Problem med bakknäna?

M

maisan

Hur ser man på en häst om den har problem med bakknäna? Tänkte mest på hur dom rör sig, vilar dom mycket på bakbenen eller står dom upprätt, vilka rörelser undviker dom att göra osv??
 
Sv: Problem med bakknäna?

Jag har visserligen ställt diagnosen på min häst själv med hjälp av min hovslagare som sa att det är ett vanligt problem hos travare (hon är kallblod). Hon spjärnar emot när jag lyfter bakhovarna, det går knappt att lyfta såpass att man kan vila bakbenet mot sitt knä när man kratsar hovarna, ibland går det inte. Hon tappar traven när jag rider på volt från att ha varit riktigt bra på den samlade traven en period har hon blivit sämre. Hon ömmar när jag klämmer runt knät.
 
Sv: Problem med bakknäna?

Min pålle har oxå svårt att lyfta på bakbenen när jag ska kratsa hovarna, brukar försöka att inte tvinga han att lyfta mer än nödvändigt o då går det bra.
Vad gör man för att hästen ska må så bra som möjligt när dom har såna besvär? Jag tycker att min häst ser ut att bli lite mjukare då han får gå över bommar för hand, men det kanske inte är bra om dom har problem med knäna? Belastar han inte heller på volter utan skrittar mest i raka spår.
Vilar dom mycket på bakbenen om dom har ont? Till lika borde ju belastningen bli större på det benet han inte vilar o om han hade ont så borde han inte vilja stå så... eller?
 
Sv: Problem med bakknäna?

många av de hästar som har ont i bakknäna har precis dom problem och symptom som ni beskriver. Har de riktigt ont så kan man också se att de står med bakbenen "under sig". Om era hästar har ont i bakknäna så ska ni låta en veterinär undersöka och evt. behandla.

Hästar har precis som vi människor ett viloben. Det är fullt normalt att alltid vila på samma ben.
 
Sv: Problem med bakknäna?

Min har inga speciellt utmärkande drag, förutom att hon "tappar bakkärran" i bland i trav om det nu beror på det.

Hon har alltid lyft benen som hon ska, stod under sig från början men det försvann i samband med att hennes ryggproblem löstes.

Det man kanske kan märka på henne är att hon haft svårt att "bromsa" under sig i backar.

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna?

Min häst står inte med bakbenen under sig, nästan så han står o sträcker dom bakåt istället ibland, o han vilar på båda bakbenen lika mycket. Ska nog ta ut equiterapeuten igen o kolla på han.
 
Sv: Problem med bakknäna?

De problem din häst har överensstämmer med min också. Han har problem att bromsa i nerförsbackar, liksom rinner iväg bara. Dessutom "tappar" han ett ben i skritten när han blir trött, någon gång ibland i trav.

Men det måste ju inte bero på knäproblem, kan ju vara en styrkesak också. Han är bara 5 år.
 
Sv: Problem med bakknäna?

maisan skrev:
Hur ser man på en häst om den har problem med bakknäna? Tänkte mest på hur dom rör sig, vilar dom mycket på bakbenen eller står dom upprätt, vilka rörelser undviker dom att göra osv??

Har sett en som står med benen bakom sig och en som står med benen under sig :confused: Men flera som brukar lixom "bädda" så dom kan stå högre och vinklat med bakhovarna.... i boxen alltså
 
Sv: Problem med bakknäna?

DET har min gjort ända sen hon kom hit!!!! :confused: Synd att inte den här tråden fanns innan vi hittat felet, men nu finns ju hopp om bättring åtminstone...

/// ghost
 
Sv: Problem med bakknäna?

Oj kan radda upp en hel massa men många är ju svåra att avgöra vad som är hönan och ägget - har hästen problem med bakknänen pga sitt sätt eller har den fått problem i bakknäna pga det?

Några saker som är klassiska vad jag fått lära mej
- Tappar bakbenstå i backen precis efter lyft (kan upplevas som "skyfflar" sand framför hovarna ifall det har gått långt och inte längre handlar om akuta problem). Ofta mer uttalat i nerförsbacke, eller i trav på volt.
- Svårt att åka transport, vill ofta stå brett och brukar bli darriga/svettiga även av att åka kortare bitar
- Svårt vid hovkratsning, stretching av bakben, när hovslagaren är ute. Drar åt sej benen.
- Hältan/rörelsestörningen syns inte särskilt väl på rakt spår, kan då handla om små saker som att den skruvar bakbenen och väljer att ställa ut det bakben som är besvärligast utanför framhovens spår. Rörelsestörningen syns dock speciellt väl på volt i trav.
- Ballförskjutning i hovarna bak, högre på insida än utsida (har med skruvningen att göra, vad jag fått lära mej). Ifall den är skodd nöter den oftast ner skon i det bakbenet som är värst, mer/onormalt mycket. Detta då pga skruvandet och tappande av tån. Ofta tappade brodd där tex!
- Får underutvecklad quadriceps - knästräckare baktill, ibland rätt uttalad atrofi där. Blir spänd/kort i alla knäböjare - dvs baksida lår. Enklast att se på semitendinosus, men ofta är de också spända "i de andra" knäböjarna. Vissa hästar med knäledsbekymmer får även rejält tajta muskler på insida lår (gracilis tex), detta vad jag förstår till följd av skruvandet.
- Skakningar/darrningar i muskulaturen runt knäet vid ansträngning (eller vid hovisbesök)

Det finns massor mer fler grejer, men detta var vad jag kan komma på nu.
 
Sv: Problem med bakknäna?

Då vet jag nästan 100% säkert att min häst har nåt som är fel i sitt bakknä. Hur som helst så visade han ikväll tydligt att det gör ont när man trycker med fingararna kring hö knä (ingenting på vä), o han har haft svårt att lyfta det benet ett tag nu, dock så lyfter han ju på det, men med möda. Ska ringa till veterinären imorgon IGEN, dom har ju varit ut o kollat på han 1 gång i veckan nu sen i mitten på februari men ingen av dom har sett nåt som tytt på problem med knäna.
Faktiskt så var han jättesvettig o darrig när han åkte transport sist men jag trodde att det var pga nervositet, men kanske det berodde på knäna...!?
Är så nervös... hoppas att problemet går att åtgärda :(
 
Sv: Problem med bakknäna?

ghost skrev:
DET har min gjort ända sen hon kom hit!!!! :confused: Synd att inte den här tråden fanns innan vi hittat felet, men nu finns ju hopp om bättring åtminstone...

/// ghost

Har du köpt boken:ABC ngt ännu? I den står ju massor av sätt att kolla olika skador och def..
Länk till boken
 
Sv: Problem med bakknäna?

Tåsläpning brukar vara knärelaterat...mins inte just nu om det gällde fram eller bak...men knärelaterat brukar det vara.
 
Sv: Problem med bakknäna?

Usch sånna problem(svår att sko, kratsa och "tappar bak") har min med.
Hon har haft 2 knäledsinflmationer och en massa annat i höger sida bak värkar som inget funkar i det bennet:(
 
Sv: Problem med bakknäna?

maisan skrev:
Hur ser man på en häst om den har problem med bakknäna? Tänkte mest på hur dom rör sig, vilar dom mycket på bakbenen eller står dom upprätt, vilka rörelser undviker dom att göra osv??

Trippande korta steg bak och svårigheter att trampa under sig. Men sedan beror det givetvis på vilket problemet med knäna är.

Hälsning Maja
 
Sv: Problem med bakknäna?

Snäva vändningar på bakdelen brukar kunna visa problem med bakknäna, vänd åt höger för att kolla höger bakknä och åt vänster för att kolla vänster. Utan ryttare, alltså.
 
Sv: Problem med bakknäna?

ghost skrev:
Boken kom i torsdags :bump: , men jag har "bara" hunnit till skelettet ännu. Den ska studeras noggrannt...

/// ghost

Ingen bra bok att ta med i sängen om man ska upp tidigt ;)
 
Sv: Problem med bakknäna?

Men om en häst som är svår att sko (drar åt sig bakbenen) slutar vara "svår" att sko när den får lugnande? Har den problem med bakknäna då? Då borde den väl inte sluta vara svårskodd när den fått lugnande?
 
Sv: Problem med bakknäna?

Vet inte alls.
Beroende på vad det är för lugnande så blockerar det väl smärta till viss del.

Men att det ENBART skulle bero på bakknä-bekymmer, när hästen har problem vid skoning, är en sanning med modifikation. Hästens kropp består ju av så mycket mer som kan kännas jobbigt vid skoning :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 165
Senast: Lutten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp