Problem med hund som tuggar sönder saker

B

**BORTTAGEN**

Vår 1-åring tuggar sönder allt hon får tag på så fort man lämnar henne ensam. Dock är hon inte helt ensam eftersom vi även har en 6-årig hund som sällskap.

Hon förstör dock ingenting när vi är hemma så vi kan inte ta henne på bar gärning.

Hittills har hon bl a tuggat i sig mobiltelefon, solbrillor, kompostkorgen, öppnat sopskåpet och ätit sopor osv. Hon sträcker sig även upp och plockar ner saker från bord och bänkar.

Självklart ska hundar inte vara ensamma men korta stunder måste man ju kunna lämna dem utan att de hittar på sånt här!

Råd och tips mottas tacksamt!
 
lägg undan allt löst så hon inte får tag på det, sedan kan man "måla på" något som hunden hatar. tex om du har hört talas om sånt som vi människor har på naglarna för att inte äta upp dom? =) något i den stilen...
hoppas du förstod! :rofl:
 
Låter som stress och separationsångest. Backa i ensamhetsträningen och börja om. Se till att hunden är mentalt tillfredställd då den lämnas och begränsa gärna utrymmet där den är. Stora ytor gör en del hundar otrygga.
 
Min jycke (numera 3 år) har varit precis likadan. Ett tips är att låsa in jyckarna i ett rum lite då och då när ni är hemma. Gör inga konstigheter av det, hälsa INTE på dom när du släpper ut dom, bara öppna dörren och gå därifrån. Det är viktigt att hundarna inte har för stora ytor att "vakta". Hunden bör också vara ordentligt motionerad (i både kropp och knopp) + ha fått lite vila innan den blir inlåst. En liten tröst på vägen är att problemet oftast växer bort. Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 280
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 317
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
6 591
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp