problem med "djävulsgerbil" (LÅNGT)

Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Nej det hade jag definitivt inte föredragit, jag håller med att den bara skulle må dåligt. Det är bara det att jag förordar avlivning hos vet...om man inte är riktigt RIKTIGT säker på att man vet vad/hur man gör för att ge individen en snabb smärt fri död.. Jag vet att vissa uppfödare av tamråttor avlivar med eter i hink, men då ska man som sagt veta vad man gör. Sen tycker jag att det inte är ett värdigt sätt att avsluta livet på ett kärt husdjur att dänga det i porslinskanten, det rimmar inte riktigt med mina värderingar....
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Ensam gerbil är väl en ledsen gerbil.

Inte helt sant...
vissa gerbiler godkänner inte en ny "kompis" efter att den gamla dött och lever ändå vidare i flera år.
Så visst ska gerbilen helst ha en kompis men det finns dom som lever lyckligare ensama... :smirk:
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Nja... Skaffar en ny kompis som inte är mer än fem, sex veckor gammal och introducerar dem i delad bur funkar det nästan alltid, om man gör det rätt och låter det ta tid. Visst finns det ett par undantagsfall som beäkräftar regeln men de allra, allra flesta gerbiler lever inte lyckligare ensamma.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Nej, jag vet, men de "vissa gerbiler" du nämner tror jag i de allra flesta fall skulle acceptera en annan gerbil om man introducerade dem på rätt sätt. Jag har stött på en massa människor som sagt "Den ena gerbilen dog och när vi släppte ner en ny kompis till den andra blev den arg :eek:". Näha :crazy: :smirk:?
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Jag menar att för gerbilen blir det nog detsamma , att dö fort eller dö fort?
Sen är man osäker, och vet inte hur man gör, då ska man definitivt INTE göra det!

Inte värdigt säger vi människor när vi tycker att det är äckligt. Den enda som jag är rätt säker på, både för människor och djur, är att vi vill inte veta innan att vi just kommer att dö, eller ha en aning om det, och att vi alla vill helst dö ögonblickligen, utan att plågas.

Jo, det finns säkert gerbiler som trivs ensamma, men min ena hona bara sov när hon var ensam, åt nästan inget, grävde knappt, gnagde inte ens (hon fick vara ensam i två veckor) Hon kanske inte vande sig iofs. Så jag skrev därför ensam gerbil = ledsen gerbil? med ett frågetecken efter.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

apropå ledsna gerbiler..
tyson var i egen bur i två dygn - de två dygnen låg tajger och pipen och sov 90% av tiden.
igårkväll var tyson förtvivlad och skulle absolut ta sig ut ur buren - jag släppte in henne till de andra och gud vad glada alla blev! det skulle nosas och springas och gud vet vad, pipen var inte alls rädd.
nu ligger de allihopa och sover i en stor hög i den del av buren där solskenet hittar in genom köksfönstret.
jag ringde vet igår ang avlivning och kostnader. det kostar 220 kronor och görs med en spruta vaddetnuhette. jag skulle tänka på saken, men fan jag klarar inte av att ta ett sånt beslut nu!
buääääää kan inte någon säga åt mig? :(
de andra var ju så ledsna när hon inte var där, och nu är det helt plötsligt bästa vänner igen - just det där med gerbilpsykologi och hur deras hjärnor är i ihopfuntade förstår jag inte riktigt.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Håll koll på dom bara så att dom inte börjar bråka på allvar igen....
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

men hur har de kunnat bli kompisar igen? jag får inte ihop det i huvudet :confused:
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Kanske den lilla elakingen inte trivdes med att vara ensam? Hört om råttor som fått vara ensamråttor och i många fall fungerar hur bra i flock efter det. De kanske är mer lika än man tror på den punkten?
Håller tummarna för ett lyckligt slut :)
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

hmm...
och hur är rätt sätt för dig då??

Vi vande detta par gerbiler som jag pratar om vid varandra långsamt genom att låta dom bo i separata burar intill varandra..
sen när det var dags för ihopsläpp så gick allt jättebra. Dom var i hop en stund sen särade vi på dom över natten och forsatte så med att förlänga tiden ihop för varje gång...

Sen så tyckte vi att det hade ju funkat utan problem så det var dags för det "riktiga" ihop släppet och allt funkade fint...
vi lämnade rummet efter en stund, kom tebax en stund senare och då va den nya lilla gerbilen död...

Vi lät då den äldre vara själv, köpte aldrig någon ny och tanten levde i flera år till och va jätte bra at ha och göra med.. :smirk:
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Jag tror att du råkade ut för ett av de mycket få undantagsfallen. Jag har introducerat en hel del gerbiler och har man släppt ihop några och inget har hänt efter någon timme brukar de leva lyckliga ever after.

Det är dock svårt att uttala sig om det ditt fall, det handlar mycket om känslan man får när man ser gerbilerna och vilka signaler de ger. Gerbiler som accepterar en annan gerbil till att börja med men sedan dödar är ovanligt. Släpptes de ihop "permanent" i samma bur som de tidigare släppts ihop i? Tråkigt att det blev som det blev.
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Det var det jag ville ha fram.
Att det finns undantag, "vissa gerbiler" som jag skrev... ;)
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

Hm, hur ska jag säga det här utan att det låter fel... Jag är fortfarande inte övertygad om att din gerbil inte skulle kunna ha gått ihop med en annan gerbil (speciellt med tanke på att hon till att börja med accepterade den andra). Dock är det svårt att på rak arm säga vad som gick fel...
 
Re: problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT)

*lånar knapp*
Empty - jag tog bort min "elaka" hona idag, jag såg ingen annan utväg...de andra två tjafsar stundtals, men är 90% avtiden gosigos....
Hon som nästan dog av skadorna vågar ännu inte gå ut ur buren, men jag hoppas att hon tar sej när dofterna av den "elaka" blivit svarare....
Går det fortfarande bra för dina 3? Avundsjuk i så fall... :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp