Problem med bil/bilhandlare (långt)

domesticus

Trådstartare
Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade, detta då den var sönder på den gamla bilen och vi ville försäkra oss om att vi inte skulle behöva köra runt med hund och spädbarn i en kokhet bil (barnet beräknat i juli). Bilhandlaren hänvisade då till varudeklarationen och pekade på att rutan var ikryssad och att bilen kylde som den skulle.

När vi hämtade bilen var det mitt i vintern och ca 20 grader kallt och som vi vet så var det riktigt kallt långt in i mars... (vi köpte bilen i jan-feb någongång). Vi kunde således inte testa AC:n fullt ut, även om vi ganska fort misstänkte att den inte fungerade. Anledningen till att vi misstänkte detta var att det liksom inte blev den här torra, kalla luften som en fungerande AC ger. Visst, kallt blåste det ju men å andra sidan var det mååånga minusgrader utanför bilen... Således var det inte förrän i april när det började bli varmt, som vi på riktigt märkte att AC:n inte fungerade! Vi kontaktade då bilfirman och påtalade detta, med hänvisning till att vi särskilt hade frågat om detta när vi tittade på bilen. De hänvisade då till att det på lappen stod att den fungerade, varvid vi argumenterade för att de hade varudeklarerat bilen fel (kortfattat).

Efter mycket om och men gick bilfirman (genom dess garantiansvarige), muntligt, med på att de skulle stå för att bilen lämnades in och undersöktes, samt att antingen de eller deras försäkring (den försäkring som ger bilköparna en viss garanti, Solid heter den) skulle stå för reparationskostnaden. Sagt och gjort, bilen lämnades in för undersökning och man kunde konstatera att kondensatorn var helt slut samt att det var ett hål i den. (När vi tittade på bilen var en "list" fram lös, vilken de satte dit innan vi hämtade bilen. Vet inte om detta kan ha samband med att ett ev stenskott har pajat kondensatorn?)

Nu hävdar dock den garantiansvarige att han inte kan tänka sig att han har sagt att de skulle stå för någon reparationskostnad. Efter en lång diskussion kunde han tänka sig att gå med på att de stod för materialet (ca 4000 kr) och vi för arbetskostnaden (ca 3000 kr).

Utifrån vad jag har läst så säger den sk sexmånadersregeln att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Ett sätt att visa detta kan tex vara genom ett testprotokoll. Men, hur vet man att dessa är korrekta? Det innebär ju att de kan kryssa i att allt fungerar, även om det inte gör det? Eller? Vad kan vi kräva i form av att de ska bevisa att kondensatorn fungerade?

Jag är HELT 100 på att den inte fungerade när vi hämtade bilen, även om jag då inte kände att jag hade något att komma med, i och med att det i vintras faktiskt kom kalluft... Tilläggas bör kanske, att inte heller värmen fungerar helt som den ska. När man startar bilen "första gången" blir den aldrig riktigt varm och det kommer kallpustar emellanåt (i vintras alltså), detta även om man hade den på 26 grader. Efter att man har stannat ett tag (typ åkt till stallet och sedan åkte hem igen), blir den dock som en bastu! (o det spelar ingen roll om man har kört två eller tjugo mil "första omgången" - den blir ändå inte riktigt varm om den inte har stått avstängd en stund...)

Har vi någon chans? Vi vill ju pusha på att bevisbördan ligger hos dem, men är det någon idé att lägga en massa energi på det? Det är en relativt stor firma, så man kan ju tycka att de vill värna om sitt rykte...
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Det första jag reagerar över är att bilfirman vågar stå för AC:n. Inte ens de stora firmorna tar ansvar för just kylanläggning på begagnade bilar, den är alltid undantagen i protokollen och garantierna.

Jag hade kontaktat kommunens konsumentvägledare, de ger troligen bästa svaret i det här fallet.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Det första jag reagerar över är att bilfirman vågar stå för AC:n. Inte ens de stora firmorna tar ansvar för just kylanläggning på begagnade bilar, den är alltid undantagen i protokollen och garantierna.

Jag hade kontaktat kommunens konsumentvägledare, de ger troligen bästa svaret i det här fallet.

Kan en bilförsäljare friskriva sig från konsumentköplagen på det sättet?
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

De gör i alla fall vad de kan på den punkten.

Troligen kan de väl hävda att de sålde bilen utan fungerande AC, och då finns det ju inget att komma med.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Kan en bilförsäljare friskriva sig från konsumentköplagen på det sättet?

Ett tillägg. Ett hål i kondensorn beroende på stenskott är ju inte en garantifråga om felet uppkommer efter att man köpt bilen. Så frågan är när felet uppkom.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

"Klimatanläggning" fanns iaf med som en punkt på varudeklarationen och på direkt fråga från oss så sa försäljaren att kylan fungerade, vilket visade sig inte stämma. Detta kunde vi dock inte konstatera "på riktigt" förrän det blev varmt.

Hade det varit skillnad vad gäller vad vi "har att komma med" (enligt sexmånadersregekln) om de inte hade haft med det som en punkt?
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Ett tillägg. Ett hål i kondensorn beroende på stenskott är ju inte en garantifråga om felet uppkommer efter att man köpt bilen. Så frågan är när felet uppkom.

Ja, precis. Tyvärr blir det ju ord mot ord... Vi hävdar att den aldrig har fungerat under tiden vi har haft den (bara det att den var svår att testa på riktigt i vinterkylan...) och de hävdar att den fungerade... Vi vill egentligen inte ha det på garantin, utan få det till att de har varudeklarerat bilen felaktigt. Är det lönlöst tro?
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Det första jag reagerar över är att bilfirman vågar stå för AC:n. Inte ens de stora firmorna tar ansvar för just kylanläggning på begagnade bilar, den är alltid undantagen i protokollen och garantierna.

Jag hade kontaktat kommunens konsumentvägledare, de ger troligen bästa svaret i det här fallet.

Precis, så har alltid bilfirmorna gjort när vi köpt bil.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Har förresten testprotokoll någon giltighetstid? Jag vet nämligen att bilen hade stått hos handlaren ganska länge.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Hur många mil har bilen gått? Ni kan kolla med er försäkring om den täcker reparationen av AC:n, för det gjorde min försäkring. Jag har nyss reparerat den och min försäkring täcker "elektronik" ex AC/klimatanläggning upp till 10 000 mil. Så var det även på min förra bil då jag hade ett annat försäkringsbolag. Kan vara värt att kolla det i alla fall. Lycka till.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

är det någon idé att lägga en massa energi på det?
Det är nog det som jag skulle se som kärnfrågan i praktiken.
Helt oavsett sakförhållandena (var kondensorn trasig eller ej vid köpet, vilka utfästelser och garantier har säljaren gjort etc) så kanske frågan ändå måste bottna i hur mycket tid och energi ni är beredda att lägga för 3000 kr.
Ett jättetråkigt svar, jag vet. Men ibland tror jag att man måste backa två steg och värdera valmöjligheterna och de konsekvenser de kan ha.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Våran ena bil blev sådan en tid efter köp (begagnad) men det vara bara slut på gas och efter påfyllnad av gas fungerar ac klockrent nu under flera år efter detta, det är inte det då?? Det är inte så dyrt att fylla på gas till ac
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Tyvärr har den gått nästan 12´, så försäkringen täcker inte:(
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Det är nog det som jag skulle se som kärnfrågan i praktiken.
Helt oavsett sakförhållandena (var kondensorn trasig eller ej vid köpet, vilka utfästelser och garantier har säljaren gjort etc) så kanske frågan ändå måste bottna i hur mycket tid och energi ni är beredda att lägga för 3000 kr.
Ett jättetråkigt svar, jag vet. Men ibland tror jag att man måste backa två steg och värdera valmöjligheterna och de konsekvenser de kan ha.

Du har helt rätt. Men för oss som ska ha ha en bebis snart är varje krona viktig. ...o framförallt när en av de avgörande sakerna för val av beg bil var en fungerande ac, och när vi frågade särskilt om det för att försäkra oss om att det skulle finnas, så känns det extra surt och som att jag inte vill ge mig. Kanske borde lära mig att välja mina strider dock!;)
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Den har som sagt varit inne för felsökning och de fann att kondensatorn dels var helt slut och dels var det hål i den.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

Å andra sidan får ni den nyservad och med helt ny kondensor för tretusen, då skall den väl fungera åtminstone några år utan problem och vara i bättre skick än ni kunde förvänta vid köpet. Juridiskt tycker jag dock ni har rätt, ni reklamerade så fort ni upptäckte att den inte fungerade och inom sexmånadersfristen, men det är en hel del arbete om ni vill dra det till domstol.
 
Sv: Problem med bil/bilhandlare (långt)

KL

Enligt min far som är chef på ett stort bilföretag är det så att man alltid har 3 års garanti, enligt ARN. Det är dessutom upp till säljaren, i det här fallet bilhandlaren alltså, att bevisa att felet fanns sedan innan.

Jag skulle helt enkelt säga åt dem att fixa problemet annars väntar en anmälning till ARN. Det är gratis och de kan hjälpa dig. Skulle bilfirman ha fel men ändå vägra stå för kostnaderna så blir de svartlistade hos ARN, någon som en seriös bilfirma gärna vill undvika.

"När du köper en vara har du rätt att fordra att den levereras i rätt tid och till överenskommet pris. Du har också rätt att kräva att varan är i det skick och har de egenskaper som du kommit överens med säljaren om eller som du rimligen haft anledning att förvänta. Motsvarande gäller om du beställer en tjänst. Är företagets prestation bristfällig i något avseende och är bristen inte bagatellartad är det befogat att du klagar ... Säger företaget nej till dina krav (eller inte ens svarar) så har du möjlighet att göra en anmälan till ARN."

Enligt försäljaren skulle AC fungera, den gör inte det och då ska de rätta till det.

http://www.arn.se/Konsument/Innan-jag-anmaler/Radgivning-2/

Rätta mig om jag har fel, ni som är kunniga inom detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 922
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp