Problem med ridningen

N

nalita

Jag har inte haft min häst länge, och i början försökte hon testa mig på banan tex: gå ner i ett dike och stå och nosa på dom andra hästarna.
Sern bytte jag träns till ett kraftigare och med ett kraftig bett, då jag inte fick stopp på henne när hon började gå ner i diket.
Sedan dess har allting gått super bra.

För några veckor sedan letade jag medryttare, och det kom en tjej och provred och det gick uselt, dom andra hästarna skulle in och äta och min häst ville hänga med, och sprang ut från paddocken, jag gick och hämtade henne för ryttaren kunde inte svänga henne. Hon började om med att trava och då började min häst små hoppa, precis som hon skulle börja stegra sig, hon tog verkligen sats och skulle ställa sig på bakbenen flera gånger.
Jag avbröt ridningen då för tjejen som red och tänkte att det var något konstigt...

Sen för någon dag sedan blev det precis samma sak fast jag satt på, alla hästar gick in och åt och hon skulle hänga med, men hon ställde sig aldrig på bakbenen men tog sats för att göra det hela tiden, hon skulle sparka bakut, springa ner i dike, backa nära hagen att jag fick stöt utav stängslet, och bara tjurade...Jag fick panik glömde bort allting, jag skänkkade som en tok, vände henne bort, spöt på rumpan. Men inget gick så då var mamma tvungen att leda henne ner.

Hoppade inte upp igen utan gjorde markövningar med henne...Det känns som hon bestämmer över mig nu igen.
Igår red jag på henne, jätte lugn och fin, hon åt innan vi gick ut och det var hästar i hagen, då jag hade markarbete som hon älskar så hann jag bara rida 10 min utan att hon började vända håll och springa ut i snabbtrav och jag visste inte vad jag skulle göra så slängde mig av. Och gick in på paddocken med henne och hoppade upp, och jag skrittade av henne några varv för att inte visa henne att det inte är okej..

Men jag tycker det här beteendet börjar bli obehagligt då jag har inte ridit en sådan häst förut. Hur ska jag göra? Hur ska jag få henne att lyssna? Jag har ridit med och utan sadel för att se om hon fick ont av sadeln och försökte att fly.
 
Sv: Problem med ridningen

prova att ge henne 1/4 kg mat så hon tror att hon fått sin mat . hon kanske är ledaren ? hon kanske är hungrig? vill se vart dom andra är .

det finns mycket med dom där djuren man vet aldrig riktigt men testa med mat innan du rider bara två nävar i krubban . vad vet jag .ge hö lite bara ., :confused:
 
Sv: Problem med ridningen

Jag är absolut ingen expert, men i mina öron låter det som att hon testar dig. När man bråkar så slipper man arbeta?
 
Sv: Problem med ridningen

Vad menar du med markarbete? Hoppade ni låga hinder osv?

Rid enklare tills grunden sitter. Rid i paddocken träna övergångar osv. beröm och ha trevligt. Har du ngn tuffare ryttare låt den sitta upp och ta dusten med hästen... Om den springen i "snabbtrav" vad är det? Det kan vara ett tecken att hästen inte förstår riktigt vad den ska göra utan löser problemet med att springa ifrån obehaget. Gör det enkelt för hästen att göra rätt. Se till att hästen är avspänd och inte stressad när du rider. (och du också kanske :) )
 
Sv: Problem med ridningen

Jag har inte haft min häst länge, och i början försökte hon testa mig på banan tex: gå ner i ett dike och stå och nosa på dom andra hästarna.
Sern bytte jag träns till ett kraftigare och med ett kraftig bett, då jag inte fick stopp på henne när hon började gå ner i diket.
Sedan dess har allting gått super bra.

För några veckor sedan letade jag medryttare, och det kom en tjej och provred och det gick uselt, dom andra hästarna skulle in och äta och min häst ville hänga med, och sprang ut från paddocken, jag gick och hämtade henne för ryttaren kunde inte svänga henne. Hon började om med att trava och då började min häst små hoppa, precis som hon skulle börja stegra sig, hon tog verkligen sats och skulle ställa sig på bakbenen flera gånger.
Jag avbröt ridningen då för tjejen som red och tänkte att det var något konstigt...

Sen för någon dag sedan blev det precis samma sak fast jag satt på, alla hästar gick in och åt och hon skulle hänga med, men hon ställde sig aldrig på bakbenen men tog sats för att göra det hela tiden, hon skulle sparka bakut, springa ner i dike, backa nära hagen att jag fick stöt utav stängslet, och bara tjurade...Jag fick panik glömde bort allting, jag skänkkade som en tok, vände henne bort, spöt på rumpan. Men inget gick så då var mamma tvungen att leda henne ner.

Hoppade inte upp igen utan gjorde markövningar med henne...Det känns som hon bestämmer över mig nu igen.
Igår red jag på henne, jätte lugn och fin, hon åt innan vi gick ut och det var hästar i hagen, då jag hade markarbete som hon älskar så hann jag bara rida 10 min utan att hon började vända håll och springa ut i snabbtrav och jag visste inte vad jag skulle göra så slängde mig av. Och gick in på paddocken med henne och hoppade upp, och jag skrittade av henne några varv för att inte visa henne att det inte är okej..

Men jag tycker det här beteendet börjar bli obehagligt då jag har inte ridit en sådan häst förut. Hur ska jag göra? Hur ska jag få henne att lyssna? Jag har ridit med och utan sadel för att se om hon fick ont av sadeln och försökte att fly.

Det låter lite på din berättelse som om du var lite rädd för hästen eller har blivit på senare tid. Jag förstår verkligen att man blir orolig då ens häst kutar ut från paddocken i full fart, finns det inga staket eller grindar som hindrar henne?
Jag tycker iallafall att du ska börja om från början, på marken, som man gör med unga hästar.
Longera hästen och se till att hon stannar och saktar av på DITT kommando. Hästen ska stå blickstill ute på spåret och invänta nästa kommando, allt annat är oacceptabelt. Gör hon inte det så måste hon få en skarp tillrättavisning, något som faktiskt känns obehagligt. Läs gärna boken "Hästen som hobby" som är skriven av hästkarlar av den gamla skolan vilket har hjälpt mig mer än en gång i min hantering med rädda och trilskande unghästar. När hon stannar och gör rätt så går du fram till henne (hon ska stå kvar på spåret!) och berömmer, ger godis och klappar henne.
Öva sedan in detta så att det sitter ordentligt, i alla gångarter, i alla sorters väder och situationer (när de andra hästarna får mat t.ex. HON ska inte bestämma när hon ska gå in i stallet och äta, det ska DU, hennes ledare, göra. Se bara hur ledaren i en hästflock beter sig, den skulle aldrig acceptera att en häst med lägre rang bestämmer när det ska ätas och inte). Ryt i ordentligt när hon ignorerar din stoppsignal. Detta kan du sedan ta med dig upp på hästryggen om det skulle behövas.
När du sitter uppe på henne efter att ni övat detta under ett par veckor kommer det med all säkerhet att gå att stanna henne om du bara säger kommandot, du borde inte ens behöva ta i tyglarna. Gör hon inte det så ryt i som ni övat in i paddocken och hon kommer att inse att du inte accepterar några dumheter. Fungerar det fortfarande inte så har ni inte övat tillräckligt så då är det bara att ge sig in i longeringsspåret igen tills det sitter som berget.
När hon stannar på ditt kommando utan att du behöver ens ta i tyglarna så vet du också att hon respekterar dig och lyssnar på dig samt ser dig som sin naturliga ledare.
Kom ihåg att en häst som ser sig själv högre i rang än ryttaren/ledaren är en farlig häst för sin omgivning. Därför måste du ta tag i problemet genast, innan något allvarligt händer.

Jag ska också tillägga att denna övning är skonsam mot hästen OM hon skulle ha ont någonstans. Vilket innebär att om hon trilskas såfort du sitter upp men i övrigt lyder alla kommandon från marken så kan det vara läge att kolla upp så att hon inte har någon låsning, sned kota eller annat otäckt i ryggen som gör att hon får ont. Var uppmärksam på även de små förändringarna... :)
Lycka till med din häst och rapportera både framsteg och baksteg i tråden allt eftersom så kan vi andra komma med råd och tips under resans gång.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 434
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp