Problem med fyrtaktig galopp - några tips?

Leviathans

Trådstartare
Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen bryter av går han in i pass eller en annan konstig gångart. Dessutom sätter han ihop bakbenen och gör ett ”kaninskutt” för att sen byta till korsgalopp. Har någon något tips om hur man kan jobba med att bättra på galoppen? Han har blivit kollad av flera olika massörer och besiktad och fått samma svar av alla, han har inte ont och har inte några spänningar som skulle orsaka till varför han går så
 
Galoppera. I skogen. Utan samling. Lugnt o längre sträckor så den får bygga muskler o balans. Och du ska inte sitta. Så blir ni bägge starka och smidiga.
 
Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen bryter av går han in i pass eller en annan konstig gångart. Dessutom sätter han ihop bakbenen och gör ett ”kaninskutt” för att sen byta till korsgalopp. Har någon något tips om hur man kan jobba med att bättra på galoppen? Han har blivit kollad av flera olika massörer och besiktad och fått samma svar av alla, han har inte ont och har inte några spänningar som skulle orsaka till varför han går så
Vissa rser har svårare för galopp. En hel del islänningar kan ha det problemet.
Att du får fyrtaktig galopp är för att hästen blir för framtung och sätter ner ytter fram för tidigt.
Den kommer ur balans och tappar först 3-rakten för att sedan än mer tappa balansen och spänna sig och tappa renheten i gångarterna.

Sluta togs fram för att förbättra galoppen. Jag rider ofta mycket skolor öht på islänningar med det här problemet för att jobba bort det. Man kan även med fördel rida hästen i låg form och rygga längre sträckor med långsamma och långa kliv. Det brukar få dem mer på bakdelen. Och när det funkar kan man fatta galopp ur ryggningen och få lite gratishjälp att få dem på bakdelen innan de är utbildade att samla sig mkt på hjälpen så att säga.

Givetvis är lösgjordhet och balans viktigt att jobba med också, precis som när man utbildar andra hästar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp