Problem med granne och hund

fejko

Trådstartare
Grannen har skaffat en boxervalp som gärna hänger på och springer i svansen på hästen när jag rider förbi deras ställe. Då brukar jag vända på hästen eftersom jag inte vill att hunden ska bli sparkad och säger ”gå hem med dig”. Idag red jag förbi och hunden hängde på. Jag försökte säga att hunden ska gå hem och då kommer husse och säger att jag får skylla mig själv eftersom ”jag har provocerat hunden”. Han menar att iom att jag styrt mot hunden så har jag provocerat den. Jag är alltså långt ifrån deras tomt men ändå hänger hunden på. Vad ska man göra?
 
Ojdå här får man massor med stöd jag trodde ni hundmänniskor skulle ta hundägaren i försvar.
 
Varför det, @fejko? Att bete sig som den ägaren är inte okej mot vare sig hund eller folk.

Lite beroende på situation, trafik och hur hästen reagerar hade jag också fortsatt rida. Hen får väl hämta valpen när hen upptäcker att den är borta. :cautious:

Jag är rädd att valpen ska bli sparkad. Men jag kan testa med den andra hästen som inte är så sparkbenägen och dessutom uppväxt med hundar.
 
Jag är rädd att valpen ska bli sparkad. Men jag kan testa med den andra hästen som inte är så sparkbenägen och dessutom uppväxt med hundar.

I så fall kan du alltid prova gå dit utan häst och förklara för grannen vad som kan hända, om du tror att det kan fungera. Inte för att det är ditt ansvar alls, men det kanske får upp ögonen på valpägarna.

Men ja, ta den andra hästen annars och trava på bara.

Helt vansinnigt att ha valpen lös på det där viset.
 
Jag tycker också han brister i sitt hundägaransvar, själv anser han att det är jag som provocerat hunden.

Han har jagat cyklister också som cyklat förbi samt satt upp skyltar "varning för hunden" på en väg som inte är hans.
 
@Unafraid
Jo jag vet men jag vill inte trappa upp konflikten ytterligare.
Usch, vad svårt. Jag hade nog också varit rädd om grannsämjan. Jag hade gått till honom och beskrivit läget, att du är rädd att det skall hända en olycka. Lägga bollen hos honom och fråga vänligt vad han tänker kan vara en lösning .....för det hade varit sååå tråkigt att behöva blanda in myndigheter.
 
Jag är rädd att valpen ska bli sparkad. Men jag kan testa med den andra hästen som inte är så sparkbenägen och dessutom uppväxt med hundar.
Den som jag råkade ut för sa bara ”han kan få sig en spark så han fattar att han inte får rusa ut” 😳
Men för det första vill inte jag vara ansvarig för att en hund kanske dör, och för det andra kan det ju komma nån som inte har lika cool häst som jag😞 Konstigt resonemang 🤔
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 850
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 914
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp