problem med "djävulsgerbil" (LÅNGT)

E

empty

problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

*ledsen*

igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot pipen, den yngsta gerbilen.
dom fick ny bur för exakt en vecka sedan och jag tror att det nyuppväckta hatet kommer av detta.

vet inte vad jag ska göra. de andra i familjen vill slå ihjäl henne mot badkarskanten - det kommer naturligtvis aldrig att ske - men visst funderar jag på avlivning... :(

jag ska ta allt från början:

tyson kom in i bilden för tre år sedan då jag hittade henne i en djuraffär när jag skulle köpa sällskap åt min ensamma gerbil spidvej. tyson påstods vara en unge, men i efterhand, när jag haft en del att jämföra med, så kan jag med säkerhet säga att hon inte var en unge, möjligtvis ungdjur.

det var svårt att introducera dom eftersom tyson (som förövrigt fick sitt namn efter att ha åstadkommit ett blödande jack i spidvejs öra...) vägrade underkasta sig den äldre gerbilen. maken till tuff gerbil har jag aldrig skådat. hon var aggressiv och den som fick mest duschar av blomsprutan - att hon sedan gav sig berodde enbart på att jag släppte ihop dom i spidvejs bur där spidvej hade ett väl inpinkat revir.

när spidvej sedan dog i våras fick jag en liiiiiiiten gerbilunge med X2000 från stockholm att föra ihop med tyson. här gick det bättre eftersom lilla tajger nog är den mest godhjärtade gerbil jag träffat. hon kapitulerade direkt och tyson accepterade henne efter någon vecka.

i slutet av sommaren försvann dock tyson ur kaninernas utebur - det var bara tajger kvar när jag kom ut. att släppa ut dom i en bur utan nät i botten kan ju anses korkat, men det hade gått bra hela sommaren och gud vad lyckliga de var när de fick vara ute och gräva i gräset och bygga bon och göra höga höga skutt i luften och gud vet vad :bump:
som sagt, bara en gerbil i buren och jag var ute i ösregnet halva natten och letade - förgäves.
varenda granne häromkring har katter, ett riktigt kattkvarter - så chansen att tyson skulle överleva i det fria var lika med noll.
samma dag som pipen kom, liten deh-unge, så kom också tyson tillbaka. då hade hon varit borta i över en vecka.
det var grannfrun som hade hittat henne i rabatten och skulle slå ihjäl henne med en kratta. men sen såg hon 'att det var en hamster' och fångade in henne.

tajger accepterade pipen rakt av, inte minsta aggressivitet gick att spåra - efter en halvtimme sov de ihop.
att introducera lilla pipen till tyson var värre. det tog två veckor.
och när pipen senare blev könsmogen fick jag introducera om dom på nytt i tre omgångar. sen fick pipen märka ut sitt revir med magen som de andra.
pipen och tyson blev också mycket bra kompisar eftersom de är lugnare och tillskillnad från hyperaktiva tajger (världens skönaste) mest ligger och sover eller sysselsätter sig i ett lugnare tempo.

men nu är det alltså färdigt igen, och jag börjar tro att tyson är resultatet av 'dålig' avel - hon har aldrig gått att få riktigt tam, biter en HÅRT när man tar upp henne och kissar på en.
de andra två är supertama, precis som alla de andra gerbiler jag haft.
så fort man släpper ut dom på köksgolvet så springer hon och bajsar och kissar precis överallt - också ett beteende olikt de andras.
dessutom visar hon aldrig brunst, vilket de andra gör. tajger och pipen rider på varandra men ingen rider på tyson och hon rider heller inte på någon.

när hon kom tillbaka från sitt äventyr i somras hade hon krokig svans och var alldeles röd och svullen om nosen. jag ringde vet och de trodde på cancer - vilket hon inte skulle behandlas mot eftersom hon är ''liten och gammal''. hon är fortfarande röd och svullen om nosen, i början trodde jag att det var blod men det är det inte.

ingen av de andra i familjen vill att jag har kvar henne för att hon bits och bajsar och kissar överallt och inte går ihop med ''den lilla söta snälla råttan''. att hon prompt ska smutsa ner hela köket och att hon biter en så fort man tar i henne kan jag ha överseende med, men det känns så fruktansvärt tråkigt när hon inte går ihop med pipen.

jag skänker inte bort en aggressiv otam gerbil som har svårt att acceptera andra råttor, men vad ska jag göra?
kan det faktiskt vara så - att hon har en skruv lös någonstans? eller är det här normalt?
eftersom hon är köpt från djuraffär kan jag inte kolla upp hennes bakgrund.

tycker ni att jag är hemsk som överväger att avliva henne?
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

NEJ! du är INTE hemsk som överväger avlivning!!

Gick i genom liknande i höstas fast då med min ena kanin.
Lilla Belsebub hade alltid varit en riktig revirhona, men d gick oki ändå så länge JAG hanterade henne. Men jag fick ändå vara VÄLDIGT försiktig då hon lätt kunde anfalla.
Men så var jag bortrest en helg och min sambo skulle ge henne mat. Vilket inte funkade alls. Han fick ha handskar och ett LOCK att mota bort henne med för att överhuvudtaget kunna fylla på matskålen. Sen så kastade hon sig mot gallret på buren så fort han tagit ut händerna.

Det var inget lätt beslut att ta men jag var tvungen. Jag kunde inte ha en kanin som bara jag kunde hantera och det knappt...
Så i oktober så fick lilla Beslebub skutta ut på d gröna ängarna.
Har i efterhand fått reda på att hennes föräldrar och flera syskon avlivats av samma anledning...

Så NEJ du är inte ett dugg hemsk...
Kanske mår inte Tyson heller bra av att vara så "aggresiv" och sur...
tänk dig själv...

Det är det värsta med att ha djur, att man en dag måste bestämma när det dags...
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Du beskriver ett djur med ett nervös beteende vilket måsta vara jobbigt för djuret också.
Att behöva känna sig på sin vakt hela tiden mot människor som tar i den mm måste vara mycket stressande för djuret.
Nej du är inte hemsk som tar bort detta djur då den inte verkar må allt för bra när den känner att den måste försvara sig så ofta, tvärt om :)
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Vad tråkigt, Emma :(.

Jag har avlivat en gerbil p.g.a. dåligt temperament, precis som Squirlett och Stollan säger mår ett aggressivt djur inte bra. Honan som jag avlivade var den trevligaste gerbil jag haft till en dag då det bara slog slint, hon började hugga när man tog upp henne. Med andra ord tror jag att Tyson mycket väl kan "ha en skruv lös".

Har man tre honor tillsammans finns alltid risken för att det skär sig, de är mycket tuffare mot varandra än hanar. Just den detaljen säger alltså inget om temperamentet. Det gör inte heller faktumet att hon inte visar brunst, hon är ju dessutom tre år och inte fertil längre.

Det låter dock som om det skulle vara bäst att låta Tyson somna in...

Kram Cam
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

jag har funderat över hennes beteende - kanske har det med att göra att hon inte mår riktigt bra? att hon känner att hon är svagare och måste befästa sin ställning i gruppen för att de andra inte ska stöta ut henne?

jag vet att att dåligt temperament förekommer i kaninavel, främst hos hermeliner som blir aggressiva - men hur pass vanligt är det bland gerbiler?
pipen och tajger är hur goa som helst, men deras bakgrund går ju också att kolla upp genom stamtavlan - men jag vet ingenting om vilka linjer tyson kommer ifrån.

ska fatta beslut om avlivning, just nu känns det som om det är enda utvägen - vad hade varit skonsammast för tyson? jag vill helst avliva henne på klinik - men bryr dom sig om så små djur som ökenråttor?
trazzelsudd - hur gjorde du? tog du bort henne hos vet?
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

du ställde frågan till trazzelsudd men jag tar mig friheten och svarar jag me...

Självklart så kan du ta lilla Tyson till vet. Vill du att dom tar hand om det och betalar så ser jag ingen anledning till varför dom ska oponera sig...
En seriös vet bryr sig inte om storleken på djuret, bara att det får rätt vård och rätt att sluta sitt liv på ett värdigt sätt...

Jag hade en hamster för massa år sen som jag fick ta bort pga sjukdom. Men mina föräldrar vägrade låta mig ta honom till vet. Istället så köpte pappa nån stark sprit på apoteket som han dränkte en bomullstuss i och sen höll om nosen på lille Gumle.
Han somnade in stillsamt...
Svårt att göra själv med sitt eget djur, men det är ju ett alternativ.
Men som sagt så förstår jag inte varför vet inte skulle vilja ta sig an din lilla vän.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

jag ska ringa närmaste klinik imorgon och höra med pris och så...
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

oki..
*tröstkramar*
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Olustigt sammanträffande! Jag fick ikväll sära på mina gerbilhonor (har 3 st) för att den ena jagat livet ur den andra under ett par dagar och idag flöt blodet rejält. Den jagade har sår på säkert 5 ställen på kroppen och återhämtar sej (förhoppningsvis helt) tillsammans med gerbil nr 3. Den som jagade sitter i egen bur, men eftersom hennes beteende även i övrigt är stressat kommer jag troligen inte att behålla henne, utan både jag och uppfödaren är överens om att "ta bort" henne.
Jag tycker du gör rätt, men gudarna ska veta att jag gråtit floder ikväll....och anklagat mej själv för att jag inte plockade isär dem innan det blev så allvarligt, men man hoppas ju alltid att det är övergående..Hon som sitter ensam är väldigt snäll mot oss människor, hon har aldrig bitit oss eller gerbil nr 3...

:cry:
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Men hur avlivas en gerbil hos vet? En stor spruta i magen? då låter badkarskanten inte särskilt mycket värre.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

En litet stick under huden, det gör inte mer ont än när vi tar ett blodprov. Sen somnar de in. Skulle DU vilja dö genom ett slag mot porslinskanten? Om ni missar och måste göra det fler gånger, klarar ni det? Jag tycker du resonerar med baken..det kostar ett par hundralappar att gå till vet. är det inte värt det?
Vi har fått akutavliva en gerbil som skadades svårt en gång, och det är inget jag rekommenderar som en planerad avlivning. Chansen att lyckas på första är för liten.
:mad:
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Jasså, ett stick under huden? Har du varit hos veterinären och avlivat smådjur?

Den sprutan brukar oftast vara någonstans i magen, för att djuret ska dö fort.

Det brukar kännas bättre för ägaren, delvis för att man slipper se om man inte vill, delvis för att man slipper göra det själv.

Om jag själv fick välja hur jag skulle dö? Då skulle jag hellre intet ont anande bli påkörd av en lastbil och dö omedelbart, än att bli släpad lånt iväg, där jag inte känner igen mig, och få giftspruta för att dö inom loppet av 10-15 sekunder.

Tyvärr så har jag också fått akutavliva en gerbil, den var väldigt gammal, och ganska plötsligt hade dens kompisar bestämt att den inte längre hörde hemma i buren :cry:

Jag vet inte hur du gjorde, men man måste klanta till det ganska rejät för att gerbilen inte ska dö omedelbart.

Jag vill inte heller rekommendera det, men för gerbilens del är det nog ungefär lika. Dör omedelbart = hinner inte känna någon smärta.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Det var tråkigt :(. Men, återigen, det är inget fel på en hona bara för att hon inte kan leva tillsammans med två andra honor. Det brukar ibland sägas att risken att det spricker mellan tre honor är 50%. Däremot förstår jag om du vill avliva henne av andra orsaker (dåligt temperament eller så).
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Japp, jag avlivade hos vet. Det kostade 180 kr (bor strax utanför Sthlm).

Det är inte alls särskilt vanligt med dåligt temperament hos gerbiler, de är i grunden så positiva djur. Bråk mellan tre honor kan uppkomma utan synlig orsak, det är dock vanligt att de börjar bråka när någon av dem blir runt sex månader.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

blir det bättre om det är fler än tre honor - typ fyra fem stycken i gruppen, eller blir det värre?
i alla böcker och det man kan läsa på nätet så står det att man aldrig aldrig ska ha dem ensamma utan de ska vara "minst två" - då tolkar jag det som att tre och uppåt är "ännu bättre" :smirk:

hur lever de i naturen? är det en central flock med en hane eller flera hanar och honor?


varför kan de inte samsas när de är just tre?
:cry:
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Det blir värre! Jag säljer bara honor i par, hanar säljer jag även tre och tre. Anledningen att jag kan stå för att det kommer att funka, i minst 99.9% av fallen. Fyra hanar kan t.ex. också funka, det skulle jag kunna tänka mig att testa själv men inte att släppa iväg. Ju fler individer desto större risk för bråk, honor är det dominanta könet och bör därför inte hållas för många.

Jag har helt bestämt för mig att jag i samband med rymningen rekommenderade dig att skaffa en ny liten hona då Tyson kom tillbaka, just för att det ofta skär sig mellan tre honor.

I naturen lever de i grupper som består av några vuxna djur och resten halvvuxna och ungar. De är dock så pass domesticerade att det inte funkar som i naturen längre.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Japp jag har varit hos vet, annars skulle jag ju inte skriva det????
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Självklart hade jag inte avlivat henne bara för att hon inte kommer överens med de andra.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Inte frisk, gammal vresig råtta, som får i så fall sluta sina dagar ensam?
Ensam gerbil är väl en ledsen gerbil.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

japp, du tyckte att jag skulle köpa en till hona. vilket aldrig var aktuellt eftersom jag då skulle fått flytta hemifrån :smirk:
eftersom deras bur nära på tar upp hela köket hade det varit uteslutet med en till, speciellt när man är den enda i familjen som tycker om djur :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 553
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 316
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp