Problem med pälsen

Hallonsoda

Trådstartare
Första gången jag rakade min häst i år var i mitten av september. Jag helrakade, lämnade bara kvar en ruta under sadeln och skenbenen. Pälsen växte ut snabbt och i slutet av november var det dags igen. Efter den rakningen hade han en liten "down period", gick ner i hull och så. Jag avmaskade för säkerhets skull (bor i stockholmstrakten, vi har inte styngflugor). Annars är han korrekt avmaskad, om inte nåt har gått snett. Jag har inte tagit träckprov. Efter den rakningen har pälsen inte velat växa ut igen. Istället får han "stickelhår" på de mest utsatta ställena (undersidan av hals. bog, under magen osv). Hela pälsen har vuxit ut några milimeter, kanske 2, men det är inte i närheten av hur den växte vid första klippningen. Nu är jag oroad för sommarpälsen. Han är nu fin i hullet igen, i början av februari var han lagom tjock igen. Natuligtvis är han täckad, men nu när solen börjar värma är det väl dags att ta av (om våren bara ville komma!!!). Han behöver ju sol på pälsen.

Hoppas någon kan hjälpa mig! :banana:


/Sofia
 
Sv: Problem med pälsen

Det är nog högst normalt, vinterpälsen växer under en viss period sen stannar den av. Nu kommer hästen att fälla den del av vinterpälsen som finns kvar, och den nya sommarpälsen kommer att växa fram i takt med att det sker.
 
Sv: Problem med pälsen

En kompis till mig har gett hennes häst majsolja i inte ens en vecka och han blänker som få redan!! Självklart krävs mycket puts också men det tog bara ett par dagar innan resultatet började visa sig. Man kan ju undra hur mycket han kommer blänka om en månad? =). Jag tror pälsen mår otroligt bra utav det!!

Ska själv börja ge min häst det nu också =).

Lycka till
 
Sv: Problem med pälsen

Ja det är ju fullt normalt!
När man klipper hästen innan den hunnit sätta all sin vinterpäls (varierar men nån gång i december brukar det va klart) så växer pälsen SNABBT tillbaka. Klipper jag min i oktober så tar det bara 4-5 veckor så är hon lika långhårig igen!
Klipper man dom efter att de satt all sin päls så växer nästan INGET tillbaka. Man får vänta tills sommarpälsen börjar växa.
När jag klipper min i slutet på december så behöver jag inte klippa henne mer sen, det håller sig kort resten av vintern :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 752
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp