Problem med dammigt underlag

H

hejjaSVAMPBOB

I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset.
Hela vintern har varit relativt mild, och temperaturen har sällan sjunkit mer än till några knappa minusgrader. Nu runt jul och nyår däremot, så hände något och helt plötsligt så är det inte ovanligt att vi knallar runt i -20 grader om dagarna. Med kylan så började även ridhusunderlaget damma något fruktansvärt.:crazy: Det är en riktig plåga att tvingas vara där inne, och även om man kan pälsa på sig själv och hästen 20 lager kläder/täcken/reflexer/pannlampor och traska ut i skogen i mörkret och kylan, så är det nödvänigt att åtminstone någon/några dagar i veckan kunna rida igenom hästen ordentligt, och då behövs ridhuset nu när marken är så frusen ute...

Jag vet tyvärr inte helt säkert vad underlaget i ridhuset består av, och jag har inte haft möjlighet att fråga än heller, men troligtvis är det bl a väldigt väldigt fin malen stensand eller liknande. Det går bra så länge det är plusgrader, men så fort det blir kallt så binder inte sanden lika bra, och det ryker som FAN (rent ut sagt). Efter 10-15 min känns det även som att man har ätit sand till middag, då det knastrar när man tuggar. Har man en isabellfärgad häst och befinner sig på bortre kortsidan (22m bort, litet ridhus) så smälter hästen in så bra i röken att man faktiskt får anstränga sig för att se den..:cool:

Jag vet att det rent av är farligt att överhuvudtaget vistas i ridhuset när det dammar på det här viset. Silikos, även kallat dammlunga, är en lungsjukdom som var relativt vanlig förekommande hos arbetare förr i tiden i tex kolgruvor eller i andra utsatta miljöer. Sjukdomen gör så att lungorna blir förhårdnade pga dammet och det/de skadliga ämnena som man andas in. Alltså ingenting som man varken vill utsätta sig själv eller sin häst för...

Så, jag undrar ifall det är fler som har problem med dammiga underlag vintertid, och även vad man kan göra åt det? Salt och spån är något som den lokala ridskolan använder sig av och blandar med, men det finns säkert fler varianter. Så, dela gärna med er av alla era kloka tips, billiga som dyra, allt mottages med öppna armar! Det här är något som behöver åtgärdas så snart det bara är möjligt.
 
Sv: Problem med dammigt underlag

Beroende på vad underlaget består av så tror jag att de vanligaste och bäst fungerande metoderna är att salta eller vattna underlaget. Misstänker att vatten inte är ett bra alternativ för er, så då återstår salt.
 
Sv: Problem med dammigt underlag

Du har helt rätt i att vattna inte skulle funka, då vi inte har någon värme i ridhuset, och underlaget därför skulle frysa ifall det vattnades.. :crazy:

Men salta alltså. Läste mig till att det går åt en hel del salt, över ett halvt ton till ett ridhus som är 20x40m. Det skulle även saltas på hösten av någon anledning stod det. Men det kanske funkar lika bra att salta nu, mitt i vintern?
 
Sv: Problem med dammigt underlag

Man brukar salta när det är plusgrader ute för att saltet ska smälta och blanda sig med underlaget. När man har saltat och det har satt sig så bildar saltet en hinna som binder dammet. Samma effekt som har när man saltar grusvägar.
Det kan funka det blir i alla fall inte värre av att salta nu, men det blir nog inte lika bra som om det hade gjorts tidigare.
 
Sv: Problem med dammigt underlag

Det kan vara värt ett försök alltså. Ska ta upp det så snart jag får chansen, hoppas att något görs för att förbättra dammet!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 414
Senast: Freazer
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 169
M
Hästmänniskan Under vintern ska vi få använda en maskinhall (16*40) som ridhus. Vad för underlag kan vara bra, som inte är för dyrt? Och vilka djup är...
2
Svar
26
· Visningar
3 248
Senast: Centaur
·
Hästvård De senaste dagarna har det ju äntligen frusit på men ingen snö är i sikte Sålunda gick också underlaget från att vara mjuk och gåvänlig...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp