Problem med Medryttaren.

M

Myrslok

Hej.
Det är så att jag har en ny medryttare på min häst.
Det är en jättegullig tjej på 22 år som har ridit i ca 4-5 år.
Hon kommer när hon ska och gör som man ber henne, så det är inte där problemet ligger.
Hon har hjälpt mig under drygt en månads tid. Men min häst har haft sommarlov och därför inte börjat ridas förrän för ett par veckor sedan. Innan dess har hon bara fått pyssla med henne och då har allt fungerat bra.
Häromdagen skulle hon rida för första gången helt ensam. Innan dess har jag varit med två gånger på en annan häst för att se hur det går och allt har sett fint ut. (visserligen bara skritt eftersom hon inte är igång)
Men nu!!
Hon ringer mig och säger att hästen VÄGRAR gå frammåt.
Jag säger åt henne att driva och vara bestämd och att min häst kanske testar eller har blivit rädd för något.
Sedan lägger vi på.
Efter ytterligare 20 minuter ringer jag tillbaka, då har hon ändå inte lyckats får hästen att gå frammåt.
Jag ser framför mig hur min häst har blivit skrämd av något och är nervös och bestämmer mig för att åka dit för att se vad som händer. En bilfärd på drygt 20 minuter.
När jag kommer fram möts jag inte av en stressad orolig häst, nej, nej. I diket står min häst, lungt och oberörd , käkar på en kvist och ser fullkommligt nöjd ut. På ryggen sitter en frustrerad medryttare. När hon skänklar kommer hästen sävligt upp på vägen och vägrar sedan att gå frammåt. Det är väldigt svårt att beskriva vad som riktigt utspelar sig, emn hästen vänder lungt och stilla och börjar gå mot stallet som ligger ca 100 meter bort. Så långt har de alltså lyckats ta sig på över 40 minuter.
jag säger till henne att vända henne igen vilket hon gör och sedan stoppa henne innan hon hinner vända. driva och vara bestämd.
Min häst vänder stora vändningar, ca 4 meters volter MINST!
Tvärs över vägen och ner i diket, ut på kalhygget efter diket och sedan ut på vägen för att börja gå mot stallet. Det påminner väldigt mycket om en tjurig ponny som vägrar vända när man drar i tygeln och ni kan se den bilden framför er. Allt går i väldigt lugn skritt.
Detta uppspelar sig ett flertal gånger och jag instruerar noga.
Stoppa henne innan hon hinner vända med "innerskänkel" motsatt tygel och ev spö. Var bestämd driv. Ingen effekt. Hästen gör precis som hon vill.
Till saken hör att min häst är VÄLDIGT lättriden!!!:eek:
Hon är otroligt kännslig i ´munnen. Tar man för hårt så tvärnitar hon. Hon är välriden, känslig för skänklar och vikthjälper.
Man kan sätta upp ett litet barn som inte kan rida på hennes rygg och hon gör allt ungen ber om. Hon har ALDRIG NÅGONSIN gjort såhär innan, eller något liknande. Vem som hellst har kunnat rida henne utan problem. Hon är världens snällaste.
Iallafall så sätter jag mig upp för att känna efter, och hästen gör direkt vad jag ber om. Jag ville nästan att hon skulle tjura lite så att jag kunde visa min medryttare hur hon skulle göra.
När min medryttare hoppar upp igen börjar allt om från början.
Efter en stund , men mig hojtandes instruktioner vid sidan, lyckas hon få hästen att gå och sedan fungerar resten av ridturen bra.
Jag förstår ärligt talat inte hur man kan misslyckas rida iväg med denna häst, och vilken häst man skullle kunna lyckas rida om man inte klarar henne...:cry:
Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag kicka henne eller låta henne få några chanser? Vad hade ni gjort?? Tror ni att det kan bli bättre (bra) efter en sån här start?
Till saken hör att jag är gravid och inte kan rida mer än kanske en månad till. Vad händer sedan?? Har jag en istadig "ponny" när jag börjar rida igen då om jag behåller den här tjejen.
Jag vill ju inte såra henne, det är en gullig tjej. Samtidigt som jag är otroligt rädd om hästen.
VAD GÖRA!!!! HJÄLP MIG!!:cry::confused::crazy:



--Lillan--
 
Sv: Problem med Medryttaren.

va jobbigt!:( jag hadde nog gett henne typ två chanser till sen hadde jag "kickat" henne...... lycka till iallafall hoppas att det löser sig och att hästen bara testar henne:)
 
Sv: Problem med Medryttaren.

ge henne 2-3 chanser till!
En medryttare man kan lita på är a & o, å hon verkar vara väldigt bra på alla andra områden!

Kan ni inte komma överrens om att du sitter i bilen å kollar nästa gång?

Vad händer om hon ryter till å lägger på spöt? Din häst verkade ju vara en riktig :devil: mot henne...
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Jag tycker faktiskt att du ska "sparka" medryttaren.
Hästen kommer ju i första hand.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

min häst som oxå är så så snäll o tevlig enligt mig, vägrade totalt o gå fram o höger galopp var inte ens o tänka på när en tjej skulle pröva att rida. Den tjejen är långt ifrån dålig.

Sist jag skulle rida ut tog det 40 minyuter att komma förbi ridhuset. Han ä frisk o sund o i grunden supersnäll, men hästar testar så är det bara. Jag har inte ridit åt det hållet på länge o et finns kor mm längre bort som han inte gillar, rider jag där oftare blir det inga bekymmer.

Tycker inte det är ett dugg konstigt, hästen har haft sommarlov o hade väl inget störrelust, att den sen uppför sig med dig ser jag inte heller som ngt konstigt, Mojen gick super med mig när jag hoppade upp efter att tjejen ridit bara för att känna o han glömt höger galopp.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Min förra valack var precis lika mot sin medryttare i början. Det lossnade efter några gånger och dom trivdes otroligt bra tillsammans. Dom behöver lite tid att hitta "knapparna" så att dom börjar förstå varandra;)
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Låter som att hästen testar henne!

Ge henne en månad och se om hon och hästen kan hitta varandra!
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Eftersom din häst inte var stressad eller arg tycker jag de kan få fortsätta.

Medryttaren var kanske inte tillräckligt fokuserad på att komma iväg över huvudtaget, hon kanske tittade ner osv. Då du har en känslig häst uppfattade den kanske att ryttaren inte visste riktigt vad den skulle göra och stod följdaktligen kvar.

Jag har stött på några ston som gör så. när väl ryttaren har bestämt sig och stoet känner att ryttaren är mogen för en tur så brukar det gå bra. -Bara de inte blir arga och irriterade - båda kvinnorna-

Gör ingen stor affär av det hela. Ta en tur med medryttaren igen och låt henne gå först så hon hittar själv. Hon kanske bara har skrittat bakom förut när ni ridit ut?
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Det handlar om ett ledarskapsproblem - hästen litar helt enkelt inte på henne. Förmodligen blir hon osäker när hästen vägrar gå framåt.
Inget ovanligt alls. Hon bör träna lite ledarskapsövningar från marken - är man ledare för sin häst på marken är man det när man sitter upp också.

Immer
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Jag tycker nog att du ska ge henne några försök till. Hon kanske var nervös eftersom det var första gången och hästen kände av det? Sedan när du kom och hjälpte till kanske hon blev ännu mer nervös och fixade inte att vara bestämd?

Verkar tjejen bra på att rida i övrigt? Isf kanske det ger sig fort så att hon och hästen funkar bra ihop. :)
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Jag tycker du ska ge henne några/någon chans till, om det inte går bättre hade jag nog kickat..
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Jag har medryttare på två av mina hästar. Två äldre damer som promenadrider några dagar i veckan.
En av damerna kan inte rida själv. Min ursnälla häst totalvägrar att gå ifrån gårdsplanen med henne. Det är nog en för snäll ryttare och hon behöver draghjälp. ;)

Jag har valt att ha kvar denna medryttaren för att hon är pålitlig och en bra person. Men ett tag funderade jag på att skaffa en annan, som kan mer om hästar och klarar hästen bättre.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Tack för alla svar!:)
Jag ska försöka svara er alla så gott det går.

Jag tror att det handlar om ledarskaps problem. Min häst har inget som helst förtrtroende för henne som ledare.
Men hon har aldrig gjort såhär mot någon innan.
Detta handlar alltså om en häst som gladerligen följer med ett litet barn i vanliga fall.
Jag har svårt att säga om hon är duktig på att rida i övrigt eftersom jag bara har sett henne riida i skritt innan. Det har gått bra, fast det säger inte så mycket.

Min häst har blivit riden av andra innan, både bra och oerfarna ryttare, med och utan sällskap. ALDIG några problem.
Hon har rykte om sig här i byn, att vara supersnäll, så det är inte bara enligt mig.
JAg har haft henne i 8 år, så jag känner henne ganska väl.

Men visst är hon ett sto. Ut i öronspetsarna! Och hon kan bli sur ibland. Men det brukar inte vara stort problem att lösa tvister som uppstår för någon.

Min tanke är att följa med till fots nästa gång hon ska rida och hålla mig en liten bit bakom för att iakta och kunna hjälpa till vid behov.
Jag vill se hur hon gör för att försöka lösa situationen om den uppstår igen.
Det såg ut som om hon inte var erfaren nog att koppla samman sina hjälper.
Jag har hört att hon rider på ridskolan en dag i veckan.
Jag har funderingar på att åka dit nästa gång hon ska rida och se hur hon rider. Kan det vara en bra idé.
Eller kanske jag ska låna en kompis häst som är i kondition och rida till padocken med henne för att se hur hon rider?
Vad tycker ni?

--Lillan--
 
Sv: Problem med Medryttaren.

det kanske är så att din medryttare o din häst inte går ihop bara...men ge henne en chans till tycker jag,ja tror din häst testade henne eftersom d va första gången hon red själv....:D
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Det kan bara bli så ibland mellan medryttare och häst och det brukar försvinna med tiden.
Jag hade en medryttare på min foderhäst, han skötte sig bra med mig och med tidigare ryttare. Men så skaffade jag en snäll och trevlig (och ganska duktig) medryttare som red honom i paddocken 2 ggr och sedan skulle rida ut själv (jag hade rådit henne att rida med ngn annan första gången så hon skulle hitta ridvägarna men hon gjorde inte det.)
Iaf så stack hästen med henne helt oprovocerat när dem travade lugnt uppför en backe och sedan galopperade han hem 2 km.

Just att du åker till ridskolan och kollar hur hon rider tycker jag skulle kännas lite nedvärderande/spionerande.
Tycker det är en mycket bättre idé att rida till paddocken tillsammans med henne eller erbjuda henne en privatlektion till henne i paddocken och se hur hon klarar trav och galoppen också.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Din häst kanske är som min syrras häst. Väljer sina egna medryttare. Hon har en riktigt bestämd herre som slänger av de han inte gillar. Tur att jag inte visste om det när jag red honom för då hade jag nog inte vågat mig upp, nu gick det ju bra när jag red men ändå.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Be henne kolla upp ledarskapet först. Min häst är också världens mest lättrida och snälla, men gillar inte när "nya" ska hämta honom i hagen. Min medryttare har fått träna SÅ mycket kommunikation/ledarskap för att han ska närma sig henne. Men det blir bättre!

Visst att din medryttare kanske är "grön", men hästen ska likväl inte ställ sig och tjura i ett dike. Tycker det är fel att skylla allt på tjejen, kanske behöver hon bara lite tid att få hästen med sig?
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Det handlar om ett ledarskapsproblem - hästen litar helt enkelt inte på henne. Förmodligen blir hon osäker när hästen vägrar gå framåt.
Inget ovanligt alls. Hon bör träna lite ledarskapsövningar från marken - är man ledare för sin häst på marken är man det när man sitter upp också.

Immer

Vet du om det finns mer att läsa om ledarskapsövningar??
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Svarar... det finns massor. Kolla under Hästhantering, där finns mycket att finna. Eller sök på Natural Horsemanship.
 
Sv: Problem med Medryttaren.

Min häst gjorde nästan exakt samma sak när min medryttare red själv första gången för några dagar sedan :crazy:
Knäppa Belle som alltid är så snäll och rar.
Ja, det handlar nog om ledarskap och testning.
Jag har tänkt att följa med min medryttare till cykel nästa gång och hjälpa henne på traven, så att säga :D
Belle (min häst) har oxå precis börjat ridas efter en tids vila pga skada.

// Anna
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 338
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp