Problem med jobbsök

Undrar för att jag har noll koll. Är det supervanligt att arbetsgivare å ena sidan sitter och gör sökningar på MrKoll etc. men å andra sidan skiter helt i att kolla upp om personen är dömd eller inte och isåfall för vad?
Jag tänker att om det är ett större antal sökande och det verkar vara många med rätt kvalifikationer för jobbet så finns det nog en hel del AG som är lata och slår en snabbsökning på tex MrKoll eller andra databaser och sen sållar baserat på det. Att sitta och dra fram domar och läsa dem är mer energikrävande än att slå en person på MrKoll och sen slänga CV't om det finns en markering.

Sen finns det nog också en hel del som resonerar som så att oavsett om du blev frikänd eller ej så är förekomsten i brottsmål tillräckligt för att man inte ska vilja ha personen på arbetsplatsen. "Såna där som har samröre med kriminella ska vi inte ha hos oss" typ även om man egentligen blev friad. Tilltron till Sveriges rättssystem är ju inte direkt på topp numera så risken finns ju att domen är "fel" sas.
 
Jag känner mig också helt naiv och blåögd, trodde inte arbetsgivare använde sig av såna sidor :confused:

Nä med tanke på att MrKoll inte känns särskilt seriöst har jag svårt att tro att man blir bortsållad där? Det kan ju vara en fortkörning som syns där liksom, och det har jag svårt att tro att man inte får ett jobb för...
Är arbetsgivaren seriöst intresserad begär de ju ut ett registerutdrag, och för ts del är det ju blankt eftersom hen aldrig blev dömd (så länge där inte finns något annat).
 
Jag tänker att om det är ett större antal sökande och det verkar vara många med rätt kvalifikationer för jobbet så finns det nog en hel del AG som är lata och slår en snabbsökning på tex MrKoll eller andra databaser och sen sållar baserat på det. Att sitta och dra fram domar och läsa dem är mer energikrävande än att slå en person på MrKoll och sen slänga CV't om det finns en markering.
Jo, tjänster där man har 200 sökande och i princip kan lotta vilka som ska på intervju förstår jag att man plockar vilka enkla sätt som helst när det annars ändå bara blir "känslan" man går på. (är väl då namn, ålder osv. får störst utslag också...)
Tänkte mer om det var vanligt även generellt när det finns mer substantiella bitar att titta att ha det som rutin?

Sen finns det nog också en hel del som resonerar som så att oavsett om du blev frikänd eller ej så är förekomsten i brottsmål tillräckligt för att man inte ska vilja ha personen på arbetsplatsen. "Såna där som har samröre med kriminella ska vi inte ha hos oss" typ även om man egentligen blev friad. Tilltron till Sveriges rättssystem är ju inte direkt på topp numera så risken finns ju att domen är "fel" sas.
Den delen håller jag med om. Tänker det kan vara talande där vilken typ av brott det handlar om också. Och vilka omständigheter och motiveringar som ligger bakom frikännandet, när det trots allt var en misstanke som inte avfärdades under utredningen.
Men det förutsätter ju att man i övrigt är intresserad av den kandidaten s.a.s. för att bry sig om det var "en sådan typ av brott" det handlade om. (T.ex. hantverkare som åtalats för att ha missat att lägga ur jobbkniven ur byxfickan skulle nog vara ok för de flesta?)
 
Nä med tanke på att MrKoll inte känns särskilt seriöst har jag svårt att tro att man blir bortsållad där? Det kan ju vara en fortkörning som syns där liksom, och det har jag svårt att tro att man inte får ett jobb för...
Är arbetsgivaren seriöst intresserad begär de ju ut ett registerutdrag, och för ts del är det ju blankt eftersom hen aldrig blev dömd (så länge där inte finns något annat).
Det är så jag också tänkt, att seriösa arbetsgivare inte använder sig av Mrkoll och att oseriösa struntar i vilket (om du finns på Mrkoll eller ej).
 
Jag tänker att du ska söka dig till större företag t.ex. Ericsson som jag tror har en seriös HR-avdelning och rutiner som följs vid rekryteringar. Rutiner som antagligen inte innebär MrKoll. Jag hoppas också att kommun, landsting och stat inte sållar bort pga MrKoll.

Du kan också kräva att Google tar bort oönskade träffar. Exakt hur man gör vet jag inte, men det var i nyheterna för ett par år sedan.

Edit: Kanske den här sidan: https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request?complaint_type=rtbf&hl=sv&rd=1
 
Senast ändrad:
Jag tänker att du ska söka dig till större företag t.ex. Ericsson som jag tror har en seriös HR-avdelning och rutiner som följs vid rekryteringar. Rutiner som antagligen inte innebär MrKoll. Jag hoppas också att kommun, landsting och stat inte sållar bort pga MrKoll.

Du kan också kräva att Google tar bort oönskade träffar. Exakt hur man gör vet jag inte, men det var i nyheterna för ett par år sedan.

Edit: Kanske den här sidan: https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request?complaint_type=rtbf&hl=sv&rd=1
Jag har jobbat på kommun och där hade jag absolut googlat namnet och slängt en ansökan som ger träffar med sånt innehåll. Klart det kan vara fel, men kan man välja och vraka så chansar jag inte. Rätt ofta (obs, inte alltid) har ju personen nån sorts kriminellt umgänge om hen förekommer i brottmål som misstänkt.
 
Jag tar för givet att arbetsgivaren googlar de som är intressanta för intervju innan de kallas.
De hade jag gjort 🙄
Sen är ju inte Mr koll den mest seriösa sidan men som flera nämnt, är det många sökande är det enklare att bara kasta den och ta någon annan.
Ja jag har nog varit lite naiv :)
 
Jag har jobbat på kommun och där hade jag absolut googlat namnet och slängt en ansökan som ger träffar med sånt innehåll. Klart det kan vara fel, men kan man välja och vraka så chansar jag inte. Rätt ofta (obs, inte alltid) har ju personen nån sorts kriminellt umgänge om hen förekommer i brottmål som misstänkt.
Jag var med om att en sökande till en lärartjänst på ”min” högskola som inte hade fått tjänsten, men var mer meriterad, överklagade och fick rätt. Högskolan var skyldig att anställa den mest meriterade.

Likadant när en släkting till mig sökte ett jobb inom kommunen. Hen var känd inom kommunen och hade vickat på tjänsten, men hade ingen formell utbildning. När tjänsten utlyses gick den till någon med formell utbildning. ( Sen skaffade sig min släkting den formella utbildning och fick tjänsten nästa gång den utlystes.)

Jag trodde därför att kommunerna följer reglerna och går på hårda meriter och inte på annat.
 
Jag var med om att en sökande till en lärartjänst på ”min” högskola som inte hade fått tjänsten, men var mer meriterad, överklagade och fick rätt. Högskolan var skyldig att anställa den mest meriterade.

Likadant när en släkting till mig sökte ett jobb inom kommunen. Hen var känd inom kommunen och vickat på tjänsten men hade ingen formell utbildning. När tjänsten utlyses gick den till någon med formell utbildning. ( Sen skaffade sig min släkting den formella utbildning och fick tjänsten nästa gång den utlystes.)

Jag trodde därför att kommunen följde regler och gick på hårda meriter och inte på annat.
Förmodligen skillnad i lagstiftning att ta hänsyn till pga. @em-pirre inte bor i Sverige?

Jag har också känslan att man snarare tenderar att vara övernitisk med formella kvalifikationer till den grad att det ibland kan gå ut över personlig lämplighet/andra meriter vid offentliga anställningar. För att det är så mycket lättare att motivera de valen i händelse av ett överklagande.
Som jag fattat måste det inte vara enbart formella meriter, men det ska vara sakligt och kunna motiveras. Och utrymmet om det finns skillnad i någon viktigare formell merit relevant för tjänsten blir litet.
 
Svarar allmänt till alla:

Jag kommer i ansökan till kommande tjänster inkludera en kort del om att jag förekommer med en notering på MrKoll, men att jag är frikänd. Risken finns ju att jag istället sållas bort på grund av en sådan skrivelse, men då har jag iaf gjort mitt för att vara så transparent som möjligt för en eventuell framtida AG.
Även ett utdrag ur belastningsregistret ska beställas hem så jag kan påvisa att det är helt tomt.

De flesta tjänster jag söker är på myndigheter och kommuner med förhoppning om att de möjligtvis har ett mer fyrkantigt mall att följa vid rekrytering. Hittills har det dock inte direkt hjälpt.

Jag kämpar på med ansökningar så länge. Den arbetsplats som ger mig chansen kommer garanterat inte ångra sig.
 
En tanke jag har, när du sökt jobbet, kan du ringa då och ställa lite frågor? Så att du får en "relation" innan de googlar...

Bra idé! Det ska jag absolut ta till mig inför kommande ansökningar.

Jag har en följdfråga på det; vilka frågor är okej att ställa vid ett sådant samtal? Endast frågor om rekryteringsprocessen? Allmänna frågor om yrket? Specifika frågor om tjänsten?

Det här är första gången jag aktivt har behövt söka mängder med jobb. Tidigare har jag i princip fått allt jag sökt. Så jag är lite av en nybörjare på allt med hela ansökningsprocessen.
 
De flesta tjänster jag söker är på myndigheter och kommuner med förhoppning om att de möjligtvis har ett mer fyrkantigt mall att följa vid rekrytering. Hittills har det dock inte direkt hjälpt
Vem som får tjänsten inom det offentliga går att ta reda på. Gör det och kolla in den personens LinkedIn (i privat läge), så ser du om personen verkar mer meriterad. Det är väl på gränsen till rättshaveristiskt att begära ut den anställdes ansökning, men det är offentlig handling.

Men LinkedI-profilen borde klargöra om det var MrKoll som ställer till det för dig. Kanske är det så att de andra har bättre meriter?
 
Senast ändrad:
Just med vapenbrott spelar det väl roll var också? Södertälje och Malmö jämfört med Malå och Pajala...
Ja, som boende i ett område med många jägare skulle jag vilja påstå att jag vet minst tre personer som skulle kunna blivit dömda för vakenbrott om en polis visste exakt hur dessa vaken blivit hanterade. Utan att ägarna till dessa vapen umgås med kriminella. Utan bara har slarvat lite med vissa regler.
 
Förmodligen skillnad i lagstiftning att ta hänsyn till pga. @em-pirre inte bor i Sverige?

Jag har också känslan att man snarare tenderar att vara övernitisk med formella kvalifikationer till den grad att det ibland kan gå ut över personlig lämplighet/andra meriter vid offentliga anställningar. För att det är så mycket lättare att motivera de valen i händelse av ett överklagande.
Som jag fattat måste det inte vara enbart formella meriter, men det ska vara sakligt och kunna motiveras. Och utrymmet om det finns skillnad i någon viktigare formell merit relevant för tjänsten blir litet.
Det har varit vikariat, där har jag inte ens kallat på intervju. Till såna som sedan kallats till intervju inför fast tjänst får man ju vara väldigt noga med att beskriva varför någon inte fått tjänsten och sedan kunna stå för det. Nåt som håller rent lagligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp