Problem med bakknä

literealistisk

Trådstartare
Hej!
Jag köpte en häst i våras som tidigare varit behandlad VF carpus samt HB knä. Varit fullt igång sen början av 2020. Jag märkte i maj i år att något var fel och då var samma sak tillbaka igen. Behandlad två gånger på klinik och därefter friskförklarad och långsam igångsättning. I början av oktober fick hon en helt orelaterad skada (sträckte en muskel i halsen) så hon hade boxvila 2 veckor och sedan 2,5 veckor i hage och 20-30 min promenader. Idag är halsen i princip bra men halt HB, vilket hon inte var hos veterinären för 2,5 veckor sen. (Samma veterinär då och idag så bör ju se skillnaden). Fräsch när man bedövar HB knä. Vi ska göra CT men jag undrar redan nu om några har några erfarenheter eller tankar? Så konstigt att det kom tillbaka när hon i princip har vilat…
 
Hej!
Jag köpte en häst i våras som tidigare varit behandlad VF carpus samt HB knä. Varit fullt igång sen början av 2020. Jag märkte i maj i år att något var fel och då var samma sak tillbaka igen. Behandlad två gånger på klinik och därefter friskförklarad och långsam igångsättning. I början av oktober fick hon en helt orelaterad skada (sträckte en muskel i halsen) så hon hade boxvila 2 veckor och sedan 2,5 veckor i hage och 20-30 min promenader. Idag är halsen i princip bra men halt HB, vilket hon inte var hos veterinären för 2,5 veckor sen. (Samma veterinär då och idag så bör ju se skillnaden). Fräsch när man bedövar HB knä. Vi ska göra CT men jag undrar redan nu om några har några erfarenheter eller tankar? Så konstigt att det kom tillbaka när hon i princip har vilat…
Tycker inte alls att det är konstigt att bak knä problematik kommer tillbaka vid vila då bak knäna är väldigt beroende av muskler för att stabilisera. Vid vila minskar ju musklerna och då kommer problemen som ett brev på posten.

Övningar för att stärka bak knäna är att gå jääätte långsamt i nerförsbackar, alltså verkligen ett steg i taget, då är musklerna runt knät tvungna att jobba och stabilisera knät. Hästar med svaga bak knän vill ofta rusha ner för backar för det är jobbigt för dom men alltså jätte viktigt att gå långsamt! Det är verkligen jätte tålamodsprövande att gå långsamt ner för alla backar men så viktigt, kan inte nog poängtera det!
 
Låter som ett bakknä. Blir sämre vid vila och svårt att hitta för det är oftast annat symtom också (diagnoalhälta i ert fall).

Frågan är ju varför hästen får ont i knäet. Kan en eliminera orsaken är det lättare att hålla hästen hältfri. Ren på plåtarna? (svårt att röntga knä)
 
Vila är väldigt dåligt för bakknän. Min ena har en lite atrosförändring i ena bakknät och får hon inte röra sig och röra sig korrekt så blir det sämre. Bakknät är väldigt utsatt och behöver välutvecklad muskulatur runt om som stöttar. Vila är därför förödande för muskulaturen som egentligen inte fallerar snabbt ändå blir så tydligt försämrad då. Något man i normalfallet inte ens skulle märka blir alltså väldigt tydligt på en ledsen led som bär så mycket vikt.
Min häst blev diagonalt halt omväxlande med halt båda fram, enbart en halv grad efter böjprov men veterinären var helt övertygad om att det var kotledsinflammation och struntade i att ens kolla bakknät trots att jag bad om det flera gånger. Vi höll på en hel sommar med klinikbesök innan jag tog hem en veterinär med portabel röntgen med det enda önskemålet att bakknät skulle röntgas. När jag väl hade fått konstaterat att det var bakknät som var problemet så löste det sig med sjukgymnastik. I början gick vi över bommar på marken. Först bara någon minut för att sedan öka. När hon fixade det utan att slå i höjde jag upp bommarna (ikeapottor är suveräna för ändamålet!) och vi gick över dem. Då hade vi kommit så långt att jag kunde sitta upp så före och efter varje skrittur gick vi vid hand över bommarna. Det här är många år sedan nu men vi går fortfarande över upphöjda bommar innan varje ridtur för att få igång bakknät på ett bra sätt så att det jobbar korrekt. Det är såklart också viktigt att hästen bär sig väl så att det inte blir slitage av det utan istället uppbyggnad.
 
Tack för svaren! Så ni tror inte det är hopplöst utan är möjligt att hon går att få ohalt och sen bygga upp igen?

Hon är röntgad utan något att anmärka på. Ultraljud visar en broskskada som dock inte är ”mellan” skelettdelar och således inte bär någon vikt så det var svårt att säga hur mycket det påverkar eller om det är något annat. Hoppas CT ger tydligare svar…
 
Tack för svaren! Så ni tror inte det är hopplöst utan är möjligt att hon går att få ohalt och sen bygga upp igen?

Hon är röntgad utan något att anmärka på. Ultraljud visar en broskskada som dock inte är ”mellan” skelettdelar och således inte bär någon vikt så det var svårt att säga hur mycket det påverkar eller om det är något annat. Hoppas CT ger tydligare svar…
Hästar är ju olika och det är olika hur mycket de visar och, hur mycket människan upptäcker! Min häst har alltså en liten artros förändring. Så liten att veterinären menade att det inte kunde ge någon märkbar rörelsestörning men nu gjorde det ju det ändå.
 
Tack för svaren! Så ni tror inte det är hopplöst utan är möjligt att hon går att få ohalt och sen bygga upp igen?

Hon är röntgad utan något att anmärka på. Ultraljud visar en broskskada som dock inte är ”mellan” skelettdelar och således inte bär någon vikt så det var svårt att säga hur mycket det påverkar eller om det är något annat. Hoppas CT ger tydligare svar…

Jag anser att prognosen är väsentligt sämre om en inte vet var det egentliga problemet är. Nu botar ni symtomen men utan att veta varför det uppstår.
 
Hej! Svar på CT-röntgen och hade hoppats att det skulle vara bättre… Skada på främre och bakre korsbandet, sidoligament samt skadat brosk. En del av det skulle man kunna behandla vid titthålsoperation men inte allt och även då är prognosen osäker och det blir mycket vila. I dagsläget är hon 1/2-1 grad halt. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande? Frågan är om man ska behandla och hålla tummarna, låta henne gå till avel eller inse att vår resa tar slut här…
 
Hej! Svar på CT-röntgen och hade hoppats att det skulle vara bättre… Skada på främre och bakre korsbandet, sidoligament samt skadat brosk. En del av det skulle man kunna behandla vid titthålsoperation men inte allt och även då är prognosen osäker och det blir mycket vila. I dagsläget är hon 1/2-1 grad halt. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande? Frågan är om man ska behandla och hålla tummarna, låta henne gå till avel eller inse att vår resa tar slut här…
Jag har jobbat med några sådana hästar som rehabtränare. Den med värst skador var veterinären inte optimistisk med prognosen. Den var också mer halt än din.
Det tog ca ett år med mkt kontrollerad träning för hand främst för att få tillbaks honom.
Han ville ju gärna placera ut det bakben som var skadat. Så han fick tränas så att man placerade honom korrekt i varje steg. Det är väl tyvärr inte en kunskap alla tränare har.
En bra sjukgymnast kan vara till stor hjälp om man inte riktigt grejar träningen/inte kan eller vill hyra in tränare. Kinesio-tejpning rätt utfört kan bara toppen.
Det här var en häst som var rätt bänglig och ostyrig med kopiösa mängder energi som matte tidigare fått något så när hanterbar genom att bara hålla i sig och rida ur den energin. Det blev ju svårt när han skulle stå på box och skrittas. Han fick inte skvätta till IOM att allt kunde slitas upp igen. Så att minimera explosioner var en utmaning. Där kan man i vissa fall ha hjälp av lugnande.
Tack och lov gick det vägen. Och han är nu 10 år senare 20+ och mår fortfarande fint.

Jag har ofta använt en bra hyaluronsyra på sådana hästar. Och gärna riskliolja för att både skynda på läkning och främst: snabbt bygga muskler för att skydda skadade knäet. Den kan ju dämpa en del ngt mentalt också.
 
Hej! Svar på CT-röntgen och hade hoppats att det skulle vara bättre… Skada på främre och bakre korsbandet, sidoligament samt skadat brosk. En del av det skulle man kunna behandla vid titthålsoperation men inte allt och även då är prognosen osäker och det blir mycket vila. I dagsläget är hon 1/2-1 grad halt. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande? Frågan är om man ska behandla och hålla tummarna, låta henne gå till avel eller inse att vår resa tar slut här…
En av mina hästar hade liknande skada. Han var aldrig halt alls men hade svåra skador på ligamenten på båda bak, de ligament som går över knäskålen. Veterinären ville dömma ut honom genast men jag ville verkligen ge honom en ärlig chans. Det var en helt vidrig rehab då inget hjälpte mot smärtan men med stötvågsbehandling, kraniosakralbehandling och sjukgymnastik läkte det på ett halvår ungefär. Tyvärr hade jag en medryttare som inte var så bra och ansvarstagande som hen verkade utan en dag när vi hade kommit så långt som till skritt på rakt spår satte hen av i galopp över en plöjd åker. Skadorna gick upp igen och jag kände att jag inte hade rätt att utsätta honom för den vidriga rehaben en gång till utan han fick somna in då arton år gammal.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken på avel på en häst med sådana skador. Även om du inte ser det så har hästen ont och det lär inte göra mindre ont med den ökade tyngden en dräktighet ger.
 
Tack så jättemycket för inputen! Hur länge fick era hästar boxvila och hur gradvis fick de röra mer på sig?

Det är inte jag som kom med förslaget utan veterinären som nämnde att man kan behandla leden (ingen operation utan spruta) och om det funkar låta henne gå till avel och att det inte skulle belasta för mycket.
 
Jag skulle aldrig ens tänka tanken på avel på en häst med sådana skador. Även om du inte ser det så har hästen ont och det lär inte göra mindre ont med den ökade tyngden en dräktighet ger.

Fast om man betäcker till våren så lär det ju ta ett år från nu tills hästen börjar bli särskilt mycket tyngre - borde inte ligamenten hinna läka rätt bra innan dess?
 
Fast om man betäcker till våren så lär det ju ta ett år från nu tills hästen börjar bli särskilt mycket tyngre - borde inte ligamenten hinna läka rätt bra innan dess?
Fast att betäcka en häst som har ont kan aldrig ses som okej. Ingen vet ju om ligamenten läker heller och hur hållbara de isåfall blir. Det är ju trots allt inte alltid de läker och inte alltid de tål särskilt mycket efter läkning heller. Vad gör man om hästen drar en repa i hagen och skadorna går upp igen halvvägs genom dräktigheten? Nä, sådant tycker jag verkligen inte är okej alls. Friska hästar som har något att tillföra hör hemma i avel. Inte skadade ston som ses som användbara i aveln bara för att de råkar ha en livmoder.
 
Fast att betäcka en häst som har ont kan aldrig ses som okej. Ingen vet ju om ligamenten läker heller och hur hållbara de isåfall blir. Det är ju trots allt inte alltid de läker och inte alltid de tål särskilt mycket efter läkning heller. Vad gör man om hästen drar en repa i hagen och skadorna går upp igen halvvägs genom dräktigheten? Nä, sådant tycker jag verkligen inte är okej alls. Friska hästar som har något att tillföra hör hemma i avel. Inte skadade ston som ses som användbara i aveln bara för att de råkar ha en livmoder.
Fast i det här fallet antar jag att veterinären faktiskt vet vad den pratar om eftersom det inte ens var jag som lyfte det. Så tack för din åsikt men om du inte är veterinär så tänker jag att jag hellre lyssnar på henne angående betäckning.
 
Fast i det här fallet antar jag att veterinären faktiskt vet vad den pratar om eftersom det inte ens var jag som lyfte det. Så tack för din åsikt men om du inte är veterinär så tänker jag att jag hellre lyssnar på henne angående betäckning.
Tyvärr finns det för många veterinärer som resonerar så och jag tycker det är så illa så illa. Jag håller mig till djurskyddslagen som alla djurägare borde göra och jag tycker att veterinärer borde göra det med och inte föreslå att någon annan ska bryta mot den.
 
Tyvärr finns det för många veterinärer som resonerar så och jag tycker det är så illa så illa. Jag håller mig till djurskyddslagen som alla djurägare borde göra och jag tycker att veterinärer borde göra det med och inte föreslå att någon annan ska bryta mot den.
Jag tänker att vi två släpper den diskussionen här, jag tar dock fortfarande gärna emot input från de som har någon erfarenhet av något liknande mitt problem.
 
Var en intressant föreläsning på Aria Hästs fb-sida i går där de bla tog upp om rehab vid en knäskada. Den ska gå att se i efterhand.
 
Jag kan inte låta bli att undra 1. Hur vet du att hästen varit/ var fullt igång vid köpet? 2. Varför köper man en häst med sådan skadehistorik?
 
Var en intressant föreläsning på Aria Hästs fb-sida i går där de bla tog upp om rehab vid en knäskada. Den ska gå att se i efterhand.
Tack!

Jag kan inte låta bli att undra 1. Hur vet du att hästen varit/ var fullt igång vid köpet? 2. Varför köper man en häst med sådan skadehistorik?
1. Jag har via sociala medier filmer från hela tiden från ägaren, och min tanke är att faktiskt ingen över 2 år kontinuerligt lägger upp detta helt fejk. 2. Du är inte den första som frågar och jag visste att det var en chansning. Men jag har aldrig träffat en häst jag klickat med såhär och även om det går åt skogen kommer jag inte ångra att jag köpte henne.
 
Jag har också en häst med trasigt bakknä. En stor broskskada, eller egentligen finns brosk men benet bakom är trasigt. Hon opererades för ett år sedan och då konstaterades att skadan var så stor att man inte kunde göra den åtgärd man tänkt sig (typ slitsa i brosket och få det att växa fast på benvävnaden).
Min häst svarar bra på rehab-övningar, men det har inte hjälpt fullt ut än. Jag har betäckt henne för att ge henne ett år till att stärka, och under tiden fortsätter rehabträningen. Den kan absolut inte avbrytas även om hon är dräktig, för då kommer hon ha svårt att komma tillbaka. Min häst rids nu 4 dagar i veckan, men i princip endast i skritt.

Övningar jag fått, special till min häst:
  • Skritt över bommar, både på mark och upphöjda. Fokus på att hästen utför övningen rak.
  • Skritt-halt-skritt-halt i oändlighet
  • Skritt-galopp-skritt, ca 3-6 galoppsprång, 3-5 ggr per varv per pass
  • Öppna och sluta, skritt förstås
  • Framdels- och bakdelsvändningar, ett steg i taget
  • Ryggning, detta gör jag även för hand i en svag uppförslutning vi har på gården
  • Undvika backar, och om det är backigt ha full kontroll på hästens hållning och tempo
Allmänt har min häst bra och dåliga dagar, där de dåliga är ganska få. Men om jag märker ett motstånd eller ovilja så avbryter jag direkt och låter hästen vara den dagen. Min häst är väldigt tydlig med vad hon vill och inte vill, så det är ett sätt som funkar för oss.

Jag har en veterinär som också är utbildad kiropraktiskt och intresserad av sådant här. Jag har haft samma vet i flera år, så hon känner hästen väl, och det är ett stort stöd. Vi har återkommande kontroller med 2-3 månaders intervall, och då justeras också träningsdos och övningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 088
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp