Bukefalos 28 år!

Problem med hantering av 7 månaders sto..

_Yggdrasil_

Trådstartare
Det är såhär, jag köpte ett 6 månaders sto för ca. 1 månad sen. Hon är en korsning mellan haflinger och halvblod. En jätte mysig liten tjej som älskar att bli borstad och pysslad med.

MEN hon är så otroligt stark när man leder henne! Ser hon nått som hon vill undersöka så gör hon det hon bara släpar iväg med mig... Fast det största problemet är när vid ut/insläpp eftersom jag förtillfället bara har 2 hästar i stallet och är ensam hemma vid de tidpunkterna. Det går inte att ta ut henne först för då blir hon jätte stirrig och det blir ingen ordning med nått, släpper man ut henne sist så blir man garanterat släpad ut till hagen...:(
Liknande problem vid insläpp då vill hon inte gå in i stallet först för det är otäckt och om man tar in henne sist så kryper/hoppar hon ut ur hagen och springer in i stallet...

Det är en annan häst på väg hem så det kommer ev. att underlätta det hela men som det är nu så går hon lös ut och in från hagen och det är ju ohållbart! Vad ska jag göra???:confused:
Min hovslagare föreslog stigbett.. Men hon är ju bara 7 månader gammal... Har provat med att ga grimmskaftet runt mulen men det gör bara saken värre.. HJÄLP!!!:cry:
 
Sv: Problem med hantering av 7 månaders sto..

Jag hade inte gjort så stor sak av det än, du har ju bara haft henne 1månad.

Låt henne gå ut o in själv så länge tills hon känner sig lite tryggare med omgivningarna och den tredje hästen kommer.
Du kan ju under tiden lära henne hur man backar och berömma mycket.:rofl:
 
Sv: Problem med hantering av 7 månaders sto..

Hon har lärt sej att leda på riktigt va?? Så att du bara inte satt på grimma och grimskaft och trott att hon kunde leda.

Jag hade inte satt på varken stigbett eller satt grimskaftet runt nosen...jag är snäppet värre tror jag för jag drar grimskaftet genom munnen på hästar som inte leder ordentligt. Jag sätter grimskaftet i grimman, drar upp det till "öglan" på sidan av grimman, drar igenom munnen och sedan fäster det i andra öglan så att grimskaftet inte kan spottas ut eller liknande.
Det brukar räcka med en eller två gånger så fattar dem sen!
 
Sv: Problem med hantering av 7 månaders sto..

Jag tycker att du skall vara bestämd från början.....men inte för hård. Låt henne utforska och kontrollera hon har väl kommit på att världen inte är så liten som hon trott.

Men det är viktigt att du tydligt visar redan från början vem det är som bestämmer....annnars kommer hon att trampa över dig senare.

Ge henne lite tid....med din tillåtelse och var sedan bestämd när du vill att hon skall gå....starka är ju alla hästar...vi har tex en new forrest ponny i vårt stall som bara drog iväg med en när vi fick henne men det var bara att tydligt markera vem som var ledare.....så nu går hon så fint bredvid.

Du kommer att klara detta galant :)

Hoppas att det går bra

Mvh Lotta
 
Sv: Problem med hantering av 7 månaders sto..

Hon är ju bara en bäbis och frågan är ju hur mkt den tidigare ägaren har gjort med henne.Kan du inte ta båda hästarna samtidigt,är det svårt att få henne att gå lungt i början m den andra hästen så kan du låta lill tjejen gå lös bredvid den första tiden och sedan använda grimskaft.
 
Sv: Problem med hantering av 7 månaders sto..

:love: Jag hade provat med antingen repgrima eller kedja över nosen. Om hon försöker släpa iväg dig ändå så ryck till och tala om för henne var skåpet skall stå så hon får respekt för grimman.
Bättre att ta i ordentligt en gång än att gå och smådra i dom hela tiden.
Mina fölungar har jag lett ut ihop med mamman lösa i början och sedan med grimmskaft, gärna ett längre.

Det där med att dom inte vill bli lämnade tycker jag inte man skall ta så allvarligt på när dom är så små. Min 1 1/2 åring har inga problem större med det längre och jag har inte gjort mer än jag tagit ut hästarna (tre + henne) i olika ordning.
Ibland har jag lämnat henne till sist och låtit henne stå kvar 5-10 minuter och kelat lite med henne.
Som andra redan sagt gör ingen stor affär av det , hon är bara en liten bebis.

Lycka till med den lilla sötnosen:love: .
 
Sv: Problem med hantering av 7 månaders sto..

Tack för alla råd! Ska prova mig fram och se vad som funkar bäst.

Hos tidigare ägare är hon välldigt mycket hanterad de har varit ute och gått med henne och hon togs alltid in sist ur hagen och släpptes ut sist ur stallet utan problem...

Det får självklart ta den tid hon behöver för att lära sig de nya omgivningarna och sånt. Och nu har jag även haft turen att få låna en 7 månaders minishettis oxå så hon får nån i sin egen ålder att ha kontakt med... Så nu hoppas jag på att det ska gå lättare. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 379
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp