Problem med grannens katt

Sasse

Trådstartare
Vi har fått en riktig ”katt-boom” på gatan, med flera grannar som skaffat katt nästan samtidigt (eller om alla katter tillhör samma granne). Samtliga katter är utekatter, och ”hälsar på” en del i vår trädgård där både fågelbord och mina katter verkar locka. Framförallt en av dessa utekatter hänger på tomten ofta.

Detta resulterar såklart i många döda småfåglar, men även att de/den provocerar mina katter. Min ena katt bangar inte för slagsmål och har rymt flera gånger och jagat efter katten. Vi har även skrämt bort den varje gång vi ser den, men den kommer likväl tillbaka.

Jag är rädd att katterna, min eller den andre, kommer skadas när min rymmer och de springer hejvilt kors och tvärs över gator.

Vi kommer sätta staket och funderar även på att sätta något runt fågelbordet för att försvåra för katterna att ta fåglarna, men finns det i övrigt något man öht kan göra för att hålla katten/katterna borta?

Vi vet inte vem som äger katten, så att prata med ägaren är inget alternativ.
 
Vi har fått en riktig ”katt-boom” på gatan, med flera grannar som skaffat katt nästan samtidigt (eller om alla katter tillhör samma granne). Samtliga katter är utekatter, och ”hälsar på” en del i vår trädgård där både fågelbord och mina katter verkar locka. Framförallt en av dessa utekatter hänger på tomten ofta.

Detta resulterar såklart i många döda småfåglar, men även att de/den provocerar mina katter. Min ena katt bangar inte för slagsmål och har rymt flera gånger och jagat efter katten. Vi har även skrämt bort den varje gång vi ser den, men den kommer likväl tillbaka.

Jag är rädd att katterna, min eller den andre, kommer skadas när min rymmer och de springer hejvilt kors och tvärs över gator.

Vi kommer sätta staket och funderar även på att sätta något runt fågelbordet för att försvåra för katterna att ta fåglarna, men finns det i övrigt något man öht kan göra för att hålla katten/katterna borta?

Vi vet inte vem som äger katten, så att prata med ägaren är inget alternativ.

Försök att ta reda på vem som äger katten så kan ni kanske komma överens om en rutin som funkar. Så har vi det. En av mina får gå ut men han är bara ute dagtid så är grannens ute på natten. Om nån av dom inte kommer in som de ska skriver vi till varandra så får den andra hålla sin inne
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp