Problem med kandar

Doronic

Trådstartare
Vill ha råd å funderingar ang kandar innan jag blir tokig:crazy: Min häst är fantastiskt fin å rida på träns. Har ett tredelat sprenger, anatomiskt. Men när jag rider på kandaret blir han stark och stum å gapar mest hela tiden å häver sig på handen. Har ridit med lite tungfrihet, mycket tungfrihet. Relativt tjock stång, smal stång, rörliga skänklar, fasta skänklar, tvådelad bridong, tredelad bridong, fasta ringar...you name it. Inget verkar falla herrn i smaken. Kan tillägga att jag fått hjälp me inpassning av olika mycket meriterade tränare(A-tränare) Kollar tänderna regelbundet å inget konstigt där. Tävlar på msvA nivå me helt ok resultat men tycker aldrig att jag får samma känsla på kandar som me träns. Rider ungefär lika mycket på båda men på tävling har jag ju inget val... Tips?? Tack på förhand:)
 
Sv: Problem med kandar

Ja, han är flat i gommen. Nu rider jag på en smal stång å smalt bridong för att ha så lite som möjligt i munnen men märker ingen direkt skillnad. Måste ju tävla på kandar så känns som en ond cirkel som inte går å komma ifrån. Känns ju sådär mot hästen när han uppenbarligen rivs bättre på träns. Nån som vet om man kan få dispens för detta?
 
Sv: Problem med kandar

Nej man får inte dispans men har du provat att ha ditt 3-delade sprenger som bridongbett?
 
Sv: Problem med kandar

Jag vet inte hur långt ner du har betten men det kan ibland hjälpa att ha dem lite längre ner om hästen är något mindre flat där. Så länge hästen tycker det är okej såklart, en del vill ju flytta upp det då och grejar med tungan.
 
Sv: Problem med kandar

Rider: jag har provat å ingen bättring:( Skulle ju kunna pröva att lägga dom lite längre ner... Kan ju knappt bli sämre iaf:confused: En vän sa till mig att vissa hästar kan ha starkare svälj reflex på tungan, vilket kan ge obehag. Tycker de blir ngt bättre om jag knäpper nosgrimman hårt men känns inte helt snällt heller. Brukar annars ha den vad jag anser normalt, en till två fingrar.
 
Sv: Problem med kandar

Vad har du för nosgrimma? Provat byta ut den?

Min gamling kan inte gå på kandar med bred nosgrimma, då blir han precis som du beskriver. Normalbred nosgrimma utan pullback är det enda som funkar till kandaret anser han.
 
Sv: Problem med kandar

Är det sväljreflexen brukar det vara bättre at hissa upp stången en period. Reflexen triggas mer längre ner.
Såna hästar brukar också föredra tungfrihet.

Att de är flata i gommen förstår inte jag riktigt hur det skulle bli så mycket sämre med två bett. De ligger ju inte på varann, utan efter varann i munnen. Rent höjdmässigt mot gommen blir det inte mer skrot.
Däremot kan de då vara såna att tungfrihet känns. Och har de dessutom stark sväljreflex kan det ju bli problematiskt.

Men de med sväljreflexen stark brukar ju antingen ngt mer trycka tungan statiskt mot vanliga tränsbett med alt ha en viss ökad tendens att fibbla med bettet och försöka hissa upp det/klappra. Båda delar känns ju i övriga hästkroppen.

Det är omöjligt att säga varför din häst uppför sig som den gör utan att ha sett det, tyvärr.

Har den förut haft något för sig med tränsbett med?
 
Sv: Problem med kandar

Jag har en bred nosgrimma me bakåtknäppning. Ska prova me en vanlig, tack för tipset. Han har aldrig varit kinkig på träns. Har lite funderingar om han kan tycka att det blir för tungt över nacken men har en bred nackpadd så tycker inte det ska göra så mycket heller. Han blir liksom spänd å stum. Inte riktigt loss helt enkelt.
 
Sv: Problem med kandar

Har du provat med en rak stång? Jag har också haft lite problem med att hitta en bra känsla med kandaret och inte förrän jag provade en rak stång (eller ja den är lätt svängd) så släppte det och nu går han lika bra eller bättre än med vanligt träns.

Jag har ett vanligt tredelat på tränset och ett likadant fast med mindre ringar som bridongbett på kandaret.

En annan fundering är hur är det med längden på betten? Själv har jag blivit lärd att bridongen ska vara av samma längd som det vanliga tränsbettet och stången ska vara längre eftersom den ska sitta nedanför och då behöver skänklarna plats utanför bridongens ringar. Andra har lärts att stången ska vara kortare. Så Vilken du nu har så kan du ju prova tvärtom kanske, eller iaf olika längder på stången?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 532
Senast: Beeboppe
·
Dressyr Har gått i tankar att införskaffa mig mitt första kandarträns och bett. Har aldrig haft ett sådant och har självklart tänkt ta hjälp av...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Deimion
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 786
Senast: Efwa
·
Dressyr Det kan väl inte bara vara min häst som har för mycket läppar? Det är typ för mycket skinn innanför läpparna så det blir lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 613
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp