Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

JAg och min vän var på djursjukhuset och hon hjälpte folk att lasta och det var precis det som jag sa att många försöker lasta hästen baklänges. Hästen är inte van att man går baklänges, då tror den att ni är på väg ut åt och inte in åt.


På djursjukhuset håll de på i 1 h så kom min kompis till ägaren. Hästen var jätte stressad och kastade sje ut hela tiden. Min kompis sa vänd dej om och gå bara rätt in och hästen gick in med en gång hon stod bakom och smackade och tryckte på rumpan precis så som din ovane sambo gjorde..

Behöver inte vara detta, men kan tänka mej att dte är en möjlig orsak till shettisens problem.

Min häst gick jätte snällt in tills någon vände sej mot henne vid lastning, sen gjorde jag likadannt. Då blev hon svår lastat från att vara lätt lastad helt plötsligt. Sen när jag vände mej framåt blev hon lätt lastat igen..

Knäpp man är ibland. Aldrig tänkt på detta innan då jag bara gått rätt in.. :crazy:

Som sagt kan maan öva in att leda hästen baklänges, men lite jobbigt när man inte ser vart man går.. hihih :rofl:
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Haha oj så olika hästar är! :)

Jag gjorde precis som du och för min häst är det receptet till att bara komma längre och längre från transporten.. Alltså HELT FEL väg att gå för min kille.

Men nu har vi kommit på hur vi gör och hästen är inne på 2 sek :p
Jag har kommit på att grejen med min häst är att inte träna på något, oavsett vad det är utan bara göra det som att det är världens självklaraste grej att springa in i transporten eller gå över smala spångar osv.

Men alla sätt är bra utom dom dåliga som tur är :)
 
Sv: Problem med att lasta din häst? Så här har jag lyckats!

Har ingen egen transport som vi kan öva lastning med.

Häst 1 finns inte längre och häst 2 är det nu 7 år sedan senaste försöket men han närmar sej fortfarande inte en transport. Fast han skulle gå genom "eld och vatten" för mej i alla andra avseenden, typ supersmal passage/spilta - genom smal passage med lågt i "tak" - över/under prasslig presenning m.m.

Så det är väl bara att anse sej besegrad och skippa allt som har med transporter att göra.......
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 963
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 281
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 011
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp