Problem med duntäcke

TheRedLightning

Trådstartare
Jag köpte nyligen ett nytt duntäcke för mitt gamla börjar ge upp. Det gamla hade 240g och det nya 250g, tänkte de skulle va snarlika.

Ack så fel jag hade. Håller på å svettas ihjäl i det nya, känns som en varm sommardag å man ska sova å svetten rinner.
Ligger med fötterna utanför och armarna.

Funderar lite på varför det blivit så, vet inte om dunen ligger för tätt och funderar på om en tvätt med torktumling kan göra susen.
Till följd av detta täcke har jag sovit riktigt dåligt två nätter i rad.

Har buke några idéer på varför det kan bli såhär?

Täcket stod att det skulle va svalt men tycker det är allt annat än svalt just nu.
 
Jag köpte nyligen ett nytt duntäcke för mitt gamla börjar ge upp. Det gamla hade 240g och det nya 250g, tänkte de skulle va snarlika.

Ack så fel jag hade. Håller på å svettas ihjäl i det nya, känns som en varm sommardag å man ska sova å svetten rinner.
Ligger med fötterna utanför och armarna.

Funderar lite på varför det blivit så, vet inte om dunen ligger för tätt och funderar på om en tvätt med torktumling kan göra susen.
Till följd av detta täcke har jag sovit riktigt dåligt två nätter i rad.

Har buke några idéer på varför det kan bli såhär?

Täcket stod att det skulle va svalt men tycker det är allt annat än svalt just nu.

Kanske var ditt gamla bara slitet och inte sa varmt som det skulle vara?
Sover du med samma tacke aret runt, eller kan du "spara" detta tacke tills det blir kallare i vintern, och kopa ett nytt tunnare tacke att anvanda under var/host?
 
Jag köpte nyligen ett nytt duntäcke för mitt gamla börjar ge upp. Det gamla hade 240g och det nya 250g, tänkte de skulle va snarlika.

Ack så fel jag hade. Håller på å svettas ihjäl i det nya, känns som en varm sommardag å man ska sova å svetten rinner.
Ligger med fötterna utanför och armarna.

Funderar lite på varför det blivit så, vet inte om dunen ligger för tätt och funderar på om en tvätt med torktumling kan göra susen.
Till följd av detta täcke har jag sovit riktigt dåligt två nätter i rad.

Har buke några idéer på varför det kan bli såhär?

Täcket stod att det skulle va svalt men tycker det är allt annat än svalt just nu.
Det är väl inte så konstigt att det är varmare när det är helt nytt och oanvänt?
 
Kanske var ditt gamla bara slitet och inte sa varmt som det skulle vara?
Sover du med samma tacke aret runt, eller kan du "spara" detta tacke tills det blir kallare i vintern, och kopa ett nytt tunnare tacke att anvanda under var/host?
Detta täcke är tänkt som sommartäcke, på vintern har jag haft filt ovanpå täcket då det blir för kallt.
Gamla täcket är sommartäcke.
 
Det är väl inte så konstigt att det är varmare när det är helt nytt och oanvänt?
Kommer inte ihåg att det gamla täcket var så varmt när vi precis hade köpt det.
Att det kan va lite varmare fine, men inte så varmt att det är olidligt, svetten rinne och det känns som det är ett tjockt täcke när det inte är det.
 
Kommer inte ihåg att det gamla täcket var så varmt när vi precis hade köpt det.
Att det kan va lite varmare fine, men inte så varmt att det är olidligt, svetten rinne och det känns som det är ett tjockt täcke när det inte är det.
Det här kanske är av bättre kvalitet med mer dun och mindre fjäder än det gamla. Jag tycker det är lite synd att börja med att "försämra" täcket genom att tvätta och hade hellre sparat det till vintern och köpt ett tunnare till sommartäcke eller använt det gamla.
 
Är du säker på att det var bara dun i det gamla täcket, inte fjäder?
Såvitt jag läst mig till är täckena i princip identiska. Enda som skiljer är märket och att det gamla är 240g medan nya är 250g.
Upplever det som om det nya täcket inte andas och därför blir så sjukt varmt.
 
Det här kanske är av bättre kvalitet med mer dun och mindre fjäder än det gamla. Jag tycker det är lite synd att börja med att "försämra" täcket genom att tvätta och hade hellre sparat det till vintern och köpt ett tunnare till sommartäcke eller använt det gamla.
De är i princip identiska, bara märket å åldern som skiljer. Upplever att nya täcket inte andas och känns hårt. Kommer inte klara av att sova med det ens på vintern. Det blir olidligt varmt, inte ens varmt inne.
 
Jag köpte nyligen ett nytt duntäcke för mitt gamla börjar ge upp. Det gamla hade 240g och det nya 250g, tänkte de skulle va snarlika.

Ack så fel jag hade. Håller på å svettas ihjäl i det nya, känns som en varm sommardag å man ska sova å svetten rinner.
Ligger med fötterna utanför och armarna.

Funderar lite på varför det blivit så, vet inte om dunen ligger för tätt och funderar på om en tvätt med torktumling kan göra susen.
Till följd av detta täcke har jag sovit riktigt dåligt två nätter i rad.

Har buke några idéer på varför det kan bli såhär?

Täcket stod att det skulle va svalt men tycker det är allt annat än svalt just nu.
Lämna tillbaka och köp ett nytt, med mindre dun i.
 
Lämna tillbaka och köp ett nytt, med mindre dun i.

Jag är ganska säker på att de inte tar tillbaka duntäcken om de är använda. Kuddar får man inte bryta förpackningen på i alla fall.

Det beror nog på butik. Jag skulle kontakta butiken i fråga, jag har lämnat tillbaka ett täcke en gång.
Nix de byter inte, räknas som hygienartikel ("Observera att täcken och kuddar är hygienartiklar som endast kan returneras om dess förpackning är oöppnad.") och jag har inte kvar originalförpackningen längre. Det täcket var det jag hittade med minst i, de andra hade 600g vilket är på tok för mycket för mig. Är inte intresserad av att byta, vill bara få täcket att andas vilket jag upplever att det inte gör just nu, men vet inte hur jag ska lösa.
 
Nu har jag tvättat duntäcket och torktumlat på ett dunprogram. Nu äntligen är täcket väldigt snarlikt det gamla. Endast fjuttelite varmare, men nu känns det okej med tanke på att det är nyare och lite tjockare.
Den där äckligt varma känslan försvann i alla fall och precis det jag ville. Så nu är jag nöjd.
 
Nu har jag tvättat duntäcket och torktumlat på ett dunprogram. Nu äntligen är täcket väldigt snarlikt det gamla. Endast fjuttelite varmare, men nu känns det okej med tanke på att det är nyare och lite tjockare.
Den där äckligt varma känslan försvann i alla fall och precis det jag ville. Så nu är jag nöjd.
Vad härligt att det var så enkelt fixat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp