Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

V

Vikkansson

Jag vet varken ut eller in !

Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;) Jag har dock inga problem med henne...
Jag har pga tidsbrist och ändringar i familjen lånat ut henne till en tjej, M. När de var och kikade på henne så var jag noga med att beskriva och visa alla "problem" som varit med henne. Och även noga med att tala om att de måste vara väldigt noggranna med att inte flytta sig för henne, för då kommer de få problem med en häst som kastar sig, som trampar runt i stallgången, springer över en när man ska sitta upp, som ryggar mer än hon går framåt osv...

De har haft henne sedan i februari-11 och nu har vi blivit osams !

De ringde mig en torsdag kväll, kl 22,00, och sa att D var apatisk(de beskrev en häst med hjärnblödning). När de sedan ringde tillbaka igen efter en kvart så sa de att hon hade kolik(men när jag räknade upp symtomen hade hon inte ett enda!).. då tog det en stund så säger de att hon är svullen i vänster framknä och står med det benet i luften. Jag tyckte att detta var bra, då kunde de vänta till fredag morgon med att ta ut veterinären, eftersom denne inte kommer göra något kl 23 på en torsdag iaf. Men de hade redan ringt och hon var på väg. jag bad då att få prata direkt med Vet när hon kom.
Hon misstänkte hovböld, men sa också att det fanns risk för hovb.fraktur.

fredag morgon ringer FV mig och säger att de ska plocka ut butta till D, för hon ska stå på det över helgen. Jag sa blankt "NEJ, ni stoppar inte i henne smärtstillande över helgen om det misstänks fraktur! Ni får ringa ut en hovslagare idag... blir det några problem så ring tillbaka till mig!"
Jag hörde ingenting förrän på tisdagen(låter kanske dumt att jag inte hört av mig till dem helle, men eftersom det var tyst så trodde jag att det var en ofarlig hovböld, nåt jag ångrar nu)... DÅ hade de tagit ut en hovis som konstaterade hålvägg med röta!
Jag anser att de brutit mot kontraktet där?!

Iaf så börjar det tjafsa om att hålväggarna har hon haft sen jag hade henne,,, men min uppfattning är att hålväggar kommer nedifrån, om det inte är nåt som gått igenom hovväggen naturligtvis! Jag kontrade då med att det var konstigt att deras hovis inte sett dem tidigare. Påpekade också att D haft en hålvägg förut(sommaren 2007). Å detta skulle jag tydligen upplyst dem om, det var katastrof att jag inte hade gjort det! Men hur mycket tänker man när man lämnar ut en häst.. "ja just det, hon hade en hålvägg för 4 år sedan"?!

Mitt i allt kryper det fram att de inte kunnat rida henne på hela det halvår de haft henne, för hon har ont i ryggen. varför har de då sagt till mig att allt varit bra? Och varför har de inte haft ute nån som kollat igenom henne?
Kontraktet säger att de ska det?
De påstår att hon inte kunnat ridas för att hon haft ont av hålväggarna ända sen jag hade henne... att hon därför fått ont i ryggen osv. Men deras hovis sa när jag var nere att de inte fanns där när han var ute 8 veckor tidigare.. något som de, nu igen då, förnekar att han sagt!
Sedan påpekade jag att jag ju kunnat rida henne(väger säkert 20 kg mer än den späda lilla FV) och longera henne när jag varit nere... Då skriker mamman i telefon att "vet du varför, det är för att du är så jävla dominant mot henne. Hon är rädd för dig!"
Men när jag kommer ner och hästen kommer travandes emot mig i hagen, står stilla vid skötsel, vilar på ena bakbenet då jag ska sitta upp och sen bara skrittar igång lugnt... då får jag intrycket att min häst är trygg med mig?! Eller?!

Nu tjafsar de iaf om att jag ska betala räkningar för hovis och vet.
Jag tänker inte göra det då det står i avtalet att de ska stå för allt sådant, och att jag står för förs. vilket jag gjort. Men alla kostnader upp till självrisken får ju de stå för. Den ligger på 5000:- + 20% av överskjutande kostnader.

Jag anser att de brutit mot kontraktet och att jag kan ta hem min häst - vad tror du? :confused:
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Det verkar ju som de inte vill ha kvar hästen, så varför inte ta upp diskussionen med dem. Om du vill ta hem hästen.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Problemt är att när jag åkte ner för att hämta min häst så fick jag inte ens gå in i stallet... :/
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag vet ju inte vilken sorts avtal ni skrivit.Men om jag utgår från FV avtal enligt Deckeman så står där under Ansvarsfrågor: För skada eller sjukdom på hästen som uppkommit under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag.Samt under Avtalets upphörande:
För den händelse ägaren eller fodervärden av väsentlig betydelse bryter mot detta avtal äger den andra parten omedelbart bringa avtalet till upphörande.

Alltså, då skulle jag vilja fråga: Vart anser du att din FV har brutit mot avtalet?
Hon har gett hästen vetvård samt måste ha fått Butta utskrivet på inrådan av vet? Att hon frågade er om hon skulle ge hästen Butta under helgen tycker jag var helt ok.Annars finns där många som inte fråga ägaren utan ger helt sonika hästen det medel vet har föreskrivit.Så där bryter hon knappast mot avtalet.
Sen står det en spalt gällande avtalstiden och uppsägning i avtalet som är skrivet av Deckeman.Där man ska fylla i om ev uppsägning inom en viss tid innan avtalet automatiskt förlängs om ni ej angett något annat.

Man har inte rätt att åka och hämta sin häst hur som helst,speciellt inte om FV inte medgivit att ni ska detta.Likaså måste du ha tillstånd/medgivande att beträda deras stall.

Men först och främst måste du bevisa vart FV brister enligt avtal.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Utifrån det du skriver ts, så vill ju inte fodervärden ha kvar hästen (rids inte, de verkar inte klara av den, tycker det kostar för mycket). Det bör inte vara så svårt att försöka komma överens om att du tar hem hästen. I så fall är ni överens om att bryta avtalet, och du kan hämta hem hästen.

Betydligt svårare är det om du ska tvista om det är avtalsbrott, om du har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan och hämta hästen. Om inte fodervärden är med på det kommer det att ta långt tid, kosta en del pengar och slutligen kan du få ansöka till KFM för att få hjälp att hämta hästen - om inte fodervärden är med på tåget.

Det är alltså det absolut lättaste att ni sätter er ner och diskuterar igenom om fodervärden ens vill behålla hästen.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Eftersom butta gör att hästen i ett senare skede inte får gå till slakt så skulle jag säga att det är väldigt relevant för ägaren att godkänna den typen av behandling först. Tex Metacam är också smärtstillande utan livstids karens.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Ja,nu var det ju inte det jag menade.Alltså att den inte behandlades eller ej utan att FV faktiskt ringde innan de satte hästen på buttan.Många litar blint på att den ska behandlas för att vet skriver ut buttan menar jag.Så det relevanta i mitt inlägg var att FV tog kontakt och sa ifrån om Buttan.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Nu vet jag ju inte vad som står i erat kontrakt, så om de brutit mot nåt har jag svårt att avgöra.

Men jag tycker det var lite dåligt att de inte ringde och berättade vad hovslagaren / veterinären hittade. Tycker också det är vansinnigt illa att de inte sagt att hästen haft ont i ryggen så länge, om hon nu har det. Jag tycker det låter som en väldigt bra ursäkt. Och att sen häva ur sej att du skulle vara för dominant mot henne är bara dålig stil.

Eftersom en ändå inte kunnat rida på henne och därmed förmodligen inte har så stor glädje/nytta av henne så tycker jag du bryter kontraktet och kommer överens om ett hämtningsdatum. Lägg upp det lugnt och sansat att du tycker det är det bästa för alla inblandade inkl hästen. De slipper fortsatta kostnader, dock anser jag att de ska betala veterinärvården för hästen under tiden den har varit i deras händer.

Mvh Domino_s
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag hade hämtat hästen först och löst resten sen. Kontraktsbrott mellan privatpersoner ger vad jag förstår sällan någon superjobbig konsekvens, och olaga intrång, egenmäktigt förfarande eller vad själva hämtningen blir är ett bötesbrott i normalfallet. Lätt värt att riskera för en häst man faktiskt äger.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Det är faktiskt straffbart att i ord eller skrift uppmana till brott, som du gör här.

Jag tycker INTE det är OK att uppmana till brott som faktiskt kan komma att följa med i ens register. Det kan få väldigt stora konsekvenser. Inget man lättvindigt varken ska uppmana till eller begå.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Nu vet jag ju inte vad som står i erat kontrakt, så om de brutit mot nåt har jag svårt att avgöra.

Men jag tycker det var lite dåligt att de inte ringde och berättade vad hovslagaren / veterinären hittade. Tycker också det är vansinnigt illa att de inte sagt att hästen haft ont i ryggen så länge, om hon nu har det. Jag tycker det låter som en väldigt bra ursäkt. Och att sen häva ur sej att du skulle vara för dominant mot henne är bara dålig stil.

Eftersom en ändå inte kunnat rida på henne och därmed förmodligen inte har så stor glädje/nytta av henne så tycker jag du bryter kontraktet och kommer överens om ett hämtningsdatum. Lägg upp det lugnt och sansat att du tycker det är det bästa för alla inblandade inkl hästen. De slipper fortsatta kostnader, dock anser jag att de ska betala veterinärvården för hästen under tiden den har varit i deras händer.

Mvh Domino_s

KOntraktet säger att jag ska kontaktas vid skador, men också att hästen ska få professionell vård.
Det jag trycker mest på i mitt huvud är det faktum att de säger att hon haft Ont i ryggen hela tiden, men att de inte sagt det till mig, eller tagit ut någon som kikat på henne.
Det står också att de ska stå för kostnader för vet vård, hovslagare osv.
D är försäkrad, mne jag har en självrisk på 5000:- + 20% av överskjutande belopp.. allt innan det ska de stå för.

Jag har varit lugn och sansad hela tiden... inte höjt rösten, inte kastat skit.. bara varit lugn och saklig.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Då är ni redan överens om att häva kontraktet. Vad var det då som gick fel? Det blir svårt att svara något vettigt när du bara ger hälften av informationen i allt du skriver.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag hade hämtat hästen först och löst resten sen. Kontraktsbrott mellan privatpersoner ger vad jag förstår sällan någon superjobbig konsekvens, och olaga intrång, egenmäktigt förfarande eller vad själva hämtningen blir är ett bötesbrott i normalfallet. Lätt värt att riskera för en häst man faktiskt äger.

Nej jösses, jag skulle aldrig komma på tanken att göra så. Jag vill lösa allting lugnt och sansat, om det bara går!
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Då är ni redan överens om att häva kontraktet. Vad var det då som gick fel? Det blir svårt att svara något vettigt när du bara ger hälften av informationen i allt du skriver.

Jag trodde att vi var det... tills jag kom dit och inte fick komma i närheten av min häst. Fick dessutom en anmälan på mig när jag var på väg dit.
De hade ringt Länsstyrelsen och påstått att jag tänkte transportera en blockhalt häst...Fast de dagen innan, när vi bestämde tid och allt, sagt att hon var helt ren.
Väl där så sprang hon omkring utan minsta lilla markering :/
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Men vad är problemet nu då? Vad har de att anföra mot att du hämtar hästen? Kontraktet är väl hävt? Eller?
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Men vad är problemet nu då? Vad har de att anföra mot att du hämtar hästen? Kontraktet är väl hävt? Eller?

*suck* det är så jäkla svårt att förklara såhär, skulle kunna skriva en roman om de senaste veckornas tumult :(

Hon ringde och var jätteotrevlig på telefon på torsdagen. Men då kom vi ändå överens om att jag skulle hämta D på fredagen kl 15. Då var kontraktet hävt, muntligt på telefon.
Sedan på fredagen så fick jag inte komma in när jag väl kom dit då... Galet tufft att sitta utanför och hålla sig i skinnet när ens ögonsten står därinne, utom räckhåll :(

Jag är så kluven... jag vill tro gott om alla människor, att alla kan komma till sans. Men det går inte prata med dem... vad jag än säger, hur jag än säger det, så skriker de och kastar skit :/
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag är lite osäker på vad du vill att vi ska hjälpa dig med, vi får ju inte veta det som kan vara viktigt att veta för att ge vettiga råd.

Drar mig ur diskussionen, lycka till med hästen.
 
Sv: Problem med min hästs fodervärdar! LÅNGT!

Jag tror att min egentliga fundering är Hur jag ska gå till väga.
Vi sa upp avtalet muntligt på telefon, men sedan fick jag inte hämta hästen iaf trots avtalad tid och plats.
- Bör man skriva nåt istället så att de inte kan ändra sig?
- Vart vänder man sig för att höra efter vad avtalet verkligen säger, vi alla verkar tolka det olika :)

Ni får ursäkta mina luddiga svar, men jag är helt uppe i limningen :/
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 426
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 097
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp