Problem med hon katten

Thunder

Trådstartare
Jag har stora problem med min hon katt.
Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning Ragdoll/maine coon.
Redan när vi haft henne några dagar märkte jag att hon var speciell, vilket egentligen inte gör någonting då jag älskar djur med starka personligheter. Vi har en kastrerad han katt också, som aldrig har varit dum utan accepterat henne. Hon älskar honom och är alltid väldigt "på". Ibland blir han trött på henne och säger ifrån genom att fräsa. Detta tycks inte hon förstå utan fortsätter vara på. Detta har resulterat i att han katten hoppar upp och lägger sig i vasken, dit vågar inte hon katten hoppa upp, och han får vara ifred.
Hon städar aldrig efter sig när hon varit på låda, utan hoppar bara iväg och "skiter i vilket". Redan efter någon månad började hon kissa lite överallt, jag läste att det kunde bero på rädsla/osäkerhet, så jag började ägna mig jätte mycket åt henne, vilket var svårt för hon är alltid där jag är. Sover hos mig tex. Nu har inne kissandet blivit värre, hon kissar till och med i sin egen "säng". Hon är aggressiv mot hundar, och går fram och slår till dom, fast att dom låter henne vara ifred. Med andra ord så är det hon som söker upp hunden, inte han som går efter henne. Hon kissar otroligt mycket, mycket mycket mer än han katten gör. För att vara korsning main coon är hon inte alls stor, 1 år 3 kg. Han katten är också 50 % maine coon och väger 7 kg (ej fet).
Nu börjar jag grubbla på om hon verkligen är helt frisk.. Hon har inte lärt sig någonting av han katten, som är 3 år. Som jag skrev så förstår hon inte när han säger ifrån. Vissa tipsar mig om att hon har urinvägs infektion, men då skulle hon haft det nu i 10 månader. Hon är jätte kelig och social annars, och dessa beteende går lite i skov. Utan att jag kan komma på någon direkt anledning. Han katten går på lådan alltid, och när hon kissat på ett annat ställe försöker han "städa bort det". Jag ska ringa och boka tid hos en veterinär, men ni kanske känner igen detta beteendet, och kanske kan berätta om era erfarenheter. Inga påhopp, katterna har varsin låda, mat/vatten skål, katt ställning med hus, samt 2 andra vanliga klösbrädor. Dom äter royal canin, så dom får bra foder också.
Som sagt, inga påhopp, men gärna funderingar :)
 
Sv: Problem med hon katten

Kastrera! Skulle tippa kissandet och "mopsandet" kan bero på att hon ska visa att hon är den som bestämmer. Lugnar sig förhoppningsvis efter kastrering. Stämmer bra in med att hon inte krafsar när hon varit på lådan också.
Dock tycker jag inte det skulle skada kolla upp urineringen hos en veterinär också, för säkerhets skull.
(Royal canin är rätt dåligt foder, men det hör inte riktigt hit)
 
Sv: Problem med hon katten

Är det? Jag ser många Veterinärer som säljer Royal Canin. Så jätte dåligt kan det väl ändå inte vara? :confused:
Som jag skrev så ska vi till veterinären :)
 
Sv: Problem med hon katten

En hona och hanar skiljer sig rejält i storlek och fast dina katter är hälften MCO så kan de lika gärna fått storleken av den andra hälften (Vissa säljare kör med säljarknep och säger att de är mco, skogis mm för at katten är långhårig)

Att katten kissar är troligen främsta anledningen till att katten är könsmogen, en honkatt kan ha tysta löp som inte märks förutom revirmarkerningarna. Hade själv en honkatt som hade 5 dagars vila mellan löpen och löpte i 8 dagar. Hon kissade bla i sängen (tom då jag låg under täcket). En katt som är "dominant" gräver inte över sin avföring (kan tom skita utanför lådan) utan vill sprida sin doft. De muckar med alla djur också. Har haft en katt som försökte klättra i rang. Kunde attackera ledarhonan och även lappa till hunden utan anledning.

Det enda som hjälper är kastrering, då försvinner hormonerna och katten blir lugn och harmonisk.
 
Sv: Problem med hon katten

Men hon kan omöjligt blitt könsmogen vid 4 månaders ålder? Om du läst igenom vad jag skrivit hade du läst att hon började med detta kort efter att hon kom till oss.

Självklart vet jag att det skiljer sig från hon katter och han katter i storlek. Men vad jag menar med detta är att jag upplever hon katten sjuk, och då skrev jag även att det skiljer sig i storlek och vikt på dom. Vilket kan vara viktigt att veta.

Jag har själv sett föräldrarna till mina katter. Så nej jag är återigen inte korkad och lättlurad. Jag vet att där är 50 % Maine coon. TACK
 
Sv: Problem med hon katten

Du behöver väl inte låta så otacksam?
Jo, vissa blir könsmogna tidigt (precis som vissa tjejer får mens när de är 8-9 år).
 
Sv: Problem med hon katten

Det är inte speciellt ovanligt med pubertet vid 4 mån, och en honkatt på 3 kg låter normalt även för enMCO. Det är rätt många som inte landar högre än 4 kg som vuxna, och det är en långsamväxande ras.

Det som är mest upprörande är väl att du undrar om det varit "fel" på katten i 10 mån men fortfarande inte tagit den till veterinär för en ordentlig utredning??

UVI kan mycket väl vara grundorsaken, och blir det sen en vana har man en katt som aldrig slutar kissa inne. Dock känns det ju mer troligt att det är ett fertilitetsbeteende, med tanke på att hon visar massa andra tecken på rangklättrande och osäker.
 
Sv: Problem med hon katten

Men hon kan omöjligt blitt könsmogen vid 4 månaders ålder? Om du läst igenom vad jag skrivit hade du läst att hon började med detta kort efter att hon kom till oss.

Självklart vet jag att det skiljer sig från hon katter och han katter i storlek. Men vad jag menar med detta är att jag upplever hon katten sjuk, och då skrev jag även att det skiljer sig i storlek och vikt på dom. Vilket kan vara viktigt att veta.

Jag har själv sett föräldrarna till mina katter. Så nej jag är återigen inte korkad och lättlurad. Jag vet att där är 50 % Maine coon. TACK

Som svar på frågan. Jag har läst hela inlägget och ja en katt kan bli könsmogen vid 4 månaders ålder! Vet en hona som födde sin kull precis innan hon fyllde 7 månader. Har haft en hankatt på 15 veckor som visa mycket väl hur man skulle göra, hade fullbordad parning med sin kullsyster (som tur var blev de inget)

Om du misstänker att hon är sjuk så varför har du inte gjort en riktig undersökning hos veterinären!? är det för att de bara är en huskatt och ni troligtvis anser att ett veterinärbesökt är dyrt? Antar att katterna är oförsäkrade också:(
 
Sv: Problem med hon katten

Är du expert på raser? Eller fick du se stamtavlan på din katts föräldrar eftersom du vet med säkerhet att det var en main coon?
Jag hade en katt och när vi kom till veterinären utbrast hon åhh vilken fin russian blue, han var en tvättäkta bonnkatt :angel:

En katt kan mycket väl bli könsmogen vid fyra månader, det är inget ovanligt. Varför har du inte tagit den till veterinär när det har pågått så länge? Det är väl det första man gör om man tror att katten är sjuk?

Man behöver inte bli otrevlig bara för att man inte får de svaren man vill ha för då får man otrevliga svar tillbaka (som det här inlägget lär tydas).
 
Sv: Problem med hon katten

En nyfiken fråga: Kommer din katt från en Stockholmsförort? Den stämmer i ålder och korsning med en kull jag såg när jag tittade på en annan kattunge.
I den kullen som i så fall skulle vara din kattunge var det två väldigt små kattungar som honan var helt ointresserad av.
Jag har skrivit om den "uppfödaren" i inlägg för ett år sedan, hon är fortfarande igång med kullar och hade förra veckan tre kullar från två honor :crazy: ute på blocket.
Ragdoll/MainCoon och Ragdoll/Britt korthår....
 
Sv: Problem med hon katten

Nej, det är verkligen inte upprörande att jag inte tagit henne till veterinären på 10 månader. Hon har INTE varit sjuk i 10 månader. Jag har börjat undra dom sista dagarna om hon ÄR sjuk NU. Hon har alltid haft ett mycket annorlunda beteende i psyket. Och därför undrar jag om hon är mentalt korrekt eftersom hon inte hade syskon tex. Detta är nackdelen med forum, det blir lätt miss tolkningar.
Att jag skrev att jag tyckte det kändes konstigt att hon har varit könsmogen sedan 4 månaders ålder, det menas inte med att hon varit såhär konstig hela tiden, som hon varit dom senaste dagarna. Så du behöver inte alls eller på något sätt bli upprörd.
 
Sv: Problem med hon katten

Haha, fan va patetiskt. Båda katterna är fullt försäkrade i folksam. Precis som mina två hästar och hund.
 
Sv: Problem med hon katten

Nej vi köpte henne i Skåne. Ett hus på landet med ca 20 katter inomhus och 15 hundar ute på gården. Ingen vacker syn, det var djur överallt, han katter och hon katter parades hej vilt. Så jag tror inte dom har haft någon direkt koll, säkert inte på om syskon parat sig heller. Mamman till henne har jag sett, men jag kan inte lita på att det är pappan dom pekade ut bland alla dessa katter. Eftersom hon är väldig annorlunda så kanske man inte ska utesluta inavel ? Men som sagt, vet besök är bokat, både hälso undersökning och kastrering. Så får vi se.

Till alla andra, tycker det är löjligt att tro att vi köpt en katt som en trofé och skiter i att försäkra m.m. När man hållt på med hästar och djur i 20 år vet jag vikten i att försäkra. Oavsett om det är en huskatt eller inte.
Jag trodde forum var för att ge tips? Inte för att döma och idot förklara andra människor.
 
Sv: Problem med hon katten

Jag tycker det är kul med raser, och älskar maine coon. Expert ska jag väl inte kalla mig, men jag hänger med. Mamman såg ut precis som en maine coon. Men som du säger, man vet aldrig. Och om jag tänker på denna "uppfödare" och alla katter så kan hon lika gärna vara något helt annat
 
Sv: Problem med hon katten

Japp, jag länkar till pixbox.

3 bilder där hon varit hos oss i 3 dagar. Bilden där hon ligger och sover har hon varit hos oss i några timmar. Ni ser hur gul och äcklig hon är i pälsen. Dom andra 2 bilderna där hon är liten har hon varit hos oss några dagar, blivit avtorkad i pälsen. Dom sista 2 bildena är för några veckor sedan.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31653597.html
 
Sv: Problem med hon katten

I mina ögon påminner hon inte speciellt mycket om en Maine Coon, men som redan nämnts, med korsningsavel kan resultatet bli lite hur som helst. Hur som helst är det inte speciellt viktigt vilket rasursprung hon har i frågan.

Vore jag du skulle jag ta katten till vet. för att utesluta UVI. Även om hon var ensam i kullen så borde hon tagit upp kattbeteendet om det som du säger var såpass många som 20 katter i bostaden. Fast en såpass stor kattgrupp kanske kan sätta grund för konstiga beteenden också, det är jag lite osäker på.
 
Sv: Problem med hon katten

Tror som alla andra att det handlar om en dominant och fertil liten"ragata" som behöver kastreras, uppdatera gärna om beteendena förändras efter kastrationen! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 678
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp