Problem med bakknäna...

ghost

Trådstartare
Efter sju sorger och åtta bedrövelser och lätt utpressning av min mor har vi då gjort ytterligare ett försök med min konvalescent som figurerat till och från i trådar här på "trav" det senaste året.

I vilket fall som helst fick hon "en sista chans nr. 78" med vet.besök och döm om min förvåning när felet uppdagades! :eek:

Hon har problem med höger bakknä och sprutades med kortison i båda knäna eftersom hon blev orytmisk igen när hon blev trött efter bedövning höger sida. Däremot försvann hennes bakbenssnubblingar helt så förmodligen har knäna också spökat hela tiden. :crazy:

Nu har jag jobbat henne i ett års tid som häst med ryggproblem (som hon också haft men de är över nu) vilket knappast kan vara det ultimata för en häst med problem med knäna?

Har ni några tips om hur jag ska lägga om träningen om behandlingen nu fungerar??? Det vore hemskt kul om det gick att göra henne "hel" igen...

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna...

Frågan som då dyker upp är ju, om du ska stärka knäna el undvika belasta dom?? :confused:
 
Sv: Problem med bakknäna...

Jag tänker på hur det är lämpligast att hålla en häst med gamla problem med knäna i tävlingsform. Det kan ju vara lämpligt att bli medveten om vilka träningsformer som INTE passar för sådana hästar (sliter på knäna) lika mycket som vad som skonar knäna.

Rygghästar ska ju gärna dra tungt men bakknän låter ju inte så bra att belasta så?

Är rakbanan ett vettigt alternativ eller blir det för tungt? Backträning känns inte som något alternativ, möjligtvis att skritta i "min" backe då men det lär ju knappast höja formen på kusen? :confused:
Eller ska man skippa rakbanan också när den är tung och köra intervaller på banan. Långa jobb i långsamt tempo?

Jag har lite idéer (som vanligt) men är öppen för alla tips.

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna...

Jag ber om ursäkt att råden hamnat så tokigt, jag lade den på trav men den har blivit flyttad? :confused: :( :mad:
 
Sv: Problem med bakknäna...

Mina erfarenheter säger mig att just intervallträning på tungt underlag ofta är boven just till problem med bakknän.

Jag skulle testa att köra långa jobb på normalt underlag,3000m,i 30-40 tempo.

givetvis lägga ned mkt tid på värmningen.

Iochförsig har vi lyckats med någon genom att rida galopp jobb på kort sandbacke och på det viste stärka bakknän.
Men kan vara vanskligt.Skulle nog testa det första.

Lycka till!!Stally.
 
Sv: Problem med bakknäna...

Jag håller med om att du nog ska låta bli att dra för tungt, och var försiktig med backarna. Träna inte på för tungt underlag.

Jag tycker intervaller låter bra, förutsatt att underlaget är bra och du är uppmärksam på att inte hästen blir för trött i muskulaturen.

Långa jobb i långsamt tempo sliter också ofta mer på lederna än det bygger om hästen är äldre. Beroende på hästens grundkondis kan det vara befogat ändå, men se upp så inte musklerna tröttnar före flåset - då sliter det för mycket.

Det är inte så ovanligt att hästar med ryggproblem får knäproblem och vice versa - så försök kolla av att ryggen håller sig ok. Variera träningen så mycket det går med din häst, med fokus på knäna tills den är symtomfri där, och sedan allsidigt så att även ryggproblemen motarbetas.
 
Sv: Problem med bakknäna...

Då kommer nästa fundering...

Vid ryggproblem förordas ju grepp bak, men är det verkligen bra om hästen har problem med knäna?

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna...

Du kan belasta knäna i backar men då bara i skritt, det är bra..grepp MÅSTE en knähäst ha, men inte för mycket..jag brukar vid lopp ha "nedslipade" tågrepp ala equine....(jag vet inte hur ni andra har det men vi har svetsade tågrepp på våra smedja) sen kan det hända att du trots allt inte kommit på primärskadan i ryggen på din häst, prova gärna andra terapeuter....vad som kommit först är svårt att sia om....träna upp muskulaturen runt knäna ordentligt, det jan du göra i tungt underlag men då bara i skritt, har du möjlighet så rid hästen i oländig terräng.
 
Sv: Problem med bakknäna...

Jaha, ja, jag upprepar mig väl som en gammal LP skiva... :o ;)

Stärk bakknäna utan belasta dem för mycket, styrke träna, ut i skogen och skritta i karlhyggen, använd vikter så att hästen lyfter på bakbenen! Skritta i branta nedförsbackar...
SKRITT SKRITT SKRITT :banana: :banana: :banana:

Grepp är bra, men kan oxå slita mer än nödvändigt, så var försiktig och kör/träna bara på underlag där hästen får ordentligt fäste, att springa o slira är ju inte så bra för en pålle med bakknäproblem..
Dra tyngre vagn (typ tryckvagn) i skritt är väl bättre än att köra i tungt/sämre underlag?

Simma är ju super... men kanske lite svårt att komma till en sjö?

Lycka till...
 
Sv: Problem med bakknäna...

Humelibumlan skrev:
Skritta i branta nedförsbackar...
Jag tycker inte detta är en bra idé under konvalescensen, men kanske senare, när hästen friskförklarats från knäledsinflammationerna för att precis som du skriver styrketräna och förebygga för så att problemen inte dyker upp igen. Men jag tycker ghost ska vänta länge med det.

Vid de flesta ryggproblem är simning heller inte att rekommendera.

SKRITT SKRITT SKRITT
:banana: :banana: :banana:
Håller jag helt med om!
 
Sv: Problem med bakknäna...

Håller m Martha om detta med grepp. En häst utan grepp och fäste är som en skidåkare med bakhalt, man blir trött i lårmuskulaturen och då kommer bakknäproblemen
 
Sv: Problem med bakknäna...

zesel skrev:
Jag tycker inte detta är en bra idé under konvalescensen, men kanske senare, när hästen friskförklarats från knäledsinflammationerna för att precis som du skriver styrketräna och förebygga för så att problemen inte dyker upp igen. Men jag tycker ghost ska vänta länge med det.

Vid de flesta ryggproblem är simning heller inte att rekommendera.

Håller jag helt med om!
Sån länge hästen har en aktiv knäinflammation ska den väl inte ansträngas överhuvudtaget?
Självklart ska man vänta med att anstränga hästen tills är frisk, något jag faktiskt tror att Ghost är rätt medveten om... :smirk:

Varför inte simma en häst med ryggproblem? Vilka ryggproblem specifikt?
 
Sv: Problem med bakknäna...

Humelibumlan skrev:
Sån länge hästen har en aktiv knäinflammation ska den väl inte ansträngas överhuvudtaget?
Självklart ska man vänta med att anstränga hästen tills är frisk, något jag faktiskt tror att Ghost är rätt medveten om...
Ja, det tror jag med - olycklig formulering av mig, jag menar hela rehabiliteringen som sker efter att inflammationen är borta, sorry...

Jag menar att just branta nedförsbackar medför en extra hög belastning på knäleden i sitt mest sträckta läge, och på en häst som haft ledinflammation och är under uppbyggnad bör man inte utsätta knäleden för denna belastning.


Varför inte simma en häst med ryggproblem? Vilka ryggproblem specifikt?
Man kan gärna simträna en häst med svag rygg utan smärta och röntgenförändringar, men arbetsställningen i vattnet innebär att ryggen hamnar i ett sträckt läge.
Där finns risk att man förvärrar problem som härrör till att man har närliggande tornutskott till exempel. Det är alltså ryggens läge i vattnet som kan vara ett problem, vid de flesta ryggproblem vill man att hästens rygg arbetar mot välvning uppåt i stället för att bli som ett U som sker vid simning.
 
Sv: Problem med bakknäna...

zesel skrev:
Man kan gärna simträna en häst med svag rygg utan smärta och röntgenförändringar, men arbetsställningen i vattnet innebär att ryggen hamnar i ett sträckt läge.
Där finns risk att man förvärrar problem som härrör till att man har närliggande tornutskott till exempel. Det är alltså ryggens läge i vattnet som kan vara ett problem, vid de flesta ryggproblem vill man att hästens rygg arbetar mot välvning uppåt i stället för att bli som ett U som sker vid simning.

Det där med ryggens välvning uppåt känner jag igen från ett veterinärbesök med henne i höstas. Jag har fortfarande inte hittat vilken punkt veterinären menade att jag skulle "peta till med spöets bakände" för att få henne att kröka upp sig även om jag kommit på vad som ger samma effekt. :)

Hon ska kollas i ryggen ytterligare en gång senare om behandlingen i knäna biter. Veterinären muttrade nåt om gamla hästar (6 år) så vi får väl se. Själv hoppas jag på friskförklaring så klart för den här hästen behöver "bara" bygga muskelstyrka, hon har en suverän botten.

Ska skicka ut en "spion" och se om hon kan lista ut vad samma veterinär kan ha för idé om att jobba bakknäna, för jag har hört att han är i antågande igen. :) Det gäller ju att få valuta för pengarna. :angel:

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna...

zesel skrev:
Ja, det tror jag med - olycklig formulering av mig, jag menar hela rehabiliteringen som sker efter att inflammationen är borta, sorry...

Jag menar att just branta nedförsbackar medför en extra hög belastning på knäleden i sitt mest sträckta läge, och på en häst som haft ledinflammation och är under uppbyggnad bör man inte utsätta knäleden för denna belastning. .
Hm, ordet brant var kanske mitt olyckliga ordval ;)
Jag menade mest att hon skulle undvika att trava nerför... inte just använda det som träning... men sagt är ju att bransta nerförsbacke bygge muskulatur, men även som du säger, kanske inte lämpar sig för häst me bakknä problematik?


zesel skrev:
Man kan gärna simträna en häst med svag rygg utan smärta och röntgenförändringar, men arbetsställningen i vattnet innebär att ryggen hamnar i ett sträckt läge.
Där finns risk att man förvärrar problem som härrör till att man har närliggande tornutskott till exempel. Det är alltså ryggens läge i vattnet som kan vara ett problem, vid de flesta ryggproblem vill man att hästens rygg arbetar mot välvning uppåt i stället för att bli som ett U som sker vid simning.
Om jag läste Ghost inlägg rätt, så var det inte ryggen som var ett problem, något de trott tidigare?
Men du har så klart rätt i det du säger och det är jag som just nu har "fått för mig" att simmning är super bra... Förmodligen för att jag själv inte har tillgång till sjö ;)
 
Sv: Problem med bakknäna...

Oj, det fanns redan en tråd som behandlar vårt problem. Jag har en kallblodstravare som är 8 år och som travtränades (ej startad) som ung och hon har haft en rörelsestörning i bakkärran och en stelhet i bakbenen när man kratsar hovar sen jag köpte henne för att ha som ridhäst när hon var fyra år. Jag trodde i flera år att det var ett exteriört problem eftersom hon är mycket utåt-tåad men det var min hovslagare som kom på att det var bak-knäna och att han sett det på många travare. Hon har varit mycket bättre i dressyrarbetet det sista och jag tillskrev förbättringen att hon är barfota sen ett år tillbaka men nu börjar jag inse att det berodde på att hon varit mammaledig och fått vila :o . Jag satte igång henne för ett par veckor sedan och har nog varit lite för ivrig med travarbetet på ridbanan även om jag inte kört långa pass. Hon har börjat tappa traven igen och är stelare att lyfta bakhovarna på. Hur behandlas onda bakknän av veterinär, kortisonsprutor? Det känns inte aktuellt på en fritidshäst, det lindrar ju bara symtom och läker ingenting. Glukosamin?

Det bästa vore väl att kunna bygga upp muskulaturen kring bakknäna, här har föreslagits träning för travare men hur göra med ridhäst? Skritt i terräng är ju säkert bra. Är back-klättring bra? Skolor i skritt, öppna och sluta?

Jag har iallafall börjat massera in Arnikagel på knäna, vad tror ni om det? Är det någon idé att låta osteopaten titta på henne?
 
Sv: Problem med bakknäna...

prinsus_ skrev:
Oj, det fanns redan en tråd som behandlar vårt problem. Jag har en kallblodstravare som är 8 år och som travtränades (ej startad) som ung och hon har haft en rörelsestörning i bakkärran och en stelhet i bakbenen när man kratsar hovar sen jag köpte henne för att ha som ridhäst när hon var fyra år. Jag trodde i flera år att det var ett exteriört problem eftersom hon är mycket utåt-tåad men det var min hovslagare som kom på att det var bak-knäna och att han sett det på många travare. Hon har varit mycket bättre i dressyrarbetet det sista och jag tillskrev förbättringen att hon är barfota sen ett år tillbaka men nu börjar jag inse att det berodde på att hon varit mammaledig och fått vila :o . Jag satte igång henne för ett par veckor sedan och har nog varit lite för ivrig med travarbetet på ridbanan även om jag inte kört långa pass. Hon har börjat tappa traven igen och är stelare att lyfta bakhovarna på. Hur behandlas onda bakknän av veterinär, kortisonsprutor? Det känns inte aktuellt på en fritidshäst, det lindrar ju bara symtom och läker ingenting. Glukosamin?

Det bästa vore väl att kunna bygga upp muskulaturen kring bakknäna, här har föreslagits träning för travare men hur göra med ridhäst? Skritt i terräng är ju säkert bra. Är back-klättring bra? Skolor i skritt, öppna och sluta?

Jag har iallafall börjat massera in Arnikagel på knäna, vad tror ni om det? Är det någon idé att låta osteopaten titta på henne?

Mina hästar är också fritidshästar även om jag kör trav med dem! :) Menar du att det inte är värt att behandla hästen för att den inte tävlas??? :confused:

Och vad menar du med att kortison bara lindrar symptomen? :eek: Det intrycket har inte jag fått av mina arbetskamrater som fått kortisonsprutor??? :confused: Däremot kommer säkert problemen snabbt tillbaka om man inte börjar arbeta på rätt sätt med kroppen efter konvalescensen?

Då din häst får så ont att du märker rörelsestörningen redan efter ett par veckor tycker jag inte att du ska "bygga upp henne" utan försöka hitta roten till det onda och behandla. Min häst måste köras i tävlingstempo i 500 m för att man över huvud taget ska se någon "hälta". "Hon är ju lite orytmisk" var kommentaren från vet.

Som någon skrev tidigare, rygg och bakknän hänger ofta ihop. I mitt fall fanns det även ett roterat/snett bäcken. :crazy: Just stela bakben tycker jag ofta hänger ihop med ryggen, åtminstone på mina.

Så mitt råd är att du kolla upp hästen ordentligt innan du belastar henne ytterligare...

/// ghost
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med bakknäna...

ghost skrev:
Mina hästar är också fritidshästar även om jag kör trav med dem! :) Menar du att det inte är värt att behandla hästen för att den inte tävlas??? :confused:

Och vad menar du med att kortison bara lindrar symptomen? :eek: Det intrycket har inte jag fått av mina arbetskamrater som fått kortisonsprutor??? :confused: Däremot kommer säkert problemen snabbt tillbaka om man inte börjar arbeta på rätt sätt med kroppen efter konvalescensen?

Då din häst får så ont att du märker rörelsestörningen redan efter ett par veckor tycker jag inte att du ska "bygga upp henne" utan försöka hitta roten till det onda och behandla. Min häst måste köras i tävlingstempo i 500 m för att man över huvud taget ska se någon "hälta". "Hon är ju lite orytmisk" var kommentaren från vet.

Som någon skrev tidigare, rygg och bakknän hänger ofta ihop. I mitt fall fanns det även ett roterat/snett bäcken. :crazy: Just stela bakben tycker jag ofta hänger ihop med ryggen, åtminstone på mina.

Så mitt råd är att du kolla upp hästen ordentligt innan du belastar henne ytterligare...

/// ghost

Jo, jag menar inte så att man inte ska behandla en fritidshäst förstås! Vad jag menar är att man oftast går på mer aggressivt med en tävlande travare och sprutar en massa i lederna. En fritidshäst kan ju få tid att vila på ett annat sätt. Kortison är bra på inflammationer men inte i längden eftersom det gör huden skör och bryter ner skelettet (borde väl vara ungefär samma på djur som på människor) Vad jag menade är förstås att man måste behandla ursprunget till smärtan och inte bara lindra symtom så vi är nog överrens :) . Rörelsestörningen hos min häst är inte supermarkant, men när jag märkte att hon inte hade samma luftiga steg och fina samling i trav på volten utan drog sig undan vid ett ridpass i början av förra veckan så tog jag bort de övningarna genast och har tänkt att bygga upp henne på andra sätt innan jag börjar använda ridbanan igen. Jag kan inte se något fel i att skritta ut och försöka stärka omkringliggande muskler med rätt övningar, hon är precis som vanligt när jag bara rider ut. Jag pratade med osteopaten idag och han föreslog glukosamin, skritta samt möjligen klättra lite försiktigt i uppförsbacke. Han avrådde från nerförsbacke-klättring och han sa även att han trodde att simning var det allra bästa om det gick att genomföra. Han behandlade en annan av mina hästar idag och hade inte tid att titta på henne men jag ska be honom kolla henne nästa gång så att det inte hänger ihop med något i ryggen.
 
Sv: Problem med bakknäna...

prinsus_ skrev:
Jo, jag menar inte så att man inte ska behandla en fritidshäst förstås! Vad jag menar är att man oftast går på mer aggressivt med en tävlande travare och sprutar en massa i lederna. En fritidshäst kan ju få tid att vila på ett annat sätt.
Vi är i princip överens men eftersom min trasiga häst är en travhäst??? *sucka*
Min häst har "styrketränat i skritt"/vilat mest i 1,5 år och inte startat sen oktober 2003 då hon inte var min ens. Jag gillar utmaningar så därför tog jag mig an henne. Nu är det "vinna eller försvinna" som gäller då allt annat är åtgärdat. Inte genom sprutor utan genom att arbeta rätt, men det allra sista som gör att hon protesterar måste hon ha hjälp med. Om hennes rörelsestörning beror på knäna har hon haft detta problem underordnat andra under hela tiden jag har sett henne.


Det lät i din tråd som att det var en gammal skada som återkom när du satt igång hästen igen. Därav det svar jag gav. Om det "bara" är så att det saknas muskulatur så finns det en hel del bra och tänkvärda reflektioner i den här tråden som inte bara är applicerbart på travhästar...

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna...

Om ryggen tillåter det så är galoppjobb relativt snällt mot bakknän.
Det är inte så vanligt att galopphästar har såna problem.
Dessutom är det ju bra träning för ryggen...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 469
Senast: Dopy
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 359
Senast: mumin
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp