Problem med häst på prov!! *långt*

Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Tänk på att om du köper hästen för 25000 kronor så är det mycket troligt att försäkringsbolaget inte betalar mer än så om hästen döms ut. De går efter vad de bedömer att hästen är värd, oavsett vad man valt för försäkringsbelopp och man kan knappast säga att en häst som säljs för 25000 är värd 60 000 kr.

Precis så är det. Det finns de som har köpt billiga hästar och sedan bara får ut vad det har gett för hästen. På livskadeanmälan får man nämligen ange hur mycket man köpt hästen för.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

men hur är det då hästen varit införsäkrad i samma bolag i alla år, ägaren llånar ut hästen och kan sedan inte ta tillbaka den och "skänker" bort den då hon MÅSTE bli av med den!! tycker att det är märkligt då hästen utan denna skada och nedgång i kondition är värd detta belopp utan tveka!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Det bästa är att fråga försäkringsbolaget. Men en häst skadad häst i dålig konditon är inte värd några 60.000 (tycker jag).
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Oj, vad du har lagt ner tid o pengar på en häst som du har på prov.
Lurig situation, eg skulle du ha gjort upp med ägaren att du kunde skjutsa hästen till klinik osv mot att hon stod för alla vet. kostn.
Alt lämnat tillbaka den el satt ut den för försäljning direkt. (även om det skulle varit omöjligt kanske att få den såld, men men.)

Om jag vore du skulle jag direkt ta emot hälften av vet.kostnaderna.
Bättre hälften än att betala allt. Och så skulle jag köpa loss hästen direkt. Vid en ev senare försäljning så kanske du går plus minus noll iaf. Då förlorar du ju inte så mycket pengar. Jag såg att ägaren inte ville sälja innan hästen var utredd, men ska du då fortsätta dela vet.kostnader i all oändlighet?? Nej, antingen får hon sälja den nu till dig eller så sätter hon ut hästen på annons alt tar hem den.
Priset har ni ju redan satt men jag skulle ändå faktiskt försöka gå ner i pris på den. Då hästen inte var i det skicket som du trodde!!
Du ville träna o tävla men fick hem en konvalecent....
Var konkret och börja förhandla.

Vad gäller din unghäst så tror jag som andra redan har svarat i tråden. Den är inte så hanterad kanske och ett nytt hem med andra människor, hästar och rutiner. Den har nog inte landat riktigt än.
Det tar tid för en del hästar att bo in sig.

Lycka till med allt nu!!!

Mvh J.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

angående unghästen så har du fått bra svar men jag vill ändå tilläga att hästen måste förstå att det är ett beteende som du inte accepterar! En häst som är aggresiv/osäker och gör på detta sätt kan bli livsfarlig! så man måste ta ner dem på jorden! och inte nu med våld utan man ska ju visa hästen att det inte är ok att göra så! man ska ju vara ledaren för hästen! Lycka till!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Jag hade troligen köpt hästen och gett den ett år. Eller åtminstone över sommaren då den har en chans att gå på bete och tjocka till sig. Skadorna och skicket beror "förhoppningsvis" på misskötsel.

Det jag dock hade gjort hade varit att röntga igenom hästens leder ordentligt så att det inte finns förändringar och lösa benbitar. Finns inte det så ser jag stort hopp att hästen ska bli brukbar eftersom den inte är så gammal.

Tycker att du ska ge ett bud på 10.000:- till ägaren för att köpa hästen i befintligt skick. Är lättare att ta beslut när det gäller ens egen häst istället för att allt ska gå genom ägaren.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Är du säker på att den är försäkrad i 60?
Känns som att ägaren inte velat lägga mkt pengar på den innan och känns då inte så troligt att hon betalt så hög försäkring på den... Kolla upp det så du vet med säkerhet :)
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Men att du överhuvudtaget provar sadel på den? Åka iväg på sadelprovning med en häst som du anser ser ut som om den är ett och ett halvt år. Hade du verkligen tänkt köpa sadel till den i det skicket?

/A
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Jag tycker du ska kontakta en jurist och rådgöra med honom/henne om vad som är bäst och vilka rättigheter/skyldigheter du respektive hästens ägare verkligen har. Jag fick själv hjälp av en jurist i samband med en tvist vid hästköp och det gick väldigt smidigt. Kostade heller ingenting att bara få rådgivning (visserligen var det drygt 10 år sedan) - men det var guld värt i en svår situation.

Lycka till!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

detta skrev jag till ägaren!!

Hej!!

Sitter och tänker fram och tillbaka. Ser ingen bra lösning på detta problem med ******
Enligt veterinären; så beroende på hur hon är i benen på nästa återbesök så skall hon sättas igång för att se om hon funkar som ridhäst. Vilket kan handla om 1 vecka till flera månader. Men jag köper inte en häst för 25.000:- som kanske inte håller i ridning då detta var ett krav. Jag kan inte ha henne på prov hur länge som helst för det är ju jag som får stå för alla utgifter på en häst som jag skulle använda som träning/tävlingshäst och som jag endast suttit på en gång. Ett alternativ är att jag köper henne nu för max 15.000:- i befintligt skick eller så får du stå för div utgifter fram tills att hon är ridbar. Detta med skadorna kan ju inte ha uppkommit av att hon bara går i hagen för då är det ju defenitivt ett dolt fel då hon inte heller håller för ridning. Hon kan ju lika gärna blivit halt efter besiktningen, innan jag hämtade henne! Jag fick ju som sagt hem en häst i så dåligt skick att hon var tvungen att fodras med special foder m.m. Tanken var ju som sagt inte att jag skulle köpa en häst för att skaffa klippkort på kliniken och special fodras utan förutsättningen för detta köp var att jag skulle kunna sätta igång henne på en gång för att se hur hon funkade i ridningen!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Fick detta svar..

Hej.

Som jag tidigare sagt så säljer jag henne absolut inte under 25000:- om det inte blir aktuellt med någon from av ersättning från försäkringsbolaget. Jag tycker att vi till att börja med inväntar den nya veterinärtiden innan något beslut tas. Efter det så kanske vi vet mer om hur en eventuell rehabilitering ska utformas och om inte du är villig att göra den så får jag försöka hitta någonstans dit hon kan tas tills vidare för en senare ny utannonsering för försäljning.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Fick detta svar..

Hej.

Som jag tidigare sagt så säljer jag henne absolut inte under 25000:- om det inte blir aktuellt med någon from av ersättning från försäkringsbolaget. Jag tycker att vi till att börja med inväntar den nya veterinärtiden innan något beslut tas. Efter det så kanske vi vet mer om hur en eventuell rehabilitering ska utformas och om inte du är villig att göra den så får jag försöka hitta någonstans dit hon kan tas tills vidare för en senare ny utannonsering för försäljning.

Då är väl problemet löst för din del eftersom hon skriver att hon försöker hitta någon annanstans att ställa hästen.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Hej "Misan"!!

Om jag vore du skulle jag lämnat tillbaka henne bums.
Låt ägaren hitta "någon annan någonannanstans" då som kan sköta rehab, lycka till kan man ju säga:crazy:.
Nej, vägra bli utnyttjad. 15.000 för hästen i befintligt skick annars flytta den imorgon.
Alt fakturera för helinackordering från dag 2.

Så att du blir av den. Vad tror ägaren eg, att du först ska vårda och vara med och betala vet. kostnader som inte har ngt med dig att göra och när hästen är återställd, köpa den för samma summa som innan?? Lever h*n i en fantasi-värld eller??
Om ngn ska betala så är det väl tidigare fodervärdar:confused:.

Men varför tog du hem den om den var i så dåligt skick, att den såg ut som en åring??

Mvh Jenny!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Lämna tillbaka med en gång och önska henne lycka till med att få 25.000.... Beklagar att det blev såhär för din skull.. :crazy:
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

KL*
Det är nog klokt att lämna tillbaka henne. Men inse också att "kanonfina" Appaloosaston för 25 000:- knappast existerar i verkligheten. Räkna med den summan tre eller fyra gånger så blir det mera realistiskt. För 25 000 får du knappt ett föl.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Lämna tillbaka den omedelbart! Lägg tryck bakom och säg att du behöver ha boxen till en ny häst. Du måste i detta vara bestämd för att bli av med hästen. Lär också av situationen inför nästa hästaffär.
Kräv dessutom ägaren på så mkt i vet.ersättning som du bara kan utifrån den "uppgörelse" ni gjort från början.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

anledningen till att jag tog hem henne var..

1: att jag fick massor av bilder på henne som hon såg ut sommaren 07, vilket inte var "samma" häst när jag väl hämtade henne!!
2: Åkte över 30 mil enkel resa för att hämta henne och betalade därmed denna resa!!
3: Hon blev besiktigad dagen innan utan någon anmärkning tills jag kom dit och fick läsa bes. protokollet själv!!
4: Tänkte även jag att en appaloosa hittar man inte så billigt om det inte finns något spec. skäl! vilket var att ägaren inte kan ta hem hästen och förra fodervärdarna inte kunde få fram pengar att köpa henne!
Fy va jag är god trogen jämt!!

Men ska till kliniken på torsdag IGEN. Tänk om de säger att hon är helt återställd då?? vad gör jag då?? vad tycker ni?? hon lär ju alltid ha en försvagning där hon nu är skadad??!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Jag har kollat in hela tråden och jag lider verkligen med dej :(

Men en grej jag tänkte på var veterinärbesiktningen som ägaren gjorde! vad var det för veterinär? kan du få tag på honom/henne? Jag förstår inte att en häst kunde gå igenom besiktningen i det skicket! var ägaren och veterinären bekanta?
Jag vill inte säga att vet. i det här fallet har gjort fel för det vet jag ingenting om! jag tycker bara att det låter lite halv skumt alltihopa... Man ska ju kunna lita på en veterinär! och det känns otroligt att hästen skulle bli så pass "dålig" på ett dygn.

Om jag vore dig skulle jag sluta betala bums.... Låt ägaren ta tillbaka hästen... kanske är det inte din drömhäst trots allt... Jag lider med dig eftersom jag varit i liknande situation för några år sedan!

Bestämmer du dig för att fortsätta med "din" älskade häst, vill jag önska lycka till!! Det kan ju trots allt sluta bra oxå...
Kämpa på och behåll tanken framåt så löser det sig tillslut.. följ hjärtat!
/C
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

tack så oerhört mycket!! vilka varma tankar!! Känner mig så splittrad och vet inte vad jag ska göra? försöka lämna tillbaka eller köpa ut och sattsa!! men tycker faktiskt att ägaren borde sänka henne eftersom jag ändå gör henne en "tjänst"...
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Jag skulle lämna tillbaka henne, framförallt inte köpa hästen för 25.000 kr :eek:

Se till och lämna tillbaka henne direkt efter den 14/4, gå inte med på någon förlängd prövotid. Ägaren utnyttjar dig bara, det är hennes häst, och ni hade en prövotid på 2 mån, längre ska den inte vara. Det är hennes problem nu och hitta någon som vill rehab och stalla upp henne ( jag skulle aldrig ta emot en sån häst iaf)

Annars skulle jag isf ( som sagts tidigare) ta betalt från dag 2 med alla resekostander till klinik, foder, stallplats mm tills ägaren hämtar henne, vilket lär kosta mer än det smakar.

Men jag får önska dig lycka till iaf!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 095
Senast: Smedholt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp