Problem med "inridning"/ longering

Husmusen

Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp.
(Och det här blev visst jättelångt - förlåt!)

För några månader sedan fick vi en hop hästar till stallet, mellan 5-12 år som aldrig varit hanterade tidigare. Meningen är att dom ska ridas in och så småningom kunna gå med i verksamheten.

Jag valde ut en av dom hästarna att "ansvara för", hon är 5 år och det har gått superbra. Hon är villig att lära sig nya saker, var lite skygg i början men lyssnar när man försöker lugna henne. Hon har ett relativt bra psyke, hon har aldrig huggit/ sparkat/sprungit på mig, oavsett situation, och hon har aldrig gjort något annat som upplevs negativt.

Vad vi lärt oss än så länge;
Borstas
Ledas
Duschas
Verkas
Ha sadel och träns
Longeras

Och det är här problemet kommer in :(

Longeringen har börjat gå rätt åt... :confused:

Hon hade (såklart) aldrig longerats tidigare.
Vi tog det lugnt, och hon lärde sig ändå supersnabbt.
Hon var rädd för longerpisken i början, så vi arbetade verkligen för att hon skulle förstå att den inte var farlig. Det gick jättebra.

Hon har alltid varit otroligt duktig under longeringen, men för ca 3 veckor sedan så började hon ställa sig på tvären i ena varvet. Dvs hon stannade bara och vände upp mot mig (kom ej emot utan gjorde bara en "snygg" halt :crazy: ) så att jag var tvungen att flytta runt för att komma på rätt sida om henne. Problemet var att så fort jag sprungit runt så vände hon bara lite på sig igen, och så slutade det i princip med att jag fick springa omkring som en idiot runt henne istället :o

Trodde att det bara var någon dumhet, och till nästa gång hade jag en tjej som stod på utsidan av volten och smackade och såg till så att hon inte kunde svänga ut baken.
Trodde att det skulle gå över efter det, men tyvärr inte.

Vi har tittat på benen, men det verkar inte vara något fel på dom. Vi släppte henne lös i ridhuset och då sprang hon bra åt båda håll. Så jag tror inte att det är pga skada som hon beter sig såhär, men samtidigt har jag svårt att tro att hon bara "testar".

En annan tjej testade att longera henne på ett westerninspirerat sätt. Det gick bra för henne, jag har också provat det nu och det fungerar okej. Men inte på långa vägar lika bra, harmoniskt och roligt som tidigare. (mindre volt, mer "jagning" istället för att hon bjuder som förut.)

Vad kan jag göra???

Det kan ju vara så att hon bara lessnat på longeringen, vi har ju hållit på med det ett tag.
Tänkte tömköra henne i veckan (hon har aldrig blivit tömkörd tidigare) för variation.
Hon har även blivit tillräckligt "duktig" för att kunna ledas på mindre promenader utomhus, så ska även göra det. (har börjat lite smått).

Men jag skulle behöva ett tips på något man kan göra där hon får röra sig lite mer/ snabbare, ett sätt att träna upp hennes kondition innan man börjar sitta upp.

Har ni idéer så säg gärna till!

Kan tillägga att; nej, jag har aldrig haft hand om hela utbildningen tidigare.
Ja, det finns superstor back-up på stallet (stor anläggning) men jag tänkte höra om det är någon här som har fler idéer.
Nej, jag tänker självklart inte fortsätta med den här hästen om det visar sig att hon bara blir värre (var redo att ge upp idag) utan då kommer självklart någon som är mer van få ta över.

Jag är bara SÅ besviken, allt har ju gått så bra tills för några veckor sedan... :(
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Vilken utrustning använder du när du longerar? Har du henne i en lina eller har du två tömmar? Har hon vant sig vid bettet och tyglar?
Jag tycker det låter som en väldigt bra idé att ta ut henne på "äventyr". På promenader. Då utvecklar ni er relation på ett annat plan.
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Finns det nån möjlighet att löshoppa kanske...
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Jag har använt lite blandat;
*bara grimma
*grimma & sadel
*bara träns
*träns och sadel

Efter att hon började krångla så gick jag tillbaka till att ha henne i bara grimma igen, men det gjorde ingen skillnad :(

Jag har henne i en longerlina med delta.

Vi har tagit det otroligt lugnt (någon gång under mitten av sommaren när jag inte var där så var det några som ökade takten, men det gick inte så bra - avkastat vid första uppsittningen) så har verkligen dragit ut på allt så att hon hinner "vänja om sig", t.ex. vant in (igen) med först endast sadel (inga stigbyglar), sedan endast träns, efter det båda tillsammans.
Bara stått i boxen i början (med vardera sak), sedan lett, därefter börjat longera.
Vet inte om hon börjat tro att det är dags för ett nytt uppsittningsförsök snart kanske...? Att det är därför?
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Finns det nån möjlighet att löshoppa kanske...

Njae, han som har stallet brukar inte tycka att löshoppning är någon bra idé.

Däremot har vi tidigare longerat över bom (innan allt började) och det gick superbra. Hon bjöd och tyckte det var kul :) (hon är alltid väldigt duktig med nya saker).

Det kanske verkligen är det som är grejen - att hon är uttråkad...? Hmm...
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Men du vet om att longering inte är bra för hästens skelett och muskulatur va? Jag tycker du ska som du säger ut på äventyr, leda över bommar och börja rida istääelt (eller börja rida in i alla fall) du har ju kommit såpass långt så de borde verkligen vara dags nu...

Läs Från mina händer till Dina, av Monty Roberts, där står det om varför långering är så dåligt...
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Jo, jag vet att longering kan vara dåligt om man gör det för ofta, eller att bara använda det som enda motion.

Kan tillägga att hon inte longeras mer än 2-3 dagar per vecka, och oftast inte mer än 15 minuter /gång.

Men som sagt, jag vet att det måste till andra övningar också.
Så om någon har några fler idéer... :bow:
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Promenader. I början kanske bara fem varv runt stallet, sedan lite längre bort. Kanske i sällskap av en mer utbildad häst som är lugn och trygg med omgivningarna.

Börja häng på henne när någon leder. Från båda sidor. Tyng lite i stigbyglarna. Led med hängande stigbyglar.

Om ni har någon skoghage eller dunge i närheten av stallet så gå ut och gå där, så får hon lära sig att se sig för och lyfta på benen. Ev led över kavalettibommar eller grenar i paddock/ridhus.

Trafikträna/miljöträna. Var på stallplanen eller något tryggt ställe och låt bekanta komma med bil, cykel, hund, barnvagn, traktor, paraply, plastpåsar m m. Ta inte för mycket på en gång bara. Detta kan man ju med fördel göra med flera hästa samtidigt.
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Men jag skulle behöva ett tips på något man kan göra där hon får röra sig lite mer/ snabbare, ett sätt att träna upp hennes kondition innan man börjar sitta upp.


men det är väll dummt att träna konditionen innan man sitter upp? då orkar dom ju bara bråka mer.... en tanke bara...

ett tipps, tänk på din placering i det svåra varvet, håll dig bakom henne, så kan hon inte vända

lycka till! det är kul med oytbildade hästar, man får så mycket tillbacka när det går bra!
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Promenader. I början kanske bara fem varv runt stallet, sedan lite längre bort. Kanske i sällskap av en mer utbildad häst som är lugn och trygg med omgivningarna.

Börja häng på henne när någon leder. Från båda sidor. Tyng lite i stigbyglarna. Led med hängande stigbyglar.

Om ni har någon skoghage eller dunge i närheten av stallet så gå ut och gå där, så får hon lära sig att se sig för och lyfta på benen. Ev led över kavalettibommar eller grenar i paddock/ridhus.

Trafikträna/miljöträna. Var på stallplanen eller något tryggt ställe och låt bekanta komma med bil, cykel, hund, barnvagn, traktor, paraply, plastpåsar m m. Ta inte för mycket på en gång bara. Detta kan man ju med fördel göra med flera hästa samtidigt.

:bow:

Och sluta longera! Vi använder iaf bara det ngra gånger för att lära in kommando, om ens det... JHästen har nog tröttnat helt enkelt. Lär dig o hästen tömkörning o ut i skogen ist. Men givetvis i små mängder åt gången men lägg ner det mesta av longeringen (ja, jag tycker 2-3 gånger per vecka är mkt för sådant "tråkigt" arbete).

Lycka till!
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Promenader. I början kanske bara fem varv runt stallet, sedan lite längre bort. Kanske i sällskap av en mer utbildad häst som är lugn och trygg med omgivningarna.

Börja häng på henne när någon leder. Från båda sidor. Tyng lite i stigbyglarna. Led med hängande stigbyglar.

Om ni har någon skoghage eller dunge i närheten av stallet så gå ut och gå där, så får hon lära sig att se sig för och lyfta på benen. Ev led över kavalettibommar eller grenar i paddock/ridhus.

Trafikträna/miljöträna. Var på stallplanen eller något tryggt ställe och låt bekanta komma med bil, cykel, hund, barnvagn, traktor, paraply, plastpåsar m m. Ta inte för mycket på en gång bara. Detta kan man ju med fördel göra med flera hästa samtidigt.

Just sådana saker har vi inga problem med.
Det är bara och endast själva longeringen som börjat gå åt :devil:
Jag klänger/trycker lite och tränar för olika ljud, vi har gått gymkhanabanor där hon får träna på att lyssna noga, svänga ordentligt och helt enkelt lita på mig. Där är hon superduktig.

Vad jag behöver tips på är fler övningar med lite mer "tempo" i, men det kanske inte är så mycket att göra åt det innan man sitter upp...

Kan tillägga att hon (ingen av dom) har varit tillräckligt ledbara för att gå promenader innan. Vi började för någon vecka sedan & jag kommer självklart ta ut henne på längre rundor allteftersom :)
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

men det är väll dummt att träna konditionen innan man sitter upp? då orkar dom ju bara bråka mer.... en tanke bara...

ett tipps, tänk på din placering i det svåra varvet, håll dig bakom henne, så kan hon inte vända

lycka till! det är kul med oytbildade hästar, man får så mycket tillbacka när det går bra!

Haha, jaa, det kanske är lite dumt å ens eget håll att få upp konditionen på henne ;)
Men som sagt så bråkar hon inte egentligen, så det borde inte vara något problem. Jag tänkte att det skulle vara snällare mot henne också, om hon får en bra grundkondis.

Har testat med westernlongeringen, där man står "bakom" och använder den överblivna delen av longerlinan för att snurra med och därmed få fram henne. Det fungerar som sagt, men det är inte alls lika harmoniskt och med samma bjudning som innan.

Ju mer jag tänker på det desto mer hoppas jag att hon bara är trött på själva longeringen. Allvarligt, hur kul är det egentligen att kuta runt i en cirkel varv efter varv... :smirk:
Idag var vi ute på en liten men ny promenadsträcka iaf. Det tyckte hon var kul :)
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Jag låter antagligen pessimistisk- men min nuvarande pålle gjorde exakt likadant under hennes grundutbildning. Jag fortsatte att rida in och vidareutbilda eftersom jag trodde hästen bara testade om det gick att komma undan.
Det visade sig långt senare att hästen hade dubbelsidig knäledsinflammation, ingen hälta syntes förrän långt senare....
Min erfarenhet av hela historian är att vara mycket mer lyhörd för sin hästs signaler och inte bara förutsätta att hästen är dum.
Så mitt råd är ändå att verkligen kolla så att hästen inte har ont någonstans nu när den börjat arbeta mer, och använda muskler den inte använt tidigare.
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Det var sådant jag var orolig för från början!

Tog hjälp av några andra i stallet, men ingen kunde se något.

Tyvärr så ligger den här hästen inte i prio för en veterinärundersökning... (inte mitt val, inte min häst :( )

Men jag ska självklart vara uppmärksam för det, och se om hon reagerar på liknande sätt även under andra övningar :bow: (och gör hon det så får jag ta till tjatmetoden för veterinärkoll ;) )
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Det syntes inget på min häst heller från början!! 4 veterinärer hittade heller inte något på en av de större klinikerna i skåne, inte förrän jag bytte klinik kunde vet se en galla i ena bakknäet. Då hade det gått så långt att det var broskbildning i knäet och operation behövdes... med 3 mån konvalecent och ytterligare ett par månader innan hästen var någorlunda igång igen... så det bör ligga i hästens ägare att undersöka saken, ju tidigare (om där är något) man upptäcker det ju kortare konvalecens.
Lycka till!
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Var noga med din position vid longeringen. Att de vänder runt är ofta ett tecken på att linföraren stått för nära hästens huvud och tappat den drivande positionen. Du måste vara i höjd med hennes bakben istället. Häst-lina-linförare -pisk bildar ju en triangel där sträckan linförare - pisk - häst måste vara kortare än linförare - lina - häst.
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Det verkar ju lite skumt att sätta ihop två gröngölingar utan instruktör som talar om hur du skall lösa de problem som komemr upp.

Att fösa hästen framför dig är ju en dominanshandling
Att hästen vänder upp mot dig är en underkastelsehandling.

Det är svårt för hsätar att förstå att varför vi jagar på dem utan anledning.

Sedan är det som Majola säger hamnar du framför bogen säger ditt kroppspråk åt hästen att stanna

Det är också bättre att tömköra unga hästar
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Jag hade, eller rättare sagt har PRECIS samma problem med min 5 åring. Men det börjar lösa sig nu. Det jag gör e att när jag longerar o äntligen får ut honom på volten vilket tar lite tid eftersom han står fastfrusen i marken o bara snurrar, så får nån springa lite innanför o efter honom på volten så att han fortsätter trava. Det e när han känner att han inte blir pådriven o saktar av som han direkt vänder sig mot mig. För att få ut honom på volten när han står sådär fastfrusen vänd mot mig så försöker jag gå lite vid sidan om o bakom honom. Börjar han då snurra så säger jag till honom att stanna. Sen smackar jag o "för" spöet bakom honom, bara precis så han känner det, o då går han fram. Jag har fått hålla på så här många ggr, ett tag höllt jag på att ge upp för han gick bara 3 steg sen vände han igen o inget hjälpte!! Men nu kan han nästan helt obehindrat trava runt!!
Så prova det o lycka till! Det viktigaste e tålamodet :banana:
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

En liten fundering - vad är målet med longeringen?

Jag longerar själv mycket, men eftersom att arbete på volt alltid sliter på hästen (och framför allt på obalanserade och omusklade hästar) tycker jag att det är viktigt att jag tänker igenom vad jag vill ha ut av det.

I ditt fall skulle jag tro att du gör det som en del i inridningen, för att vänja henne vid utrustningen och lära in grundkommandona. Du har ju hållit på ett tag och säger att hon lärde sig fort i början. Vad är nästa steg? Hänga, sitta upp? Det verkar ju inte som om du tycker att hon är redo att sitta på än, så varför traggla på med longeringen?

Om hon inte får några nya utmaningar så blir det såklart tråkigt. Kom också ihåg att hon lärt sig väldigt mycket på kort tid, hon kan behöva en liten paus för att låta det nya sjunka in. Gör andra saker ett tag, både tömkörning och promenader är bättre alternativ för att grundmuskla henne och trimma in grunderna (gärna snirkla runt träd i skogen och sånt).

/Johanna
 
Sv: Problem med "inridning"/ longering

Till alla:

Tack för alla svar :)

Till att börja med kan jag säga att jag lovar och svär att jag inte står "framför" hästen under longeringen, nu sista gångerna har jag t.o.m. stått i jämnbredd med bakbenen (inom sparkavstånd, tur att hon inte gör något :crazy: ) just för att hon ska känna att jag är just "bakom" och nära. Det fungerar som sagt något sånär, men utan den roliga bjudningen och allt det glada som var innan...

Idag lät jag henne bara springa lös i ridhuset istället. Hon sprang på bra och verkade iallafall inte ha ont någonstans. Öronen framåt och positiv :)

Som många skrivit så är det (förhoppningsvis) bara tragglet med longeringen som hon tröttnat på, så jag ska verkligen försöka låta bli den ett tag nu och göra andra saker istället.

Imorgon ska vi testa att tömköra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 867
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 665
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: Grazing
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 811
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp