Bukefalos 28 år!

Problem med foderstat

sommarvind

Trådstartare
Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast och behöver lite input.

Det gäller ett drygt 7 månader ardennerföl som flyttar hem till oss i månadskiftet.

Jag får inte till det med energi och proteinvärdena utan att riskera att hon inte orkar äta upp allt.

Här är värdena:

Hösilage med ts 64

SMRP 40

Energi 6,6

kalcium 2,2

fosfor 2,6

magnesium 0,8

Där hon bor nu så orkar hon äta totalt ca 10 kg hösilage per dygn. Så just nu räknar jag på att det är ungefär det som hon orkar äta hos mig.

Sedan tänkte jag ge 1,5 kg foalcreep ( det är den mängden som jag tror hon kommer att orka äta) sedan ger jag granngårdens avelsmineraler.

Nu saknas det både energi och protein och om ja väljer att tillsätta 1 kg lusern så täcker de ändå inte upp riktigt. Hon ska ju orka äta upp allt också.

Jag skulle behöva något som är rikt på både protein och energi som man inte behöver ge så mycket av. Är ett alternativ att dra ner på höet och ersätta med lusern?

Skulle jag ge 8 kg silage och komplettera upp med 2 kg lusern utöver foalcreepen så rättar värdena till sig utom just energin som det fortfarande saknas lite på..
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med foderstat

Eftersom så små föl har problem med sin matsmältning, så skulle jag inte lita på att den får i sig vad du enligt värdena ser i tabellen. De kan inte tillgodogöra sig grovfoder i samma utsträckning som en mer färdig häst, jag skulle därför kapa på hösilaget, ge lucern och fooalcreep. Här ökar man kvaliteten på grovfodergivan, vilket förhoppningsvis också gör att fölet får i sig mer näring på så sätt.
 
Sv: Problem med foderstat

Du menar att ge te x 8 kg hösilage och resten lusern och foalcreep så mycket hon orkar äta?
 
Sv: Problem med foderstat

Är kass på växande men er grovfoder är ju verkligen inte passande. För mig låter det som att man behöver byta ut en del mot grovfoder som är näringstätare. En mager häst som inte äter mängder hade man ju fått göra så med iaf.
 
Sv: Problem med foderstat

Eftersom så små föl har problem med sin matsmältning, så skulle jag inte lita på att den får i sig vad du enligt värdena ser i tabellen. De kan inte tillgodogöra sig grovfoder i samma utsträckning som en mer färdig häst, jag skulle därför kapa på hösilaget, ge lucern och fooalcreep.

Det är nog mest en myt att föl inte kan tillgodogöra sig näringen i ett grovfoder. I denna studie var det ingen skillnad i näringsupptag mellan 6 mån gamla föl och vuxna hästar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23463556

Sen kan man naturligtvis inte fodra ett föl på 7 månader på samma sätt som en vuxen häst. Grovt räknat behöver fölet dubbelt så mycket energi per kg kroppsvikt som en vuxen häst, ca. 2,5 gånger mer protein och 4,5 gånger mer mineraler.

Föl behöver ett tidigt slaget hö/hösilage med höga värden som man oftast måste komplettera med ett koncentrerat foder. Har man inte ett fullgott grovfoder kan man byta ut/komplettera med t.ex. lusern. Ca:P-kvoten i ditt grovfoder är för låg även för ett föl så lusern är väl ett bra val som foderkomplement.
 
Sv: Problem med foderstat

Kvoten mellan kalcium/fosfor är skadligt låg så du bör hitta något som kan balansera upp kvoten.
Kraftmuskel är ju en koncentrat med framför allt mycket protein, men också mycket energi. Tror det innehåller 370smrp & 12MJ ; om jag inte minns fel? dock inte så mycket mineraler...
 
Sv: Problem med foderstat

Ja detta var minsann inte lätt. Vad är bäst att ge Lusernpellets eller hack? Dom får ju i sig mer på mindre mängd om man ger pellets.. Men vad lär vara skonsammast?
 
Sv: Problem med foderstat

Ja bättre kvot har man ju sett. Men fodrar ju även med granngårdens avelsmineraler samt fosforbalans för att stabilisera.. men det var verkligen ingen kul foderstat att klura ut.
 
Sv: Problem med foderstat

Vad tror ni om följande

Om jag utgår ifrån att hon orkar äta 10 kg hösilage

1,5 kg lusernpellets

1 kg foalcreep

samt Granngårdens avelsmineraler.

Om jag skulle ge detta så hamnar alla värden okej, äve kvoten calcium/fosfor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 246
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp