Problem med kandartillpassning!

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag stött på ett problem som jag inte riktigt kan lokalisera.

Har införskaffat etts tycke 11.5 cm stång utan tungfrihet men svagt böjd framåt. Placerat den där jag vill ha den i hästens mun (ganska lågt). Hästen nöjd med detta.

Sen har jag (och skippa diskussionen om för- eller emot, det är inte för att tävla) ett rakt mullen mouth bridongbett. Också det 11.5 cm placerat på hästens normala tränsbettshöjd. Betten ligger bra höjdmässigt i förhållande till varandra.

MEN, brindongeländet fastnade med ringen på utsidan av stångens överskänkel på ena sidan, och på insidan av överskänkeln på den andra sidan. Effektivt fastlåst i sidled. Dessutom skjuter den ju stången i sidled och låser den där med.

Nåja, för lång bridong och fram med en 10.5 cm. och SAMMA SAK händer. Jag börjar studera det i detalj och konstaterar att även om jag höjer bridongen ett snäpp (vilket jag INTE vill) så uppstår samma sak. Den går inte in mellan överskänklarna.

Läst att man kan banka ut dem, men det är typ 5 mm totalt som krävs??

Men hur gör man för att banka ut överskänklarna (utan att sabba hela stången)?
 
Jag böjde ut mina med en tång bara. Värmde skänklarna lite i hett vatten (vet inte om det hjälpte, men det kändes smart just då), satte fast mundelen i en klämma (så heter det nog inte, kan det heta skruvstäd månne?) och böjde försiktigt med en vanlig tång.
 
Jag har en billigare stång från Hööks och den värmde en kille åt mig och böjde ut det lilla som behövdes. Jag var rädd att den skulle gå av annars.

Sprenger och Globus-srängerna vi har behövdes det inte ändras ngt, de var riktigt gjorda från början.
 
Ja. De är bra. :banana:

Förstår inte varför de görs på det viset :confused:
 
Nä, det är jättefånigt. Tycker det varit så med alla billigare stänger jag hört talas om. :confused: Utom Globus då, den är ju oxå rätt billig. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett...
Svar
10
· Visningar
1 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp