Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

sommarvind

Trådstartare
jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka lösningen för många mig själv och andra.

Numera har jag inga lastningsproblem längre och numera springer i stort sett mitt ena sto på transporten just för att hon vill ha det avklarat;)

Möjligen är detta ja nu kommer skriva om en självklarhet för många, men ja tror och hoppas att en del kommer att kunna dra nytta av vissa tankesätt.:)

Ofta blir de ju så att många hästar lastas med långa mellanrum, och har man då ingen egen transport så blir det ju att man hyr en och det är inte alltid man har gott om tid till själva lastningen och då smittar de ju naturligtvis av sig på hästen vilket är mindre bra.

Jag har ingen egen transport, jag får alltid hyra transport vilket gör att man oftast har en viss tidsmarginal att passa innan släpet ska tillbaks och då finns de liksom inga utrymmen för en häst som inte vill gå på transporten:crazy:

så här gjorde jag: Hyrde en transport en hel dag till enbart lastträning. Hela dagen lade ja på endast tragglande lastträning.

Ja fällde ner rampen och gick runt med hästen i godan ro. Lät den lukta och fundera.

En medhjälpare står på rampen vid sidan av där hästen ska gå in med ett dressyrspö i handen. (går givetvis även utan spö då får du använda dina händer istället)

Första målet är att få hästen att stå med båda framhovarna på själva rampen. Strular den så får man truga med lite tyngd i grimskaftet blandat med eftergift dvs ta och släpp.

Går den bakåt gå tillbaks och gå på mot transporten på nytt. När den väl står med båda hovarna på rampen så ge mycket beröm och försök få den att stå kvar där i några sekunder därefter ber du hästen backa ut i LUGN takt. Repetera detta moment med att be den backa ut så fort den stått still på rampen för en stund, här gäller det att tajma in så att det är DU som ber den backa ut innan hästen själv kommer på det. (allt för att undvika att den slänger sig ut. )


Du föreslår att den går på rampen och du är alltså även den som tar initativet i att gå ut igen. Allt för att avdramatisera hästens behov att kasta sig ut fortast möjligt. Du avdramatiserar själva påstigningen på detta sätt.

När den biten fungerar kräv att den ska gå lite längre upp på rampen, stå still, backa ut osv. När det momentet är klart , kräv att hästen ska gå in halvägs i transporten få den att stå still och be den backa ut innan hästen själv kommer på tanken.

Upprepa och de är nu medhjälparen kommer in i bilden. Minsta lilla hästen försöker backa ut på eget initaiv så lägger medhjälparen spöet på hästens bakdel (ingen snärt ) Lägg spöet och lägg lite tryck i det så hästen går fram till den stillastående positionen hästen skulle stå i.

Här gäller det att tänka snabbare än hästen så strax efter den stått still be den backa ut. Fortsätt tills de sitter.


Avsluta med att ta fram den i de slutgiltliga positionen utan att sätta fast hästen kör samma tankesätt tills hästen inte får behovet av att backa ut utan den väljer att stå kvar, så stänger medhjälparen bakdörrarna medans den andra står kvar framme vid hästen.


Efter en stund öppna upp backa ut i LUGN takt och upprepa tills ni känner att det känns såpass lugnt och hästen är såpass avslappnad och testa även att slutligen sätta fast den stå kvar och ta loss backa ut osv. Det räcker för denna gång.

Denna metod tog sammanlagt i genomsnitt 1,5 timmar / häst och då va de vilopaus på en kvart i mellan. Sedan gick hästarna på transporten som om de aldrig gjort annat i hela deras liv. ;)

Det krävs gott om tid, som sagt börja avsätta tid för enbart lastträning.

Hästarna får ej utsättas för stress eller press, låt dom ta tid på sig, det går aldrig att stressa fram ett hållbart, långsiktigt resultat. Visst du kan tvinga på hästen med diverse medhjälpare och tillhyggen men hur bra är det för relationen?

. Använd godsaker om du vill. Det brukar jag göra, men har även testat utan vilket också fungerat.

Med denna metod påstår jag att man avdramatiserar hela påstigandet. Många hästar tror att "nu är de kört" och kastar sig allt vad dom orkar ut ur transporten vilket är mindre trevligt.:crazy:

Men genom att upprepade gånger backa ut hästen innan den gör de själv har fungerat över förväntan. Och att varje utbackning sker i lugn takt är viktigt.

Har man väl avsatt mycket tid till träningen en gång och verkligen tragglat så har ja svårt att tro att man får så mycket problem med lastningen framöver så länge man försöker repetera mellan varven.

Mina går på helt avspännt och då har de kunnat gå både 4 och fem månader i mellan. Men de där får man givetvis individanpassa. Vissa hästar behöver mer träning och repetion än andra.

Något jag vill förtydliga: får hästen panik så låt den ta sig ut. Det är ingen idé att ge sig in i en styrkekamp med en häst , det resulterar bara i att man får sönderslitna händer. Börja om från början istället.

Det är skillnad på panik och oro. Vid enbart oro inne i transporten kan medhjälparen vara ett stöd baktill genom att mana på den framåt om den försöker backa (när den igentligen ska stå still) de är där trycket med spöet kommer in. Men vid panik låt den ta sig ut.

Är de en häst som brukar bli lugn när man pratar och kliar så kan medhjälparen med fördel stå vid sidan och klia etc hästen medans hästen koncentrerar sig på att stå still (inne i halva transporten momentet)


Detta är ett väldigt värdefullt tankesätt för mig och jag hoppas att det kan vara till nytta för många andra som av någon anledning kört fast eller har en spänd häst när de kommer till lastning.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Jag måste verkligen gratulera dej till den lyckade lastningen!
Bara SÅÅ bra gjort!
Att bara komma på ide'n med att hyra en transport för enbart lastträning.
Tänk om fler människor var lika kloka som du! Tummen upp för dej :bow:
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Hej!

Jag har också en enkel metod.
Brukar se till att det blir jobbigare för hästen att vara utanför transporten än i den..

Alltså, jag longerar, kräver uppmärksamhet, backar, stoppar, tar fram m.m. alltså kräver mycket och framförallt koncentration från hästen.

När den börjar ledsna tar jag fram den mot transporten.. Oftast stannar de en bit före luckan då, låter hästen vara så länge den har fokus mot transporten och tittar in. Direkt när den backar eller vänder bort huvudet kräver jag koncentrationen igen och fortsätter jobba som tidigare.

När jag ser att hästen börjar ledsna återigen och vill slippa undan arbetet, tar jag den mot transporten igen..

50% av de hästar jag provat med går i detta läget upp på luckan eller till och med halvvägs in..
Låter hästen pusta igen så länge den har fokus in i transporten, här börjar hästarna förstå att de slipper arbetet när de är inne i transporten, den blir en plats där det är lugnt och skönt och man får vila.

Upprepar detta tills hästen är inne, brukar sällan ta mer än 3 försök, 5-15 minuter.

Jag leder aldrig in hästen, låter den gå in själv..

Jag fick möjlighet att visa detta på en ridskola med alla deras hästar på en temadag för några år sedan, 25 hästar lastades helt utan problem under denna dag. Fast jag vet inte riktigt hur pass lättlastade hästarna var i förväg, men det var nog ingen som inte blivit ledd in i transport innan.
De flesta av hästarna avslutade jag med att lasta i longerlina, alltså jag stod 6-7 meter ifrån hästen och typ longerade den in i transporten. Detta var bara för uppvisningens skull.

Mina egna hästar brukar lasta sig själva om de är lösa, de gillar att åka transport. Minns att jag blev lite irriterad på en av mina shettisar som rymde ur hagen när hon såg en transport med öppen lucka, skulle man lasta 2 andra hästar hann man lasta av henne tre gånger under tiden ungefär.. hehe..
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Till er bägge:

Hur hade ni gjort om det tagit er ca 4.5-5 TIMMAR innan häst 1 satte 1a hoven på lämmen ?
Visserligen UTAN spö eller annat än halmbalar på ena sidan för att få en vägg och massor med mat I transporten...

Häst 2 blev vi tvungna att i ca 6 MÅNADER gå ut via gödselstacken för den ens blev så skräckslagen att den INTE VÅGADE gå ut genom stalldörren för det stod en transport vid sidan av dörren...
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Jag hade stora bekymmer med lastningen.
Vi löste det genom att låna en transport med fronturlastning. Hästen fick börja med att gå rätt igenom transporten som var öppen i båda ändar. Nästa steg var att stanna till i transporten. Detta fukade toppenbra med vår svårlastade pålle:bump:
Under en lång tid lastade vi alltid med fronten öppen och började alltid att stänga bak.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Om hästen visar sådan skräck hade jag jobbat med problemet från grunden och försökt att inte lasta om jag hade kunnat slippa och haft möjlighet att avvakta. Jag hade till en början försökt att avdramatisera skräcken för transporten genom att köra ut transporten i hagen där hästarna går. Jag hade fyllt den med diverse hö morotsbitar etc och låtit den stå där som en möbel så hästarna fick bekanta sig med den. Det hade vart steg ett.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Jag gillar inte traggel o går in med hästen där den får äta sin mat i några dagar.

en häst som man inte har dragit i o som är van att följa med överallt går in.

När den sedan har åkt några gånger försöker jag att få den att gå in själv. går inte det på ett par försök går jag in med den o tar det nästa gång.

vänjer den o gör ingen affär av lastning.
Den största anledningen till att hästar BLIR svårlastade är när ngn har försökt att hindra en häst att backa ut- kastar sig o gärna slår upp huvudet. Eller försöker få in den i en smal spilta.
Det gör inget om den backar ut. Man bara går på igen o stänger bakbommen o hästen får tänka att det inte var så farligt. Smälter erfarenheten.

De som tycker att lastning är otäckt borde vara med när andra lastar oförstörda vana hästar- skaffa sig rutin på läromästare.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Det är så många saker som spelar roll, det finns uppfödare som aldrig tränar lastning och bokstavligen lyfter in ettåringar som inte vågar gå på när de lastas första gången och ändå aldrig haft någon häst som blivit svårlastad senare. Men då har de gjort allting annat rätt och det är ingen metod att rekommendera.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Där tar du upp något väldigt viktigt, den som lastars påverkan på hästen.
Har ett eget sto som varit väldigt svårlastad, jag fick en chock första gången vi skulle lasta henne för jag hade aldrig sett en häst bete sig så. Hon påverkade mig till att stressa upp mig mer och mer inför varje lastning, till slut lät jag kloka vänner lasta istället.

Klok vän gjorde att jag blev nedstressad och numera går hästen in. Vet att jag skrivit i annan tråd att vi kommit på att hon vill att mellanväggen ska vara borta och att jag ska stå framför frambommen med henne i lång lina, då går hon in.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

KL

Det värsta jag vet när man lastar hästar är när 'föraren/na' blir tjuriga på en häst som stressar upp sig...! När man ska leda på och dom står och väger mellan 'hö-vä-hö-vä, nu drar jag!' och 'hö-vä-hö-vä- shit!' och hoppar rakt in..! Känns som att man ska bli mos, men står man inte där så kommer hästen att titta åt alla andra håll utom in. Och när dom väl är inne så är dom så uppvarvade som om dom dessutom är lite rädda för luckan så känns det som om dom ska hoppa ur skorna och över bommen, och om man matar dom så sätter dom väl allt i halsen....

När jag lastar hästar så fokuserar jag alltid på att vara lugn, så att det aldrig blir stressigt. (Det ska inte vara värre än att gå in i en ny box). Man kan peta till med spöet på en häst som bara inte har lust (som bara parkerat och inte är ett dugg orolig) men annars försöker jag i möjligaste mån att undvika longerlinor (tycker det känns så lätt att trassla in sig!) och hårda ord och mutar med en havrehink istället. På min häst har jag dock använt kedja genom munnen, eller ett sånt cirkel??-bett-som-trycker-på-tungan-när-det-blir-tryck-som-jag-glömt-vad-det-heter, när han ska åka själv för han är ponnysmart, uppför sig exemplariskt med bettet eller kedjan och behöver inte ens sträcka kopplet, men har man inte detta så tajmar han in perfekt och tar grimskaftet och drar a' la hungrig shettis : P

Kul att läsa era träningar, att det blir bra!
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Hur hade ni gjort om det tagit er ca 4.5-5 TIMMAR innan häst 1 satte 1a hoven på lämmen ?
Visserligen UTAN spö eller annat än halmbalar på ena sidan för att få en vägg och massor med mat I transporten...

Häst 2 blev vi tvungna att i ca 6 MÅNADER gå ut via gödselstacken för den ens blev så skräckslagen att den INTE VÅGADE gå ut genom stalldörren för det stod en transport vid sidan av dörren...

Jag har aldrig varit med om att det tagit sådan tid att lasta en häst, skulle gärna vilja vara med någon gång för att se hur hästen och människan beter sig.

Däremot har jag åkt 5 mil halv elva på en sommarkväll för att hämta en shetlandsponny som de var på väg att avliva på plats.
De hade hållt på sedan 7.30 på morgonen för att få på ponnyn, de hade ställt transporten i stalldörren, mutat med godis, piskat, slagit med spade, försökt lyfta in med linor, ja allt som de kunde komma på.

Läget på kvällen när jag kom dit var att hästen kastade sig rätt igenom staketet så fort en människa kom för nära. Mycket stressad alltså...

Ägaren var övertygan om att ponnyn var galen och elak eftersom den sparkat både vuxna och barn, inte bara denna dag utan även tidigare.

När vi kom dit började det med att ponnyn kastade sig rätt igenom staketet när vi skulle försöka fånga den i hagen den sprang upp i skogen bakom gården.
Jag gick efter lugnt och sansat och lyckades faktiskt locka fast ponnyn. Sen gick vi ner mot transporten och jag bad min högst hästovane sambo att lägga lite press på ponnyn bakifrån när jag bad honom, alltså smacka lite och höja händerna.

Sen gick jag helt sonika rätt mot transporten och in i luckan, ponnyn stannade alldeles innan luckan och min sambo smackade till och sen var ponnyn inne.
Själva lastningen tog inte ens 30 sekunder..

Ägarna bara gapade.

Fick sedan veta att när de köpte ponnyn hade han fraktats på lastbil eftersom det tydligen inte alls gick att lasta den i en transport eller ens få den i närheten av en transport.

Jag provade att lastträna ponnyn hemma hos mig ett par gånger, men jag fick aldrig se någon tendens till att han skulle vara svårlastad, han såldes några månader efter detta och nya ägaren hade inte heller något problem med att leda honom in i transporten när de skulle åka hem med honom.

Nån som har några teorier om hur hästar blir så svårlastade?
Unghästar brukar vara väldigt enkla att lasta också.

Har det med hur man kör dem att göra?
Är det omständigheter runt lastningen?
Vad tror ni..
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Självklart har körningen betydelse.

Hästar uppfattas som "dumma" när de i själva verket har varit med om ngt obehagligt. Formas av erfarenheterna.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Måste bara få flika in lite...
Jag har en fruktansvärt väluppfostrad 5 åring! Jag har bara haft honom i 1 år så uppfödaren har gjort ett grymt bra jobb med denna häst. Visst är han lugn till sin natur när han möter nya saker, men ändå väldigt hanterad och trevlig...
Lätt lastad som bara går rakt in utan större tveksamheter.

Jag blev häromdagen tvungen att lasta själv, har aldrig hänt att jag lyckats med detta konststycke.
Jag har ju alltid försökt att få hästen att antingen, gå i när jag står på sidan av lämmen, eller att jag går in med den och går ut på andra sidan mellanväggen, de slutar alltid med att man möter hästen på lämmen igen =P

Som sagt blev jag illa tvungen att försöka mig på det hela...

Jag gjorde så att jag använde mig av en longerlina, lade knäppet på lämmen, gick in i trailern, lade linan över bommen och ut genom skötardörren och sedan bak till sidan av lämmen... (Jag har skötardörr på båda sidorna av trailern)
Sedan hämtar jag hästen, knäpper fast longerlinan och tar bort grimskaftet.
Står brevid lämmen och ger ett tryck på linan och smackar lätt.
Han tror just nu att jag fått en kraftig hjärnblödning.
Jag smackar lite till och han tar ett steg fram, trycket lättar och han fattar vinken. Går in till hälften och smakar på lite hö (Matvrak som han är duger hö som muta). Sedan försöker han backa ut, jag håller linan och smackar, han ändrar sig och kliver racka vägen in (Här gällde det för mig att vara snabb att hinna fiska in linan så han inte skulle trampa på den... I höseglet hade jag dessutom förberett med en del morötter så medan jag stängde och fixade där bak var han upptagen med morötterna...

Detta funkade på min häst.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Lät väl bra, men jag försöker att alltid vara tydlig o pratar med dem.
Gå in! kan aldrig missuppfattas.

Igår klev min häst ett hål i luckan- inte genomgående. När jag skulle backa ut den gick den tillbaka in 3 ggr o tyckte som din- är du dum eller. vi ska ju åka!

Den väger 797 o jag får nog kolla hållfastheten på materielet mkt bättre.

En sdn sak kan oxå ge motvilja till att gå in mer.kloka hästar.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

kl, ska om 2 timmar lasta min häst och åka iväg till tränaren, ska köra själv för första gången (blir premiär för hästkörning överhuvudtaget :rofl:), hästen har åkt släp många gånger innan men är oftast hemskt envis och vill inte in + kastar sig ut. väl inne i transporten så står hon lugnt, och har man en annan häst inne så blir hon så chockad över att det är en ny häst där att hon bara klampar rakt in XD.

till hjälp ska jag ha min pappa (som inte tycker om hästen och visar det tydligt :/), lastar med linor men testar först utan såklart :D.

men jag är just nu väldigt nervös, så som jag alltid blir när det handlar om min häst + transport. är inte så orolig över själva körningen då jag kört omkring nu på morgonen backat massor och lärt känna släpet (enkelaxlad värmlandsvagnen :( enda jag fick dra hos uthyraren).

men lite tipps på hur jag ska slappna av hade varit bra :D, andra hästar har jag inga problem med att lasta, har jobbat som stallskötare och skickat upp många olika hästar i transporter och lastbilar utan problem. lastbil är hästen min lätta att lasta på, men det lilla släpet är läskigt för mig att lasta i. suck... tips?
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

denna lastningen gick inte bra, hästskrället rymde 3 gånger genom att pressa sig förbi ett stengärde och transporten samtidigt som hon hade sönder grimskaften. 3e gången gick hon nästan inte att fånga dån hon är snabb i vändningarna och hade hittat några fina mogna äppelträd = mums.
till sist så hade jag henne i en longerlina longerade på en mini volt lite med eftergift mot trailern, och stod sen bredvid och skickade in henne dvs driva mot rumpan med ena handen och visa vägen med andra som när man longerar, efter ett tag så gick hon upp på rampen och testade golvet (= skrapade, nosade, gnagde), sen så gick hon in så långt att huvudet var inne :D.

jag ska nog försöka mer med skicka in metoden då hon / jag blir så stressade av den andra. när jag skickade in så försökte hon fortfarande gå förbi släpet men då stod jag i vägen och kunde blockera huvudet åt det hållet. = enda vägen var in i den tomma transporten istället för enda vägen är åt sidan då en människa står i vägen i transporten. när man lastar i lastbil så har hästarna också spiltorna fria och skickar runt hästen istället för att gå före in.

så ska öva på att skicka in senare idag, just nu så har jag en superduper stor ond blåsa på finigret :(
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

till hjälp ska jag ha min pappa (som inte tycker om hästen och visar det tydligt :/), lastar med linor men testar först utan såklart .
Nej lasta med linor diekt så det inte blir så att hästen kommer lös o lär sig.

Den som håller i hästen ska inte dra alls. utan se till att den bara har huvudet i rätt riktning.

allt runt om huvudet o framför hästen ska vara trevligt o flyktdjuret ska tänka framåt.

Hägna gärna in runt släpet o du slipper risken att hästen kan dra därifrån... hela tiden:rofl:
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

drar inte utan försöka hålla huvud och koncentration in i släpet, och ja linorna kom fram direkt efter att hon kastat sig ner första gången.
ikväll så parkerar jag släpet med rampen inne i hagen och så hon inte kan komma loss helt och inte kan komma ut på sidorna.
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Oj, så duktig du är. Jag kan ju önska att jag hade ett sånt tålamod med mina hästar när det kommer till lastning. Men nu har jag fått massvis med tips i den här tråden som jag skrivit ned på papper. Det finns verkligen många olika metoder. Men en metod som inte verkar ha nämnts är ju att täcka för ögonen på hästen. Det låter drastiskt men på min Bruks- nordis funkar detta toppen. Innan man kommit på att täcka för ögonen på henne var hon mycket svårlastad, de som lastade henne då la bara en jacka över stoets huvud och sedan dess har hon alltid gått raka vägen in med möjligen lite tvekan första gången, om alls det.
Tänkte bara att jag skulle skriva upp det och hoppas på att någon får användning av knepet, men det funkar ju dock inte på alla hästar. Min travare blev väldigt rädd.
Superbra tråd! :D
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

En sak som många gör fel vid lastning är att de går baklänges in i transporten. (något jag aldrig tänkte på innan) Det är bättre att bara gå in och aldrig vända sej om. JAg själv började med det felet. Så kom en vän och sa vänd dej om och gå in titta inte bakåt. Då hängde bara hästen med.

Skulle du göra så med mitt gammla sto hade hon blivit enormt svår lastat. På henne hade mer att jobba funka mer. Alltså som Foxy-lady säger.

Hon blev osäker om man fjanat sej så (som hon såg det) Hade en vän som menade väl som gjorde så med mitt sto och hon blev jätte svårlastad, det var då jag började helt plötsligt att vända mej om vilket blev ännu värre. :crazy:
JAg fick alltid in henne efter en stund när jag var rosen rasande och en häst som bara verkade tycka, ha jag har vunnit. Sen kom en annan vän och sa vänd dej om och gå bara in hon tog handen på rumpan på min häst och så gick hon in.. Så gjorde jag alltid förr. Bara rätt in och inget fjant.. Då var hon jätte svår lastad hos sin förra ägare.. Mne jätte lätt hos mej. Tills det blev fjantigt..

Med min nya så hade den metoden funkat men inte den andra. Så jag tror att det är väldigt indeviduellt... Man måste känna sin häst innan man väljer metod.

Så gå bara rakt in vänder er aldrig mot hästen (hästen fattar inte varför den ska gå in åt när du är på väg ut åt) De fattar inte detta. Jo kanske om man tränar in utanför transporten att leda hästen baklänges..... :angel: De är de inte så vana vid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 286
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp