Problem med jurist, Vart vänder man sig?

Diabetikern

Trådstartare
I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på ursäkt

Posten fungerade inte, hen drog sen på semester utan att hänvisa till någon, hen är tillbaks på jobb men svarar inte i telefon eller på mejl.

Sista fick jga mejla till hela koncernen och ifrågasatte om återkoppling.

Sist jag örde något var för 2v sedan och då skulle hen boka tid med oss och banken så det blev klart så arvskiftet kunde göras.
Skule ske i veckan.

Vi ringde men kommer bara till receptionist som säger att hen återkommer när hen har tid.
Vi mejlar och enda gångerna vi får svar är när hen är sjuk eller på tjänsteresa (vilket varit ofta)

Mejlade igår och då fick jag autosvar om att arbetsbelastningen är hög men vi var välkomna att kontakta huvudkontoret som bara leder till receptionisten och där står vi nu.

Vad tusan gör man?

Tydligen så är det också denna firma som ska hjälpa mig med sambons dödsbo och det ger ju inget direkt förtroende. Jag ger dem en chans men jag uttryckte specifikt att jag inte ville ha samma som hen då det inte går att få tag i hen eller få minsta återkoppling om vad som änder och sker.

Det här vill jag inte bara låta vara.

Jag köper absolut att arbetsbelastningen kan vara hör men då kanske inte tjänsteresor varannan vecka är så ra eller så får man vända sig till sina chefer och be om hjälp för att få den minskad. Be om hjälp att lämna över eller säga nej till andra fall.

Så jävla less på detta
 
I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på ursäkt

Posten fungerade inte, hen drog sen på semester utan att hänvisa till någon, hen är tillbaks på jobb men svarar inte i telefon eller på mejl.

Sista fick jga mejla till hela koncernen och ifrågasatte om återkoppling.

Sist jag örde något var för 2v sedan och då skulle hen boka tid med oss och banken så det blev klart så arvskiftet kunde göras.
Skule ske i veckan.

Vi ringde men kommer bara till receptionist som säger att hen återkommer när hen har tid.
Vi mejlar och enda gångerna vi får svar är när hen är sjuk eller på tjänsteresa (vilket varit ofta)

Mejlade igår och då fick jag autosvar om att arbetsbelastningen är hög men vi var välkomna att kontakta huvudkontoret som bara leder till receptionisten och där står vi nu.

Vad tusan gör man?

Tydligen så är det också denna firma som ska hjälpa mig med sambons dödsbo och det ger ju inget direkt förtroende. Jag ger dem en chans men jag uttryckte specifikt att jag inte ville ha samma som hen då det inte går att få tag i hen eller få minsta återkoppling om vad som änder och sker.

Det här vill jag inte bara låta vara.

Jag köper absolut att arbetsbelastningen kan vara hör men då kanske inte tjänsteresor varannan vecka är så ra eller så får man vända sig till sina chefer och be om hjälp för att få den minskad. Be om hjälp att lämna över eller säga nej till andra fall.

Så jävla less på detta
Går det inte att begära att någon annan hanterar ärendet/ärendena? Du ska verkligen inte behöva jaga juristen för att den ska sköta sitt jobb, otroligt oproffsigt skött. Du behöver hjälp efter allt som hänt, inte stjälp. :mad:
 
Vad är det som gör att du inte kan välja ett annat företag för din sambos dödsbo?
Går det att kontakta huvudkontoret och säga att du är extremt missnöjd över hur allt har (miss)skötts kring din pappas bortgång och dödsbo och vill ha ut all dokumentation för att vända dig någon annanstans?
(Inte för att jag vet om det är möjligt, men det borde väl sätta lite fart på dem i alla fall...)
 
Jobbar hen på en advokatbyrå? Om ja kan hen/byrån få eld i baken om man nämner att det tagit så lång tid att man överväger att göra en anmälan till disciplinnämnden. Enligt god advokatsed ska ärenden skötas med tillbörlig skyndsamhet. En redan överarbetad advokat vill inte få en massa "onödigt" administrativt arbete, vilket man får när samfundet utreder ärendet. Eller så byter du helt enkelt jurist, eller är det skrivet i hans och sambons testamente att det är just denna jurist som ska sköta ärendet?
 
Senast ändrad:
Undrar också vad det är som gör att du inte kan välja en annan firma för din sambos dödsbo @Diabetikern ? Låter ju inte bra att du ska använda samma, förstår verkligen att du inte har något förtroende för dem. Begravningsbyråer har ju t.ex. ofta jurister knutna till sig och kan hjälpa till med bouppteckningar. Tycker också du ska kräva all dokumentation från firman angående din pappas dödsbo och vända dig någon annanstans. Förstår verkligen om du inte har kraften och orken för det just nu men kanske kan du ta hjälp av någon som kan agera i ditt ställe med en fullmakt? Ta hand om dig vet att du har en tuff dag som väntar och det här är ju verkligen det sista du behöver att strida för att det här ska bli av. :heart
 
Woho nu är hen på tjänsteresa igen åter den 24..

Begravningsbyrån Fonus har samarbete denna firma liksom Swedbank så tänkte det var lättare. Har skickat till Fonus om de har någon annan jag kan nyttja för sambon.

Sitter även i telefonkö till Friman nu för att se om jga kan byta jurist.

Har ju specifikt bett om att hen inte ska tilldelas så den 26 ska det ringa en annan till mig och så ska vi gå igenom dödsboet.
 
Jobbar hen på en advokatbyrå? Om ja kan hen/byrån få eld i baken om man nämner att det tagit så lång tid att man överväger att göra en anmälan till disciplinnämnden. Enligt god advokatsed ska ärenden skötas med tillbörlig skyndsamhet. En redan överarbetad advokat vill inte få en massa "onödigt" administrativt arbete, vilket man får när samfundet utreder ärendet. Eller så byter du helt enkelt jurist, eller är det skrivet i hans och sambons testamente att det är just denna jurist som ska sköta ärendet?
Om denna juristen är advokat vill säga. Annars är det svårt att anmäla till Advokatförbundet.
 
Woho nu är hen på tjänsteresa igen åter den 24..

Begravningsbyrån Fonus har samarbete denna firma liksom Swedbank så tänkte det var lättare. Har skickat till Fonus om de har någon annan jag kan nyttja för sambon.

Sitter även i telefonkö till Friman nu för att se om jga kan byta jurist.

Har ju specifikt bett om att hen inte ska tilldelas så den 26 ska det ringa en annan till mig och så ska vi gå igenom dödsboet.
Familjejuristerna (eller vad de nu heter..)?? Isf byt!! Nu!!
 
I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på ursäkt

Posten fungerade inte, hen drog sen på semester utan att hänvisa till någon, hen är tillbaks på jobb men svarar inte i telefon eller på mejl.

Sista fick jga mejla till hela koncernen och ifrågasatte om återkoppling.

Sist jag örde något var för 2v sedan och då skulle hen boka tid med oss och banken så det blev klart så arvskiftet kunde göras.
Skule ske i veckan.

Vi ringde men kommer bara till receptionist som säger att hen återkommer när hen har tid.
Vi mejlar och enda gångerna vi får svar är när hen är sjuk eller på tjänsteresa (vilket varit ofta)

Mejlade igår och då fick jag autosvar om att arbetsbelastningen är hög men vi var välkomna att kontakta huvudkontoret som bara leder till receptionisten och där står vi nu.

Vad tusan gör man?

Tydligen så är det också denna firma som ska hjälpa mig med sambons dödsbo och det ger ju inget direkt förtroende. Jag ger dem en chans men jag uttryckte specifikt att jag inte ville ha samma som hen då det inte går att få tag i hen eller få minsta återkoppling om vad som änder och sker.

Det här vill jag inte bara låta vara.

Jag köper absolut att arbetsbelastningen kan vara hör men då kanske inte tjänsteresor varannan vecka är så ra eller så får man vända sig till sina chefer och be om hjälp för att få den minskad. Be om hjälp att lämna över eller säga nej till andra fall.

Så jävla less på detta
Det bästa du kan göra i detta läget är att ta kontakt med en annan jurist på annan firma och be denne ta över ärendet. Den nya kan tex ansöka hos tingsrätten om att utses som skiftesman om inte den tidigare juristen på en gång släpper ärendet ifrån sig.
 
Juristen ringde upp igår.

Familjens jurist är ett dotterbolag till Fonus och jaghar hört lite om denna jurisetn. Efter samtalet sist så kontaktade en kollega till juristen mig och "tog tag i det" det är denna kollegan som ska hålla i min sambos dödsbo sen och där fick jag bar kontakt. Hon ska ringa imorgon igen så får vi se.

Ang första juristen så är nu ett sista möte bestämt. 10/11 med bank, bror, jurist och pappas sambo.

Där ska arvskiftet och allt bli klart.

Velar fortfarande på om jag ska gå på detta eller om jag ska be någon annan.
 
Kan tillägga att ”juristen” vi blev tilldelade vid närmre undersökning inte ens var jurist. Hon hade gått gymnasiet och var sedan självlärd:grin:
Tyvärr är inte jurist en skyddad titel 👎 vilket innebär att kleti och pleti kan kalla sig jurist utan att nån kan säga nått. Jurister har heller ingen "tillsynsmyndighet" som advokater har med afvokatsamfundet, vilket gör att det är väldigt svårt att få bort dåliga jurister från marknaden.
 
Tyvärr är inte jurist en skyddad titel 👎 vilket innebär att kleti och pleti kan kalla sig jurist utan att nån kan säga nått. Jurister har heller ingen "tillsynsmyndighet" som advokater har med afvokatsamfundet, vilket gör att det är väldigt svårt att få bort dåliga jurister från marknaden.


De flesta firmor brukar ju dock kolla betyg och referenser om de är seriösa så det är ju riktigt pinsamt för Fonus att ni fick en sån jurist @Bee
 
De flesta firmor brukar ju dock kolla betyg och referenser om de är seriösa så det är ju riktigt pinsamt för Fonus att ni fick en sån jurist @Bee
Tror de var väl medvetna om det. Hon var nog egentlige sekreterare till juristerna, men ingen annan hade väl tid så de hoppades att vi inte skulle märka något 🤷‍♀️
Tyvärr var kvalitet på arbetet därefter och det slutade med att vi gjorde det mesta själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp