Bukefalos 28 år!

Problem med ny dator..

E

eloon__

Jag har fått en ny bärbar dator! Det är en Acer Travelmate 5520 med Vista istället för XP som det var i min förra. Jättekul! :D OM den hade fungerat lite mindre problematiskt....

Det här är problemet:

msn: Kan logga in men loggas ut ungefär inom 10 minuter. Loggas ut extra snabbt om jag skriver med någon.. Om jag bara sitter online men inte skriver till nån så kan det funka lite längre. När jag loggas ut så står det något i stil med "Återansluter om : ... sek" och så räknar det ner och sen loggas jag in igen. Men sen händer samma sak hela tiden så jag kan ju inte hålla någon vettig konversation med någon.

Ventrilo "Vent" som man snackar i till cs mm. : Det hakar upp sig och jag blir disconnectad ("utloggad"). Kan inte det programmet så bra så har ingen aning om vad jag ska göra..

Svt's tv: Kollar alltid på Andra Avenyn där. Om man väljer att kolla högupplöst så är dte bara svart.. Och om man går in och ska se den vanliga och klickar på tex. "avsnitt 50" så buffrar den inte. På min förra kom procenten upp direkt och det tog ca 15sek innan det blivit 100% och avsnittet började. Men nu buffrar den inte. Om man dock låter den vara länge så kommer ljudet igång. Bilden kommer senare och hackar. Ser det som stillbilder typ.

Rix-FM: Går in på rixfm.com och vill lyssna webbradio. Tar ca 5 min innan den har laddat klart och radion börjar.


Känns ju helt klart som om datorn har problem med att koppla upp sig mot andra, eller nåt :confused: Pappa jobbar med datorer men kan inte komma på vad det är för fel.. Så om någon här har någon aning så kan han säkert hjälpa miog att fixa det.

/E
 
Sv: Problem med ny dator..

Det låter ju som uppkopplingen segar rent spontant sådär. Kan det vara att Vista snor bandbredd? (XP hade ju problem med detta)

Annars vet jag inte tyvärr.
 
Sv: Problem med ny dator..

låter som om du behöver installera om drivrutinen till nätverkskortet/trådlösa nätverkskortet/se över din andra utrustnng i nötet, tex router eller sådant om du använder det.
 
Sv: Problem med ny dator..

Jag köpte också en 5520, fick hem den fredagen innan jul och nu är den på service hos Acer :angel:
Fast för andra fel. Men jag tyckte att den var väldigt ostabil i uppkopplingen, väldigt känslig för smårstörningar. Dock fick jag en ny sladd från ComHem utan att säga till om det, så det kan ju förstås ha berott på det. Eller både och.
 
Sv: Problem med ny dator..

aha, är det flera osm har problem med den. jaja, då är det väl konstruktionsfel, för låga signaltoleranser i nätverkskortet eller något sådant skojj. hade mystiska fel på mina F-S burkar jag lagade på den tiden jagvar tekniker jag med, vi kom fram till att det var en specifik moderkorts generation som orsakade alla skumma fel.
 
Sv: Problem med ny dator..

Tyvärr har jag inte hört något bra om acer :( Utan att det är bara skit men det är bara vad jag har hört :(

Mvh
Emma
 
Sv: Problem med ny dator..

Bara vad du hört ja!

Jag har en Acer som fungerat problemfritt sedan den packades upp ur kartongen i dec 2005.

Visst har jag haft en del programfel men det beror inte på datorn utan snarare mer på handhavandefel eller att det varit fel i programmen. Man kan ju inte klandra datortillverkaren för att t.ex. Microsoft ibland uppdaterar innan de testat ordentligt.

Det stora felet är oftast att folk köper en dator och bara pluggar in den på internet utan att öht veta vad de gör. Det är ju bara att kolla här på forumet. Ca 90% av frågeställningarna beror ju på handhavandefel, alltså att folk inte vet vad de gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med ny dator..

Har fått tillbaka min idag (inte illa, ToR Tyskland + reparation på 1 vecka prick!) och dom har bytt bl.a moderkort. Samt nått dom kallar FRUS. Nån som vet vad det är?
 
Sv: Problem med ny dator..

Jag har hört tvärtom. Att Acer är en bra dator till ett bra pris. Och med tanke på att jag redan haft den inne på reparation så är jag mycket nöjd med deras service också. Snabbt och mycket smidigt.
 
Sv: Problem med ny dator..

jag har en Acer och den funkar prickfritt!! kör bara på trådlöst och har inte en enda störning på signalstyrkan..

finns ju måndagexemplar av alla märken.. men jag har bara bra erfarenhet av Acer.
 
Sv: Problem med ny dator..

Jag skulle skippa VISTA helt! Vista har massor av buggar! Känner flera som har den och den bara krånglar. Byt till XP istället och sedan som flera även föreslår kolla uppkopplingen. :p
 
Sv: Problem med ny dator..

Jag har Vista på en Dell-burk och har inga som helst problem med uppkoppling.

Enda problemet jag faktiskt haft med Vista har varit att IE dör efter att man kört ett visst antal tab-fönster, men det gick att åtgärda i registryt. Samt att jag missat att klicka i Kör som admin samt Kör XP-kompatibelt på nåt gammalt spel nån gång.
 
Sv: Problem med ny dator..

Har 2 Acers som har fungerat Prickfritt! Den ena är gammal och trött men används som slit och slängdator i båten och nog håller den för det! Billigt med bra kvalitet skulle jag säga!

Låter inte som ett problem med just datorn utan snarare med uppkopplingen.. Har aldrig haft några problem med mina uppkopplingar.. :D
 
Sv: Problem med ny dator..

jag har aldrig haft några problem med vista. jag tycker bara att det är ett förbannat DRYGT och irriterande operativsystem att jobba med. är du riktigt riiiktigt säker på att du vill göra det här?
nej, det ändrar du inte här utan där, där eller där, och kanske där, men inte här där det alltid annars varit.
 
Sv: Problem med ny dator..

Det låter inte som det är datorns fel, utan modemet/bredbandet/routern som krånglar.
 
Sv: Problem med ny dator..

sånt bugg med msn har jag med. har suttit och googlat problemet hela morronen. det finns ett par trådar på olika forum som handlar om detta, men det är ingen som direkt kommit fram till nånting. endel pratar om att det har med det där viruset som yrar nu, du vet "look at this picture, i think its awful". andra menar på att det är brandväggen. men eftersom jag aldrig skulle få för mej att klicka på nån jävla länk nån skickar så är jag säker på att det inte är felet för mej, och nån brandvägg har jag inte haft aktiverad på månader eftersom det blockerar en hel hög av program. och tydligen var det fler än jag som hade det såhär. så vi har väl dragit nån form av slutsats att det har med uppkopplingen att göra. att anslutningen helt enkelt inte klarar av att man är inne på hur många "internet-relaterade" program som helst. jag tycker det verkar vettigt eftersom jag förut kunnat sitta inne på msn, tankat musik och suttit på både bilddagboken, lunarstorm & sån där skit samtidigt utan att loggas ut. det började bugga när jag börjat köra två msn. (detta för att min ena kontaktlista är full.) kanske inte bidrog med så mkt, men verkar ju inte som nån annan gjort det heller : )
 
Sv: Problem med ny dator..

jag har en accer som går kalasfint...dock går ju den på linpus ...

TS: jag är ingen hejare på datorer men för mig låter det som det är uppkopplingen det är fel på inte datorn..min gammla dator beteede sig så ..men det visade att det var comhem som hade driftstörningar dvs inte min gammla skraltiga compaqs fel :)
 
Sv: Problem med ny dator..

Jag skulle skippa VISTA helt! Vista har massor av buggar! Känner flera som har den och den bara krånglar. Byt till XP istället och sedan som flera även föreslår kolla uppkopplingen. :p

då vill jag gärna att du redogör vilka buggarna är, för ska jag vara ärlig så har du nog inte den blekaste. vista, såväl som xp var buggigt i beta stadiet, men sedan retail kommit ut så har det varit både varit snabbare och stabilare än xp, på datorer som har hårdvaran som är rekommenderad för vista.

personen i fråga nämner att hon/han spelar datorspel, då är xp defenetivt inte ett lämpligt alternativ då det inte har DX10 stöd, vilket många spel idag kräver.

i det här fallet så låter det som att det är nätverksdrivrutinen/nätverksutrustningen som krånglar. har du andra datorer i nätverket hemma? fungerar internet felfritt på dessa? om det är så kan du nog utesluta den utrustningen och se över din nätverksdrivrutin. avinstallera och installera om.
 
Sv: Problem med ny dator..

fast de jag känner som har vista fukar det utmärkt för :) det funkade inte hos mig men det var ju bristen på ram minne som ställde till inte vista
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp