Problem med lungorna

Masqueradee

Trådstartare
Jag har under en längre tid haft problem med lungorna så fort jag blir något så när förkyld. Bara jag blir lite täppt i näsan så ballar mina lungor ur totalt och jag kan knappt ta djupa andetag. Nu på senare tid har det blivit värre så så fort jag sitter ute på kvällarna och andas in kall luft så börjar jag hosta och det nästan som "ilar" i lungorna. Behöver liksom inte "hosta upp något" (ursäkta) utan det är bara torrhosta.
Vad kan detta bero på? Jag har mina misstankar om att det kan ha att göra med en obehandlad lunginflammation jag hade för några år sedan. Eller, jag var på VC och fick med mig hostmedicin och en klapp på axeln trots att jag hade så mycket vätska i lungorna att min mamma kunde höra gurglet från dom när jag inte ens var i samma rum som henne.. Hade inte feber och kunde därför inte ha lunginflammation. Sen att jag hade temp som enligt mina standard innebär feber brydde de sig inte i för jag som privatperson kan tydligen inte ha koll på min normal-temp (sen att jag själv mätt och dokumenterat för att se min normaltemp för att kunna se när jag har feber trodde han ej på. Min normaltemp är ca 36 grader så när jag ligger på typ 37.5 + har jag feber).. Det var efter den episoden som detta krångel med lungorna började.
Är det någonting som är värt att kolla upp eller får jag liksom stå ut med det?
 
Jag har under en längre tid haft problem med lungorna så fort jag blir något så när förkyld. Bara jag blir lite täppt i näsan så ballar mina lungor ur totalt och jag kan knappt ta djupa andetag. Nu på senare tid har det blivit värre så så fort jag sitter ute på kvällarna och andas in kall luft så börjar jag hosta och det nästan som "ilar" i lungorna. Behöver liksom inte "hosta upp något" (ursäkta) utan det är bara torrhosta.
Vad kan detta bero på? Jag har mina misstankar om att det kan ha att göra med en obehandlad lunginflammation jag hade för några år sedan. Eller, jag var på VC och fick med mig hostmedicin och en klapp på axeln trots att jag hade så mycket vätska i lungorna att min mamma kunde höra gurglet från dom när jag inte ens var i samma rum som henne.. Hade inte feber och kunde därför inte ha lunginflammation. Sen att jag hade temp som enligt mina standard innebär feber brydde de sig inte i för jag som privatperson kan tydligen inte ha koll på min normal-temp (sen att jag själv mätt och dokumenterat för att se min normaltemp för att kunna se när jag har feber trodde han ej på. Min normaltemp är ca 36 grader så när jag ligger på typ 37.5 + har jag feber).. Det var efter den episoden som detta krångel med lungorna började.
Är det någonting som är värt att kolla upp eller får jag liksom stå ut med det?
Tycker absolut att du skall kolla upp det.

Man måste inte alls ha feber för att ha lunginflammation. Jag hade lunginflamation för några veckor sedan och hade då 37,5 i temp. För mig är det dock förhöjd temp då jag precis som du ligger på 36,0-36,5 i normalfall. (Det här med att veta sin normaltemp är det en yrkesskada bland hästfolk? :p)

Min mamma gick med obehandlad lunginflamation i flera månader. "Nääää jag är inte sjuk, bara lite trött" :meh:
Inte hade hon någon feber.
 
@Tora Jag blir så ofta bortviftad av sjukvården på grund utav att jag nästan aldrig kommer upp i 38 grader trotts att jag har andra febersymptom så som ont i lederna och öm hud (och självklart symptomen jag faktiskt sökte för :) ). När jag låg inne efter operation och var riktigt dålig efter narkosen tog de tempen och hade då precis 38 grader och då sa sköterskan något i stil med "va konstigt, du borde ha mer temp än det här" typ.. Jag är inte bitter ;)

Det kanske är en yrkesskada :P Jag insåg att efter att ha blivit nekad vård så många gånger och varit fryssen så många år så bestämde jag mig för att ta normaltempen på samma sätt som vi gör med hästarna, haha!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 198
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Nej. Det är ingen Corona ;) Jag har sedan ett par månader haft lite svårt med andningen. Har tänkt att det kommit ifrån stress, trots...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Behöver lite tipps om hur jag ska bli fri från detta. Har varit förkyld med hög snor tillverkning i flera veckor tror 4 veckor nu, har...
Svar
15
· Visningar
717
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Huvudfrågan är: När passerar man gränsen för att vara tillräckligt sjuk för att det blir nödvändigt att gå till läkaren? (ringer man...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 525
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp