Bukefalos 28 år!

Problem med rumsrenhet

Yrja

Trådstartare
Min valp är nu 17 veckor och verkar ha fått uppfattningen att det är meningen att kissa och bajsa inne. Han är rumsren såpass att han aldrig gör ngt om han är i bilen, i hallen eller hemma hos andra, men har han tillgång till köket går han alltid dit, även om han precis varit ute. Det är bara när han har möjlighet till sin kissplats som han går inne.

När han var 10 veckor skadade han tassen och kunde inte gå ut på ca 1,5v. Då gjorde vi i ordning en plastduk med tidningspapper där han kunde gå och det gjorde han jämt, aldrig nån annanstans. När han blev bra tog vi bort toaletten men han går där ändå.

Han är rumsren på natten, olyckorna händer på dagen trots att vi är ute mycket och han får gå ut ofta. På morgonen släpper min man ut honom ensam på tomten vid 05.30-06 och då händer inget inne. Jag går upp 7-9 nångång och släpper ut igen, går inte heller med honom utan är inne med barnen. Släpper in honom efter ca en kvart och då går han ibland direk in och kissar om jag inte hinner se att han går dit och kan ta ut honom. Idag fick han gå ut igen direkt medan jag tokade upp men när jag släppte in igen gick han ner och bajsade istället. Sen händer det på dan med, just nu är vi dock mkt ute så då blir det ju inget. Även på kvällen kissar han inne om man inte hinner stoppa honom.

Hur hade ni hanterat detta? Jag kan inte stänga av det rummet, det är mitt i huset, vid matplatsen. Jag försöker ha koll men jag missar ofta att han går dit o sen är det försent för då är han ju redan igång... :/ men det kanske bara är att försöka hålla ännu mer koll och skicka ut honom? Eller ska jag försöka avbryta honom mitt i? Eller är det helt normalt i hans ålder att hålla på såhär?
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Hur gör du rent? Ngt som verkligen tar bort lukten?

Han är ung, bara att fortsätta och det han gör nu har ju varit rätt innan.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Jag säger som Jenka, att hunden ju tror att den gör rätt eftersom det tidigare har varit tillåtet.

Jag skulle hålla ögonen på platsen (och vara lite tacksam över att det bara är på ett ställe i huset) och så fort han börjar uppehålla sig där ta ut hunden på en kissrunda. Sedan tycker jag att du ska följa med ut så att du verkligen ser att han kissar.

I övrigt så tycker jag att du ska gå tillväga som man gör på en liten valp, för han är ju trots allt fortfarande mycket liten. Gå ut ofta, alltid efter lek, sömn och mat. Följ med hunden ut så att du kan se om hunden faktiskt kissar eller inte.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Tack för svaren. Ja jag har tänkt att jg kanske måste gå med ut, ska göra det nu. Jag gör rent med vatten o diskmedel, dessutom har vi trägolv och et rör sig ju med temperaturen så det blir glipor imellan plankorna ibland. Där är det svårt att komma åt. Ska jag göra rent med ngt annat?
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Gör en precis likadan "kiss-station" som ni hade inne, fast placera den ute. Gå sedan dit med jämna mellanrum. Torkar du kiss så lägg dit lite kissigt papper så det luktar toa. Beröm som tusan när vovve kissar på sin station. Lär om - lär rätt liksom. Han vet ju redan vad en kiss-station är, det är ett jätteplus! Utnyttja det. :)

Och ser du honom kissa inne så ja- avbryt! Och bär ut till kiss-stationen (utan att säga något). Om det alltid är exakt samma fläck han kissar på inne skulle jag blockera den, ställ en möbel eller kompostgaller runt, tills ovanan är bruten.

Piss-off (granngården säljer här) är oslagbart på svåråtkomliga ställen och det enda som funkat för mig när jag skurat efter min. Det verkar ta bort doft och spår om jag skulle gå efter min hunds beteende. Han tog lång tid på sig att bli rumsren, pga flera orsaker.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Tack för tipsen! Kisstation ute är ingen dum ide. Kanske ska prova det. När jag berömmer kissningen ute är jag rädd att ta i för mkt så att han blir avbruten, han vill gärna komma direkt när jag berömmer honom. Men det kanske inte är så lätt att avbryta honom som jag tror.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Tack för tipsen! Kisstation ute är ingen dum ide. Kanske ska prova det. När jag berömmer kissningen ute är jag rädd att ta i för mkt så att han blir avbruten, han vill gärna komma direkt när jag berömmer honom. Men det kanske inte är så lätt att avbryta honom som jag tror.

Dra ner lite på berömmet, det behöver ju inte vara trumpet och fanfarer, det räcker med ett mjukt "vad du är duktig nu" så att han tittar lite på dig, viftar lätt med svansen men fortsätter. Det räcker för att han ska förstå att det han gör är bra.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Jag skulle börja med att köpa något medel som verkligen är till för att få bort urindoft, vilket inte alltid är det lättaste på trägolv.

Går det sätta kompostgaller runt platsen en period ? Så hunden inte kommer åt, tills det är ordentligt rengjort, vädrat osv och hunden förstått att det finns bättre platser att pinka på. Alternativt lägga dit något som för hunden luktar så illa att den inte vill gå nära (bricka med citronskal t ex exakt på kissplatsen).
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Min är inte 100% säker än, händer någon olycka ibland speciellt om vi lämnar han ensam längre tid (naturligt) eller om bara husse är hemma, han vill helst säga till mig.

Men tog ett ordentligt steg framåt då jag köpte Urine off, ordagrant dränkte större delen av lägenheten med det där han kissade ofta.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Min valp är nu 17 veckor och verkar ha fått uppfattningen att det är meningen att kissa och bajsa inne. Han är rumsren såpass att han aldrig gör ngt om han är i bilen, i hallen eller hemma hos andra, men har han tillgång till köket går han alltid dit, även om han precis varit ute. Det är bara när han har möjlighet till sin kissplats som han går inne.

När han var 10 veckor skadade han tassen och kunde inte gå ut på ca 1,5v. Då gjorde vi i ordning en plastduk med tidningspapper där han kunde gå och det gjorde han jämt, aldrig nån annanstans. När han blev bra tog vi bort toaletten men han går där ändå.

Han är rumsren på natten, olyckorna händer på dagen trots att vi är ute mycket och han får gå ut ofta. På morgonen släpper min man ut honom ensam på tomten vid 05.30-06 och då händer inget inne. Jag går upp 7-9 nångång och släpper ut igen, går inte heller med honom utan är inne med barnen. Släpper in honom efter ca en kvart och då går han ibland direk in och kissar om jag inte hinner se att han går dit och kan ta ut honom. Idag fick han gå ut igen direkt medan jag tokade upp men när jag släppte in igen gick han ner och bajsade istället. Sen händer det på dan med, just nu är vi dock mkt ute så då blir det ju inget. Även på kvällen kissar han inne om man inte hinner stoppa honom.

Hur hade ni hanterat detta? Jag kan inte stänga av det rummet, det är mitt i huset, vid matplatsen. Jag försöker ha koll men jag missar ofta att han går dit o sen är det försent för då är han ju redan igång... :/ men det kanske bara är att försöka hålla ännu mer koll och skicka ut honom? Eller ska jag försöka avbryta honom mitt i? Eller är det helt normalt i hans ålder att hålla på såhär?

De låter ju som ni aldrig rastar honom dvs går en promenad. Det kanske är där skon klämmer, ni vet ju inte ens om han gör något ute på tomten eller om han håller sig tills han kommer in. Jag tror han gör behoven inne då han känner sig tryggare med familjen än ensam ute på tomten
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Tack för alla tips. Kompostgaller kan gå faktiskt, det ska jag fundera på. Ska köpa nåt att rengöra med ordentligt. Golvet är inte end lackat bara oljat så det drar ju tyvärr åt sig fukt litegrann.

Jag går minst en promenad om dagen, är hemma med två barn om dagarna och är ute för det mesta på tomten eller hos nån granne och hundarna är med hela tiden. Bor på landet och tar ut hundarna utanför tomten flera ggr om dan, då går vi en sväng längs våran gata. Och som sagt minst en promenad ca 30-40 min med den lilla i sakta mak. Vi har gått så länge som 2h med paus.Mer trodde jag inte att man skulle gå med en så liten valp. När vi är inne en hrl dag med barnen går jag två promenader med den lilka och går med honom ut på tomten ibland och ibland inte. Men ska börja gå med honom ut varje gång nu. Vi satt upp staket för ca 1,5 vecka sen o sen dess släpper vi ut hundarna självs ibland. Innan var jah alltid med.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Men ska börja gå med honom ut varje gång nu. Vi satt upp staket för ca 1,5 vecka sen o sen dess släpper vi ut hundarna självs ibland. Innan var jah alltid med.

Det är nog bra om du är med ut, tills du ser att den ändå gör ifrån sig och kan berömma. Det är många främmande ljud ute för en valp som kan verka skrämmande och kan då göra att den helt enkelt inte vågar göra ifrån sig där - alternativt inte har tid då den busar runt med den andra hunden.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Han verkar inte osäker ute, lägger sig oftast på en mjuk plats och sover. Men man vet ju aldrig. Ska börja gå ut med honom igen varje gång nu så får vi se. :)
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Det har gått bättre idag. Vid kvällskissen gick jag med ut, sa åt honom att gå o kissa och han gjorde det direkt, samma sak nu vid nattkissen. Så det kanske inte var svårare än så. :) Vi får se.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Att du inte har varit med ut innebär ju också att han aldrig (eller iaf inte jämt) får beröm när han gör rätt- medan han förmodligen får iaf uppmärksamhet så fort han kissar inne.

Jag använder ättika som ska neutralisera lukt (fast nu blev jag sugen på att testa piss off... min yngsta är inte heller rumsren).
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Det bryter inte ner enzymerna som hundar kanner lukten av. I dag finns det en uppsjo avspeciella medel som ar till for att bryta ner enzymerna sa att djuren inte kanner lukten langre.
 
Sv: Problem med rumsrenhet

Det har du helt rätt i. Jag vill dock tillägga att det endast har varit 2-3 tillfällen per dag i max 2 veckor som han gått ut själv, övriga kissningar är vi med och berömmer såklart alltid. :)

Idag gick jag med ut på morgonen och han kissade. Försökte få honom att bajsa men icke, han bara la sig på gräsmattan. Så han kom till slut in, hälsade glatt på gammelhunden och så bajsade han. :p Men men, skam den som ger sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med rumsrenhet

Att gå ut med hunden i koppel är ju A och O för att få valpen rumsren. Ett tips är att gå på samma ställe till en början så att hunden känner sig trygg.
Om ni vet att han bajsar direkt då han kommer in så gå ut med honom igen efter han tex hälsat på gammelhunden eller bär ut han så fort han går dit han brukar bajsa inomhus alt då han börja göra sig redo att skita. Man märker ju de på hundens beteende just innan den ska börja bajsa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
822
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 398
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp