Problem med bakknä

Tack så mycket för tipsen!

Hörde med en annan veterinären som trodde på ganska bra prognos för att hon skulle bli helt bra och hon är nu opererad. De hittade främst broskskador som gick bra att städa upp och korsbandet var lite uppfransat men även det gick bra att städa upp. Nu håller vi tummarna för att detta går vägen…
 
Om hästen de facto var ohalt innan boxvilan så borde den absolut gå att få bra med rätt träning oavsett vad ctn visade. Bakknän är bland det lurigaste som finns att rehabilitera. För de måste belastas för att kunna bygga muskler runt knäna men belastning kan skapa inflammationer om det finns en grundproblematik. Min erfarenhet är att en inte skavara rädd för att behandla med kortison och tuppkam under uppbyggnad för att hjälpa kroppen.

Träningsmässigt så är lyft över bommar och vattenträning hjälper mycket. Min bakknähäst skrittade jag varannan dag när arbetet ökades så det blev mer återhämtning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 994
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp