Problem med att lämnas ensam

fryckan

Trådstartare
Jag har en hund på prov, han är i dagsläget 16 mån. Har haft honom nu ca 4 v och har fått veta att han ylar till och från under dagarna. Jag har en äldre hund sedan tidigare som är lugnet själv så han är inte helt utan sällskap. Jag vet inte hur han funkat förut att lämnas då han kommer från ett hem på landet så ingen vet om han ylat då också. Jag har hundvakt men de behöver ändå vara ensamma ca 3 h innan det. Jag ger dem bla olika tuggben och kongar med fryst färskfoder. Att lämna dem går bra men efter ca 15-20 min börjar han yla till och från. Jag försöker ensamhetsträna kortare stunder när jag är hemma men jobbar kontorstider. Grannarna har inte klagat än men vet inte hur långt deras tålamod sträcker sig :( framförallt tycker jag det är så stressande att veta att han inte slappnar av helt under dagarna. Jag tänker att det säkert löser sig med tiden men samtidigt känner jag att mina egna resurser att träna ensamhet på ett bra sätt är begränsade i och med jobbet.. Har som sagt honom på prov och vill gärna behålla honom för i övrigt är det en väldigt fin hund men det känns dumt att köpa honom när ensamheten är ett problem.. Har ni några tankar om detta?
 
Hur länge var du hemma med honom när du först fick honom innan du började lämna honom? Tränade du på att lämna honom då? Hur långa stunder fungerade då?

Du kan ju tyvärr inte både träna och lämna på riktigt samtidigt. Under den tiden (veckor-månader) som ensamhetsträning pågår kan man inte också lämna längre stunder då hunden ju inte förstår skillnaden, utan varje "riktig lämning" blir ett bakslag. Jag skulle om möjligt vänta några veckor och inte lämna honom alls så han känner sig helt trygg och invand hos dig först, speciellt som du nu lämnat honom för länge (dvs för länge för honom) några gånger redan. Och sedan börja ensamhetsträningen från grunden. Har du inte den möjligheten kanske du inte kan ta honom just nu, utan när du har lite längre ledighet planerad?
 
Han kommer få åka tillbaka till uppfödaren. Ville verkligen inte ta det beslutet men har rannsakat alla tänkbara möjligheter och jag har inte de rätta förutsättningarna just nu för att kunna få till bra ensamhetsträning :(

Jag tycker du resonerar klokt. Ingen vet om hunden kan komma igenom ensamhetsträningen. En del hundar blir aldrig trygga ensamma och då behöver man ha en lösning för detta som funkar i vardagen. Då är det lika bra att hunden kommer till ett hem där den lösningen finns redan nu.

Det är verkligen skitjobbigt med en hund som inte går att lämna ens en kortare stund :(
 
Jag tycker du resonerar klokt. Ingen vet om hunden kan komma igenom ensamhetsträningen. En del hundar blir aldrig trygga ensamma och då behöver man ha en lösning för detta som funkar i vardagen. Då är det lika bra att hunden kommer till ett hem där den lösningen finns redan nu.

Det är verkligen skitjobbigt med en hund som inte går att lämna ens en kortare stund :(
Så känner jag också innerst inne men just nu är det förjäkligt trist.. Men även om han har fantastisk träningspotential kan jag inte ha en hund som inte funkar i min vardag :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 303
Senast: Vassi
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp