Problem med ömma fötter

Cherarriduracell

Trådstartare
Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under 10000 steg per dag och har denna vinter och förra haft stora problem med ont i fötterna. Köpte hoka-skor jag levt i varma årstiden, varit ganska symptomfri i dem men ofta haft ont barfota inomhus ändå. Smärtan sitter mitt under fotbladet mellan fotben 2 och 3, har googlat mig fram till att kollapsade främre fotvalv kan leda till att en nerv kläms och gör jätteont. Provade sulor för höga forvalv med liten integrerad pelott och har nu en dryg vecka senare helt blivit av med smärtan mitt under framfoten, MEN. Nu har jag utvecklat en skräddarknuta (haft problem till och från sedan jag var 12 med den men nu kan jag knappt gå) trots att jag har vida fina skor, knutan är synlig i sidled men gör inte så ont vid tryck där, smärtan kommer underifrån när jag belastar. Sökte läkare på vårdcentralen förra året när jag inte kunde gå pga smärtan i fötterna men fick till mig att jag hade jättefina fötter med inget konstigt på och kort därefter kom sommaren där jag generellt är lite mer symptomfri.

Det känns ju motigt att söka samma vc-läkare igen eftersom mina fötter är så "fina" så var och hur vänder jag mig för att få hjälp med detta? Finns det något jag kan göra själv utom att försöka vila foten och undvika smärta så gott det går?

Vet ju om att läkaren kommer ordinera en naproxenkur, något jag tyvärr inte vågar ta just nu eftersom jag har järnbrist och måste äta järntabletter. Får redan innan järntabletterna lätt ont i magen av naproxen och ibuprofen så jag vågar inte ta den sortens tabletter medan jag jobbar på järnvärdet. Finns det något annat jag kan göra för att bli smärtfri och kunna gå som en normal människa igen?
 
Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under 10000 steg per dag och har denna vinter och förra haft stora problem med ont i fötterna. Köpte hoka-skor jag levt i varma årstiden, varit ganska symptomfri i dem men ofta haft ont barfota inomhus ändå. Smärtan sitter mitt under fotbladet mellan fotben 2 och 3, har googlat mig fram till att kollapsade främre fotvalv kan leda till att en nerv kläms och gör jätteont. Provade sulor för höga forvalv med liten integrerad pelott och har nu en dryg vecka senare helt blivit av med smärtan mitt under framfoten, MEN. Nu har jag utvecklat en skräddarknuta (haft problem till och från sedan jag var 12 med den men nu kan jag knappt gå) trots att jag har vida fina skor, knutan är synlig i sidled men gör inte så ont vid tryck där, smärtan kommer underifrån när jag belastar. Sökte läkare på vårdcentralen förra året när jag inte kunde gå pga smärtan i fötterna men fick till mig att jag hade jättefina fötter med inget konstigt på och kort därefter kom sommaren där jag generellt är lite mer symptomfri.

Det känns ju motigt att söka samma vc-läkare igen eftersom mina fötter är så "fina" så var och hur vänder jag mig för att få hjälp med detta? Finns det något jag kan göra själv utom att försöka vila foten och undvika smärta så gott det går?

Vet ju om att läkaren kommer ordinera en naproxenkur, något jag tyvärr inte vågar ta just nu eftersom jag har järnbrist och måste äta järntabletter. Får redan innan järntabletterna lätt ont i magen av naproxen och ibuprofen så jag vågar inte ta den sortens tabletter medan jag jobbar på järnvärdet. Finns det något annat jag kan göra för att bli smärtfri och kunna gå som en normal människa igen?
Jag har fått hjälp med mina fötter på en ortopedteknisk mottagning (tror jag det hette) det var min läkare på vc som rekommenderade det. Man behövde inte remiss dit.
 
Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under 10000 steg per dag och har denna vinter och förra haft stora problem med ont i fötterna. Köpte hoka-skor jag levt i varma årstiden, varit ganska symptomfri i dem men ofta haft ont barfota inomhus ändå. Smärtan sitter mitt under fotbladet mellan fotben 2 och 3, har googlat mig fram till att kollapsade främre fotvalv kan leda till att en nerv kläms och gör jätteont. Provade sulor för höga forvalv med liten integrerad pelott och har nu en dryg vecka senare helt blivit av med smärtan mitt under framfoten, MEN. Nu har jag utvecklat en skräddarknuta (haft problem till och från sedan jag var 12 med den men nu kan jag knappt gå) trots att jag har vida fina skor, knutan är synlig i sidled men gör inte så ont vid tryck där, smärtan kommer underifrån när jag belastar. Sökte läkare på vårdcentralen förra året när jag inte kunde gå pga smärtan i fötterna men fick till mig att jag hade jättefina fötter med inget konstigt på och kort därefter kom sommaren där jag generellt är lite mer symptomfri.

Det känns ju motigt att söka samma vc-läkare igen eftersom mina fötter är så "fina" så var och hur vänder jag mig för att få hjälp med detta? Finns det något jag kan göra själv utom att försöka vila foten och undvika smärta så gott det går?

Vet ju om att läkaren kommer ordinera en naproxenkur, något jag tyvärr inte vågar ta just nu eftersom jag har järnbrist och måste äta järntabletter. Får redan innan järntabletterna lätt ont i magen av naproxen och ibuprofen så jag vågar inte ta den sortens tabletter medan jag jobbar på järnvärdet. Finns det något annat jag kan göra för att bli smärtfri och kunna gå som en normal människa igen?

Om sulor hjälper så bra, varför inte gå och prova ut individanpassade ortopediska inlägg på t ex Olmed (borde ju arbetsgivaren betala till jobbskorna)? Och kanske en sjukgymnast för stärkande övningar om såna behövs.

Det är ju inte självklart att vila är det bästa när man har ont. Själv blev jag av med fotsmärtan genom träning och det tog ett år innan det slutade göra ont. Men det gäller ju så klart att veta först att man inte har någon skada som kan förvärras. För min del var det stela fötter med höga fotvalv och svaga fotleder som gjorde ont. Barfotaskor mjukade upp och stärkte fötterna och stödbandage gav stadga åt fotlederna att stärkas. Nu har inte du och jag samma problem alls så jag säger inte att detta funkar för dig (och just nu verkar du ju dessutom ha en akut inflammation). Ville bara peka på att ibland kan man behöva våga träna trots smärta och att det kan vara värt att gneta sig igenom även om det tar tid.
 
Nä men en uppdatering på detta då. Framfoten är fortfarande relativt smärtfri tack vare sulorna men nu har en skräddarknuta på ena foten gjort sig påmind(sticker utåt men känns nedåt) och de flesta tårna har svullnat upp, ömmar och kliar som bara den. Har inte förfrusit fötterna men kanske blivit lite kall eftersom det är svårt att ha luft i skorna när foten är så svullen att den tar i "runtom". Har dessutom börjat få ont i framkanten av hälen på min värsta fot, något jag inte brukar känna av annars. Är det fortfarande olmed man ska vända sig till med sånt här eller ringer man sin vårdcentral?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Är det någon här som har erfarenhet av Ockelbosjukan? Jag fick diagnosen i mitten på augusti och jag skulle gärna höra andras...
Svar
13
· Visningar
2 204
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 424
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp