Problem med ryggen

C

Catinca

Jag rider en häst som har problem med ryggen och jag vet inte hur jag skall kunna förebygga det. Har prövat att stärka ryggen genom klättring och lösgörande arbete från marken men det har inte blivit bättre.
När han ömmar bara man tar över ryggen på honom rider jag så klart inte utan longerar i stället. Det brukar släppa efter ett par dagar men nu har det inte fungerat på två veckor.

Jag har inte stött på det här problemet tidigare. Har någon några tips?
 
Har du kollat om det är sadeln som inte passar och att det är därför pållen får ont i ryggen?
Den kanske behöver bytas ut alt. stoppas om..
Hur går hästen när du rider? Går den i en bra form och bär ordentligt med bakdelen?
 
Ta ut en kiropraktor och kanske en sadelutprovare. En del kiropraktorer är också duktiga på hur sadeln ligger.
Felet finns kanske inte i själva ryggen utan sitter kanske någon annanstans. Har haft samma problem med min häst och har fått en "ny" häst efter behandling.
 
När han är bra går han hur fint som helst, iofs i unghästform men med bra "bakbensaktivitet". Kan ju så klart vara sadeln som ni påpekade. Eller någon annan kroppsdel som spökar...
Hur bra fungerar massage? Jag har ingen erfarenhet av det alls.
 
En kiropraktor, eller equiterapeut som de också kallas, masserar inte bara, utan känner igenom hästen, om den har låsningar någonstans, spända muskler etc. De jobbar mycket med massage, laser och/eller akupunktur.
Hon kan se om det är sadeln som har orsakat problemet eller om det är något annat. Sen kan man behöva följa upp en ev skada med massage det talar kiro... om för dig hur du ska gå vidare. Lycka till.
 
Min pålle har haft ryggont till och från... nu visar det sej att han har erlichias...
Så .. det KAN bero på ngn infektion oxå...
 
Har hästen inte ont i ryggen rentav eller om det är sadeln som spökar kan det vara haserna som har problem...

Ta ut vet och kiropraktor för man vet aldrig var ryggondheten kommer ifrån.
 
Ska definitvit se till att få honom igenomkollad och sadeln undersökt. Det kan ju vara något riktigt allvarligt eller så är det något enkelt som kan fixas snabbt och han slipper ha ont.
I vilket fall som helst är det ju bäst att få veta.
 
Min häst har ryggproblem och jag är beordrad att stretcha efter varje "träningspass"(tömköring alt. skritt 1 timme..)samt massera med Arnikaliniment VARJE dag. Arnika är inte så starkt och bränner inte. Två gånger/vecka masserar jag 30minuter från nacke till svans, resterande dagar masserar jag bara in linimentet lite lätt. Det funkar jättebra,märkte stor skillnad på henne när jag varit borta på semester 1 vecka ,hon fick bara gå och skrota då,ingen motion,ingen massage... Stel som en planka när jag kom hem var hon och efter bara några dagar med stretching, böjövningar (morotstricket), och massage var stelheten MYCKET bättre!! :)
Annars har jag väl inga direkta tips,jag kämpar också på med tömköring,klättring,skritturer för att bygga upp ryggmusklerna igen, viktigt i mitt fall är att hästen HELA TIDEN arbetar i rätt form.
Ta ut en veterinär om det inte blir bättre,en som känner igenom HELA hästen,det ju vara något som behöver behandling!
:banana: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Problem med ryggen

Det hänger inte ihop med vädret? Jag har en häst som är jättekänslig för kyla. Om hon blir det minsta kall så spänner hon sig och sedan blir det ömma ryggmuskler. Det skulle ju även kunna vara att tonutskotten i ryggen ligger lite tätt, de hästarna är ofta känsliga för om de spänner sig under ridning, de kanske är tittiga ett pass så blir det ömmhet i ryggen. Kanske något man ska kolla upp så att det inte blir en inflammation i såfall...
 
Sv: Problem med ryggen

1. Kolla sadeln.
2. Ta ut vet. det kan sitta nån annanstans, är hästen ua ta ut Equiterapeaut, hästen kan vara sned/avlasta nåt ben

Det kan vara så att hästen är känslig för kyla? Har du märkt nåt av det?

Mitt sto började ömma i ryggen i våras. Det hade regnat den dagen, hon fick vila och nästa dag var det bättre. Sen så kom det tillbaka i maj, då red jag inte på nån vecka för hon ömmade varenda dag i ryggen, körde henne istället.
Kollade sadeln, låg perfekt.
Blev kollad av vet, inget fel.
Tog ut ET i juni, vi kom fram till att hon var sned i bäckenet efter en omkullridning i våras och spänd i ryggen troligen av att hon var sned.
Nu är hon behandlad i 2 omgångar, jag har ridit henne en gång och hon känns verkligen som en annan häst!

Så det kan vara nåt man inte tror, det sitter ofta nån annanstans än i ryggen.
 
Sv: Problem med ryggen

Håller med övriga kolla upp sadel o häst ordentligt.
En annan teori är också att hästen är väldigt hudöm pga pälsfällning/sättning.

Min häst är jättekänslig vid dessa tidpunkter på året o han kan ömma vid lättare tryck på ryggen. När massören var hit så tog hon i lite hårdare o då visade han inget obehag. Efter en veckas giva av B-vitamin så är han inte alls lika känslig.
 
Sv: Problem med ryggen

En unghäst med ryggproblem tycker jag låter som en felriden unghäst.. Kan ju vara sadeln också men jag tror mest på felriden...
 
Sv: Problem med ryggen

Hej! Håller med övriga, kolla sadeln, ta ut equiterapeut osv. Kolla även upp hästens tänder. Tandproblem kan så småningom ge ryggproblem. Spända käkar som "vandrar vidare" och ger spända ömma ryggmuskler!
 
Sv: Problem med ryggen

1. Kolla sadeln och bett, finns inget att anmärka på där går vidare till.
2. Veterinär undersökning, kommer man inte fram till något där gå då vidare.
3. ET eller kiropraktor, i varje fall någon som kan ryggar och annat.

Massör kan också vara läge att kontakta efter de första åtgärderna, sen om man väljer att ta massör före punkt tre eller efter måste bli ett eget ställningstagande.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 199
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp