Problem med bakknäna?

Sv: Problem med bakknäna?

jari skrev:
Ingen bra bok att ta med i sängen om man ska upp tidigt ;)

Och det ska jag ju jämt. :confused: Men det löser sig, sova kan man ju göra när det blir vinter och man kan gå i ide igen... :idea:

Det ska studeras bakknän för glatta livet...

Till min förvåning så hade inte min knä-häst en böjprovsanmärkning nu när jag fick tjuvkika i journalen. Däremot svarade hon bra på behandling med kortison så hon fick ett par sprutor till för sakens skull.

Den här hästen har sedan hon kom till mig tappat bakkärran med jämna mellanrum framför allt vid temposänkningar och alltid bökat upp halmen runt kanterna i boxen.

Hon har även haft problem med bäckenet (snett OCH framåtlutat) och ländryggen som har fixats med tiden...

Efter första behandlingen för 14 dagar sedan märktes förändring på boxbeteendet även om en tendens finns kvar. Det kändes också att hon börjat bromsa lite bättre i nerförslut. När hon kördes på banan hade hon inga problem med att hålla reda på kroppen.

Hon har hela tiden fått Glucosamin, under en period även MSM, jobbats med styrketräning och under hela tiden underhållits av ET. Ändå har vi inte lyckats komma till rätta med problemet, men det kanske är på grund av alla dessa åtgärder som skadan aldrig blivit akut? :confused:

Oj, snacka om svammel, vad vill jag säga egentligen? Att veterinärvetenskapen tillsammans med alternativbehandling och kosttillskott fått min häst att bli bra, antar jag??? :idea:
Eller... jag tycker att man ska kolla upp hästen noga även om den "bara" används som skogsmulle för problem som inte åtgärdas leder gärna till andra problem... Vad som kom först i mitt fall är svårt att sia om men vi hade verkligen hamnat i en ond cirkel och då var hästen 4 år när allt började...

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna?

Jo, oavsett så ska jag ta ut en equiterapeut och kolla igenom pållen då jag insett att många symptom som han uppvisar tyder på snett kors. Han är mitt lilla pussel, som jag hoppas vara på väg att lösa. Kanske hittar jag också en orsak till att han är svårskodd snart också. :)
 
Sv: Problem med bakknäna?

Tips; åk till en vettig klinik och gör en ordentlig hältutredning före du tar ut equiterapeuten. Med en diagnos ställd av veterinär har equiterapeuten ännu mer att gå på och kan göra mer nytta.
 
Sv: Problem med bakknäna?

Lord Owen skrev:
Men om en häst som är svår att sko (drar åt sig bakbenen) slutar vara "svår" att sko när den får lugnande? Har den problem med bakknäna då? Då borde den väl inte sluta vara svårskodd när den fått lugnande?

Jag kom att tänka på en sak angående det där med bakknäna, vår donna som uppenbarligen haft problem med bakknäna i två år har aldrig haft svårt med bakbenslyften och varit/är en ängel att sko. Förmodligen är detta ytterst individuellt?

Däremot var hon givetvis väldigt stel i bakkärran innan hon började stretcha regelbundet men det har också fungerat bra hela tiden trots knäna. men man kan ju anta att min häst "bara" blir öm vid ansträngning/trötthet.

/// ghost
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 189
Senast: Lutten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 280
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp