste iaf ha viljan och försöka. Finns ju vissa åtgärder att ta till. T ex spö och grimskaft med kedja (som jag fått som tips) om han skulle försöka dra ut från stallet. Men det ska ju gå ändå med respekt. Det kan ju som sagt bli farligt om han gör så igen. Iofs var det bara fingret sist, men ändå. En bruksnordis är ju inte en lättviktare. Vill ju absolut inte ta i med hårdhandskarna och "våld", var nu den gränsen går när han gör nåt sånt..:crazy:

Som tur är är han underbar att rida så det är inga problem alls. Han kan bara bli lite otålig ibland om man står stilla en längre stund. Och sen att han får sina "ryck" ibland och annars kan man knappt tro det då han är hur "snäll" som helst. Han har ju dragit iväg från mig även när jag stått utanför stallet en längre stund t o m då jag inte varit osäker och varit väldigt bestämd när han först bara tagit ett steg. Och även en bit från stallet när jag skulle ut och gå med honom i grimskaft (vilket hade funkat innan på en annan väg) då han "genade" hem helt plötsligt. Har ju inte haft honom så väldigt länge eller ridit så jätteregelbundet än.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Andas. Försök dessutom att inte överhuvudtaget tänka på dessa, " tänk om". Jag känner igen mig. När jag skaffade min första egna häst så var mitt huvud fullt av en massa farhågor om saker som skulle kunna inträffa, påverkade såklart mitt sätt. Jag blev stressad och uppfattades inte som en lugn förtroende ingivande matte för min häst. Så självklart var hon också lite stressad.

Men, genom att i bland backa och andas och ta det lugnt så har jag i dag en cool tjej och jag själv är betydligt lugnare.

Och fixa något att sitta upp från. Själv är jag vig som en elefant och sitter helst upp från en pall eller bänk eller en stubbe ute i skogen.

Lycka till.

/Söderböna
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Hej. Första gången jag skriver här.:) Jag har haft samma problem som dig. Hon var inte van att någon hoppade upp på henne från pall. jag hade alltid någon som höll i henne i början. Första gången jag kom upp själv va en seger:)
När jag skulle rida ut själv krånglade hon med mig och jag fegade ur. Började rida med spö(som jag dock ej knappt behöver använda)och hon blev som en annan häst och jag blir mer och mer trygg och lugn med henne och hon blir ju automatiskt lugnare också när hon känner att matte är lugn.
Ps. Jag har köpt en trä pall från ikea kostar straxt under 100 lappen som är stadig och bra.
/Time
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Jag känner igen dina problem med "ångvälten". Jag hade en medryttarhäst som var exakt likadan, också det ett kallblod. När man tog in honom i stallet från hagen och skulle vända upp honom på gången för att bindas upp, så tog han fart och sprang över mig för att komma ut igen.
Har du samma rutin varje gång ni går in, dvs går ni in samma väg och du binder upp honom på samma ställe? Har du provat att göra något oväntat, dvs gå in genom en annan dörr, gå omkring med honom i stallet en stund eller binda upp honom på ett annat ställe?

Jag instämmer också med föregående talare ang användningen av en stadig pall vid uppsittning. Det finns bra på Jysk eller IKEA, de ser ut som en liten trappstege. Då kommer du upp snabbare och sadeln glider inte iväg.

Lycka till!
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Om du inte måste upp på hästen är det ju inget att vara räd för!
Så glöm dessa måsten. Istället borde du lägga tiden på konstruktiv träning av dig och hästen.
Bestäm att nästa gång du åker till hästen, ska du lära honom att stå brevid en pall (eller annat du kan stiga upp ifrån).
Nästa gång ska du lära honom att du ska kunna stå på pallen brevid honom.
Nästa gång kan du stiga av och på ett par gångar.
Gå inte snabbare fram än att du känner dig trygg. Om du känner dig osäker känner hästen av det och då går han över dig. Så håll dig inom gränsen där du känner dig trygg, låt det ta den tid det tar. Det finns inga genväger och ingen anledning till brådska.
Gör på samma vis med allt annat med hästen, del det in i små etapper Om man tränar en massa småsaker kan man till slut sätta ihop det till något användbart.
Ha roligt med hästen, det ska vara ett nöje för båda du och hästen att hålla på.
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

;)Du måste inte rida, gå ut o gå, o träna att stå stilla brevid pallen, försök att hitta på roliga saker att göra. Byt taktik när du går in i stallet, kanske en liten runda på gården innan ni går in, stäng dörren, låt hästen bli lite konfunderad, gå på olika sidor, bind upp honom i boxen istället, mgås o lär känna varandra. Lycka till:)
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Jag rider ett gäng unghästar & precis alla ifrån början har stuckit iväg när man ska hoppa upp. Det har jag nu tränat bort, har haft samma metod alla gånger: Börja med att "parkera" hästen, bestäm dig vart hästen ska stå helt enkelt. Går hästen fram ett steg, så backa tillbaka hästen, ha gärna med ett spö & picka på bogen om hästen går fram, lyssnar hästen inte på "pickningen" så var inte rädd för att ta i lite hårdare (tänk på vad tuffa hästarna är emot varandra i hagen!). När hästen väl står stilla så sätter du foten i stigbygeln & sen hoppar du upp halv vägs, alltså hänger på hästen. Står hästen stilla så hoppar du av som belöning & gärna lite godis första gången. Det ska vara trevligt för hästen att stå stilla när du ska hoppa upp & jobbigt för hästen när den går iväg.
Sen efter du hängt & den stog stilla så kan du hoppa upp sen. Går hästen iväg så hoppa av & backa hästen på en gång & sen gör om allt. Det här får man träna på varje gång man ska rida ända tills hästen står stilla ifrån början.

När hästen går på dig så betyder det att han inte respekterar dig. Inget illa menat... Om du har gått nån NH-kurs så utnyttja övningarna du fick lära dig där! eller kontakta tränaren för tips om någon annan övning som skulle kunna hjälpa er. Du måste få hästen att respektera dig och det kan du göra med ledarskapsövningar, träna på att leda honom (när du stannar så ska han stanna, när du går så ska han gå) .. När du leder honom så prova stanna, om hästen inte stannar så ut med armen & gör dig stor, han får INTE gå förbi dig! Lyssnar han inte så använd spöt på bogen.. stannar han men för långt fram så backa honom, du ska inte flytta dig utan det är han som ska flytta sig.. alltså kan det vara bra med ett spö i handen (förlängd arm) och få honom att backa. Du måste vara bestämd & konsekvent. När han gör fel så visa det, men samtidigt när han gör rätt så beröm.
Hästen ska tycka att det är trevligt att följa dig och göra det du säger.. och jobbigt att inte göra som du vill.

Så: Du måste alltså vara konsekvent, tålmodig, bestämd, inte rädd för att ta tag i honom, och berömma när han gör rätt. Det ska vara trevligt att följa dig!
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Jag skulle ha gjort så här:

Problem ett - han springer över dig:

Jobba med honom så att han lär sig att han ALDRIG får gå på dig eller in i din närmsta zon utan din tillåtelse. Var tuff om det behövs. Jaga bort honom. Vifta och hoppa om han kommer för nära. I absoluta nödläge snärta i luften eller rent av på honom med ett spö. Han får INTE gå på dig. Det är jäv.igt respektlöst.

Vid intag tar du med ett kort hoppspö. Försöker han springa ut igen så hejdar du honom med spöet mot nosen (jag menar inte att du ska slå, de flesta hästar reagerar och förstår vad spöet fyller för funktion i det läget). Behövs det så får du ge honom ett litet "smisk" på bogen eller så. Han ska lyssna och stanna.

Problem två - uppsittning:

Träna honom på att stå stilla. Sitt upp och sitt av. Gör om tills han står still.

Använd gärna något högt att sitta upp ifrån. Jag har en hushållsstege med fem steg vilket innebär att jag kan kliva direkt från stegen till sadeln utan att dra sadeln snett (har en klotrund rygg på hästen så ingen sadel går att få att ligga helt stilla) och behöver inte bekymra mig om något mer än att slänga över benet så är det klart liksom. För mig började denna grej med en häst som gärna stack just då man satt ena foten i stigbygeln och eftersom hon var 182 cm hög stod man ju redan på en pall och riske för att ramla ned från pallen och fastna med foten i stigbygeln blev ett jättespöke för mig. Jag löste det med stegen - då behövde jag inte koncentrera mig på så mycket annat än att endera var jag inte uppe på hästen eller så var jag med även om hon rände iväg.

Efter en tids användande insåg jag att stegen är skitbra till alla hästar, sparar hästen och sadeln och man slipper riskera att dunsa ned på hästen om den gör något precis vid uppsittningen.

Några tips från mig, hoppas att de är till hjälp!
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Var tog TS vägen? Vore roligt att höra om h*n tycker att h*n fått bra råd och om något fungerat?
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Ursäkta att det tog tid!:o

Tack så mkt alla för alla råd. Har funderat lite o inte hunnit svara.

Igår "tog jag mod till mig" och skulle ta in honom i stallet för att sen rida ut. Jag var beredd med grimskaft med kedja och spö. Kom utanför hagen, då försökte han gå iväg åt andra hållet. Petade till honom med handen på baken så han skulle vända sig mot mig igen. Då stegrar han sig högt under några sekunder!:eek: När han äntligen kommer ner igen tar jag in honom i stallet (rätt skakis). Kan vara det att han tyvärr lyckats dra iväg från mig alla ggr tidigare när han försökt och då inte var van vid att jag denna gången vann för jag hade en helt annan styrka (som jag inte tycker jag ska behöva ha på det viset). Snacka om att jag tappade sugen. Trodde inte han skulle göra så. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra ärligt talat. Detta är helt nytt för mig. O jag vill inte ge upp, men..

Får svara er andra imorgon!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Att vara rädd och nervös vid uppsittning är ingenting konstigt, egentligen. Jag själv är väldigt nervös när jag ska sitta upp på min.
Hon har aldrig stått stilla, flyttar på sig och håller på.
Det som har hjälpt är att jag helt enkelt bara bestämmer mig för att jag ska upp. Jag tänker inte heller på att det är min häst som jag ska upp på, utan det är en häst som jag ska upp på. Så att jag minskar känslorna som är inblandade.
Några bättre tips än så har jag tyvärr inte. Det har hjälpt mig framåt, även om jag fortfarande är nervös ibland.
 
Sv: Problem med "ångvält" och uppsittning på sådan.

Förlåt, har inte hunnit svara mer idag.:o:( Men gör det så snart jag hinner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
22
· Visningar
1 358
Senast: Fiador
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp