Problem med häst på prov!! *långt*

Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Ägaren har redan sänkt priset? Hon vill inte sälja henne billigare vilket jag kan förstå om skadan inte är allvarlig.

Gör som ägaren säger, avvakta klinikbesöket. är hästen frisk så köp den och sätt igång. Är den fortfarande dålig så lämna tillbaka den.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

hästen utannonserades för 25.000:- så då menar du att jag ska stå för alla omkostnader som inneburit detta med hästens dåliga skick??
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Du har ju själv tagit hem hästen i befintligt skick! Troligen för att du såg en möjlighet till att göra ett klipp. Det var en chansning som nu visar sig ev inte hålla.

Självklart ska ägaren stå för veterinärkostnader men om du tar hem en häst kan du inte i efterhand börja kräva pengar.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Ärligt talat så ser jag inte vad det stora felet med hästen är.
1) mager - ja det blir ston som går med föl och får fel foder, tar några månader så är de i bra hull igen (köpte ett sådant sto själv förra året)
2)kotledsinflammation kan de få av felaktig verkning och av att gå i en hage. Det har jag även själv råkat ut för på en sprillans ny häst.
3) inflammationer brukar inte bli problem senare i livet, undantag finns dock.

När du tog hem henne så var du medveten om att hon inte var riden efter fölningen, du borde redan då förstått att det kommer att dröja minst 1 år innan du kan tävla och träna intensivare med henne.

Vad är då problemet?
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

När jag skrev kontrakt med ägaren så visste inte hon om hur hästen såg ut, utan det var fodervärdarna som hade haft en deal med ägaren om att hon skulle hållas igång även vid dräktigheten och det var kravet från ägaren om för att de skulle få ta föl på henne. Så när jag kom dit ner för att hämta henne så var hon inte i det skicket som hon enligt annonsen skulle vara i.
1)Mager- jo det kan påverka henne då det finns en risk för att organen kan "ge upp" samt att hon inte klarar av att bygga några muskler.
2) kotledsinflammationer- ja du har rätt i att de kan komma av att hon är felverkad och det var just precis det hon var. Parralellförskjuten i carpus och fransysk. hon såg hemsk ut i fötterna.
3)Ju längre upp hältan sitter ju sämre är det, enligt vad jag lärt mig! och i detta fall sitter det i höften!!! muskelfästet på ena sidan går över i en sena vilket kliniken inte är så bra!!! kan ha blivit efter fölningen eller efter en olycklig spark men även av att hon var så muskelfattig!!!
så..- Welsh -får jag höra något "bra" argument för att detta inte är någonting som är konstigt nu!!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Din stackare, det är väl bara att avvakta prövotiden ut.
Så har du lite tid att fundera, visst kan det bli en bra häst igen, om du bestämmer dig för att köpa. Det är ju en chanstagning.
Men jag tycker inte att det är rätt och riktigt att behöva betala "full-pris" då hästen inte var som den de annonserade ut. Och när du ändå varit schysst och kört hästen i skyttel-trafik till och fr klinik.
Jag menar, det finns säkert dom som bara skulle låta hästen stå tills prövotiden tog slut och lämnat tillbaka den i samma skick som den kom i. Vad du än beslutar dig för så hoppas jag att det löser sig till det bästa:).
En del människor gör inte annat än trillar över olyckliga och/ el misskötta hästar.
Det svider i plånboken men gör gott i hjärtat:love:. Men ibland så måste det finnas en gräns.
Annars kan man ju hålla på i all oändlighet, känns det som....

Mvh Jenny!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

hej när jag läser detta blir jag tårögd!!

Det känns på något sätt som ägaren till hästen är medveten, annars hade en "riktig" ägare kysst marken vid dina fötter o kallat dej för räddande ängel! de 10.000 du prutar ner kommer hon spara in i ett nafs på kostnader , dels att ta hem hästen, foder, omvård, vet mm

Att någon ger en häst som inte varit ett vitten värt en fristad, möjligheten att helas, det är sällsynt, hon borde skratta sig lycklig.

Men så till dej
vill du verkligen detta, att köpa häst innebär ju en tom plånbok de månader då hästen ändå är frisk!
ha en häst med rörelsestörning i höften brukar ju inte ge någon adekvat ridning direkt. så vill du rida o tävla kommer du nog behöva ha en häst till och du kanske ska ta med det i beräkningen, för det gör ont att sälja sin vän. tänk om du om ett år fått henne att frodas men ändå dras med inskränkningar på henne, ska du sälja henne då till någon du aldrig kommer vara 100 säker på att hon får den omvårdnaden hon behöver, eller ska du redan nu inse varför du skulle köpa häst.

Billiga hästar är ofta dyra hästar, ibland händer det dock att lyckan ler man köper ett ök billigt och någon slår med trollstaven och hästen utvecklas till en diamant, men hur ofta?? och vad kostar det på vägen, ibland är det billigare att ta ett lån så man kan köpa häst från början.


vill du nu verkligen vårda ditt lilla sto skulle jag råda dej att vidaresända denna tråd till henne så hon ser kanske lite mer realistiskt på problemet o pengarna

hur du gör, kan bara ditt hjärta vägleda dej, men du har min sympati. håll oss underrättade
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Det konstiga i denna historien är att du skrivit ett kontrakt om en häst du inte sett i levandes livet.

Troligen är hon inte så mager som vårt sto var när vi hämtade hem henne förra året. Hon hade inga muskler kvar alls, ryggraden stack upp 10cm från ryggen, alla kotor från manken till svansroten syntes tydligt och buken var uppdragen. Hovarna var kassa och såg ut som anknäbbar. Juvret var stinnt och varmt så vi fick "svälta henne 2 v innan vi kunde börja försiktigt fodra på henne, dl för dl. Vi hade djurinspektören ute samt veterinär för att inte bli anmälda av grannar.Halsen var bara en 1/3 del så bred som den är idag och det var en stor grop framför manken, ögonen var matta och pälsen hade långa stripiga överhår, ingen underull alls.

Det tog oss 2 månader innan vi vågade ta av henne täcket utomhus. Efter 3 månader kunde vi börja rida henne försiktigt (unge vägandes 30kg) efter 4 månader med fri tillgång på grovfoder, mängder med krafftfoder, långa skrittpass och tömkörning så orkade hon vara med på korta träningspass. Senare under året så tävlades hon och var sitt gamla jag igen. NU, 1 år senare kan man inte tro att hon någonsin varit mager, nu är hon en rund köttbulle som ska föla vilken dag som helst.

Låt du stoet få lugn o ro, mat och långa skrittpass för hand när veterinären ger sitt ok för det. Du kommer att se att hon snart är som på bilderna igen. Tror du inte det själv så är det bättre att du ber ägaren hitta någon som tror på hästen istället. Det mår både du och hästen bättre av.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Usch vad irriterad jag blir på alla som tycker att du ska lämna tillbaka hästen direkt. "Det hade jag gjort" - typ. Du har ju skrivit ett kontrakt och bryter du det så är risken stor för att du ändå får tillbaka hästen + extra kostnader för uppstallning o dyl som ägaren fick stå för samt ett juridiskt efterspel pga kontraktsbrott. Undrar hur många som hade varit beredda på det?

Mitt råd är: Se till att få skriftligt från ägaren (inte bara mail, utan på papper) att hon är villig att ta hem hästen efter klinikbesöket den 14:e samt att hon ska betala halva vet.kostnaden. Ta kontakt med en advokat - de flesta har kostnadsfri telefonrådgivning - och hör dig för hur allt ska formuleras.

Om du vill behålla hästen så tycker jag ändå att du kan göra ett riktigt klipp. Jag har ingen vidare koll på vad en bra apaloosa "ska" kosta men 25 tusen är ju billigt för många hästar. Ge henne över betet att ta sig. Felaktig verkning, dåligt hull och inflammationer går att reparera! Mycket kan läka över ett bete.

Jag har lärt mig att för att klara sig inom hästbranchen måste man ha vattentäta papper på allt som ska gälla. Hästmänniskor är av det hala släktet dessvärre...

Lycka till! Jag hoppas att allt går bra för er.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

lite uppdatering!!

Va på kliniken idag!!! hon va så mycket sämre!! Min veterinär kontaktade idag distriktsveterinären som gjort besiktningen och ifrågasatte d.vet bes.protokoll. Det har i.o.m. dettta samtal uppkommit att uppgifterna på besiktnings protokollet var felaktiga av d.vet. vilket förklarar denna situation. Med detta kan jag juridiskt sett komma en LÅNG bit med då d.vet. erkänt att uppgifterna var felaktiga och jag därmed troligtvis kan kräva ersättning för mina utlägg. Hade inte hästen gått igenom besiktningen (vilket hon igentligen inte gjort) så skulle jag aldrig åkt 35mil enkel resa för att hämta denna magra stackare!! Samlar just nu in dokumentationer av hovis, vet, equiterapeft m.m. då hon till 99% är utdömd då hon enligt vet. inte bör avlas på. Återkommer snart igen!! Vill bara säga att... FY FAN, VA JOBBIGT DETTA ÄR!!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Har läst igenom tråden. Hoppas allt löser sig till det bästa, både för dig och hästen.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Fy vad ja lider med dig. Så mkt jobb och besvär du har haft med denna häst och så blir det såhär...

Jag har också erfarenet av veterinärer som skriver felaktiga intyg. I mitt fall så hade en och samma veterinär besiktigat två hästar UA som sen nån månad senare blev närapå utdömda av min egen vet. I mitt fall kände jag dessutom ägaren väl så hon tog utan tjafs tillbaka hästarna.

Har du rådfrågat en jurist om dina rättigheter? Det kan du tjäna på i längden.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

ja det har jag.. tack och lov!! Men helt otroligt att det får gå till så här!!! Anledningen till att jag hamnade i denna situation var ju att veterinären skrev ett falskt vet. intyg. Förhoppningsvis så får hon stå till svars för det också!!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Hur i hela hel**tes kan en d.vet skriva falska papper o sen dessutom erkänna det? Var h*n bekant med säljaren/fodervärdarna? För om hästen ser ut/har dom felen som du beskriver, borde det ju vara synligt för oss andra kleti & pleti som inte är vetrinärer?

Sen får jag nog hålla med att ett magert sto behöver inte betyda att den är dömd till det för hela livet, bara så inte någon misstolkar, har själv haft en tunn häst som tog sig mycket bra. Lika så "elaka" hästar som räddads från dåliga liv, dom går att råda bot på, bara att man får ta dom på ett speciellt sätt. Dom får ett stört förhållande till människan (du skrev om unghästen som du tog från vanvård).

Bra om det kan ordna upp sig, förjävligt att du ska bli utnyttjad av ännu en oseriös säljare.. :devil:
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Jag kan nog säga att ägaren var mycket väl medveten om att hästen var i dåligt skick.

"Om köparen väljer att efter prövotiden inte genomföra köpet skall hästen stå kvar hos köparen och ridas för försäljning. Hästen ska visas hos köparen och en ny veterinärbesiktning skall genomföras. Under denna tid skall ägaren stå för försäkringen".

Frågan är varför du gick med på denna punkt som du faktiskt har skrivit under och på en häst du aldrig har sett? Med denna punkt skulle ägaren kunna utnyttja dig under mycket lång tid och du skulle få stå med en trasig häst och stå för alla kostnader förutom just försäkring och fungera som något rehab-ställe tills stoet var så pass bra att hon kunde säljas till högre pris. Du ger ju till och med ditt medkännande att rida upp hästen för försäljning!?

Jättesynd att det gick som det gick, verkligen, men du har skrivit under detta på en häst du enbart sett på bilder så du har dig själv att skylla :crazy:. Hoppas du hittar tillräckliga punkter att häva kontraktet med annars kan hon nog stämma dig för avtalsbrott om du helt sonika lämnar tillbaka hästen.
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

*KL
Jag har läst hela tråden.
Och jag beklagar verkligen vad du råkat ut för...
...men sen så undrar jag varför du tog en häst på foder
som du bara sett på bilder?
Det är ju en ganska vild chansning med bara att få se
hästen på kort.
Jag menar inget illa.
Bara undrar.
Mvh Xoya
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

KL

I detta fall blir jag mest upprörd över att det finns veterinärer som skriver ut falska intyg!! Jag hoppas verkligen att hon förlorar sin legitimation eller likn. pga detta. Jag antar att det finns någon ansvarsnämnd eller högre som tar i tu med detta.

Jag har läst tråden många gånger men minns inte detaljerna, men: Kan det det vara så att ägaren som inte sett hästen på länge beställt besiktning och fått ett intyg som hon inte har anledning att tvivla på. Vad har de två tjejerna som var fodervärd gjort med hästen?
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

hej!! jag har nu haft kontakt med chef veterinären där bes. vet. jobbade, pratat med 3 st hästjurister, min hovslagare, veterinära ansvarsnämden, jordbruksverket samt min veterinär.
Min vet. har nu skickat två exemplar av ett dokument där han förklara situationen samt även skriver om samtalet han hade med den bes. veterinären.
Jag har även pratat med ägaren och bestämt ett möte på tisdag så får vi se hur detta utvecklar sig!! Men i.o.m. att "min" veterinär förklarar i dokumentet hur bes. vet. gjort fel så ser det förhoppningsvis ljust ut!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

jag tog inte en häst på foder, köp med prövotid!
Vet inte du att man kan köpa häst utomlands?? inte tror jag då att köparen jämt åker runt och tittar m.m. det var ju som sagt ett jätte bra pris på hästen!!
 
Sv: Problem med häst på prov!! *långt*

Vill bara tillägga om mina egna erfarenheter av vanvårdade hästar.. är de magra och utmärglade så får de diverse mystiska inflammationer i muskler och leder som går tillbaka av sig själv när de får rätt foder och börjar gå upp i vikt igen. Vilket troligtvis kommer ta runt 6 månader för ett skapligt hull och ca. ett år innan hon musklar sig igen. Under den tiden ska hon inte ridas och tränas för tävling utan på sin höjd motioneras lätt för kroppen behöver tid att i lugn och ro åtehämta sig. Inflammationerna tycker jag inte du ska lägga större vikt vid utan ge henne tid och foder eller lämna tillbaka henne till säljaren omedelbart. Avmagrade och vanvårdade hästar tar tid och kostar massor av pengar något man måste vara införstådd med när man tar sig an dem.
Även ang. din unghäst så kan det mycket väl ha med vanskötseln att göra. Hon behöver tid och foder även hon och en stabil hand. Var aldrig inne i boxen när hon äter och låt henne äta i fred utan att du stör henne... Var även snabb med att ge henne maten så hon aldrig behöver misstänka att hon ska bli utan mat. Vanskötta djur tappar ofta förtroendet för människor (har en sådan individ här just nu.. efter två månader får jag nu äntligen klia honom försiktigt precis när jag ska släppa honom i hagen, aldrig misshandlad bara vanskött)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 088
Senast: Smedholt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 230
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp