Problem med Katt + Kattunge

Czelious

Trådstartare
Hej! Vi har haft en katt i snart 3 år och skaffade en kattunge för 3-4 dagar sedan.
Första dagen fräste och morrade han men höll sig på avstånd, fräsandet och morrandet har avtagit men han har börjat "gnälla" mot honom och hoppar på honom och biter i nacken, jag och min flickvän har läst att det är normalt för att visa vem som bestämmer, men han typ vrider fram och tillbaka medans han håller tag också. Det händer dock även att dem luktar på varandra.

Jag tar bort den äldre katten när jag tycker att det räcker men min flickvän "straffar" äldre katten mer eller mindre för att han gör så vilket jag säger är fel då jag också läst att det gör honom argare.

Dem äter ut varandras mat utan problem och sånt.

Är själva vridandet av kattungens nacke normalt och allmänt vad man kan göra?

Fråga gärna om det är något ni vill veta.
 
Senast ändrad:
Hej! Vi har haft en katt i snart 3 år och skaffade en kattunge för 3-4 dagar sedan.
Första dagen fräste och morrade han men höll sig på avstånd, fräsandet och morrandet har avtagit men han har börjat "gnälla" mot honom och hoppar på honom och biter i nacken, jag och min flickvän har läst att det är normalt för att visa vem som bestämmer, men han typ vrider fram och tillbaka medans han håller tag också. Det händer dock även att dem luktar på varandra.

Jag tar bort den äldre katten när jag tycker att det räcker men min flickvän "straffar" äldre katten mer eller mindre för att han gör så vilket jag säger är fel då jag också läst att det gör honom argare.

Dem äter ut varandras mat utan problem och sånt.

Fråga gärna om det är något ni vill veta.
Jag vet inte riktigt vad jag ska fråga efter eller vad det är som är frågan? :confused:
Din flickvän gör fel, straffa inte den äldre katten utan ge den mer uppmärksamhet. Sära på dem vid behov.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska fråga efter eller vad det är som är frågan? :confused:
Din flickvän gör fel, straffa inte den äldre katten utan ge den mer uppmärksamhet. Sära på dem vid behov.

Frågan kanske inte kom fram så bra, det är bara om själva vridandet av kattungens nacke är normalt och allmänt vad man kan göra?

Jo vi har dem isär på natten då vi inte vill vakna av nått sånt mitt i natten.
 
Frågan kanske inte kom fram så bra, det är bara om själva vridandet av kattungens nacke är normalt och allmänt vad man kan göra?

Jo vi har dem isär på natten då vi inte vill vakna av nått sånt mitt i natten.
Ni får ju sära på den direkt ni ser att han håller på vrida nacken av kattungen. Den ska varken behöva vara rädd eller ta skada utan känna sig trygg i sitt nya hem. Den gamla får säga ifrån och vara sur, det kan ta månader innan de kommer överens, men man straffar inte den äldre katten för att den har i sina ögon fått en inkräktare på sitt revir och man låter inte heller honom behandla kattungen hur som helst utan säger ifrån, särar på dem och låter det sedan vara till nästa gång.
 
Ni får ju sära på den direkt ni ser att han håller på vrida nacken av kattungen. Den ska varken behöva vara rädd eller ta skada utan känna sig trygg i sitt nya hem. Den gamla får säga ifrån och vara sur, det kan ta månader innan de kommer överens, men man straffar inte den äldre katten för att den har i sina ögon fått en inkräktare på sitt revir och man låter inte heller honom behandla kattungen hur som helst utan säger ifrån, särar på dem och låter det sedan vara till nästa gång.

Okej, tack, men hur ska man göra på natten då man kanske inte vaknar eller så? Om den äldre biter honom då, vi har ännu inte haft dem ihop på natten och så.

Vi har funderat idag på om vi ska skaffa Feliway i eluttaget, jag va emot det i börjat då det känns som att vi skulle droga ner katterna eller så hehe
 
Okej, tack, men hur ska man göra på natten då man kanske inte vaknar eller så? Om den äldre biter honom då, vi har ännu inte haft dem ihop på natten och så.

Vi har funderat idag på om vi ska skaffa Feliway i eluttaget, jag va emot det i börjat då det känns som att vi skulle droga ner katterna eller så hehe
Alla sätt är bra utom de dåliga, testa med Feliway, det skadar inte och nattetid får ni ha dem i olika rum helt enkelt.
 
Okej, tack, men hur ska man göra på natten då man kanske inte vaknar eller så? Om den äldre biter honom då, vi har ännu inte haft dem ihop på natten och så.

Vi har funderat idag på om vi ska skaffa Feliway i eluttaget, jag va emot det i börjat då det känns som att vi skulle droga ner katterna eller så hehe
Tycker att det är självklart att dela på dem så snart ni inte har koll och Feliway, oavsett hur det nu verkar så är det ju knappast sämre för katterna än nu...
 
@Czelious: ALDRIG straffa den äldre katten, den förstår inte och blir bara mer frustrerad och arg!

Håller med om ovanstående förslag, sära på dem (kompostgaller är bra) och testa gärna Feliway. Kom ihåg att när ni delar på dem så måste båda katterna ha tillgång till en varsin låda (vilket de ska ha om de kan gå att ha tillsammans). Givetvis också varsin mat- och vattenskål också.

Sedan är det tyvärr så att alla katter vill inte dela hem med en annan katt, oavsett ålder på den. Min två katter som är lika gamla och har vuxit upp tillsammans avskyr varandra. Nu slåss de inte men kommer de nära varandra är det väsfräs direkt. Katter är inte flockdjur som hundar och hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: moster_punk
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 878
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp