Problem med loksele

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en enkel bågdäckel. Selen behövde efter en tid rustas upp och jag valde att i stället köpa en "ny" (bättre begagnad) sele. Det blev en Tranemosele från Hööks (en äldre modell än den som finns att köpa nu) med "dubbel" bågdäckel. Jag har svårt att få selen att passa.

1. Selen har en trängre bågdäckel än min gamla sele. Vad är egentligen att föredra? Min häst är ganska tunn över manken. Dock är hästen nyligen kollad av en equiterapeut och hästen visar obehag där putorna ligger. Det uppstår med andra ord tryck på manken, trots att jag har ett selunderlägg. Kan de bero på den trängre däckeln eller finns det andra orsaker till tryck av putorna? Just storleken på mina båda bågdäcklar gör mig osäker...

2. Draglädrena är ställbara på min nya sele. Hur långa skall egentligen draglädren vara? Jag tyckte att jag hade fått till en bra längd men de böjer sig både när hästen är still och när hästen drar. Svårt att förklara men de är inte "strama" utan buktar utåt. Hästen har nu börjat få skav av draglädren...

3. Jag har nyligen fått svängel på min vagn och har därför skaffat draglinor som jag fäster i dragringen. Jag vet dock inte hur spända linorna skall vara för att svängeln skall göra nytta?

Jag har försökt att leta efter svar på mina frågor men skriver nu det här inlägget och hoppas på hjälp.
 
Sv: Problem med loksele

Dom bågdäcklar jag sett med två "bågar" har dom fastsatta längst upp på putorna och det tycker jag är dumt ,det blir som en hävarm.Där dom sitter i mitten lägger dom sig på ett mkt bättre sätt.
draglädren måste dra hårt ganska mycket innan dom drar till sig knyt ihop dom så dom inte skaver.När hästen drar ordentligt skall uppehållsremmarna vara lodräta .
Det måste vara glapp i seltungorna fram o tillbaka för att svängel/linorna skall fungera ,det syns på svängeln när den rör sig efter bogrörelserna sen känns det när du kör fort det rycker inte efter bogröreserna.
 
Sv: Problem med loksele

En fundering från min sida. Om den gamla lokselen passar ordentligt - är det inte bättre att lägga ner lite pengar på en upprustning av kunnig selmakare? Speciellt med tanke på att den nya inte verkar passa alls och hästen visar obehag.
 
Sv: Problem med loksele

Går det att byta däckeln på Tranemoselen till den som du hade sen tidigare? Då får du ju en däckel som du vet fungerar på hästen samtidigt som du inte behöver repa hela selen. Om något på den gamla däckeln behöver bytas så är det relativt enkelt att plocka lös den och skicka till en sadelmakare för reparation. Jag har en gång köpt en gammal däckel (hängde i grannens boda) och skickat den till en sadelmakare som ordnade nytt läder till den och så bytte jag bort min mjuka däckel til den "nya". Billigare än en ny sele, nygamla däckeln är dessutom fint handsmidd.
 
Sv: Problem med loksele

Tack för alla svar!

Den gamla selen hade tyvärr storleken större lokor än min nya sele, och längden på den nya selens lokor passar hästen mycket bättre.

Jag fick den nya selen utprovad. Jag reagerade inte så särskilt på att däckeln var mindre eftersom den tidigare lokselen var snäppet för stor för henne och jag trodde därför att den mindre däckeln skulle bli bra för henne och att mindre sele (med rätt längd på lokorna) också hade passande däckelstorlek. Tror ni att det går att svetsa/byta till en ny båge och att det skulle göra någon skillnad? Var skall egentligen putorna ligga för att det skall bli optimalt för hästen (inget tryck)? Tyvärr är min enkelbågade däckel fastsatt i putorna på ett helt annat sätt än den dubbelbågade. Den förstnämnda med fyra skruvar och den andra med en skruv och tömringen. Det går alltså inte att byta rakt av.

Det kanske rentav är rockarden det är fel på och att det är den som skapar tryck i däckeln. Det är en tung rockard byggd på SAAB-axel. Jag har fått olika bud om hur mycket tyngd som skall ligga framme i skaklarna (dvs i däckeln och jag spänner för) så jag blir inte klok på om det kan vara rockarden som är felbalanserad. Jag vill felsöka allt.

Jag har läst massor av trådar om svängel och fick hjälp och tips på hur man skulle göra och svetsa dit en, så det har en bekant gjort. Dock sätter jag både sele och draglinor i dragringen och har svårt att få draglinorna att jobba. Den rör sig smått fram och tillbaka men inte så mycket som jag trodde. Jag har förstått att det är pga att seltungan inte får plats att röra sig i skakelhålet (i vilket jag fäster seltungan). Löser jag problemet med att göra ett större (längre) hål framme i skakeln, funkar det?

Jag har ingen baksele när jag kör med rockarden eftersom den har broms. Dock använder jag baksele när jag kör med en fyrhjulsvagn. När jag fick hjälp att köra in hästen fick jag veta att eftersom vagnen har broms är bakselen inte ett måste men jag läser hela tiden och rätt/fel gällande baksele till bromsad vagn.

Jag blir så villrådig och snart känns körningen inte rolig längre när det hela tiden uppstår problem.

Återigen, tack för hjälpen!
 
Sv: Problem med loksele

Först vill jag skriva "ge inte upp!!" man blir ju ledsen om man inte får det bra för hästen men att det går att lösa är jag övertygad om.

Jag håller med Cilva
Går det att byta däckeln på Tranemoselen till den som du hade sen tidigare? Då får du ju en däckel som du vet fungerar på hästen samtidigt som du inte behöver repa hela selen.
Vi har ingen bild av selen(arna) men det brukar gå att koppla loss däckeln vid ett spänne ovanför dragringen då frigörs däckel och däckelgjord från selen. Den andra kan då sättas på plats istället - alltså hela alltet inte bara putorna. Det kan betyder att även ryggstycken måste bytas, beroende på fästen.

Sedan kan det väl vara att rockarden ligger tungt.
Man kan t.ex. använda sig av ett rem fixat i samma spänne, som jag nämnde ovan, som skackelhållare istället för seltungan. Detta kan ha två effekter; det lyfter vagnen så den lutar mindre framåt och det underlättar justering av draglinorna så hästen drar i dem och inte i skacklarna.
 
Sv: Problem med loksele

Jag kan ju försöka fixa bilder på de båda selarna/däcklarna så är det lättare att förklara.

Jag har hört och funderat på skakelhållare, men då kommer här en säkert dum fråga: skall skakeln bara föras in i den här "läderringen" (skakelhållaren) och inte fästas över huvud taget eller skall jag på något sätt fästa den i hålet längst fram i skakeln? Har någon en närbild på hur skakeln fästs så att en dumskalle förstår? ;)

Jag skall ägna dagen åt att väga skaklarna idag, först tom, sedan med en och därefter två personer i. Min fråga kvarstår om någon vet vilken tyngd som normalt ligger i däckeln för att rockarden skall vara balanserad?

Ännu en fråga som har dykt upp i mitt huvud är hur hårt däckelgjorden skall dras åt. Jag brukar inte spänna den särskilt hårt (aldrig efterdra) och därmed sitter den ju inte alls lika hårt som sadelgjorden. Är detta rätt eller skall man egentligen dra åt den ordentligt? Jag får för mig att däckeln skall trycka ännu mer då...
 
Sv: Problem med loksele

Jag har hört och funderat på skakelhållare, men då kommer här en säkert dum fråga: skall skakeln bara föras in i den här "läderringen" (skakelhållaren) och inte fästas över huvud taget eller skall jag på något sätt fästa den i hålet längst fram i skakeln?
Om du har baksele borde den har fäste i skacklarna. Hästen ska inte dra i skacklarna så du kan antigen trä remmet genom "hålet" eller öppna upp den så det blir istället två "piggar". Men...om hästen ska bromsa (lita inte på vagnsbroms din reaktionstid är långre än hästens) med svanskappan borde remmen träs genom "hålen" .
sele.jpg
inte loksele, förstås, men samma princip.
Min fråga kvarstår om någon vet vilken tyngd som normalt ligger i däckeln för att rockarden skall vara balanserad?
Jag har för mig att den är förvånansvärt liten, 5 - 10 kg?, men någon annan säkert kan rätta till mig om det.
Jag brukar inte spänna den särskilt hårt (aldrig efterdra) och därmed sitter den ju inte alls lika hårt som sadelgjorden.
Precis - man brukar säga att det ska vara som bältet på dina byxor. Den bara håller däckeln på plats och ska inte dras åt och bukgjorden ska man kunna få in en tvärhand emellan.
 
Sv: Problem med loksele

svängeln rör sig inte så mycket ,men det går troligen att öppna hålet i skakeln. Draglänkar som är som en stor kättinglänk fodrar större hål , en del selar har smalare draglänk som ger större glapp.Däckelgorden skall bara hålla däckeln på plats och behöver inte spännas så hårt. baksele är att föredra jämt det är ju lätt att ha den sittande jämt, det har jag .Om selen i övrigt är bra skulle jag välja att byta eller modifiera däckeln, jag gillar inte alls den tvåbågade.
 
Sv: Problem med loksele

Tack vare ett icke fungerande internet får jag skicka ett sent tack för hjälpen!

Under tiden har jag vägt tyngden i skaklarna och de blev 2 kg lättare om jag skulle höja skakelfästet från dragringarna till skakelhållare. Dessutom har jag förstått att hästen drar bättre om jag höjer skakelfästet och fäster enbart draglinorna i dragringarna.

*copyrightbild borttagen av moderator*

Jag förstår hur skakelhållarna skall fästas i selen, men när jag sedan skall fästa vagnen förstår jag inte hur skakelhållarna kan vara så starka att de orkar hålla i skaklarna. Jag har ju hål längst fram på skaklarna och jag skulle ju i såna fall vilja trä dem igenom hålen så att skaklarna inte lossnar. Säkert en dum fråga, men håller det verkligen?

Jag har också skakat fram en (om än dålig) bild på selen från i somras.
Selen.jpg


Det jag funderar över är om jag borde länga draglädren ett hål och korta upp uppehållsremmarna ett hål? Frågan är då bara om det finns någon plats kvar på dem för att fästa skakelhållarna?

Jag undrar också om däckelunderlägg. Jag skall köpa ett nytt och undrar om det finns något underlägg som är att föredra till loksele?

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med loksele

Ajaj det var inte mycket mellanrum mellan däckel och manke!!:eek:

Köp jättegärna skakelhållaren så du får upp skaklarna!

*copyrightbild borttagen av moderator*

Lokorna sitter fint!! :bow:
Roligt, man ser så många som sätter dom lite fel:angel:

Du skulle kunna prova att länga draglädret och flytta bak däckeln!!
Den ska ju ligga bakom manken, och din häst har en ganska stor manke.

Att du har enaxlad vagn gör sitt! Prova om du kan få så skaklarna att väga nått kg tillsammans bara och slår skaklarna i trav är det för lätt, men med tanke på tryckkänslig häst, så lätta på trycket ;)

Bukgjorden är väl lös!?!
Annars kan problemet sitta där, den ska vara en handbredd lös.
Hoppas du förstår! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med loksele

Det stämmer att hästen har en hög manke. Jag har tyvärr ingen bättre bild utan däckelunderlägg men det är dock lite större mellanrum mellan däckel och manke än vad bilden visar. Däckelunderlägget är fäst med kardborrband och tyvärr måste jag dra upp underlägget som en tunnel under bågen, för att det skall sitta ok med hur jag har fäst banden. Jag skall köpa ett nytt däckelunderlägg bara jag vet vilket jag skall välja. Jag har sett både akrylunderlägg, fleece och neoprene - är något bättre/sämre än den andra?

Jag skall absolut köpa skakelhållare. Hur högt skall jag sätta dem på uppehållsremmarna? Om jag har uppehållsremmarna på sista hålet finns det ju inget hål kvar att fästa skakelhållarna i ovanför spännet på remmarna...

Roligt att höra att lokorna sitter bra i alla fall.

Jajamen, jag provar att länga draglädren. Jag vet inte om det syns så bra hur stora hålen på draglädrena är, om det går att säga på ett ungefär hur många hål jag skall prova att länga?

Bukgjorden är lös på bilden. Jag tror det där var premiärbilden (när precis jag hade köpt selen) så bukgjorden har jag spänt in några hål men den är ändå inte hårt åtsittande. Jag skall prova om den är en handbredd lös, vilket jag skulle kunna tänka mig att den är.

Tack så jättemycket för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med loksele

Jag har funderat på däckelunderlägg, och det bästa råd jag kan ge är tyvärr att du får prova dig fram! Kanske göra/sy något eget?
Mät putorna/däckeln och åk till en hästsportaffär (om du kan) och kolla på olika underlägg. Kolla på sadelunderlägg oxå, inte omöjligt att vända på ett sånt så det passar:)
Själv hade jag en ihopvikt trasmatta! Det fungerade för min häst (fjording) och det är ju enkelt att prova om du vill de:D
Annars finns de ju skumgummi, gel, silicon, memory foam om man tänker till under sadeln, som kanske kan passa?

Du kan prova att sätta skakelhållarna så högt upp det går tycker jag och skriver du att du saknar hål? Köp en håltång för läder:idea:

Var du ska lägga däckeln, det är en konst att beskriva på nätet kan jag tala om!:D Det är så mycket enklare att känna på och se hästen irl och i rörelse.
Men om vi säger att din häst har stora steg, väldigt rörligt bogblad, kanske du ska lägga putorna mer på ryggen, så att bogblad/manke är helt fria?
Men hur det går ihop med längden på draglädren och däckelgjord, fantiserar jag om, men värt ett försök att prova tycker jag:)
Du har inte en trång sadel som ställer till det? :(

Om du vill får du gärna lägga in fler bilder, på häst å vagn :)
 
Sv: Problem med loksele

När jag ser på dessa bilder gillar jag inte däckelns utformning ,men prova att lossa remmen mellan lokan o däckeln så att däckeln kommer bak mer ,den är heller inte nödvändig annat än om hästeen betar med sele på.Annars skulle jag välja att byta däckeln eller bygga om den med en annan båge bättre placerad på putorna.
 
Sv: Problem med loksele

hejsan! vill börja med att säga att lokorna ser jätte bra ut! däckeln däremot ser inte så bra ut mest pga. dess utformning. Om du inte kan byta ut däckeln skulle jag ha försökt att bryta ut bågen så att det inte blir så tajt. en anna sak som är väldigt viktigt att tänka på är hur draglinjen ser ut? är den bryten kan det ge stort tryck i däckeln. det är draglinjen som bestämmer hur lång/kort uppehållsremmen skall vara!
angående högre skakelfästen så är nog det ingen dum idé! främsta anledningen till att man vill höja skakelinfästningen är att hästen inte skall bli "knipt" mellan skaklarna när den svänger (dvs. inte få skakeländen i magen/armhålan etc.) men lika som du säger kan trycket från skaklarna lätta, men se upp så att trycket inte blir för litet (vet inte exakt kg) så att rockarden inte rycker/slår uppåt när hasten tex travar, prova dig fram! (du skrev att det blev 2 kg lättare men inte hur stort trycket var?)
angående hur du fäster skaklarna så skulle inte jag vilja bara sticka i skaklarna i öglan löst utan jag hade trätt i genom hålet/öglan på skaklarna (kanske behöver göras större?)
linorna skall vara så korta som det bara går, backa hästen så långt som möjligt i rockarden alternativt ställ er i en nedförsbacke när du spänner linorna.
längden på dragläderna tycker jag ser fin ut, däremot tycker jag att bukjorden ser tajt ut, den skall hänga lös, du skall med lätthet få in en knytnäve på högkant.
angående däckelunderlägg vet jag inte riktigt vad du vill uppnå? jag tror inte att du kan minska trycket från däckeln med hjälp av något sådant, snarare tvärt om kan det bli trängre mellan putorna och manken.
angående däckelns placering så ska den ligga som en sadel (om det säger något mer) den skall alltså inte ligga i vägen för bogblandet (prova lyft frambenet framåt för att lättare se).
Lycka till med körningen!
 
Sv: Problem med loksele

Hej på er!

Till att börja med vill jag tacka så mycket för era svar - guld värt!
Vi har tyvärr haft ett dödsfall i familjen, därav mitt sena svar. Nu är jag piggare och har återfått lusten att lösa problemet med körningen.

Jag har försökt få tag på skakelhållare för att höja skakelfästet men på det stället jag hade tänkt beställt är de tillfälligt slut och jag kan inte få några förrän om cirka tre månader. Om någon har tips på annat ställe där jag kan köpa sådana mottager jag gärna PM.

Jag har inte en trång sadel som ställer till det, utan den är tvärtom extra uppbyggd för den höga manken. Det är en utprovad westernsadel Double C.

Jag har lyckats skaka fram bilder på min förra sele och min nya. De är endast pålagda och jag har inte spänt åt några remmar, men det syns i alla fall hur de ligger på hästen. Eftersom den gamla selen har legat på vinden i ett år och den nya har suttit i selkammaren i två månader får ni inte titta på allt damm. :grin:

Gamla snett framifrån:
20110313252.jpg


Nya snett framifrån:
20110313256.jpg


Gamla från sidan:
20110313251.jpg


Nya från sidan:
20110313257.jpg


Gamla bakifrån:
20110313255.jpg


Nya bakifrån:
20110313259.jpg


Går det att säga något hur passformen är utefter bilderna? Är den nya däckeln bara skräp?

Min gamla sele är en gammal arbetssele köpt av en bonde och de putorna och lädret har sett sina bästa dagar, varför jag satsade på att köpa den nya selen, men nu känns det motigt om den är oanvändbar om nu däckeln inte ligger bra. Dock vill jag självklart göra det bästa möjliga för min häst och hon skall inte behöva få ont av att utföra den (enligt både henne och mig) roligaste motionsformen - körning.

Återigen tack för alla svar!
 
Sv: Problem med loksele

Sätt den gamla däckeln på den nya selen eller bygg om sen nya med en däckel båge utformad efter den gamla
 
Sv: Problem med loksele

Köp en bröstsele, med giggdäckel. Lokselar är ju int ens gjorda att trava med..
Giggdäckeln gör att du aldrig får tryck på däckeln om vägen lutar lite eller du kör på hålig grusväg.
Du får en ok bröstsele för 2000-5000:- Passar bättre för rockard.
 
Sv: Problem med loksele

Lokselar är definitivt gjorda för att trava med! I synnerhet lokselar med bågdäckel av den "en"-bågade modellen som visas ovan.

Det är en för hästen bekväm konstruktion, som det travats många många mil på svenska vägar och i skogar med nöjda och glada hästar utan skador och problem.

Kan du förklara och beskriva på varför och på vilket sätt inte lokselar är lämpliga att trava med? Har du några bra referenser till någon litteratur? Anser du också att man inte ska trava med coller?
 
Sv: Problem med loksele

Tack för era svar!

Jag blir mer och mer osäker för var dag som går. Har läst på mycket om sele till en- respektive tvåaxlat och hör olika bud. Jag har både och - en rockard och en flakvagn (fyrhjulsvagn). Rockarden är en tung modell (med broms att lägga i om jag vill lägga på extra tyngd vid träning) byggd på SAAB-axel och med bilhjul. Jag har därför fått höra att lokor var att föredra till mina kärror, men jag har förstått att däckeln inte alls passar till rockarden.

Nu är jag väldigt villrådig. Jag skulle gärna behålla lokorna men det känns inte idé att köpa några högre skakelhållare om däckeln ändå inte passar för rockardkörningen. Jag vill absolut inte skada min häst och ge henne obehag av något som vi båda tycker mycket om. Tvärtom känner jag mig helkorkad och dum med skuldkänslor upp över öronen om jag har skadat min häst genom att ha kört enaxlat med bågdäckel.

Jag har läst, läst, och läst och har sett kombinationen lokor med annan däckel, går det att bygga om även min loksele för körning med enaxlat? Vad jag förstår är det en "silettdäckel" om passar körning med enaxlat bäst? Jag har kikat runt på sådana och hittat lösa däcklar för cirka 2500 kronor men då saknar dessa svanskappor som måste köpas till. Är detta vad man får ge för en ok silettdäckel eller i vilken prisklass skall jag leta? Jag känner mig riktigt lurad som tar hjälp att hitta en sele som sedan inte passar för vår körning. Det växer ju inte pengar på träd direkt...

På min sele är uppehållsremmarna fastnitade i dragringen, så när jag väl har tagit bort dem får jag inte dit dem (på egen hand) igen. Därför vill jag inte göra något förhastat. Jag hade hoppats kunna använda bågdäckeln i alla fall när jag kör med fyrhjulsvagnen, men som sagt, förstör jag nitarna får jag inte dit den igen...

Jag har draglinor som jag fäster i dragringen, går det att göra det även fortsättningsvis om jag nu bygger om selen? Om jag byter däckel betyder ju det att jag måste lossa bågdäckeln från dragringarna så draglädren kommer ju bli helt fria. Dock sitter bukgjorden också fast i dragringarna så då antar jag att den också måste tas bort, men då betyder ju det att jag inte kan använda selen till min fyrhjulsvagn längre.

Som sagt...villrådig och förvirrad.
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 120
Körning Fick igår en hel hög med gamla selar, bland annat dessa lokor som ser ut att vara finnlokor, eller åtminstone något liknande. Det var en...
Svar
4
· Visningar
2 156
Senast: Egonson_
·
F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp