Bukefalos 28 år!

Problem med anslutning via router

Boj

Trådstartare
Har Telia bredbandsanslutning, till det fick jag ett modem Zyxel som funkar vid anslutning, jag fick också med en trådlös router av samma märke med beteckning Prestige 320-W och här blir det problem.
När jag ansluter den och konfigurerar den enligt anvisning, så har jag plötsligt ingen anslutning alls. Jag fattar ingenting, har följt alla anvisningar till punkt och pricka men det verkar ändå inte funka.
Vad kan det vara för fel? Eller bör jag fråga, vad har jag gjort för fel?
 
Sv: Problem med anslutning via router

Routern får ingen anslutning till internet alltså? Kan vara mac-adressen som spökar, vissa operatörer låser anslutningen till en mac-adress, och när du då ansluter via modemet blir det nätverkskortets mac-adress som blir registrerad. När du sedan ansluter routern har den en annan mac-adress, och då fungerar inte anslutningen. Det brukar finnas en funktion för att klona nätverkskortets mac-adress till routern, kolla i routerns webgränssnitt om du kan hitta något sådant. Annars går det att koppla från alltihop (dra ur sladden) och vänta en kvart eller så innan du ansluter igen, då med routern inkopplad direkt.

Är lite småfull så det blev nog aningen svamligt. :p
 
Sv: Problem med anslutning via router

Funkar det om du väntar en stund? Ca 20 minuter krävs för Telia om man ändrar något.

Annars är det ju frågan om det är att du inte kommer åt routern, eller om det är routern som inte kommer ut på nätet.
 
Sv: Problem med anslutning via router

Routern når inte nätet trots konfiguration enligt instruktioner, jag provade att klona macadress utan resultat. Routern får ingen IP adress, den får ingen kontakt med nätet när den kopplas in. Jodå vi har väntat också men utan resultat.
 
Sv: Problem med anslutning via router

Tja, då är det ju lite svårare. Kopplat rätt? (Ja, men man måste ju ställa den frågan)
 
Sv: Problem med anslutning via router

Ja, inkopplingen är kollad att den är ratt. Jackanslutning in i modem, nätverkskabel in i router på LAN 1, en kabel från WAN ska kopplas in i modemet där nätverkskabeln ska sitta. Det är den koppling man skrivit i instruktioner, den har vi följt.

Jag får upp konfigurationsrutan, men sen när den är klar finns ingen kontakt med internet längre.
 
Sv: Problem med anslutning via router

Låter ju rätt åtminstone. ;)

Du får leta reda på någon bekant där du kan testa om routern är hel. Annars är det bara att gnälla hos Telia (eller det är det väl oavsett)
 
Sv: Problem med anslutning via router

Kruxet är att jag tror att felet ligger hos mig, vi hade tidigare en D-link inkopplad på ett annat Telia modem och även det beter sig på samma sätt nu när det ska kopplas in. Sannolikheten att två router är trasiga är inte så stor, vete fan vad för fel jag gör.:crazy::confused:
 
Sv: Problem med anslutning via router

Nä, det är nog kanske inte så stor sannolikhet... Du får ta å leta reda på någon trevlig person som kan komma å titta på det hela.
 
Sv: Problem med anslutning via router

Uppdatering, nätet funkar nu på dator nr 1, hela fm har jag suttit med dator nr 2 som är trådlös och ska ansluta till denna router. Det var lögn i helv**e att få den till att ansluta med kryptering, så något fel gör jag säkert dock har jag inte förstått ännu vilket.:crazy: Just nu är den ansluten oskyddat, men det berodde mer på att dottern fick nog av sin mamma och ville ha sin dator igång NUUUU.:cool:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 424
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Har en stationär dator med adslmodem, och ska nu koppla in en bärbar med en router emellan. Har några frågor om detta: 1. Hur tar jag...
Svar
4
· Visningar
2 834
Senast: honung
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
1 997
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp