Problem med autofokus på Canon EOS350D

C

CORNHEAD

Hittade ingen bättre plats att slänga in tråden på, så den hamnar här.

Jag har haft min Canon EOS 350D i lite mer än två år nu. Den har råkat ut för ett och annat och kanske varit med på någon fest den inte borde etc, men är ändå i helt okej skick förutom en sak. AUTOFOKUSEN. Den är totalt knäpp och autofokusmotorn är jätteseg! Går i princip inte att fota med autofokus längre utan man måste nästan fota med manuellt, och hur kul är det när man fotar t.ex. hopptävlingar eller andra rörliga motiv?
Det är sjukt irriterande och jag har hört om fler som har samma problem med sina 350D:or.
Undrar om det är nån som har haft detta problemet och skickat in kameran på lagning? Vad kostade det isf? Har det gjort nån nytta eller började kameran lagga snart igen?

Funderar på att köpa en helt ny kamera istället, egentligen vill jag köpa en Nikon eftersom jag tycker de är både bättre och behagligare (fotar alltid med Nikon i skolan), men jag har optik för ganska många tusen som passar till Canon och därför känns det lite surt att inte kunna använda dem..
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Om du har kvalitetsoptik till Canon så har optik alltid bättre andrahandsvärde än huset! Om det är några bra gluggar så kommer du lätt att kunna få tillbaka en stor del av pengarna du lagt ut! Sälj optiken och byt system till Nikon om du själv egentligen trivs bättre med det! Annars kommer förmodligen det där ligga och gnaga i bakhuvudet.
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Jag har lite blandade gluggar, mitt senaste som jag köpte ganska nyligen och som det grämer mig mest att jag köpt om jag nu ska byta till Nikon är ett Sigma DC OS 18-200mm, vilket är ett kalasobjektiv för det priset, och det är ju inte så mkt använt så förhoppningsvis kan jag få ut lite för det.

Känns bara surt att kameran ska hålla på och krångla, för i övrigt är jag ju ganska nöjd med den. Som det är nu har jag tappat suget att fota totalt, eftersom det bara krånglar hela tiden. Tur att vi får låna kameror nästan hur mycket vi vill från min skola!
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Du kan ju sälja allt och köpa samma sigma 18-200 till Nikon, det blir inte superdyrt om du väljer t.ex. D40 som hus!
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Kommer dock inte få ett dugg för mitt Canon-hus eftersom det laggar osv. Är inte heller säker på att jag har pengar till nytt hus + 2-3 nya gluggar (jag vet att man kan klara sig på en men jag är van vid att ha många att välja på osv). Det är därför jag undrar om någon har lämnat in sin 350D på lagning och vad det kostade, om det var värt det osv?
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Det du kan göra är ju att ringa en auktoriserad Canon verkstad och höra om de kan ge dig ett ungefärligt uppskattat pris. Jag tror dock att siffrorna inte kommer att glädja dig, visst kommer det kosta en del att byta system, men en lagning av AF systemet i huset kommer nog också kosta mer än vad kameran är värd.
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Mm, har tänkt att göra det men är lite.. rädd för det så att säga. Jag vill inte höra att det blir superdyrt! Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och slå en pling!
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Ja precis, ränka ut ungefär hur mycket du får ut för objektiven (Eftersom att huset lär du inte kunna sälja om AF motorn är paj) och kolla vad det kostar att reparera, man klarar ju sig liksom på ett 18-200 även om det inte är det roligaste alltid. Så ett billigt nikonhus typ D40 och en Sigma 18-200 på det kontra reparera af motorn i huset. Du kan ju göra en överslagsräkning sen och se vad du tycker är värt pengarna mest.
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Jag får helt enkelt ta mig i kragen, gör en liten kalkyl och stå ut med faktan att priset kanske svider. Och hoppas att det ändå ska gå..:crazy:
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Du ser, det löser sig redan!

Nikon - here you come :D
 
Sv: Problem med autofokus på Canon EOS350D

Haha, det får vi hoppas på! ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Ska köpa en systemkamera (som ni kanske förstått) och velar väldigt mellan 1200D eller D3200. Det är just nu erbjudande så det är bara...
Svar
1
· Visningar
1 002
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Vi är i tagen att köpa oss en lite bättre kamera än vår nuvarande digitala. Vi har varit inne på Nikon och Canon eos. Men nu är vi...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp