Problem med gaskolik

caramella

Trådstartare
Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet. heller...). Jag har haft han i 9 år och problemen började för snart två år sedan. Senaste tillfället var nu imorse och bara lite lätt som verkar släppa efter promenad. Men jag orkar inte gå och oroa mig hela tiden, för 1,5 år sedan gick det så långt att vi fick åka in akut och han var på väg att stryka med :'( Någon som har någon idé på vad som kan utlösa det eller vad jag kan göra/ge honom för att förebygga det? Han är krubbitare och har varit det sedan innan jag ägt honom.
Han står i ett stall med väldigt strikta rutiner, mycket hagvistelse i stora kuperade hagar med tillgång till vatten och motioneras 6 dagar i veckan. Foderstat:
Morgon, 1 kg hö+1/4 skopa lusernpellets och olja uppblött i massa vatten + lite betfor
Lunch, 1 kg hö
Intag, 3 kg hö i slow-feedingnät (äter i princip fram till kvällsfodringen)+1/4 skopa granngården original pellets+lite bet for
Kväll, 1 kg hö + 1/2 skopa granngården original pellets + 1-2 dl linfrökaka

Kan tillägga att efter den gången vi åkte in med honom hittade de lite magsår som han blev behandlad för, så min senaste teori är att det är tillbaka :(

Tack på förhand!
 
Lösdrift med fri tillgång på stråfoder kanske kan vara ett alternativ?
Har funderat på det, finns tyvärr ingen möjlighet till det där han står nu så då måste vi flytta och både jag och pållen trivs väldigt bra med rutiner och kompisar. Finns inget alternativt så är det väl värt att överväga det igen...
 
Jag tänker mest att alla timmar på dygnet där de inte har möjlighet att röra sig är negativt, speciellt för en äldre häst och ffa om han redan har beteendestörningar i form av krubbitning. Biter han utomhus också? Annars är fri tillgång på vatten, stråfoder och så lite kraftfoder som möjligt det vanliga att rekommendera. Samt motion.
 
Finns det fruktträd i hagen där han går? Så här på hösten kan hästar få kolik om de äter nedfallen och lätt ruttnad frukt.
 
Finns det fruktträd i hagen där han går? Så här på hösten kan hästar få kolik om de äter nedfallen och lätt ruttnad frukt.
Finns ett äppelträd med paradisäpplen, de brukar inte vara så goda att äta och han är ganska kräsen när det gäller smak (alltså ingen ponny som äter allt han kommer över), men det kan ju hända att han äter dem..
 
Jag tänker mest att alla timmar på dygnet där de inte har möjlighet att röra sig är negativt, speciellt för en äldre häst och ffa om han redan har beteendestörningar i form av krubbitning. Biter han utomhus också? Annars är fri tillgång på vatten, stråfoder och så lite kraftfoder som möjligt det vanliga att rekommendera. Samt motion.
Jo, tack för tipset :) han har ett ställe i hagen han brukar stå på uner vintern när det inte finns något gräs kvar i hagen :p
 
1 kg hö till kvällen är ju jätte lite. Nu vet inte jag när dom får kväll men normalt brukar väl vara kl 21 och 1 kg äter dom ju upp på några min. Det innebär att hästen är stillastående utan mat i 9-10 timmar om dom får frukost vid 7. Inte ultimat för ett djur som behöver äta 16-18 tim/dygn för att må bra.. Så jag skulle ge halm + största målet hö till kvällen.
 
Tycker också att det låter som att det ev är mycket tid utan mat? Vilka tider får hästen sin mat? Är den i farozonen för att bli överviktig, eller skulle du kunna ge mer? Min haflinger - som är fd fånghäst och går i grushage - får 2 kg hö kl 6 på morgonen när hon går ut, 2 kg hö kl 11, 2 kg hö kl 16 och sedan 3 kg hö kl 20-21 när hon kommer in. Hade dock önskat att hon kunde få ÄNNU mer, men för viktens skull så funkar det inte... Nu vet jag inte hur snabbt din äter, men min äter upp ett kilo hö på VÄLDIGT liten tid!
 
Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet. heller...). Jag har haft han i 9 år och problemen började för snart två år sedan. Senaste tillfället var nu imorse och bara lite lätt som verkar släppa efter promenad. Men jag orkar inte gå och oroa mig hela tiden, för 1,5 år sedan gick det så långt att vi fick åka in akut och han var på väg att stryka med :'( Någon som har någon idé på vad som kan utlösa det eller vad jag kan göra/ge honom för att förebygga det? Han är krubbitare och har varit det sedan innan jag ägt honom.
Han står i ett stall med väldigt strikta rutiner, mycket hagvistelse i stora kuperade hagar med tillgång till vatten och motioneras 6 dagar i veckan. Foderstat:
Morgon, 1 kg hö+1/4 skopa lusernpellets och olja uppblött i massa vatten + lite betfor
Lunch, 1 kg hö
Intag, 3 kg hö i slow-feedingnät (äter i princip fram till kvällsfodringen)+1/4 skopa granngården original pellets+lite bet for
Kväll, 1 kg hö + 1/2 skopa granngården original pellets + 1-2 dl linfrökaka

Kan tillägga att efter den gången vi åkte in med honom hittade de lite magsår som han blev behandlad för, så min senaste teori är att det är tillbaka :(

Tack på förhand!
Ge mera hö eller fri tillgång på halm. Speciellt om det är misstänkt magsår.
 
6 kg hö? Om ponnyn väger mer än 250 kg så bör du absolut öka mängden eftersom den har problem både med magsår och kolik. Räkna med minst 2 kg TS/100 kg normalvikt.

Bort med pelletsen! 1 skopa är ju jättemycket? Vad väger det o varför ger du?

Förutom övriga tips, vattna i hink dygnet runt o håll koll på mängden, se över saltet den äter, ute så mycket som möjligt o mycket övrig rörelse.
 
Så mycket grovfoder som möjligt! 6kg låter väldigt lite. Ställ på halm. Slow feedingnätet kan orsaka stress.
 
Jag håller med andra som har svarat.

varför får den mer hö när den kommer in och mindre på natten? Hästar sover inte mycket och är alltså vakna på natten. Det blir lång tid utan mat och då kan den få magsår. Jag hade gett den lite halm att tugga på om den nu inte ska stå på halm. Jag tycker att halm är ett bra komplement till övrigt grovfoder. Min ponny står på halm. Hon kan inte få massor av mat för då blir hon lätt tjock. Men jag vet att hon alltid har något att tugga på. Annars måste man fodra sent på kvällen och gå upp tidigt på morgonen.
 
Bort med allt kraftfoder, på med mera stråfoder. Och överväg att ordna längre utevistelse/lösdrift, det kanske går att fixa där du står nu?
 
1 kg hö till kvällen är ju jätte lite. Nu vet inte jag när dom får kväll men normalt brukar väl vara kl 21 och 1 kg äter dom ju upp på några min. Det innebär att hästen är stillastående utan mat i 9-10 timmar om dom får frukost vid 7. Inte ultimat för ett djur som behöver äta 16-18 tim/dygn för att må bra.. Så jag skulle ge halm + största målet hö till kvällen.
Är helt medveten om det, han kommer så småningom få 2 kg morgon+kväll (magen ser dock inte ut att behöva mer just nu). Anledningen till att han få så mycket vid intaget i stället är för att jag vill att han ska ha något att tugga på när det är som mest folk som rör sig i stallet = "förebygga" krubbitningen. Ge halm vore kanske en idé, han är inget stort fan av det men å andra sidan kanske det ger honom något att göra :) tack!
 
Tycker också att det låter som att det ev är mycket tid utan mat? Vilka tider får hästen sin mat? Är den i farozonen för att bli överviktig, eller skulle du kunna ge mer? Min haflinger - som är fd fånghäst och går i grushage - får 2 kg hö kl 6 på morgonen när hon går ut, 2 kg hö kl 11, 2 kg hö kl 16 och sedan 3 kg hö kl 20-21 när hon kommer in. Hade dock önskat att hon kunde få ÄNNU mer, men för viktens skull så funkar det inte... Nu vet jag inte hur snabbt din äter, men min äter upp ett kilo hö på VÄLDIGT liten tid!
Min får på ungefär samma tider. Han är inte överviktig men jag tycker inte att han behöver bli tjockare just nu. Han brukar gå på 2+2+3+2 kg hö under vintern (och det är planen även i år). Det kilot han får på morgonen äter han under minst en timme, han äter långsammare än de som får dubbelt så mycket.
 
6 kg hö? Om ponnyn väger mer än 250 kg så bör du absolut öka mängden eftersom den har problem både med magsår och kolik. Räkna med minst 2 kg TS/100 kg normalvikt.

Bort med pelletsen! 1 skopa är ju jättemycket? Vad väger det o varför ger du?

Förutom övriga tips, vattna i hink dygnet runt o håll koll på mängden, se över saltet den äter, ute så mycket som möjligt o mycket övrig rörelse.
Har lärt mig att man ska ränka 1 kg TS (= ca 1,2 kg hö)/100 kg vikt. Jag räknar på att han väger 450 kg, möjligen något mer nu och då borde han ligga på ca 6 kg hö. Brukar dock ge mer under vintern, 8-9 kg hö.
Pellets för energin, han är en pålle av det lite latare hållet men tål inte havre. Han har fri tillgång på vatten både i hagen och i boxen (skulle aldrig bara ha vattenkopp till honom) och dricker helt ok, bättre än han gjorde för några år sedan innan problemet uppstod. Vad menar du med se över saltet? :)
 
Så mycket grovfoder som möjligt! 6kg låter väldigt lite. Ställ på halm. Slow feedingnätet kan orsaka stress.
Han har blivit mycket lugnare i sitt ätande med det så det kan inte vara orsaken. Jag var faktiskt lite skeptisk till det innan pga hans krubbitning, men han sliter och drar inte i det eller något sånt :up:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 476
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hästen börjar bli äldre och klarar sig inte riktigt på fri tillgång på hö + 1 dl musli + 1 dl mineraler/dag. Så jag ska börja ge mer...
2
Svar
32
· Visningar
3 195
Senast: Sporthorse
·
Foder & Strö Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: ziri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp